“Ağdam
ruhlar şəhərinə
bənzəyir”
Macarıstanlı məşhur jurnalist və publisist Peter Erdeyi Azərbaycanın erməni işğalından
azad edilmiş ərazilərinə bu yaxınlarda baş tutmuş səfəri haqqında “Elet es Tudomany” jurnalında
məqalə dərc etdirib.
“Qafqazinfo” xəbər verir ki, Azərbaycana
üçüncü dəfə,
yaxın vaxtlara qədər “od tutub yanan” Qarabağa isə ilk dəfə səfər etmiş müəllif orada gördüyü dağıntılara
görə sarsıldığını
bildirir. Erdeyi yazır:
“Müharibə kəndlərə,
meşələrə, üzümlüklərə,
faunaya, insanlara, hətta dəfn edilmiş ölülərə
də rəhm etməyib. Qarabağın cənub hissəsindəki
yandırılmış torpaq
işğalçıların zəbt etdikləri torpaqların sakinlərinə
dərin nifrət bəsləməsinə sübutdur”.
1917-ci il inqilabına
qədər Azərbaycan
ərazisində çox
xalqların nümayəndələri,
hətta öz tarixi vətənlərindən
uzaq düşmüş
almanlar, polyaklar, yunanlar da yaşayırdı.
Burada hətta atəşpərəst
hindilərin icması
da olub. Lakin millətlər palitrasının
bir qədər məhdudlaşmasına baxmayaraq
indi də burada yaşayan etnik azlıqların xəritəsi yetərincə
müxtəlifdir.
SSRİ dağılandan bir il sonra,
1992-ci ildə başlanmış
birinci Ermənistan-Azərbaycan
müharibəsi iki il davam etdi.
Azərbaycanın müstəqil
dövlətə çevirilməsindən
cəmi bir il keçmişdi
və sovet qoşunları onun ərazisini tərk etmişdi. Qonşu Ermənistandan isə
bu qoşunlar getmədi, hətta indi də Rusiyanın
102-ci bazasının hərbi
kontingenti Ermənistanda
yerləşir. Siyasi rejim
dəyişəndən və
azərbaycanlılara qarşı
etnik təmizləmələrdən
sonra Ermənistan etnik baxımdan bircins milli dövlətə
çevrildi. 2011-ci ildə siyahıyaalma zamanı Ermənistan sakinlərinin yalnız 2 faizi özlərini qeyri-erməni hesab ediblər. Eyni zamanda, əhalisinin
sayı 10 milyon olan Azərbaycanda sakinlərin təqribən
10 faizi titul millətinə aid deyil və etnik azlıqları
təmsil edir. Bəzi hesablamalara görə, Bakıda təqribən 30
min, Qarabağda isə
daha 25 minə yaxın erməni yaşayır. Qafqaz dağlarının
cənubunda yerləşən
Qarabağın əhalisi
əsirlər boyu dəfələrlə dəyişib.
Bu, 1992-ci ildə erməni silahlı qüvvələri tərəfindən
işğal edilmiş
keçmiş Dağlıq
Qarabağ Muxtar Vilayəti üçün
xüsusilə səciyyəvi
idi. Erdeyi xatırladır ki,
Qarabağdan əlavə
ona bitişik rayonlar da işğal edilmiş, orada ermənilər “bufer zonası” yaratmışdılar.
Müəllif yazır: “Bu yaxınlarda
Qarabağın aran rayonlarına səfər zamanı mənə ən güclü təsir göstərən
bu oldu ki,
bəzən saatlarla bu ərazidə yalnız xarabalıqları
görmək mümkün
idi, bircə salamat bina, elektrik
dirəyi, ağac da qalmamışdı. Hətta vəhşi
heyvanlar da görünmürdü.
Sanki Ayın səthində
idi – qumsal səhra, ətrafda yalnız kötüklər
və daşlar var. Bir də, əlbəttə,
piyadalar əleyhinə
milyonlarla mina. Bu minaların basdırmağın
məqsədi o olub ki, bu torpağın
əvvəlki sahibləri
buraya qayıtmağı
ağlına belə gətirməsinlər.
Ağdam şəhərinin taleyi çox faciəli olub. 1993-cü ildə şəhər tamamilə
dağıdılıb. İşğalçılar hətta şəhər
qəbiristanlığını da dağıdıb, məşhur
tarixi şəxsiyyətlərin
məzarlarını alt-üst
ediblər. Erdeyi
öz həmkarı, azərbaycanlı jurnalist Eldar İsmayılovun dediklərini sitat gətirir: “Hər şeyi bərpa etmək olar – evləri də, təsərrüfat tikililərini
də, məbədləri
də. Amma atamın cəsədinin
başına gətirilənləri
necə “düzəltmək”
olar? Bu, təkcə bizə deyil, mənim ailəmlə eyni vəziyyətdə olan insanların hamısına
çox böyük mənəvi zərbədir.
Qərara almışam ki,
Ermənistana qarşı
iddia ilə Avropa Məhkəməsinə
müraciət edim.
Dağlıq Qarabağa qarşı
bunu edə bilmərəm, çünki
o, heç kəs tərəfindən tanınmamış
siyasi qurumdur”.
40 min sakini olan Ağdam şəhəri elə viran qoyulub ki, indi
onu çox vaxt “Qafqazın Hirosiması” adlandırırlar. Elə ilk baxışdan
görünür ki, bu həqiqətən belədir. Mərkəzi şəhər məscidinin
iki uca minarəsi
istisna olmaqla bütün şəhər
xarabalığa çevrilib.
Həmin
minarələrdən erməni
əsgərlər kəşfiyyat
qüllələri kimi
istifadə edirdilər.
Məscidlərdə ermənilər
ev heyvanları,
o cümlədən müsəlmanlar
üçün “murdar”
sayılan donuz saxlayıblar.
Macar jurnalist yazır: “Mən orada olanda məscidin daş döşəməsi
peyinlə dolu idi. Bu mənzərə
mənim təsəvvürümü
daha da kəskinləşdirdi.
Azərbaycanın məşhur tarixi
şəxsiyyətlərinin məzarları, möhtərəm
xanların və imamların türbələri
dağıdılıb, məzar
daşları uçurulub
və sındırılıb,
skelet qalıqları ətrafa səpələnib.
Şəhərin təməlini qoymuş
İbrahimxəlil xanın
məqbərəsi də
dağıdılıb. Xurşidbanu Natəvanın abidəsi dağıdılıb, onun
məzarı qazılıb,
sümükləri ətrafa
səpələnib. XIX
əsrdə yaşamış
Natəvan xeyriyyəçi
olub. Onu Azərbaycan poeziyasının
ən yaxşı nümayəndələrindən biri hesab ediblər.
Natəvanın əsərləri məhəbbət mövzusunda
qəzəllərdir”.
Ermənilər müsəlman qəbiristanlıqlarını
təhqir etmələrini
belə izah edirlər ki, bu yolla xristianlığın
əsasını aqressiv
şəkildə yayılmaqda
olan İslam fundamentalizmindən
qoruyurlar. Əgər kimsə haçansa Azərbaycanda olubsa o adam təsdiqləyər
ki, bu ölkə
sülh və asayiş diyarıdır, burada kor-koranə mövhumatdan əsər-əlamət
yoxdur.
Erdeyi məqaləsinin sonunda yazır: “Məsələn,
bizim sürücü
sünni idi, iş vaxtı dayanmadan çalışırdı.
Sadəcə, səhər nahar
vaxtı və axşam bizim qrupdan aralanır namaz qılırdı.
Amma müəzzin səsini eşitmədim. Məhz bu
cür liberal münasibətə
görə, qonşu ölkələrdən, məsələn
İrandan olan milliyyətcə azərbaycanlı
turistlər buraya axın-axın gəlir.
Onlar bu Avropa ölkəsində
istirahət etməyə,
alış-veriş və
əyləncə üçün
gəlirlər”.
İki sahil.- 2021.- 28 oktyabr.- S.5.