AZƏRBAYCAN TEATRI BU
GÜN VƏ SABAH
Peşəkar
fəaliyyət tarixi 10 mart 1873-cü ildən hesablanan Azərbaycan
teatr sənəti bu günə qədər keçdiyi
yaradıcılıq yolunda saysız-hesabsız səhnə əsərlərinə
can vermiş, çox sayda sənətkarlar nəsli
yetişdirmiş, ictimai proseslərin formalaşmasında
mühüm mövqe tutmuş, bunlarla yanaşı, daim intibah
prosesində olmağa çalışmışdır. Bu
çalışqanılıq onun, dünya teatr sənəti
müstəvisində özünəməxsus yerini həmişə
qoruyub saxlamasına, yaratdığı səhnə əsərləri
ilə diqqət mərkəzində dayanması
üçün əzmkar olmasına rəvac vermişdir. Lakin elmə məlumdur ki, Azərbaycan teatr sənətinin
tarixinin daha qədimə təsadüf etdiyini isbatlaya biləcək
bəzi faktlar da vardır. Həmin
faktlardan biri göstərir ki, on yeddinci əsrdə İrəvan
şəhərinə pənah gətirən fransız səyyahı
Jan Şarden, xan sarayında baxdığı tamaşanı qərbin
opera sənəti ilə bərabər tutmuş və yüksək
qiymət vermişdir. Təkcə bu fakta söykənsək,
tarixin səhifələrində üzərinə kölgə
salınmış çox qaranlıq mətləbləri
aça bilər və bu qocaman sənətin tarixinin daha qədim
zamanlardan başlayan fəaliyyətinin üzərinə daha
parlaq işıq salmağın mümkünlüyünə
nail ola bilərik. Bunula da Azərbaycan
teatr sənətinin tarixi gerçəkliyini ərsəyə
gətirə bilər, Qafqazın qədim millətlərindən
olan Azərbaycan türklərinin şübhə altına
salınmağa düçar vəziyyətini tam olaraq,
gerçək nöqtəyə yüksəldə bilərik.
Lakin bu mövzu başqa bir zamanın elmi
araşdırma predmetidir və inanıram ki, zaman gələcək,
bu mövzu öz həqiqətini isbatlaya biləcəkdir.
Hazırda isə Azərbaycan teatrının bu
gününə və sabahına nəzər salmaq niyyəti
ilə bütün diqqəti bu məcraya yönəltmək
istəyirəm.
Dünəni
şərəflə tarixin keçmişinə
qarışmış, bu günü dünyanın
bütün teatrları kimi pondemiya faciəsi ilə
çarpışan, dünənlə sabah arasındakı bu
günün çarpışma xaosunda olub-keçənləri
sükutla müşahidə etmək məcburiyyətinə
düçar olmuş, yəni məcburən,
tamaşaçı qismində, dünyada baş verənləri
seyr etmək zorunda qalmış Azərbaycan teatr sənəti
sabaha tuşlanan baxış bucağında heç
şübhəsiz ki, elə bir mənzərəni seyr etmək
istəyi ilə sabaha ümidlə baxır ki, həmin
ümidin arzular kəhkəşanında qeyri-səlis məntiq
nəzəriyyəsinin kodları ilə şifrələnmiş
bir novatorluq, yenilik, proqmatiklik, bir sözlə, əlahiddə
təzəlik prinsipləri ilə, fəaliyyət prosesinə
çevik dinamika ilə keçmək, dövrün ən
yeni aləmində özünü tam fərqli biçimdə
göstərmək, bütün anlamlarda, az qala istəyirəm
deyim ki, tamamilə kosmopolit bir formada realizə etməklə
görəvləndirmək – yeni dünyada yeni teatr
reforması ilə yeni don geyinməklə,
tamaşaçılarına yeni anlayış, yeni ruh, yeni
yanaşma, formaca yeni, məzmunca yeni görünüşdə
heyrətləndirmək niyyətində olduğunu
qırmızı xəttlə diqqətə təqdim etməkdir.
Əlbəttə ki, əgər belə bir niyyətlə
özünü tamaşaçılarına borclu hesab edən
Azərbaycan teatr sənətinin sabahına teatr xadimləri
proqmatik yanaşmalarla dəstək olmağa, onu yeni aləmdə,
yeni düşüncə arealında yeni cilddə
özünü göstərə bilməsinə köməklik
etmək üçün əllərindən gələni əsirgəməsələr.
Hesab edirəm ki, əsirgəməməlidirlər.
Əgər teatr sənətinın sabahına
loyal münasibət göstərilərsə, yaxud 2019-cu ilə
qədərki fəaliyyətinin 2021-ci ildən sonra da eyni
qaydada davam etdirilməsi qənaətbəxş hesab olunarsa, o
zaman bu, 2019-2021-ci illər arasındakı sükut vahiməsində
boğulmaq və bir daha irəliyə gedə bilməmək
faciəsinə düçar olacağına indidən imza
atılmışdır deməkdir.
Gözlərimizlə görməkdəyik ki, həyat təzimiz
dəyişməkdədir. Bütün dünya
qeyri-səlis anlayışla yeni yaşayış tərzinin,
yeni inkişaf formasının gedişat prinsiplərinin
axtarışındadır və onun rəngarəng
naxışlarını ilmə-ilmə toxumağa
başlamışdır. Əgər teatr
sənəti də sabahkı yolunu müəyyənləşdirə
bilməsə, öz ilmələrini zəncirvari şəkildə
və rəngarəng naxışlarla toxumağa başlamasa,
o zaman, ağ-qara ünsürlərlə retroizm faciəsinə
tam şəkildə yuvarlamışdır deməkdir. Bir halda ki, hələ bu dəyişgənliyin hansı
sürətlə və haraya qədər yenilənəcəyinə
konkret arayış vermək mümkün deyildir və bu vəziyyətdə
də mənzərənin tamaşaçısı olmaqdan
başqa əlimizdən heç nə gəlmir, o zaman teatr sənətinin
tabutunu hazırlamaq məcburiyyəti öz ağır
yükü ilə bizim çiynimizə qonacağına əmin
olmalıyıq. Bu bəladan xilas
olmağın yeganə yolu durmadan teatr sənətinin
sabahını düşünməli və vəziyyətdən
çıxış yollarının tapılması
üçün var gücümüzü istismar etməliyik.
Elə bir islahatlar planı tərtib olunmalıdır ki, zərrə
qədər də yanlışlığa yol verilməsin və
dünyada nümunə ola biləcək
bir qənat əldə olunsun. Baxın, hər
bir məsələyə hər gün yeni baxış
bucağı ilə münasibət göstərilir. Bu, həqiqətdir və bu həqiqətdən
qaçmaq mümkün deyildir. Bütün
bunları nəzərə alaraq onu da etiraf etməliyik ki, yeni
dünyada yeni teatr fəlsəfəsi təkcə teatr xadimlərini
deyil, həm də teatr sənətinə daha çox
ehtiyacı olan sevimli tamaşaçılarını da narahat
etməlidir və hətta etməkdədir.
Çünki əgər pondemiyaya qədər dünyda
düşüncə aləminın axın seli bir məhvərdə
öz çuxuru ilə irəliləməkdə idisə,
pondemiya dövründə bu axın seli durdu və yeni
yollara girməyə çalışdı və
çalışmaqdadır. Teatr xadimləri və
teatrsevərlər də bu durğunluq dövründə teatr
sənətinin gedəcəyi yolu, bu yolda boy-biçimini
müəyyənləşdirməyin zamanının
qaçılmaz olduğunu hesaba almalıdır. Nəzərə alsaq ki, pondemiya dövrünün
yaratdığı durğunluq zamanında keçmişimizə
nəzər salmaq, keçdiyimiz yollarda yaradıcılıq
prosesindıki bütün səhifələri və məqamları
dərindən incələmək və hər şeyi sənət
tərəzisində ölçmək, uğurları ilə
yanaşı əyər-əskiyini geninə-boluna fərqləndirmək
və durumu tarazlamaq imkanı əldə etmişik, bu vəziyyəti
mütləq dəyərləndirməliyik. Güman
etmirəm ki, bu incələmədə və
ölçüb-bişmədə yolumuza,
dayandığımız yerdən davam etməklə qane ola bilək. İnanıram ki, tetar sənəti
və bu sənətin sahibləri öz keçmişini dəyərləndirdikdən,
zamanın tələblərini götür-qoy etdikdən, hər
bir hesabatı apardıqdan sonra, sabaha doğru yolunu davam etmək
üçün doğru olanı seçəcək, tam fərqli
düşüüncə, təxəyyül, idrak və təlqin
prinsipləri ilə öz yaradıcılıq strukturunda dəyişikliklər
edəcək, beləliklə, fəaliyyət gerçəkliyində
tam yeni libasda tamaşaçı önünə
çıxacaqdır. Əlbəttə ki, bu
arzu, teatr yaradıcılarının, onun hamilərinin və
teatr sənətinə daha çox ehtiyacı olan
tamaşaçılarının da ürəyincə olan bir
məsələdir. Mən buna əminliklə
inanıram. İnanıram ki, əgər teatr sənətinin
sahibləri həyəcan siqnalı ilə zamana və tələblərə
uyğunlaşmaq niyyətlərini büruzə verəcəklərsə,
düşüncəmə görə onda, pondemiya
dövrünün sükut prosesində öz üzərilərinə
düşənləri dərk edəcək, yeni dünyada
yeni idrak arealına daxil ola biləcəklər.
Bütün hiss və həyəcanımla səslənirəm
ki, teatr xadimlərinin hər biri teatr sənətinin tam yeni
formada fəaliyyətinə davam etməsi üçün
bütün bilik və bacarıqlarını səfərbər
etməli, heç gecikmədən, bu istiqamətdə gərgin
çalışmalar aparmalı, əlahəzrət teatr sənətinin,
zamanın üst qatına çıxa bilməsi
üçün onu yenidən görəvləndirməli, hətta
onu yeni yola daxil etməlidirlər. Bu yolda istər struktur
baxımından, istər yaradıcılıq nöqteyi-nəzərdən,
istər maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
və asılılıq prinsiplərindən
uzaqlaşdırılması baxımından onun tam fərqli
bir fəaliyyət sahəsi olmasını təmin etməyə,
onun rahat, rəvan, sərbəst, milli və ideoloji prinsipləri
qorumaq şərti ilə zəngin sənət nümunələri
yaratmasına rəvac verilməsi uğrunda ona şərait
yaradılmasına çalışılmalıdır. Bunun üçün ölkəmizdə müqtədir
sənətkarlar, sanballı teatr xadimləri, intellektual
tamaşaçı sferası və teatr sənətinə
daim qayğı göstərən dövlətimiz və
dövlət rəhbərimiz vardır. Əgər
bütün meyyarlar sağlamdırsa, o zaman dayanmadan teatr sənətinin
yeni simada fəaliyyət prinsipini müəyyənləşdirmək
üçün dərhal hərəkətə keçməyin
zamanı yetişmişdir və hətta hesab edirəmki,
ötüb keçməyə doğru irəliləməkdədir.
Görünən real mənzərə budur ki, Azərbaycan
teatr sənəti tarixə qarışmış dünənində
fərəhli yaradıcılıq yolu keçmiş,
çoxlu tamaşa olunma haqqını qazana bilmişdirsə,
bu gün yalnız seyricilik, tamaşa etmək missiyası ilə
yaşamaqdadır. Hər zaman tamaşa olunan bir sənət
növü, təəssüflər olsun ki, bu gün
özü, həm özünə, həm də bütün
dünyada baş verən faciələrə, komizmə,
tragikomediyalara və sair, tamaşa etməkdədir. Bəlkə teatr sənətinin özünü
yeniləməsi üçün bu da gərəkli bir vasitədir
ki, bu vasitəni teatr xadimləri çevik şəkildə dəyərləndirməlidirlər.
Ki, teatr sənəti bundan sonrakı fəaliyyətini
zamanın qeyri-səlis anlayış kaleydoskopuna yerləşdirə
bilsin və sabahkı yolda yenə də tamaşa olunmaq
qüdrəti ilə tamaşaçılarını,
özünün yeni əsrarəngizliyi, cazibədarlığı,
füsünkarlığı, rəngarəngliyi ilə
özünə cəlb edə bilsin.
Dərk olunması gərək olan bir həqiqət var
ki, pondemiyanın bizi iflic etmək qəsdi insan idrakı və
əzmi qarşısında mütləq acizdir. Azərbaycan
gerçəkliyində bu həqiqət böyük coşqu
və təntənə ilə özünü ifadə etdi.
Qırxdörd gün içində
çaldığımız zəfər qələbəmiz
bu həqiqətin gerçək isbatıdır. Ali Baş komandanımızın zəkası
bütün çətinliklərə və gərginliklərə
rəğmən müasir müharibə taktikasınin
dünya brendini sərgilədi və biz
çalışmalarımıza məhz belə bir ruhla davam
etməli, həyatımızın daha mənalı olması
və zamanın dinamikasından geridə qalmaması
üçün önümüzə aydın nəzərlərlə
baxmalı və məslək fəaliyyətimizi səmərəli
axtarışlar istiqamətinə yönəltməliyik.
Zəfər təntənəsini bütün
sahələrin inkişaf və intibah predmetinə çevirməliyik.
Ölkə rəhbərimizin tutduğu
inkişaf yolunda bizlərə təlqin etdiyi konkret fəaliyyət
istiqamətlərində hər bir sahənin səviyyəsini
həqiqi Azərbaycan brendi həddinə
çatdırmalıyıq. Mən bu uğura
inanıram və Azərbaycan teatr sənətinin də həmin
miqyasa yüksələcəyinə əminəm! Yolunuz
açıq olsun, Azərbaycan teatr sənəti, sənətkarları
və sevimli tamaşaçılar!
İFTİXAR
Sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktoru,
Əməkdar mədəniyyət
işçisi.
İki sahil.- 2021.- 6 iyul.- S.22.