Niyə pərişandı
halların, dağlar?!
Əhməd Cavad
yaradıcılığında folklor düşüncəsi
Dünya ədəbiyyatında ən
yadda qalan əsərlərin müəllifləri xalqa
çatdıracaqları ən vacib fikirlərini hər zaman
xalqının yaradıcılığına – folkloruna
müraciət etməklə həyata keçirmişlər. Bu
məqam Azərbaycan ədəbiyyatında da belədir.
Ədəbiyyatımızda bir çox sevilən və
unudulmaz əsərlərin əsasında xalq
yaradıcılığımız sütun olaraq dayanır. O cümlədən istiqlal şairi Əhməd Cavad
əsərlərinin də əsas qaynağı milli
düşüncənin əks olunduğu folklorumuzdur. Əhməd
Cavad bir çox əsərlərində xalq ədəbiyyatına
geniş formada müraciət etməkdən nəinki çəkinmir,
hətta bunu özünə fəxarət bilirdi. Onda
atalar sözü və zərbi-məsəllər silsilə təşkil
edirdi. Ə.Cavad ən qatı əleyhdarlarına
üzünü tutub “İman! Sizə” – deyirdi.
Elə
oradaca bildirirdi ki,
Mən
bir dəfə inandım ki, “Ot kökünün üstə
bitər!”
Həqiqətmi, xəyalmı bu? – nə isə, bol-bol yetər!
Ə.Cavad xalq təfəkkürünün məhsulu olan nə varsa onu özünün yaradıcılıq qaynağı hesab edirdi. Şarin qəlbini titrədən məsələ uşaqlıqda anasının ona söylədiyi nağıllar, əfsanələr sonradan da onun xalq təfəkkürünün məhsulu olan folklora sevgisini daha da alovlandırıb. Odur ki, şeirlərini mütaliə edərkən xalqın yaradıcılığından geninə-boluna bəhrələnməni aydın müşahidə edirik. Mərasim düşüncəsilə bağlı qədim təfəkkürün məhsulu olan ayin-ritual və bayramlar şair üçün çox dəyərli və əziz idi. Bu coşqu da onu elə bu mövzunu ifadə edən bir neçə şeirinin yaranmasına səbəb olub. Şeirləri yazmaqda-yaratmaqda şairin məqsədi təkcə onun qəlbini oxşayan mövzuda şeir yazmaq deyil, həm də mərasim faktı ilə bağlı qədim təfəkkürdən qaynaqlanan məqamları yazılı faktla - şeirlə gələcəyə ötürmək idi. Ona görə də Ə.Cavadın vətənpərvərlik – türkçülük qanında axan vətəninə, millətinə xas olan nə varsa onu qorumağın labüdlüyü idi . Xalq təqvimi ilə bağlı qədim etnik düşüncəni şair poetikləşdirərək qorumağın vacibliyini nəzərə alıb, bu səpkidə maraqlı şeirlər də ərsəyə gətirib “Novruz şeirləri” başlığı altında – Çillə şərqisi, Yaza xitab, Böyük çillə, Kiçik çillə, Xıdır Nəbi, Yel baba, Qarının borcu, Boz ay, Dördatlı Yenicə gün, Dörd çərşənbə - birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü çərşənbə adlı şeirləri ilə qədim təsəvvürümüzdəki Novruz düşüncələrini şeir dili ilə təsvir etmişdir.
Əhməd Cavadı həmişə doğma yurdunun əsrarəngiz təbiəti heyrətləndirib. Bu heyrətin əsasında şairin elə uşaqlıq çağlarında, hətta atasının dünyasını dəyişdiyi illərdə gördüyü yuxular da dayanırdı. Şair onların kəndində mövcud olan bir qalanın tarixini, onun mahiyyətini öyrənmək istəyinin onu elə azca yaşlarından narahat etdiyini deyərdi. Bu narahatlığı biz onun əsərlərində də aydınca duyuruq.
Şairin ruhunda əfsanə janrı dərin kök salıb. Bunu əsərlərində əfsanə motivləri ilə bağlı məqamların əksində də görürük. Məlumdur ki, əfsanələrdə çevrilmə motivi aparıcı mövqedədir. Qədim türk, bu kontekstdə də Azərbaycan əfsanələrindəki daşa, quşa çevrilmə öz əksini tapır. Ə.Cavad da bu məqamı elə kiçik yaşlarından anasından eşitdiyi əfsanə mətnlərindən, necə deyərlər, gözaltı etmişdir. Şeirlərində bu məqam öz bədii əksini tapır:
Keçdiyin yerlərdə bir daş olaydım,
Öpəydim yorulmaz ayaqlarından.
Sevgin əmr edəydi, bir quş olaydım,
Vətənin hilalsız bucaqlarından, -
Yıldızsız göyündən şikayətim var!
O qədər ki dərdə, bir quş nə yapar?!
Yaxşı ana oğlu üçün Gəncə ilə bağlı saysız rəvayətlər, əhvalatlar danışarmış. O, həmçinin Gəncədə məşhur olan el deyimlərindən də yeri gəldikcə Cavad üçün oxuyurmuş. Bu sözlər Cavadın könlünə çox yatırmış. Gəncə ilə bağlı Cavadın ürəyi dolu idi. Cəncənin təbiətinin və bu təbiətin formalaşdırdığı insanın gözəlliyi onun gənc şair qəlbini tüğyana gətirərək bir-birindən diqqətçəkən şeirlərin yaranmasını şərtləndirirdi. Cavad üçün Gəncə bir vətən torpağı deyil, yüksək mənəvi-əxlaqi dəyərlərin mühafizəkar şəkildə qorunduğu bir məkandır. Və bu dəyərləri ifadə edən xalq hikməti də Ə.Cavad qəlbini riqqətə gətirmişdir.
Anası Yaxşı xanım Cavadın kiçik yaşlarında ona xalq dilində olan deyimlərdən, poetik örnəklərdən o qədər çox oxuyarmış ki, Cavad da günlərini bu örnəkləri eşitmədən keçirməzmiş. Xalqın dilində əzbər olan, o zamanlar çox ifa olunan poetik nümunələri bəzən Cavad öz təbinə, öz təfəkkürünə uyğun dəyişərmiş. Bunlardan biri də “Gəncədən gəlirəm yüküm xurmadı” misrası ilə başlayan qoşmadır. Bu qoşma Cavada məxsus olmasına baxmayaraq təməlində xalq təfəkkürü dayanır.
Gəncədən gəlirəm yüküm xurmadı,
Gəncənin yolları burma-burmadı.
Gəncədə
bir qız var, teli durnadı,
Günəşə
sən çıxma, mən çıxım deyir!
Xalq dilində
isə bu mövzuda başqa şeir var idi:
Gəncədən
gəlirəm, yüküm üzümdü,
Gəncənin əsgəri
düzüm-düzümdü.
Bir əmim
qızı var, iki gözümdü,
Heç
kimə vermərəm, mən özüm allam,
Şirin qadasını canıma sallam.
Tədqiqatçı Ə.Saləddin də
yazdığına görə, Ə.Cavad bu şeirin nəqarətində
olan “Bir əmim qızı var iki gözümdü, Özgəyə
vermərəm, mən özüm allam!” misralarını bəyənməmişdir. Burda məqsəd
əmiqızı ilə ailə qurmağa Ə.Cavadın
münasibətidir ki, o, buna qarşı olmuş, odur ki,
şeirin sonuncu misralarını tamamilə dəyişmişdir.
Ə.Cavad yaradıcılığında bayatı
janrının xüsusi yeri, bu janra olan xüsusi və dəruni
münasibət aydınca görünür. O, bayatını o qədər
sevirdi ki (təbii bu tükənməz sevginin banisi anası
Yaxşı xanım idi), demək olar ki,
yaradıcılığının hər mərhələsində
bu xalq şeir şəklini şeirlərinə qaynaq, əsas
məxəz edib. Və ya bayatı yaratmaqdan
zövq alıb. Ə.Cavadın bayatılarını
zamanında Gəncədə fəaliyyət göstərən
aşıqlar da ifa ediblər:
Mən
aşiqəm, Gəncə bağı,
Yeməyə Gəncə bağı.
Almağa
Tiflis gözəli,
Gəzməyə
Gəncə bağı!
Baba, mən
Qazan oldum,
Qorqud tək
yazan oldum,
Uzanı
çala-çala
Dönübən ozan oldum.
Mən
aşıq qatarım var,
Qopuz, saz,
dutarım var!
Üzməyə
bir sandalım,
Çalmağa
setarım var!
Şairin bir çox bayatılarında yer, yurd
adları, toponimlər öz əksini tapır. Bu bayatılarda Gəncəbasarda
olan qalalarla bağlı düzgülər mühüm əlamət
kimi nəzərə
çarpdırılır. Doğma yurduna məxsus
yer-yurd adlarının ərsəyə gətirdiyi
bayatılara gətirməklə şair onu təkcə
özünün deyil, həm doğma yurdunun “malı edir”:
İgid
elin qalası,
Qalasıdır, alası.
Dədəm
Qoquddan qalıb
Qazandurmaz
qalası!
Eləcə
də digər bayatılarında da “Comərd qalası”,
Oğlan qala, Qız qala kimi toponimlərin əks etdirməsində
məqsəd şairin bütün ruhunu sarmış vətən sevgisidir:
Dağılmaz
qala qalıb
Görənin
əqlin alıb,
Üzə
Şuşa qalası,
Şüşədən
rübənd salıb!
Ə.Cavadın şeirlərindən ibarət toplularda tədqim
olunan, lakin bu bayatıların şairə məxsus
olub-olmadığına bəzi hallarda şübhə ilə
yanaşılan bayatıları da vardır. Lakin bu bayatıların hər
misrası ruhu xalq yaradıcılığı ilə
formalaşan şairə məxsus olduğu göz
qabağındadır:
Yazı
yazdım yaz idi,
Qələmim bəyaz idi.
Qınama,
bəy əfəndim,
Mürəkkəbim
az idi
Bir
bayatıda isə oğlu Niyazinin adını çəkir:
Niyazi –
qara kədi,
Südün üzünü yedi.
Qəbahət
annesində,
Dolabı kitləmədi.
Qeyd edək ki, bu bayatılar şairin vəfalı
ömür-gün yoldaşı Şükriyyə
xanımın dilindən yazıya alınıb.
Şairin
bayatılarının bəzi misraları hərdən 7 deyil,
8 ya da 9 hecalı da olurdu:
Mən
aşıq tabım var,
İlhamım var, təbim var.
Loğmanlardan
dərs almışam,
Zər dolu kitabım var.
Ə.Cavad xalq yaradıcılığına olduqca
vurğun idi.
Xalq təfəkküründə onun yaşam tərzini ifadə
edən örnəklər, o cümlədən təsərrüfatla əlaqəli
xalq düşüncəsinin dərinliyi onu hər zaman təəccübləndirirdi.
Qoyunçuluqla bağlı sayaçı
sözlərinə şairin əsərləri
sırasında təsadüf etmək mümkündür.
Ə.Cavadın xalqın yaşayış tərzinin təminatçısı
olan təsərrüfatının da xalq təfəkkürü
ilə bəzəndiyini təqdirəlayiq hesab etməsi onun da
yaradıcılığında sayaçı sözlərın
yaranmasını şərtləndirirdi:
İnsanların
ruzuları,
Şirin-şirin
arzuları
Qumral, təpəl
quzuları
Dörd yanına düzər qoyun.
Elin
dövləti, malı olar,
İsti, yumşaq şalı olar.
Əlvan-əlvan
xalı olar
Otaqları bəzər qoyun.
Ə.Cavad ömür-gün yoldaşı Şükriyyə
xanıma çox bağlı idi. Onu sevdiyini və ona vəfasını
yazdığı şeirlərdə da aydınca ifadə
edir. Bu baxımdan “Şükriyyəm üçün”,
“Gözüm yoldadır “ şeirləri
diqqət çəkir. Şükriyyəm üçün
şeirində yazır:
Bir
gülsən, dərmişəm gənclik bağından,
Bir gülü, çiçəyi dərmərəm sənsiz.
Kam
aldım ömrümün oğlan çağından,
Bir bağa, bağçaya girmərəm sənsiz.
Digər
– “Gözüm yoldadır” şeirində şair
Şükriyyədən ötrü
darıxdığını, ona görə
varını-yoxunu qurban verdiyini və hər zaman da buna
hazır olduğunu yazır:
Mən
ki, verdim sənə həm var-yoxumu
Qəlbimə sapladın hicran oxunu.
Yastığından
aldım gözəl qoxunu
Yastığın gül qoxar, gözüm yoldadır.
Ey vəfasız,
sənin ürəyin daşdan,
Neyçin
söyləmədin, gülüm, bu başdan,
Yarı az sevirəm qohum-qardaşdan,
Qohumlu bəxtəvər, gözüm yoldadır.
Və şairin insan sevgisi, eləcə də
ömür-gün yoldaşına vəfa və sədaqəti,
sarsılmaz sevgisi xalq təfəkkürünün dərinliyində
yaşayan məhəbbət dastanlarının qəhrəmanlarının
yaşadıqları əfsanəvi sevgini xatırladır.
Əhməd Cavadın ən çox müraciət
etdiyi şeir şəkillərində qoşma janrı da
aparıcı yerdədir. Şair özündən
qabaq yazıb yaradan görkəmli aşıqların, o
cümlədən Aşıq Ələsgər məktəbinin
demək olar ki, mahir bilicisi idi. Aşıq
Ələsgər və dərd-məlalını dağlara
müraciətdə ifadə edən aşıqların ənənəsindən
qaynaqlanaraq o da dağlara üz tutub öz qəlb göynərtilərini
ifadə etmişdir. Bu məqamla
bağlı olaraq şairin “Dağlar” şeiri olduqca
maraqlıdır. Bu şeirində şair
Ələsgərin “Bir ay yarım nobahardan kåçəndə…” misrası ilə
başlayan “Dağlar” qoşmasındakı ümummilli
ağrı nəticəsində dərk olunan məqamları
göstərir. Necə ki Ələsgər:
Hanı mən gördüyüm qurğu-büsatlar?!
Dərdməndlər
görərsə, tåz bağrı çatlar;
Mələşmir
sürülər, kişnəşmir atlar;
Niyə pərişandı halların, dağlar?! - deyirsə
və bütün gileyinə ikinci bənddən etibarən
başlayırsa, Ə.Cavad isə elə ilk bənddən
başlayaraq milli mövcudluq
uğrundakı mübarizələrdə
qarşılaşdığı təzyiqlərə
qarşı zamanın hər çağında mücadilə
aparan xalq qədər başı bəlalar çəkmiş
dağlara sanki ağı deyir:
Dərdli
sinəndəki əski cığırlar,
İnsan
üzlərinə bənzər, a dağlar!
Bu
ağır, üzücü baxışın mənə
Qanlı əfsanələr
söylər, a dağlar!
Ə.Cavad əsərlərinə aşıq
yaradıcılığı ənənələrinin
hopması təbiidir. Ə.Cavad aşıq
yaradıcılığına təkcə bələd deyil,
həm də onu sevən, ondan yaradıcılığında
tam uyğunluqla bəhrələnən şair idi. Onun yaradıcılığında aşıq
yaradıcılığına müraciət, bu qiymətli mənbədən
qaynaqlanma aydın sezilir. Bu da heç də təsadüfi
deyil: şairin doğulub, böyüyüb boya-başa çatdığı
Şəmkir torpağının aşıq
yaradıcılığının aktiv mühitlərindən
olması, həm də anası Yaxşı xanımın
şairin bu ruhda formalaşmasında xidməti
böyükdür.Xalq şeir şəkillərindən olan
bayatı, gəraylı, qoşmadan istifadə etməsi
şairi aşıq yaradıcılığına sıx tellərlə
bağlayır. Müxtəlif vaxtlarda
Ə.Cavadın peşəkar folklorçu kimi fəaliyyəti
də danılmazdır. Tədqiqatçı Əli Saləddinin
yazdığına görə: Ə.Cavad “...el
yaradıcılığının dönməz aşiqi kimi
onlarla aşığın yaradıcılıq nümunələrini
bir folklorçu səriştəsi ilə toplamışdır.
Bunlardan Aşıq Abbas Tufarqanlı, Aşıq Pəri,
“Əsli və Kərəm”dastanı, Aşıq Kərəm,
Aşıq Dilqəm, Aşıq Hüseyn Bozalqanlı, Molla
Cümə, Aşıq Ələsgər və daha neçə-neçə
aşıqların yaradıcılıq nümunələrini,
dastan şeirlərini göstərmək olar”.
Dünyaya
gəldiyi gündən anasından duyduğu laylaların sədasından
ruhuna vətən sevgisi dolan Əhməd Cavad bir şeirində
yazır:
Bəzən
olur
Həyatımın dağlarını duman alır.
O gün
olur sənin titrək laylan yollarıma işıq salır.
Sənin
məmnun olduğun gün
Ruhum məndən
məmnun qalır,
İnandım ki, cənnət sənin ayağının altındadır .
Mifoloji təfəkkürlə bağlı məqamlar da Ə.Cavad yaradıcılığında əks olunur. Qədim türk mifoloji dünyagörüşündə yer alan Mələk, İblis, Xızır kimi obrazlar şairin əsərlərində poetikləşərək oxucuya təqdim olunur.
Ümumiyyətlə, Ə.Cavad xalq yaradıcılığına böyük sevgi ilə yanaşan şəxsiyyət idi. Folklor stixiyasını bədii mətnə gətirmək yazılı ədəbiyyat nümayəndəsindən təkcə məharət deyil, bədii mətnə gətirəcəyi folklora sevgi, həmin folklorun dərin köklərinə bələdlik də tələb edir. Sadalananlar da Ə.Cavad şəxsiyyətində hökm sürən məqamdır. Ona görə də şairin folklora müraciəti olduqca təbii, təbii oduğu qədər də peşəkarcasına idi.
Aytən Cəfərova,
AMEA
Naxçıvan Bölməsi İncəsənət,
Dil və Ədəbiyyat
İnstitutu
Fil.ü.f.d., dos.
İki sahil.-
2022.- 11 may.- S.12.