Bu gün Milli Musiqi Günüdür
Dahi Üzeyir bəyin unudulmaz xatirəsinə sonsuz sayğılar
Azərbaycan professional musiqi sənətinin banisi, dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin
(1885-1948) dünyaya gəldiyi
18 sentyabr tarixi ölkəmizdə ənənəvi
olaraq Milli Musiqi Günü (Üzeyir Musiqi Günü) kimi təntənə ilə qeyd edilir
Böyük bəstəkarın doğum
gününün bayram
kimi qeyd edilməsi ənənəsinin
əsasını maestro
Niyazi qoymuşdur. Görkəmli bəstəkar və
dirijor Niyazi Üzeyir bəyin vəfatından sonra hər il bu
günü qeyd edərmiş. Maestro Niyazinin təşəbbüsü
ilə XX əsrdə
hər il sentyabrın 18-i böyük
bəstəkarımız Üzeyir
bəy Hacıbəylinin
anadan olduğu gün respublikamızda
xüsusi təntənə
və mərasimlərlə
qeyd edilirdi. Mədəniyyət ocaqlarında,
musiqi məktəblərində,
xüsusilə konservatoriyanın
- indiki Musiqi Akademiyasının qarşısında
Üzeyir Hacıbəylinin
şərəfinə onun
ölməz əsərlərindən
fraqmentlər səsləndirilərdi.
Lakin ötən əsrin 90-cı illərinin
əvvəllərində Azərbaycanda,
xüsusilə də Bakıda yaşanan siyasi böhranla əlaqədar bu ənənə bir müddət unuduldu. Böyük bəstəkarın özfəaliyyət
səviyyəsində xatırlanması
böyük narahatlığa
səbəb olmuşdu.
1993-cü ildə xalqın
təkidli tələbi
ilə Azərbaycanda yenidən hakimiyyətə
qayıdan mədəniyyətimizin
böyük hamisi, ümummilli lider Heydər Əliyev məhz bu günü də unutmadı. Unudulmaz Niyazinin təşəbbüsü ilə
keçirilən Üzeyir
Musiqi Günü
1995-ci ildə dövlət
statusu aldı. Ulu Öndərin Sərəncamı ilə
hər il 18 sentyabr "Üzeyir Musiqi Günü kimi qeyd olunmağa
başlandı. Bu nəcib qərar bütün insanların, xüsusilə də musiqisevərlərin
ürəyincə oldu.
Dünya musiqi xəzinəsinə
parlaq incilər bəxş edən Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycanda peşəkar
musiqinin banisidir, bəstəkarlıq məktəbinin,
musiqili komediya janrının yaradıcısıdır,
Şərqdə operanın,
operettanın əsasını
qoyub, dövlət xorunu, simfonik orkestri yaradıb, dünya musiqi xəzinəsini ölümsüz əsərləri
ilə zənginləşdirib.
Məhz onun fədakar əməyi sayəsində
Azərbaycan milli opera sənətinin tarixi 110 il bundan
öncə tamaşaya
qoyulan Leyli və Məcnun operası ilə başlandı. İlk tamaşa 1908-ci il yanvarın 12-də (25-də) Bakıda
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrında
oynanılıb. Dahi
Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzulinin
eyniadlı poeması əsasında hazırlanmış
Leyli və Məcnun yalnız Azərbaycanın deyil, həm də Şərqin ilk operasıdır. Qoca Şərqin opera
tarixi məhz bu gündən başlanıb. İlk operanın uğurlarından
ruhlanan Üzeyir bəy bir-birinin ardınca Şeyx Sənan (1909), Rüstəm
və Söhrab
(1910), Şah Abbas və Xurşidbanu, Əsli və Kərəm (1912), Harun və Leyla (1915) kimi milli operalar
yazıb.
Üzeyir Hacıbəyli
yaradıcılığının zirvəsi Koroğlu operası hesab olunur. Koroğlu təkcə Azərbaycan mədəniyyətində deyil,
dünya operalarının
sırasında əzəmətlə
dayanan parlaq nümunələrdən biridir.
Koroğlu operası
Moskva tamaşaçılarını
da məftun etmişdi. Taleyi uğurlu gətirmiş bu nəhəng əsər keçmiş
sovet respublikalarının
opera və balet teatrlarında dəfələrlə göstərilib.
Şərqdə ilk operetta janrının
yaranması da Üzeyir Hacıbəylinin
adı ilə bağlıdır. Dahi bəstəkarın ilk musiqili komediyası üç pərdədən
ibarət Ər və arvaddır. Bu əsər Azərbaycanda musiqili komediyanın ilk nümunəsidir. Əsərin
ilk tamaşası
1910-cu ildə olub. Müəllifin ikinci musiqili komediyası O olmasın, bu olsundur. Əsərin ilk tamaşası 1911-ci ilin aprelində Bakıda olub. Sonralar musiqili komediya müxtəlif dillərə tərcümə
olunaraq səhnələşdirilib.
Ölməz sənətkarın
üçüncü və
sonuncu musiqili komediyası Arşın mal alandır. Bu operetta 70-ə yaxın xarici dilə tərcümə edilib, 100-dən çox teatrın səhnəsində
oynanılıb. Arşın
mal alan beş dəfə ekranlaşdırılıb, dəfələrlə
qrammofon valına yazılıb. Bu musiqili komediya əsasında ilk bədii film 1916-cı ildə çəkilib. Bu, səssiz film olub.
Üzeyir Hacıbəyli təkcə
musiqi bəstələmirdi,
həm də xalq musiqisinin nəzəri əsaslarını
gələcək nəslə
çatdırmaq üçün
müxtəlif vəsaitlər
hazırlayırdı. 1945-ci ildə nəşr edilmiş Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları adlı elmi əsəri Üzeyir Hacıbəylinin
musiqişünas-alim olaraq
mükəmməl fəaliyyətinin
yadigarı kimi bu gün də
musiqi dərsliyi kimi istifadə edilir.
Göründüyü kimi, Üzeyir Hacıbəylinin ədəbi
irsi də çox zəngin və qiymətlidir. Bütün ömrü boyu Azərbaycan mədəniyyətinə, musiqisinə
xidmət edən bu unudulmaz şəxsiyyət
300-dən çox xalq
mahnısını nota
salıb, marş, kantata, fantaziya, mahnı və romanslar, kamera və xor əsərləri
yazıb. Maraqlıdır
ki, həm Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin, həm
də sovet Azərbaycanının himnləri
dahi sənətkara məxsus olub. Müstəqilliyimizi qazandıqdan
sonra xalqımıza azadlıq şərafəti
çatdıran ilk himni biz bu
gün yenə də məhəbbətlə
səsləndiririk. Azərbaycan
bayrağı məhz
həmin himnin sədaları altında dünyanın ən mötəbər salonlarında
ucalır, səhərlərimiz,
həmçinin bütün
tədbirlərimiz bu himnin sədaları ilə başlayır.
Sevinc Azadi
İki sahil.- 2021.- 18 sentyabr.- S.16.