Tarix içində yaşayan tarix…

Muzeylərimiz – tanıyaq, tanıdaq!

 

 

Nə vaxtsa, neçə min, ya milyon il əvvəl kimsə ovçu olmaq istəmədiyini anladı. O, başqa qəbilədən olan kiminləsə döyüşmək də istəmirdi. Heç meyvə, bitki kökləri də yığmırdı. Ancaq onu ətrafındakı bütün adi kimsələrdən fərqləndirən təkcə istəmədikləri deyil, həm də istəyi idi – adi günlərin birində bu qeyri-adi adam əlinə bir daş götürüb yaşadıqları mağaranın divarlarında mamont şəkilləri çəkməyə başladı! Hamı təəccübləndi, heç kim anlamadı onu…

 

Ən azı iki min iki yüz il əvvəl günəşin doğulduğu yerdə - həzin musiqili uzaq Şərqin kiçik bir kəndində əlləri palçıqlı bir dulusçu ailəsini dolandırmaq üçün düzəldib satdığı küpü bəyənmədi. Ona nifrətlə baxdı. Sonra da düşündü elə bir qab düzəltsin ki, dünyada tayı-bərabəri olmasın, düzünə baxanda bir, yandan baxanda yeddi dənə görünsün. Və düzəltdi. Yandan baxanda yeddi dənə görünməsə də dünyada tayı-bərabəri olmadı…

 

Eramızdan əvvəl on beşinci əsrin ortalarında qədim Misirdə bir heykəltəraş ovucdan bir az böyük daşı yonaraq yazıçı Şeiri, arvadı və kiçik oğlunun heykəlciyini yaratdı, adını da “Misirli ailə” qoydu. Başqa biri isə elə təxminən həmin vaxtlarda, həmin yerdə daşı yondu, İlahə Soxmetin portretini yaratdı…

 

Yaxşı ki, zaman yolçuluğundan uğurla keçərək günümüzə tam və ya qismən salamat çatan nadir sənət inciləri, unikal nümunələr var – baxırıq, heyrətlənirik, sələflərimizlə empati qurmağa çalışırıq. Və yaxşı ki, bütün bu tarixi incəsənət abidələrinin qorunduğu muzeylər var. “Muzeylərimiz – tanıyaq, tanıdaq” rubrikamızın növbəti qonağı Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyidir. Binası da bir tarix olan, bir zamanlar ingilis generalının, Nəriman Nərimanovun, Mircəfər Bağırovun yaşadığı sarayın 70 illik sakini və sahibi Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyi.

 

Haqqında

 

1920-ci ildə Azərbaycan Dövlət Muzeyinin tərkibində Təsviri sənətlər bölməsi yaradıldı. Bölmə keçmişdə Hacı Zeynalabdin Tağıyevin sarayı olmuş, indiki Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyinin binasında yerləşirdi. Burada toplanmış əsərlərin, xüsusilə rəngkarlıq nümunələrinin dəyəri nəzərə alınaraq, 1936-cı ildə həmin bölmənin əsasında ayrıca bir muzeyin – Azərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyinin yaradılması qərara alındı. 1937-ci ildə açılışı baş tutan muzey daha sonra Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyinin beşinci mərtəbəsində yerləşdirildi və 1943-cü ildən Azərbaycanda realist teatr-dekorasiya sənətinin yaradıcılarından biri olan Rüstəm Mustafayevin adını daşımağa başladı. 50-ci illərin əvvəllərindən başlayaraq muzey Bakıdakı bir neçə tarixi binada müvəqqəti sərgi və ekspozisiyalar təşkil edirdi. Həmin dövrdə burada çalışmağa başlayan gənc sənətşünaslar Rasim Əfəndiyev, Nürəddin Qayıbov, Mürsəl Nəcəfov, Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Mehdi Hüseynzadə və başqaları Azərbaycan sənətşünaslığının təməllərini formalaşdırdılar. Sonrakı uzun illər ərzində muzeyə Azərbaycanın Xalq Rəssamları və SSRİ dövlət Mükafatı lauretları olan Salam Salamzadə, Kazım Kazımzadə, İbrahim Zeynalov kimi şəxsiyyətlər rəhbərlik etdilər.

 

1951-ci ildə Azərbaycan SSR Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi Mircəfər Bağırov “De Burun sarayı” kimi məşhur olan tarixi binanı muzeyə verdi.

 

Mövzu içində mövzu…

 

Maraqlı olduğu üçün burada haşiyəyə çıxıb “De Burun sarayı”nın tarixi və görkəmli sakinləri haqqında məlumat vermək istəyirəm. 1988-ci ildə neft maqnatı və “Kaspi Tərəfdaşlığı” Səhmdar Cəmiyyətinin əsasını qoymuş milyonçu Lev de Bur inşa etdirmək istədiyi ikimərtəbəli daş sarayın planının təsdiqi üçün Bakı Şəhər Şurasına müraciət edir və  Sadovaya küçəsində (indiki Niyazi küçəsi) “700 kv.sajen torpaq ayırılması haqqında razılaşma” əldə olunur. Elə həmin il şəhər mühəndisi və sarayın yeganə memarı hesab edilən Nikolay fon der Nonne tərəfindən hazırlanan tikinti layihəsi Bakı Şəhər Şurasında təsdiqlənir, tezliklə inşaat işlərinə başlanılır. Lakin De Bura öz sarayını görmək qismət olmur. O, 1889-cu ildə dünyasını dəyişir, varisləri isə 1891-ci ilin yanvarında hələ yalnız özülü qoyulmuş binanı 16000 rubla “Kaspi Tərəfdaşlığı” Səhmdar Cəmiyyətinə satırlar. Beləcə, Cəmiyyətin mülkiyyətinə keçən binanın inşa tarixinin 1891-1893-cü illər olduğu, tam şəkildə isə 1895-ci ildə yekunlaşdırıldığı qeyd edilir. Həmçinin qeyd edilir ki, binanın medalyonu içərisində “KT” (“Kaspi Tərəfdaşlığı”) abreviaturası yer alsa da, sonrakı dövrdə təmir zamanı bu abreviatura məhv edilib.

 

1896-cı ildə Cəmiyyətin yeni sədri olmuş Pavel Qukasovun qardaşı Arşak Qukasov saraya köçərək, onun bir neçə otağında məskunlaşır. 1898-ci ildən isə Pavel özü də ailəsi ilə birgə burada yaşamağa başlayır. 1919-cu ilin avqustunda Böyük Britaniya ordusu Bakı şəhərinə daxil olandan sonra general Vilyam Tomsonun başçılıq etdiyi ingilis komandanlığının qərargahı “De Burun sarayı”nda yerləşdirilir. Həmin vaxt Qukasovlar ailəsi hələ də sarayda yaşamağa davam edirdi.

 

28 aprel 1920-ci ildə “Qırmızı ordu” hissələrinin Bakıya girməsindən sonra Nəriman Nərimanov Azərbaycan SSR İnqilab Komitəsinin sədri oldu. 1921-ci ildə o, Xalq Komissarları Şurasına sədr seçildi və şura “De Burun sarayı”nda yerləşdirildi. Sarayın ikinci mərtəbəsində isə Nəriman Nərimanovun ailəsi yaşamağa başladı. 1925-ci ildə onun ölümündən sonra Sadovaya küçəsinin adı dəyişdirilərək N.Nərimanov küçəsi adlandırıldı. 1933-cü ildən sarayda MK-nın birinci katibi Mircəfər Bağırovun ailəsi məskunlaşdı və 1951-ci ildə M.Bağırov yuxarıda qeyd etiyimiz kimi, sarayı Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyinə bağışlayır.

 

… “De Burun sarayı”na köçdükdən sonra muzeyin yeni ekspozisiyası tərtib olundu və bu ekspozisiyada muzeyin fondunda olan ən gözəl sənət nümunələri nümayiş etdirildi. Bundan sonra həm də sənətşünaslıq tədqiqatlarının aparıldığı böyük bir mərkəz kimi fəaliyyət göstərməyə başlayan muzey, həmçinin müxtəlif mədəni tədbirlərin – rəssamların və musiqiçilərin yaradıcılıq gecələrinin, ziyalılarla görüşlərin təşkilinə start verdi.

 

Azərbaycanın müstəqilliyinin ilk illərində 1888-ci ildə Marrinski qadın gimnaziyası kimi inşa edilmiş, daha sonra isə şəhər komitəsinin yerləşdiyi tarixi bina da muzeyə verildi və yeni binada muzeyin ikinci korpusu yaradıldı. 7 iyun 2013-cü ildə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev və xanımı Mehriban Əliyevanın iştirakı ilə muzeyin birinci və ikinci korpuslarını birləşdirən yeni keçid korpusun açılışı edildi.

 

Daha bir maraqlı fakt: 1992-1993-cü illərdə Azərbaycan Xalq Cəbhəsinin rəhbərliyi muzeyin “De Burun sarayı”ndan çıxarılması və indi Azərbaycan Respublikası Xarici İşlər Nazirliyinin yerləşdiyi binaya köçürülməsi haqqında qərar verir (!). Görkəmli mədəniyyət xadimləri işə qarışmalı olurlar. O vaxtkı prezident Əbülfəz Elçibəylə görüşən mədəniyyət xadimləri “Hətta Bağırov belə şəhərin ən gözəl binasını muzeyə bağışladı” deyərək, sarayın muzeyin əlindən alınmamasını xahiş edirlər. Yalnız bundan sonra muzeyin başının üstündəki təhlükənin sovuşmasına, saraydan çıxarılması qərarının ləğv edilməsinə nail olurlar.

 

60 otağa sığan dünya incəsənəti

 

… Muzeyin direktor müavini, uzun illərini muzey işinə sevgiylə vermis Xədicə Əsədova qarşılayır bizi. Bina ilə, eksponatlarla tanışlıq üçün lazımi şərait yaradacaqlarını bildirir, bələdçi Nərgiz Əliyevanı təlimatlandırır bizə kömək üçün. Bəri başdan təşəkkür edirik hər ikisinə. Sağollaşıb “De Burun sarayı”na səyahətə başlamaq istəyirik. Ancaq ürəyi dözmür Xədicə xanımın, bizimlə avanqard rus rəssamlarının əsərlərinin sərgiləndiyi otağa qədər yoldaşlıq edir, muzey haqqında məlumat verir. Öyrənirəm ki, muzeyin ümumilikdə 60 otaqda təşkil olunmuş daimi ekspozisiyasında 3000 üstəgəl 2500 olmaqla 5500-dən çox əsər sərgilənir. Birinci korpusda, yəni “De Burun sarayı”nda 7 otaq Avropa incəsənətinə, 10 otaq rus incəsənətinə, qalanları isə İran, Türkiyə, Yaponiya və sair dövlətlərin incəsənətinə həsr olunub. İkinci korpusda 8 otaq antik və orta əsrlər Azərbaycan incəsənətinə, 30 otaq isə Azərbaycan rəssam və heykəltəraşlarının yaradıcılığına həsr olunub. Bu otaqlarda XVIII, XIX, XX əsr Azərbaycan sənətkarlarının işləri ilə yanaşı, orta əsrlərin müxtəlif dövrlərinə aid xalq tətbiqi sənət nümunələri, xüsusilə Azərbaycan xalçalarının müxtəlif qruplarına aid olan nadir növləri, həmçinin arxeoloji qazıntılar zamanı əldə edilmiş unikal sənət əsərləri, orta əsr geyimləri, məişət əşyaları sərgilənir. Burada kişi və qadın kəmərlərinin, həmçinin silahların sərgiləndiyi ayrıca zallar var. Həmin zallarda sərgilənən sənət nümunələri qiymətli metallardan hazırlanmaqla, qiymətli və yarı-qiymətli daşlarla bəzədilib. Ümumilikdə muzeydə 18000-dən artıq eksponat saxlanılır. Buna görə də bütün eksponatları eyni vaxta göstərmək mümkün olmur. Lakin tez-tez dəyişən ekspozisiyalar muzeyi ziyarət edənlərin vaxtaşırı əksər eksponatları görməsini təmin edir.

 

“Can verən İsgəndər”, “Zülfüqar” qılıncı və buxarılar…

 

Bir-birindən maraqlı, dəyərli eksponatlar insanı özündən alıb götürür. Və düşünürəm ki, bələdçimiz Nərgiz olmasa sənətin sehrli dünyasında azdığım kimi sarayın labirint kimi otaqlarında aza bilərəm. Üzündə ölümün əzabı həkk olunmuş antik dövrə aid “Can verən İsgəndər”in, hökmranlığı mərmərdən belə hiss olunan “Napaleon”un, baxışlarındakı işığı əsrlərin soldura bilmədiyi “Gənc qadın”ın, “Müqəddəs Yevstafiya haqqında əfsanə”nin qarşısında həyəcansız dayana bilmək mümkün deyil. Görəsən, Türkiyə incəsənətinin nümunələri olan ağzı yeyilmiş, üstündə quran ayələri həkk olunmuş “qəzəbli” “Zülfüqar” qılıncı, onun yanındakı “Yatağan” qılınc bir vaxtlar sahiblərinin əlində neçə yağının qanıyla boyanıb? İmperatriça Aleksandra Fyodorovna öz portretindən razı qalıbmı və ya İohann Henrix Rossun “Sürü”sü getdiyi yerə çata bilibmi? Şərq incəsənətinin inciləri olan illüsrasiyalara, unikal işləməli gil və çini qablara, daşdan, ağacdan yonulmuş, tuncdan hazırlanmış heykəlçiklərə və nadir heykəllərə, ağac, kətan və şüşə üzərində çəkilmiş müxtəlif janrlarda şəkillərə, gözəlliyi göz oxşayan xalçalara, qılınc, qalxan, xəncər, dəbilqə, əmudlara baxdıqca bir vaxtlar “Luvr”, “Ermitaj” və s. kimi dünyanın məşhur muzeylərində sərgilənən mədəni irs nümunələrimizə görə keçirdiyim paxıllıq hissini xatırlayıram və düşünürəm ki, elə həmin muzeylərin yerləşdiyi ölkələrin sənətsevərləri də məhz buradakı bir çox eksponata görə ən azından həsəd apara bilərlər!

 

Muzeyin, daha doğrusu, “De Burun sarayı”nın buxarıları haqqında da nəsə yazmamaq insafsızlıq olar. Bir-birindən uzərlərindəki işləmələr, zəngin naxışlar və rəngləri ilə fərqlənən buxarılar az qala həmin otaqlarda sərgilənən eksponatlar qədər möhtəşəmdir.

 

Son olaraq…

 

Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyi hər birimizin getməli olduğumuz, sənət və tarix adına çox şey öyrənəcəyimiz, varlığı ilə qürur duya biləcəyimiz unikal məkanlarımızdandır. Giriş biletlərinin qiymətləri də münasibdir – balacalar üçün 2 manat, böyüklər üçün 5 manat. Mən yenə fikrimdə qalıram ki, muzeylərimizin qonaq sayının daha çox turistlərin hesabına formalaşması tendensiyasına son qoymalıyıq. Övladlarımızı (elə özümüzü də) telefondan, internetdən qoparıb sənət məbədlərinə, muzeylərə aparmağın vaxtıdır və gec deyil. Hələ ki…

 

Mahir Rəsuloğlu

 

İki sahil.- 2021.- 24 sentyabr.- S.14.