Məktəblərdə psixoloji xidmətlər
hansı səviyyədədir?
Tədris
və tərbiyə müəssisəsi olan məktəblərdə
müəllimlərin rolu əvəzsizdir. Müəllim
uşaqlara, bilik, savad verməklə yanaşı, onların Vətənə
layiqli övlad kimi yetişməsində də böyük əmək
sahibidir. Bəzən deyirlər ki, müəllim həm də
psixoloq olmalıdır. Bəli, bu doğrudur. Müəllim
psixoloq qabiliyyətindən uşaqlarla davranışında
istifadə edə bilər. Lakin hər hansı şagirdin
psixoloji probleminin həllində ona dərindən kömək
edə bilməz. Belə olan halda köməyə məktəb
psixoloqları gələ bilər. Bu da o deməkdir ki, məktəblərdə
psixoloqların üzərinə çox çətin, məsuliyyətli
iş düşür. Bəs görəsən məktəb
psixoloqları necə fəaliyyət göstərməlidirlər?
Onların bugünkü fəaliyyətləri qaneedicidirmi?
“İki sahil” mövzu ilə bağlı
ekspertlərin fikirlərini öyrənib.
Təhsil
eksperti Kamran Əsədov mövzu ilə bağlı qəzetimizə
açıqlamasında bildirib ki, təhsil sahəsində
olan problemlərə nəzər salsaq görərik ki,
onlardan biri, bəlkə də ən aktual olanı orta məktəblərdə
psixoloji xidmətin zəifliyidir: “Son illərdə bununla
bağlı bir çox tədbirlər görülür.
Bütün bunların nəticəsində artıq orta məktəblərdə
bu sahənin adı var, bircə qalır doğru-dürüst
fəaliyyəti. Təəssüf ki, orta məktəblərdə
direktor və psixoloq bu sahəyə hələ də
dırnaqarası yanaşırlar. Araşdırmalarıma
görə, orta məktəbdə psixoloji xidmətin zəif
olması bir çox səbəblə bağlıdır.
Birincisi, bu sahənin yeni olmasıdır. Yəni, orta məktəbdə
psixoloq ştatı hələ tam oturuşmayıb və cəmiyyət
tam şəkildə maariflənməyib. Valideyn hələ
tam fərqinə vara bilmir ki, psixoloqun orta məktəbdə
işi nədən ibarətdir. Ona görə də
maariflənmə işi düşünürəm ki, daha da
geniş formada aparılmalıdır. İkinci səbəb isə
psixoloq ştatının olması, ancaq psixoloqların
psixoloji işi aparmaq üçün şəraitlərinin
olmamasıdır. Çünki heç kimə sirr deyil ki,
bir qisim orta məktəbdə psixoloqlar konkret əvəzçiliklə
dərs demək və belə deyək ki, öz işləri
ilə yanaşı, başqa işləri də yerinə
yetirmək durumu ilə üz-üzə qalırlar. Bir də
psixoloqun ştat vahidinin müəyyən olunması da
psixoloji işin daha yaxşı görülməsində bir
motivasiya vasitəsi olacaq. Çünki mən
düşünürəm ki, ştat vahidi
qaldırılmalıdır. Orta məktəbdə
çalışan psixoloqun aldığı əməkhaqqı
da digər müəllimlərin
məvacibinə müəyyən qədər bərabər
tutulmalıdır. Bax, bu işlərin həll olunması və
eyni zamanda, düşünürəm ki, orta məktəbdə
çalışan psixoloqlara təlimləri, treninqlərin
mütəmadi olaraq keçirilməsi vacibdir. Çünki
orada uşaqlarla yanaşı, yeniyetmələr də
mövcuddur. Hətta onların da içərisində elələri
var ki, konkret olaraq psixoloji rahatsızlıqları ilə
yanaşı, həm davranış, ünsiyyət problemləri
var, həm də çətin tərbiyə olunan
uşaqlardır. Orta məktəb psixoloqları da bilməlidirlər
nə formada işləmək lazımdır.
Düşünürəm ki, bunların hamısı nəzərə
alınmalıdır”.
Hər şeyi psixoloqdan gözləmək də
düzgün deyil...
“Xoşagəlməz
fakt odur ki, son vaxtlar baş verən intiharların əksəriyyətini
orta məktəb şagirdləri təşkil edir. Əslində,
bunun psixoloqun fəaliyyəti ilə birbaşa yox,
dolayısı ilə əlaqəsi var ” söyləyən
ekspert onu da diqqətə çatdırıb ki, eyni zamanda,
valideyn uşağı ilə ünsiyyət və tərbiyə
prosesini düzgün qurmaqda çətinlik çəkir, ailədaxili
münasibətdə konflikt var və yeniyetmənin
özünün fərdi daxili psixoloji problemi mövcuddur ki,
onu vaxtında valideyn təyin edə bilmir: “Uşaq əgər
günün dörd saatını məktəbdə keçirirsə,
digər vaxtları evdə olur. Bu sırf psixoloqla
bağlı bir məqam deyil. Düşünürəm ki,
burda valideynlərin məsuliyyətini bir az da qabartmaq
lazımdır. Hər şeyi
psixoloqdan gözləmək də düzgün
deyil”.
Bizim insanlar yarım saat bir müğənniyə
5 min manat pul saya bilirlər, lakin psixoloqa...
K. Əsədov onu da qeyd edib ki,orta məktəblərdə
psixoloq xidməti yeni sahədir. Bu səbəbdən də
orta məktəbdə çalışan psixoloqların bir
qisminin ixtisas dəyişəndən sonra bu psixoloji xidməti
yerinə yetirməsində biz onlara vaxt verməliyik.
Onların təkmilləşdirilməsi istiqamətində əlimizdən
gələni etməliyik: “Son illər ərzində Təhsil
Nazirliyi tərəfindən orta məktəb psixoloqlarına
xüsusi qayğı göstərilir. Təlimlər indi də
davam etdirilir. Məsələ burasındadır ki, ştat
vahidinin verilməsi bir az zaman
alan bir məsələdir. Düşünürəm ki, bunu
həyata keçirərlər. Çünki eyni bir proses səhiyyədə
də baş verir. Klinik psixoloqlar
tibb müəssisələrində
çalışırlar. İndi məsələ qoyulur ki,
onlar da həkimlər qədər əməkhaqqı
alsınlar. Eləcə də orta məktəbdə,
onların ştat vahidini səhv etmirəmsə həftəlik
12 saat götürürlər və düşünürəm
ki, bunu artırmaq olar. Yenə də deyirəm, şərait
yaratmaq lazımdır və bunun müqabilində psixoloq da
işini yaxşı bilməlidir ki, uşaqlarla işini
görə bilsin. Yəni, konkret olaraq psixoloqun öz
otağı olmalıdır ki, burada onlar testlər apara, fərdi
söhbətlərlə yanaşı, yeri gəlsə ailə
ilə də söhbətlər edə bilsinlər. Təəssüf
ki, bizim insanlarda hələ psixoloqa ödəniş etmək
yanaşması tam formalaşmayıb. Bizim insanlar yarım saat
bir müğənniyə 5 min manat pul saya bilirlər, lakin
psixoloqa 25-30 manat ödəniş etməyə baha deyirlər.
Biz cəmiyyət olaraq məktəbdə psixoloqu qəbul
etmirik və onlara çox pis
baxırıq. Övladlarımızın təkcə fiziki
inkişafı, həm də psixoloji cəhətdən
inkişafı üçün çox işlər görməliyik.
Amma ümumilikdə orta məktəblərdə
psixoloqların fəaliyyəti qənaətbəxş deyil. Hesab edirəm ki, orta məktəblərdə
psixoloji xidmətin təkmilləşdirilməsinə,
dünya təcrübəsinin tətbiqinə ciddi şəkildə
ehtiyac var. Əsasən də ştat vahidlərinin sayı
artırılmalıdır və ancaq bu sahə üzrə
ali təhsili olanlar işə qəbul edilməlidir”.
“Dərya” Tədris və
Psixologiya Mərkəzinin rəhbəri, psixoloq Gülnar
Orucova isə qəzetimizə açıqlamasında bildirib
ki, bu gün biz özəl sektorda çalışan
psixoloqlarıq. Orada biz kifayət qədər yüksək məbləğə
çalışırıq. Bununla da öz işimizə sərmayə
qoyacaq gücdəyik: “Biz öz işimizi nəinki Azərbaycanda,
ölkəmizin hüdudlarından kənarda da artıra və
xeyli sayda kurslara qatıla bilirik. Artıq təhsili artırmaq
o qədər asanlaşıb ki, biz onlayn dərslərə də
qatılırıq. Hətta onlayn kursların tərcümə
versiyaları da bizlərə göndərilir. Sadəcə bu
kursların bir modulu 450-500 manatdır. Orta məktəbdə
psixoloqun aldığı maaşa gəldikdə isə onun da
burada aylıq maaşı 450 manatdır. Onu da qeyd edim ki, bir
kurs 4, bəzən də 6 moduldan ibarət olur. Psixoloq 6
aylıq maaşını təlimə verməz. Bu gün biz
özəl sektoruq, bunu özümüz tarazlaya bilirik. Bununla
da təhsilimizə pul xərcləyə bilirik. Amma dövlət
sektoru bunu etmir. Onu da xüsusi qeyd etmək lazımdır ki,
dövlət sektorunda da psixoloqlar üçün kurslar təşkil
olunmalıdır. Büdcə layihələri işlənməlidir.
Bunu da dövlət özü maliyyələşdirməlidir
ki, psixoloq gedib həmin kursdan keçsin, təlim əldə
etsin. Məsələn, davranış terapiyası. Soruşun
görək psixoloqun hansı biləcək davranış
terapiyası nədir? Sözsüz ki, onlar bu terapiyalardan xəbərsizdilər.
Mən onların heç birini qınamıram. Onlar da mənim
həmkarlarımdırlar. Əziyyət çəkib dörd
il təhsil alıblar. Amma psixologiya çox geniş sahədir.
Bu, dörd illə bitəcək bir iş deyil. Dörd illə
bitəcək bir iş olmadığı üçün də
dövlət onu maliyyələşdirməlidir ki, həmin
psixoloqlar getsinlər təhsillərini davam etdirsinlər. Yox, əgər
kurslardan keçməsələr onlar məktəbdə
heç bir şagirdə yararlı olmayacaqlar”.
Orta məktəblərdə
psixoloq psixoloq deyil, kuryer və yaxud da davamiyyəti
yoxlayandır
G. Orucova onu da diqqətə
çatdırıb ki, məktəblərdə
psixoloqların sayı da nəzərdə
tutulmalıdır: “Say deyəndə nəyi nəzərdə
tuturam? Təxmini götürsək bir məktəbdə 5-6
min şagird təhsil alır. Sizcə, 6 min şagird
üçün bir psixoloq nə dərəcədə
doğrudur? Ən az götürsək 6 min şagird
üçün 20 faizi psixoloqa ehtiyac duyur. Maraqlısı
odur ki, psixoloq onu necə çatdıracaq? Bildiyimiz kimi,
psixoloq yaş həddinə görə bölünməlidir.
9-10-11-çi siniflər üçün ayrıca psixoloq
olmalıdır. Uşaq psixoloqu da başqa olmalıdır.
Amma reallıqda bu, belə deyil.
Yəni, sahələri bölməyiblər. Ümumi bir
psixoloq veriblər. Yaxşı, ümumi bir psixoloq verirlərsə
onda o, neçə-neçə kurs keçməlidir ki, ən
azından onların hamısının işlənmə
qaydalarını bilsin. Biz bu gün
orta məktəblərdə nə baş verdiyini
yaxşı görürük. Mən özüm də orta məktəbdə
çalışmışam. Artıq bilirəm ki, orada
çalışanların qaydası nədir. Orada
psixoloqların işi yalnız tədbirlərə getmək,
harasa bir yerə sənəd aparmaq və s. belə bir işləri
görməkdir. Bütün bunlar da onu göstərir ki, orta
məktəblərdə psixoloq psixoloq deyil, kuryer və yaxud
da davamiyyəti yoxlayandır. Onlar psixoloq işini bilmirlər
və bacarmırlar. Məhz bu gün onlar öz
işini bacarmadıqları üçün də məktəblilər
arasında intihar və intihara cəhd hallarının
artması, yeniyetmələrin düzgün ixtisas seçimi
edə bilməməsi, müəyyən konfliktlərin
yaşanması, məktəblilər arasında
lazımsız psixoaktiv maddələrə meyillərin
olması, şagird cinayətinin artması, erkən nikah və
s. kimi halların sayı artıb. Sözsüz ki, bu kimi hallar
məktəblərdə düzgün psixoloji xidmət
göstərilmədiyini, düzgün psixoloji mühitin təmin
edilmədiyini göstərir”.
Mənsumə Babayeva
İki sahil.- 2022.- 18 fevral.- S.6.