Uşaqların həyatında musiqi tərbiyəsinin və tədrisinin əhəmiyyəti
Tərbiyə ümumiləşmiş anlayışdır.
Onun digər sahələri də var: yenidən tərbiyə və özünü tərbiyə.
İslamda uşağın
tərbiyəsi baxımından
onun inkişafı iki dövrə bölünür:
tədbiri və
tətbiqi dövr.
Tədbiri dövrdə
tərbiyə – uşağın
ana bətnindən başlayıb həyatı
boyunca davam edən uzunmüddətli bir prosesidir. Tətbiqi dövr-uşaqların doğumdan
ölənə qədər
olan dövrünü
əhatə edir. Bu dövrdə şəxsin yaşına,
gücünə, fərdi,
psixoloji xüsusiyyətlərinə,
fiziki sağlamlığına,
qabiliyyətinə uyğun
olaraq onun şüuruna, hisslərinə
və davranışına
təsir göstərilir.
Bu tərbiyəvi təsirlər onu dəyişdirir, formalaşdırır,
kamilləşdirir. Hava
və qidadan sonra vücudunuzun ən çox ehtiyac duyduğu üçüncü amil
təlim-tərbiyədir. Tərbiyə
əqlimizin ilkin özəyidir.
Tərbiyənin bir çox
növləri var: əmək tərbiyəsi,
musiqi tərbiyəsi,
əxlaq tərbiyəsi,
fiziki tərbiyə, iqtisadi tərbiyə, ekoloji tərbiyə, əqli tərbiyə, hüquq tərbiyə. Tərbiyə anlayışının
davranışın bütün
sahələri ilə
sıx bağlı olduğu görünür. Lakin musiqi tərbiyəsi daha böyük imkanlar yaratmaq qüdrətinə malikdir.
Belə ki, o, ətraf aləm, insanlar, həyat haqda məhz musiqi dili ilə
söhbət açır.
Xalqımızın milli-mənəvi
dəyərləri Azərbaycanda
musiqi zövqünün
tərbiyə olunmasında
əsas amil kimi dəyərləndirilir.
Milli musiqi nümunələrimizdə - xalq
mahnılarında, rəqslərdə,
aşıq musiqisində
xalqın yüksək
mənəviyyatı, onun
arzu və istəkləri əks olunur.
Qeyd etdik
ki, musiqi çox gözəl və güclü tərbiyə vasitəsidir.
Ona görə də bütün təhsil pillələrində
- istər məktəbəqədər
müəssisələrdə, istər musiqi məktəblərində, istərsə
də orta və ali məktəblərdə
musiqi düzgün tədris olunmalıdır.
Bunun üçün
isə tərbiyə,
təlim və təhsil prosesi zamanı düzgün musiqi nümunələrinin
seçilməsi əsasdır.
Musiqi fəaliyyətinin bütün
növləri – istər
musiqi dinləmək, istər mahnı oxumaq, musiqili-ritmik hərəkətlər və
s. xüsusi şəkildə
şagirdin şüuruna,
onun əxlaqına təsir göstərir.Çünki
qüdrətli estetik tərbiyə vasitəsi olan musiqi uşaqların
hisslərinə birbaşa
təmas edir və onlarda
musiqi zövqü aşılayır.
Musiqi təhsili
estetik tərbiyənin
vacib hissəsidir. Respublikamızda gündüz və
axşam musiqi məktəbləri şəbəkəsi
yaradılmış, məktəblərdə,
peşə təhsili
ocaqlarında, uşaq
və gənclər saraylarında, mədəniyyət
evlərində və
s. musiqi dərnəkləri
fəaliyyət göstərir.
Ancaq bütün bunlar sistemli musiqi tərbiyəsini əvəz
etmək iqtidarında
deyil. Ona görə də musiqi tərbiyəsi yalnız ümumtəhsil məktəblərində və
uşaq musiqi məktəblərindəki musiqi
dərslərində həyata
keçirilə bilər.
Uşaq mahnıları
bu işdə daha çox səmərə verir. Uşaq mahnıları vasitəsilə bədii tərbiyənin yolları
geniş inkişaf olunmuşdur. Kiçik yaşlı uşaqların
bədii zövqünün
formalaşması musiqi
tərbiyəsinin ən
mühüm, eyni zamanda ən çətin məsələlərindən
biridir. Onun həlli şəxsiyyətin
inkişafının bütün
mərhələlərində həyata keçirilməlidir.
Bədii zövqün
yuxarı sinifdə formalaşmasına baxmayaraq
onun əsası ibtidai siniflərdən başlanır. Gənc nəslin musiqi
tərbiyəsində musiqi
məktəblərinin rolu
çox böyükdür.
Çünki musiqi məktəblərində minlərlə
şagird təhsil alırsa, ümumtəhsil
məktəblərimizdə yüz minlərlə şagirdin musiqi tərbiyəsi ilə məşğul olunur. Ümumtəhsil məktəblərində
musiqi tərbiyəsi iki yolla
həyata keçirilir:
sinifdə tədris edilən musiqi dərsləri və məktəbdəki özfəaliyyət
musiqi kollektivləri. Burada sinifdə tədris edilən musiqi fənninin əhəmiyyətini xüsusi
vurğulamaq istərdik.
Məhz bu fənn vasitəsilə
onlar Azərbaycan peşəkar musiqi sənətinin yaradıcısı
dahi Üzeyir Hacıbəylinin timsalında
Azərbaycan musiqisilə
(buraya həm ənənənəvi musiqi,
həm klassik musiqi və bəstəkar əsərləri
aiddir), eləcə də Qlinka, Çaykovski, Motsart, Bethoven kimi rus
və Qərbi Avropa klassik bəstəkarlarının
əsərləri ilə
tanış olurlar.
Buradan bir
daha aydın olur ki, ümumtəhsil
məktəblərimizdə şagirdlərin musiqi tərbiyəsi ilə məşğul olan əsas fənn musiqidir. Görkəmli pedaqoqlar şagirdlərin
bədii zövqlərinin
düzgün tərbiyələndirilməsi
işində musiqini qüvvətli təsir gücünə malik vasitələrdən biri kimi həmişə yüksək qiymətləndirmişlər.
Çünki musiqi təkcə şagirdlərin
estetik tərbiyəsində
deyil, həmçinin əqli, əxlaqi və fiziki tərbiyəsində
də mühüm rol oynayır.
Görkəmli psixoloq B.M.Teplov musiqinin estetik qavranılmasını aktiv
fəaliyyət kimi qiymətləndirmişdir. Estetik tərbiyə
məsələləri ilə
məşğul olmuş
B.V.Asafyev isə musiqini təbiətdə və insan qəlbində
səslənən gözəl
nə varsa, hamısının "daim
canlı təcəssümü"
adlandırmış və
musiqi ilə yalnız əyləndirməyə,
onu dinləyicilərə
zorla qəbul etdirməyə deyil, musiqi vasitəsilə inandırmağa və sevindirməyə çağırmışdır.
Uşaq və gənclərə
ümumi musiqi tərbiyəsi vermək, onları yüksək musiqi sənətinə cəlb etmək ən yaxşı xalq, klassik, xarici, Azərbaycan musiqisi, habelə müasir bəstəkarların
əsərləri nümunəsində
estetik zövq formalaşdırmaq, fəal
bədii özfəaliyyət
iştirakçılarını, musiqi-estetik biliklərin təbliğatçılarını
tərbiyə etmək,
böyüməkdə olan
nəslin mənəviyyata
dövrümüzün tələbləri
ruhunda təkmilləşdirilməsinə
kömək göstərmək
- musiqi-estetik tərbiyə
işinin istiqamətləri
bunlardır. Eyni
zamanda, musiqi tədrisində əsas məqsəd şagirdlərdə
yaradıcılıq qabiliyyətini
üzə çıxartmaq,
musiqi bacarıqlarını
inkişaf etdirmək və formalaşdırmaq,
keyfiyyətli musiqiyə
qarşı maraq oyatmaqdər. Tədris olunan dərs vəsaitləri də məhz buna xidmət edir.
Qeyd etdiyimiz
kimi, musiqinin tədrisi iki istiqamət üzrə
- yaradıcılılıq
və təcrübədə
aparılır. Bu iki istiqamət şagirdin yaradıcılıq
bacarıqlarının inkişaf
etdirilməsinə yardım
edir. Bu zaman şagird
musiqili ifadəsinin müxtəlif forma və ifadə üsullarına yiyələnir:
o, mahnı oxuyur, rəqs edir, çalğı alətində
çalır, teatral etüdlərı və səhnəcikləri oynayır,
rəsm çəkir,
mətni yazır, musiqi bəstələməyə
çalışır. Bütün bu proseslər zamanı şagirddə musiqi duyumu və yaddaşı, ritm hissi inkişaf edir. Ritmik-intonasiya məşğələlərinin keçirilməsi ritmin inkişafına səbəb
olur. Şagird səsi, metri, tempi, registri, dinamik nüansları bir-birindən fərqləndir,
musiqi yazısını
öyrənir və onlardan istifadə etməyi bacarır.
Bu gün artıq
informasiya dövrüdür. Bu baxımdan dərs zamanı şagird informasiya kommunikasiya texnologiyalarından (İKT) istifadə
etməyi də bacarmalıdır. Musiqinin kontekstdə
qavranması və interpretasiyası məsələsi
haqqında danışarkən
qeyd edilir ki, kommunikasiya dili olaraq tanınan
musiqi çoxnövlü
və çoxdəfəli
interpretasiya imkanını
verir. Şagird musiqi barədə
əldə edilmiş
məlumatı mühit,
gündəlik hadisələr
və öz təcrübəsi, digər
fənn intizamları ilə əlaqələndirir.
Musiqini dünyanın
bir hissəsi kimi, qavrayır, tədqiq edir və səsin yaranma mənbələrini
müşahidə edir;səsli
dünya, musiqi ilə kommunikasiyaya-musiqini
dinləməyə, musiqi
və performansı qiymətləndirməyə, fikri
aydın şəkildə
ifadə etməyə,
mübahisə, müzakirə
zamanı uyğun terminologiyadan istifadə etməklə, kitab dili və davranış
normalarına riayət
etməklə öz mülahizəsini əsaslandırmağa
alışır. Mübahisə və müzakirə zamanı şagird dərk edir ki, musiqi bütün
zaman və xalqların mədəniyyət
və məişətinin
ayrılmaz bir hissəsidir.
Bildiyimiz kimi, artıq neçə illərdir fəaliyyət göstərən
təhsil sisteminin yeni milli kurikulum
sistemində musiqi kurikulumu da vardır. Bu fənn mühüm konsepsiya kimi irəli sürülmüş
və sistemdə mühüm yer tutur. Çünki musiqi öz
emosionallığı ilə
insan psixologiyasına təsir edərək, mənəvi ehtiyacı qarşılayır.
Bir daha vurğulamaq istərdik ki, ümumtəhsil məktəblərində musiqi
təliminin əsas məqsədi milli və bəşəri sənət nümunələri
əsasında şagirdlərdə
musiqi mədəniyyətinin
formalaşdırılması və inkişafını
təmin etməkdən
ibarətdir. Bu gün
I-IX siniflər üçün
istər nəzəri,
istərsə də praktik materialları özündə ehtiva edən musiqi” dərslikləri vardır.
Lakin musiqi fənninin daha keyfiyyətli tədrisi üçün dərsliklə
yanaşı, yeni metodikalardan, not müntəxəbatlarından,
müasir elektron dərsliklərdən istifadə
edilir.
Arzu Süleymanova,
ADPU-nin nəzdində Pedaqoji Kollecin müəllimi
İki sahil.- 2021.- 22
sentyabr.- S.22.