Dağıdılmış abidələrimizin bərpasında
Heydər Əliyev Fondunun rolu əvəzsizdir
Azərbaycanın
ən qədim insan məskənlərindən biri də Zəngilandır.
Zəngilan toponimi
ilə bağlı araşdırmaçıların bir çox fikirləri vardır. Bəzi mənbələrdə
vaxtilə İran ərazisində Bəxtiyarlılar
adlı tayfalardan biri olan zəngi
tayfasının XVI-XVII əsrlərdə
Azərbaycanın şimalında
məskunlaşdıqları dövrlərdə gəlib
bu ərazidə qərarlaşdıqları qeyd
olunur. Tayfanın adına əlavə olunan “lan” sözünün
isə məskunlaşma
ilə əlaqədar
olduğu güman edilir. Ümumilikdə, təxminən 20-dən artıq
kitabda digər iki ehtimal isə
ilan sözü ilə bağlıdır.
Onlardan birində Zəngilan sözünün
"ilanla zəngin yer” mənası verdiyi, digərində isə guya ərazidə
olan ilanlar zəng cingiltisinə oxşar səs çıxardıqları üçün
bu yerin zəngli ilanlar məskəni adlandırıldığı
qeyd edilir. Coğrafiya elmləri namizədi Məhəmməd
Cabbarov yazır ki, ilk adı
Pirçivan, yaxud da Pircavan olan
rayona 1930-cu ildə Zəngilan adı, 1967-ci ildə isə şəhər statusu verilib.
XIX əsrin əvvəllərində
Rusiyanın Qafqazı
işğal etməsindən
sonra yeni inzibati ərazi bölgüsü aparılarkən
Zəngəzur qəzası
Gəncə quberniyasına
tabe edilmiş, Sisyan, Qafan, Mehri, Zəngilan, Qubadlı və Laçın buraya daxil olunmuşdur. Zəngilanın ərazisi
şərqdən Həkəri
çayından Mehri dağ silsiləsinə qədər olan ərazini əhatə edir.
1920-ci ilin 28 aprel işğalından sonra bolşeviklərin köməyi ilə qədim türk torpaqları hesabına ilk dövlətlərini quran ermənilər Zəngəzur qəzasını
işğal etmişlər.
Bu zaman bolşevik Rusiyasının
təkidi ilə Zəngəzur Azərbaycanın
əlindən alınaraq
Ermənistana birləşdirilmişdir.
Nəticədə, qəzanın
yuxarı hissəsi Ermənistanın, Laçın,
Qubadlı və Zəngilan bölgələri
isə Azərbaycanın
tərkibində qalmışdır.
1930-cu ildə yaradılan
Zəngilan rayonunun sahəsi 707 kvadrat kilometrdir. Ərazisinə bir şəhər, 6 qəsəbə, 78 kənd
daxil olan rayon 1993- cü il 29 oktyabr
tarixində Birinci Qarabağ müharibəsində
təcavüzkar Ermənistan
tərəfindən işğal
olunan sonuncu rayon olub. 27 il
düşmən tapdağında
olan Zəngilan 20 oktyabr 2020-ci ildə müzəffər Ali Baş
Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə rəşadətli
ordumuz tərəfindən
azad edilib.
Əlbəttə ki, bütün digər azad olunan şəhər və rayonlarımızda olduğu kimi, Zəngilanda da biz hər bir tərəfdə erməni vəhşiliyinin
şahidi oluruq. İşğalçı Ermənistan rayon ərazisindəki
onlarla milli və tarixi-dini abidələrimizi dağıdaraq
talan etmiş, mədəni irsimizi yer üzündən silməyə çalışmışdır.
Erməni vandalları azərbaycanlıların
tərk etməyə məcbur qoyduqları dədə-baba yurdlarında
bizlərə məxsus
bütün tarixi izləri silməklə yanaşı, xalqımızın,
ümumilikdə isə
bütün müsəlmanların
heysiyyatına toxunmaq məqsədilə bəzi
məscidlərdən hətta
donuz və mal-qara üçün saxlanc yeri kimi
də istifadə etməkdən çəkinməyiblər.
Ölkə başçısı İlham Əliyevin dediyi kimi, ermənilərin
bu çirkin əməlləri təkcə
bizə qarşı yox, bütün müsəlman dünyasına
qarşı edilən
cinayətdir. Erməni silahlı
birləşmələrinin işğalı nəticəsində
təqribi hesablamalara görə, rayona 1 milyard 390 milyon ABŞ dolları məbləğində
zərər dəymişdi.
Çox
qiymətli abidələr
dağıdılmışdı.
Təqribən 1400 ildən artıq yaşı olan Zəngilanın özünəməxsus
tarixi keçmişi
var. Rayon ərazisindən axan
Şərəkə çayının
hövzəsində özünün
qədim ornamentləri
ilə seçilən
onlarla türbə var idi. Rayonun Məmmədbəyli
kəndindəki səkkizguşəli
Yəhya ibn Məhəmməd türbəsinin
(1304-1305) ətrafında orta
əsr qəbiristanlığı
yerləşirdi. Türbədən bir qədər aralıdakı Şeyxzadə
Şeyx Abd as-Salam ibn Şeyx Qiyas
əd-Dinin (1358-ci ilin
yadigarı) məzarı
ziyarətgaha çevrilmişdi.
Yazıların xüsusiyyətlərinə,
bədii tərtibatına
görə Şıxbaba
Qədiriyyə sufi xanəgahının
fəaliyyət dövrü
XIII-XIV əsrlərə aid edilirdi. Bu ərazilərdə
həmin əsrlərə
aid sənduqə, başdaşı
formalı, qoç,
at heykəlli qəbir
daşlarının üzərindəki
ərəb, fars,
Azərbaycan dilində
olan yazılar xalqımızın həyat
və məişətini
əks etdirirdi. Türbənin giriş qapısının
üstündə hüsnxətlə
ərəbcə yazılan
kitabədə Qurandan
ayə, türbənin
kimə məxsus olması və nə vaxt tikildiyi
qeyd edilirdi. Orada yazılanlardan məlum olurdu ki, o, Yəhya
ibn Məhəmməd
əl-Həcc Seyid Əlinin türbəsidir.
XIV əsrdə yaşamış məşhur
coğrafiyaşünas və
tarixçi Həmdullah
Qəzvininin yazdığına
görə, Zəngilanın
əsası hicri tarixinin 15-ci ilində, yəni 636-cı (637) ildə
qoyulub. Deməli,
Zəngilanın təqribən
1400 ildən artıq yaşı var. Rayonun ərazisində Xudafərin
su qovşağının
yaradılması ilə
əlaqədar burada
1974 və 1979-cu illərdə
arxeoloji qazıntı
işləri aparılıb.
Məlum
olub ki, ərazi memarlıq abidələri ilə çox zəngindir.
Bunlardan biri Şərifan kəndindəki Şəhri-Şərifan
(və ya Şəriban, Şabran) abidəsi idi. Abidənin böyük bir hissəsini Həkərə
çayı yuyub apardığından şəhər
qalığının ərazisi
9 hektara yaxın qalmışdı.
Bartaz və Keçikli kəndində VI-VII əsrlərə
aid olan "Şukrataz”
və "Əsgülüm”
qalaları, on üç-on
dördüncü yüzilliklərin
yadigarı Bartazdakı
"Xanazur”, Malatkeşin
ərazisində yerləşən
"Dağdağan” və
Gəyəlinin pirləri,
Zəngilan şəhərindəki
məscid, Tağlı
qala, Pirçivandakı
dəvə piri minillik tarixi əks etdirən arxeoloji tapıntılarla zəngin Dövlət Muzeyi də vandalizmin qurbanlarındandır.
Gilətağ ərazisindəki
XVI-XVII əsrlərə aid, Sarı Aşlıqla bağlı
Günəş abidə
piri, Rəzdərədəki
Alban türbə kompleksi,
İslam dininin Qafqaza gətirilməsi tarixini özündə təsdiqləyən
Rəzdərə kənd
məscidi, Nizami Gəncəvi dövründən
qalma Top körpusu, Yol piri, Qız
qalası kimi tarixi, mədəni və dini abidələrimiz
erməni şovinist siyasəti nəticəsində
yerlə-yeksan edilib.
Zəngilanın ərazisindəki tarixi abidələr yalnız yuxarıda adları sadalananlar deyil. İşğal nəticəsində düşmən
tərəfindən dağıdılmış
tarixi və dini memarlıq abidələrinin qısa xülasəsi: İmam Hüseyn məscidi (XVII əsr), Məscid (XIX əsr), – Malatkeşin kəndi, Məscid (XIX əsr) – Qırıq
Muşlan kəndi, Məscid (XIX əsr) – Muşlan kəndi, Məscid (XIX əsr) – Rəzdərə kəndi,
Alban kilsəsi – Xanazor və Yeməzli kəndləri.
Ziyarətgahlar: Səkkizguşəli türbə (XIV əsr) – Məmmədbəyli kəndi,
Ziya Baba ocağı – Ağkənd
kəndi, Xanazur türbəsi – Bartaz kəndi, Xanazor piri – Bartaz yaxınlığında,
Soltan Heydər piri – Bartaz dağında,
Günqışlaq piri
– Günqışlaq kəndi,
İzzə piri – Hacıllı kəndi, Hacallı (Hacıallı)
günbəzi – Hacıllı kəndi,
Buqakar piri – Leyfaz kəndi, Məlikli Hacı Mir Məhəmməd ocağı – Məlikli kəndi, Veysin piri – Pirveyis kəndi, Seyid Musa ocağı – Sobu kəndi, Qaradağlı piri – Şəfibəyli kəndi,
Yal piri – Vejnəli kəndi, Yel piri – Vejnəli
kəndi, Soltan ocağı – Yeməzli kəndi, Şəhid
Məhəmməd yeri
– Yeməzli kəndi, Dəvəcüneyt piri – Zəngilan şəhəri,
Məmməd bəyin
türbəsi – Məmmədbəyli
kəndi. Tarixi memarlıq abidələri:
Şərifan abidələri
(IX-XVI əsrlər) – Şərifan
kəndi, Şəhri
Şərifan yaşayış
yeri (orta əsrlər) – Hacallı kəndi, Ağca Aşıq yaşayış
yeri (orta əsrlər) – Qumlaq kəndi, Qız qalası (orta əsrlər) – Qumlaq kəndi, Qəsr qalası (orta əsrlər) – Oxuçuçayı,
Sərdabə
(XIII əsr) – Şərikan
kəndi, Sərdabə
(XIV əsr) – Yenikənd
kəndi, Hacallı dairəvi bürcü (XIV
əsr) – Hacallı kəndi, Körpü (XIX əsr) – Hacallı kəndi, Hacalı qülləsi (XIV əsr)
– Məmmədbəyli kəndi,
Nekropol (e.ə VI-IV əsrlər) – Quyudərə
Xəştab kəndi,
Küp qəbirlər
(b.e.ə. IV-II əsr¬lər) – Yeməzli
kəndi, Koroğlu daşı (VII-VIII əsrlər)
– Ağ oyuq düzü, Bartaz Qız qalası (XIV əsr) – Bartaz kəndi, Şərifan sərdabəsi (XII əsr)
– Şərifan kəndi,
Tağlı körpüsü
(XVI əsr) – Sobu kəndi, Yəhya ibn Məhəmməd əl-Hoca məqbərəsi
– Məmmədbəyli
kəndi.
Prezident İlham
Əliyevin əzmi, qətiyyəti və uzaqgörən siyasəti
nəticəsində viran
qoyulmuş şəhər
və kəndlərimizdə
mədəni, tarixi və dini irsimizin
bərpası və yenidənqurulması işləri
davam etdirilir. Bu sahədə xüsusilə Heydər Əliyev Fondunun fəaliyyətini qeyd etmək yerinə düşərdi. Belə
ki, Zəngilanda həyata keçirilən
önəmli layihələrindən
biri olan Zəngilan Məscidinin bərpası Heydər Əliyev Fondu tərəfindən icra olunur.
Bütün bunlar bir daha
onu göstərir ki, Azərbaycan hər zaman öz milli dəyərlərinə
sahib çıxaraq, dünyaya kimliyini sübut etmək iqtidarındadır.
Nilufər Mustafaqızı.
İki sahil.- 2021.- 20 oktayabr.- S.3.