Azərbaycanın enerji siyasəti ölkənin
qlobal enerji təhlükəsizliyindəki rolunu daha da möhkəmləndirib
Təməli ümummilli lider Heydər
Əliyev tərəfindən formalaşdırılan enerji
siyasəti “Əsrin müqaviləsi” ilə dünyanın ilk
neft hasilatçılarından olan Azərbaycanı beynəlxalq
enerji bazarlarında birbaşa iştirakçıya
çevirdi. Beləliklə, 26 il əvvəl
dünyanın müxtəlif ölkələrini təmsil edən
şirkət nümayəndələri Bakıda bir araya gələndə
çox azları düşünürdü ki, qısa
müddətdən sonra Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
təmin edilməsində Azərbaycan aparıcı
ölkələrdən birinə çevriləcək.
AZƏRTAC xəbər verir ki, bu barədə
Milli Məclisin deputatı Vüqar Bayramov deyib.
Deputat qeyd edib ki, müqavilənin operatoru kimi
çıxış edən BP şirkəti ən çox
paya malik idi: ingilislər 34,1 faiz paya sahib ola bilmişdilər.
Qalan paylar digər iştirakçı şirkətlər
arasında bölüşdürülmüşdür:
“Chevron-Texaco” (10.2 faiz), “Lukoil” (10 faiz), ARDNŞ (10 faiz),
“Statoil” (8.6 faiz), “ExxonMobil” (8 faiz), TPAO (6.8 faiz), “Devon Energy”
(5.6 faiz), “Itochu” (3.9 faiz), “Amerada Hess” (2.7 faiz). Dünyanın
7 ölkəsinə mənsub olan 11 neft şirkəti sonradan
bir araya gələrək konsorsium yaradaraq Azərbaycan
Respublikası Dövlət Neft Şirkəti (ARDNŞ) ilə
birlikdə Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda olan
“Azəri”, “Çıraq” və “Günəşli”
yataqlarının dərinlikdə yerləşən hissəsinin
müştərək işlənməsi haqqında
müqavilə imzaladılar. Saziş çərçivəsində
20 milyard dollar investisiya neft sektoruna yönəldilib və 6,5
milyard bareldən artıq neft hasil edilməsi
proqnozlaşdırılırdı. Müqavilə çərçivəsində
“Çıraq” neft yatağından hasil edilən neftin
ixracına 1999-ci ildə başlanılıb. Əvvəlcə
4 platformadan ümumi olaraq gündə 674 min barel neft
ixrac edilməyə başlanılıb ki, bunun da 131 min bareli
“Çıraq”, qalanı isə “Azəri” yatağında
hasil edilib. Yeni əsrdən isə Azərbaycan
“Bakı-Tbilisi-Ceyhan” neft kəməri ilə neft
ixracını gündəlik olaraq 1 milyon bareldən çox
artırmağa nail olub. “Əsrin müqaviləsi” sonradan
dünyanın 19 ölkəsinin 41 neft şirkəti ilə
30-dək sazişin imzalanması ilə davam etdirildi.
“Əsrin müqaviləsi” həm
karbohidrogen ehtiyatlarının miqdarına, həm də qoyulan
sərmayələrin həcminə görə dünyada
bağlanan ən iri sazişlərdən biridir.
İmzalanmış neft sazişləri üzrə Azərbaycanın
neft sənayesinin inkişafı üçün nəzərdə
tutulmuş 64 milyard ABŞ dolları investisiya qoyuluşunun
57,6 milyardı dəniz yataqlarının mənimsənilməsinə
və perspektivli strukturlarda axtarış-kəşfiyyat
işlərinin aparılmasına yönəldilib. Nəhayət,
1999-cu ilin dekabrında Azərbaycanın “mənfəət
nefti” ilə doldurulmuş ilk tanker dünya bazarlarına
çıxarıldı.
Nəticədə enerji resursları ölkəmiz
üçün yalnız dövlət gəlirlərinin
artması mənbəyi deyil, həmçinin ciddi geosiyasi alətə
çevrildi. Azərbaycan artıq dünya enerji təhlükəsizliyinə
töhfə vermiş ölkələrdən sayılır.
Digər maraqlı nüans olaraq qeyd etmək istərdik ki,
qlobal arenada enerji təchizatçısı kimi Azərbaycanın
müstəqil beynəlxalq siyasət həyata keçirmə
imkanları möhkəmləndi. Geosiyasi
mövqelərimizin güclənməsi ilə yanaşı bu
müqavilə, eyni zamanda, Azərbaycan iqtisadiyyatına, əhalinin
sosial rifahına ciddi pozitiv təsirlər göstərdi.
“Əsrin müqaviləsi” ilk olaraq ölkənin beynəlxalq
etibarını ciddi şəkildə artırmaqla xarici
investisiya axınlarını sürətləndirdi. Bu
investisiyaların böyük bir qismi enerji sektoruna yönəlsə
belə, sözügedən sərmayələr ölkə
iqtisadiyyatının digər sferalarına və işsizlik
kimi sosial problemlərə müsbət mənada təsirsiz
deyildi”, - deyə deputat qeyd edib.
Diqqətə
çatdırılıb ki, 1994-cü ildən başlayaraq Azərbaycan
qlobal enerji bazarının ən böyük aktyorları ilə
rəsmi şəkildə əməkdaşlığa
başladı. 1995-ci ildən başlayaraq tərəqqi meyilləri
müşahidə edildi. Əgər ölkə
iqtisadiyyatı 1994-cü ildə 11,8 faiz kiçilmişdisə,
1995-ci ildə 1,3 faiz artım dərin depressiyanın sonu
oldu. Təbii ki, hələ sürətli
inkişaf dövrü qarşıda idi və Azərbaycan
nefti ilk dəfə 2005-ci ildə Bakı-Tbilisi-Ceyhan (BTC) neft
kəməri ilə dünya bazarlarına çıxacaq və
külli miqdarda neft gəlirləri ölkənin
inkişafında, infrastrukturun bərpasında və sosial
imkanların genişlənməsi-büdcə
gəlirlərinin artmasında ciddi rol oynayacaqdı. “Əsrin
müqaviləsi”nin davamı və onun yaratdığı
imkanlar kontekstində 2017-ci ildə Azərbaycan daha bir strateji
layihəyə imza atdı. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin rəhbərliyi ilə həyata keçirilən
enerji strategiyası 2050-ci ilədək ölkəmizin neft
hasilatının stabil şəkildə davam etdirilməsini,
dövlət gəlirlərinin artırılmasını və
eləcə də qeyri-neft sektorunun inkişafı
üçün maliyyə təminatını formalaşdırmaqdadır.
“Azəri-Çıraq-Günəşli”
neft-qaz yataqları blokunun işlənməsi üzrə
sazişin uzadılmasında diqqətçəkən bir məqam
da odur ki, qlobal investorlar artıq tam əmindirlər, Azərbaycan
Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə investisiyalar
üçün etibarlı və təhlükəsiz ölkə
hesab olunur. “Əsrin müqaviləsi”nin Azərbaycanın
milli maraqlarına tam cavab verməsi ilə yanaşı, “Yeni
Əsrin müqaviləsi” ölkəmizin müasir iqtisadi
gücünə uyğun olaraq şərtlərin daha
yaxşılaşdırılmasına imkan yaratdı.
“Əsrin müqaviləsi” ilə “Yeni Əsrin müqaviləsi”nin
müqayisəsi və eyni zamanda, bu sazişin Azərbaycan
iqtisadiyyatına, eləcə də regionda dövlətimizin
mövqeyinə təsirlərini qiymətləndirən zaman
bir məqama diqqət ayırmaq lazımdır ki, 1994-cü
ildə ölkəmizin iqtisadiyyatı və eləcə də
iqtisadi gücü tamamilə fərqli idi. Bu gün isə Azərbaycan
artıq regionun ən inkişaf etmiş ölkəsidir. Azərbaycan
regional proseslərə təsir imkanlarına malik olan dövlətdir.
1994-cü ildə Azərbaycan iqtisadiyyatının kiçik
olmasına baxmayaraq bağlanan “Əsrin müqaviləsi”ndə
ölkəmizin maraqlarını qorumaq mümkün oldu. O
zaman Azərbaycanın ümumi daxili məhsulunun həcmi 374
milyon manat idi. Ötən müddətdə ümumi daxili məhsulun
həcmi 161 dəfə artıb. Buna baxmayaraq
“Əsrin müqavilə”sində öz dövlət və
milli maraqlarımıza uyğun olaraq şərtlər xarici
şirkətlərlə razılaşdırıldı. Bu da,
birbaşa ümummilli lider Heydər Əliyevin siyasi iradəsi
nəticəsində mümkün oldu ki, Azərbaycan o zaman zəif
ölkə olmasına baxmayaraq “Əsrin müqaviləsi”ni
öz maraqları çərçivəsində hazırlayıb
imzalaya bildi.
İndi artıq Azərbaycan tamamilə fərqli
mövqedədir, iqtisadiyyatı inkişaf edir. Ölkəmizin
iqtisadiyyatı 1994-cü illə müqayisədə xeyli
inkişaf edib. Bu kontekstdə “Yeni Əsrin müqaviləsi” Azərbaycana
3,6 milyard dollar bonusu əldə etmək imkanı verəcək.
Qeyd etdiyim kimi, 1994-cü ildə Azərbaycanın dövlət
gəlirləri çox az idi. O zaman imzalanan
“Əsrin müqaviləsi”nə əsasən, Azərbaycana
xarici şirkətlər tərəfindən 300 milyon dollar
bonus ödənilmişdi. Ötən müddət
iqtisadiyyatımızın inkişaf etməsi və Azərbaycanın
mövqeyinin daha da güclənməsi əldə edilən
bonusun həcminin 12 dəfə artmasına gətirib
çıxartdı ki, bu da nəticə etibarilə ölkəmizə
xarici valyutanın daxil olması baxımından vacibdir.
V.Bayramov bildirib ki, “Yeni Əsrin müqaviləsi”
çərçivəsində Azərbaycan iqtisadiyyatına
40 milyard dollar investisiya qoyulacaq. Bu, həm neft
sektorunun inkişafı baxımından vacibdir, eyni zamanda, neft
sektoruna yardımçı sahələrin, hətta qeyri-neft
sektorunun inkişafını stimullaşdıran bir amildir.
Çünki bütün hallarda neft sektoruna yönəldilən
investisiya həm də qeyri-neft sektorunun inkişafı
üçün bir maliyyə təminatı
formalaşdırır.
Yeni anlaşmada xüsusi
vurğulanmalı məqamlardan biri də Azərbaycan dövlətinin
əldə edəcəyi bonusdur. 1994-cü ildə “Əsrin
müqaviləsi” imzalanan zaman da bonusun ödənilməsi nəzərdə
tutulmuşdu və daha sonra Azərbaycan hökumətinə
300 milyon dollar ödənildi. Amma təbii ki, bonus birdəfəlik
ödənilmir. Razılaşmaya əsasən,
müqavilə imzalandıqdan sonra, bonusun müəyyən
hissəsinin, daha sonra isə işlər görüldükcə
mərhələli şəkildə qalan hissəsinin dövlət
büdcəsinə ödənilməsi həyata
keçirilir. İndiki bonusun məbləği isə 23 il əvvəlkindən
12 dəfə çoxdur - 3,6 milyard dollar. Adətən
müqavilə bağlandıqdan sonra bonusdan ilkin tranş
verilir, daha sonra isə müqavilədə nəzərdə
tutulan fəaliyyətlərə uyğun olaraq tranşlar
formasında ödənilir. Bu əvəzsizdir, onun nə mənfəət
neftinə və ya neftin satışına hər hansı
aidiyyəti yoxdur. Mövcud faiz bölgüsü, həm
hökumətə, həm də şirkətlərə sərf
edir. Sazişdə Azərbaycanın mənfəət neftinin
səviyyəsinin 75 faiz nəzərdə tutulması isə
imkan verəcək ki, hasilatın pay bölgüsündə
mövcud səviyyəni qoruyub saxlaya bilsin. Bu, əldə edilən
mənfəətin hər 100 dollarından 75-nin Azərbaycan
dövlətinə çatması anlamına gəlir. Faizlər
elə olmalıdır ki, o, həm hasilatda iştirak edən
şirkətlər, həm də Azərbaycan dövləti
üçün məqbul olsun. Hasilatın əvvəlki pay
bölgüləri matriks formasında həyata keçirildiyi
üçün, fərqli faizlər vardı və ən
yüksəyi isə 75 faiz idi. Azərbaycan hökuməti də
yeni Sazişdə həmin payı qoruyub saxlaya bilib. Təhlillər
göstərir ki, 75/25 faiz nisbəti hamı üçün
məqbul variantdır. Çünki hazırda dünya
bazarında neftin qiyməti nisbətən
aşağıdır. Neft
sektoru 3-4 il əvvəl olduğu kimi
rentabelli deyil, rentabellik xeyli azalıb. Buna rəğmən,
75/25 faiz nisbəti həm şirkətlərdə fəaliyyət
üçün stimul verir, həm də Azərbaycan hökumətinə
satılmış neftdən əldə edilən gəlirin 75
faizinə sahib olmaq imkanı yaradır ki, bu da çox məqbuldur.
Bundan əlavə, SOCAR da pay sahibi kimi yerdə
qalan mənfəətin 25 faizini əldə edəcək.
Enerji resurslarının
çıxarılması qısa müddət ərzində
ölkə iqtisadiyyatının sürətlə
böyüməsinə və maliyyə imkanlarının
genişlənməsinə səbəb olub. Xüsusilə də 2004-2006-cı illərdə Azərbaycan
iqtisadi artım sürəti ilə bütün dünya
ölkələrini geridə qoydu. Postsovet
dövrünün ilk illərini xarakterizə edən ciddi
maliyyə qıtlığı aradan qaldırıldı,
ölkə iqtisadiyyatının digər sektorlarına da
kütləvi investisiya axını başlandı. Təbii ki, məhz neft hasilatının
artımı və onun dünya bazarlarına birbaşa
çıxışı çökmüş
iqtisadiyyatın sürətli inkişafı üçün əsas
amillərdən biri oldu. Əgər
başlanğıcda neft ÜDM-nin artımı iqtisadi tərəqqinin
əsas dəstəkləyicisi idisə, sonrakı dövrlərdə
aparılan iqtisadi islahatlar qeyri-neft ÜDM-nin də
inkişafını stimullaşdırdı.
“Beləliklə, Azərbaycan bu gün azsaylı ölkələrdən
biridir ki, enerji resurslarını ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafı məqsədilə ciddi avantaja çevirə
bilib. Əlbəttə
ki, bu strategiyanın əsası 1994-cü il
sentyabrın 20-də “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanması ilə qoyulub. Bu müddət ərzində
hökumətin həyata keçirdiyi müstəqil enerji
siyasəti ölkənin qlobal enerji təhlükəsizliyində
oynadığı rolu daha da möhkəmləndirməklə
yanaşı, xalqın maraqlarını, dövlətin təhlükəsizliyini
və regionun inkişafını da göz ardı etməyib.
Hazırda isə qeyri-neft sektorunun
inkişafı istiqamətində atılan addımlar və
iqtisadiyyatın diversifikasiya etdirilməsi proqramlarını
postneft dövrünə hazırlıq kimi qiymətləndirmək
olar. Baxmayaraq ki, ölkənin enerji resursları kifayət
qədər böyükdür və bu, uzunmüddətli
inkişaf proqramlarının reallaşdırılmasına
imkan verir, Azərbaycanın erkən hazırlıqları sadəcə
prosesin daha kompleks şəkildə idarə edilməsini şərtləndirir”,
- deyə deputat vurğulayıb.
İki sahil.- 2021.- 16 sentyabr.- S.21.