Böyük vətənpərvər,
görkəmli
maarifçi, mübariz
publisist
Prezident İlham Əliyev 2022-ci il
oktyabrın 3-də Azərbaycan milli mətbuatının
ünlü nümayəndəsi, görkəmli publisist,
tanınmış maarifçi və ictimai xadim Ömər
Faiq Nemanzadənin 150 illik yubileyinin qeyd edilməsi haqqında Sərəncam
imzalayıb
Ömər Faiq Nemanzadə 1872-ci
ilin 24 dekabrında Axalsıx qəzasının Azğur kəndində
anadan olmuşdur. O, bir neçə il molla məktəbinə
getsə də, dinə maraq göstərməmiş və
yenicə açılmış rus məktəbinə daxil
olmuşdur. Atası onun Qori Müəllimlər
Seminariyasında oxumasını istəyirdi. Ancaq dindar
qadın olan anasının: “Mən oğlumu kafirlərin
içərisinə buraxa bilmərəm”- deyə etiraz etməsi
buna mane olmuş və anasının təkidi ilə 1882-ci
ildə İstanbula getmiş, “Fateh” məktəbində təhsilini
davam etdirmişdir. Təbiət elmlərinə həvəsi
olduğuna görə sonradan “Darüş şəfəq” məktəbinə
daxil olmuşdur. 1891-ci ildə həmin məktəbi bitirdikdən
sonra Qalata poçt və teleqraf idarəsində əmək fəaliyyətinə
başlamışdır. O, burada qəzet və jurnallar vasitəsilə
Avropadakı demokratik ruhlu türk mühacirlərinin əhval-ruhiyyəsi
və türk inqilabçı şairlərin bədii
yaradıcılığı ilə yaxından tanış
olmuşdur.
Ömər
Faiq 1894-cü ildə Şəkidə ilk üsuli-cədid məktəbində
dünyəvi elmlərdən dərs demiş və
İstanbuldan gətirdiyi açıq fikirli əsərləri
xalqa paylayıb oxutmuşdur. O, burada M.F.Axundovun “Müsyo Jordan
və dərviş Məstəli şah” pyesini səhnə
üçün hazırlamış, Müsyö Jordan rolunda
özü çıxış etmişdir.
Ömər Faiqin publisistik fəaliyyəti təkcə əməkdaşı olduğu “Şərqi-rus” qəzeti və “Molla Nəsrəddin” jurnalı ilə məhdudlaşmırdı. Dövrün ən nüfuzlu qəzet və jurnallarında onun imzası tez-tez görünürdü. Ömər Faiqin publisistik fəaliyyətindəki əsas mənəvi-etik prinsiplərindən biri də vətənpərvərlik, Vətənə, xalqa bağlılıq, xalqın mənəvi sərvətlərinə qayğılı münasibət idi.
Ömər Faiq siyasi cəhətdən
yetkin, mübariz bir publisist idi. O, bir çox siyasi toqquşmalarda şəxsən
iştirak edir, siyasi təbliğat aparırdı. O, XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan
mətbuatı tarixinə
parlaq səhifələr
yazmış və
son dərəcə mürəkkəb
şəraitdə onun
inkişafına istiqamət
verərək keyfiyyətcə
yeni mərhələyə
yüksəlməsində müstəsna
rol oynamış maarifpərvər ziyalılardandır.
Ədəbi-mədəni həyatda mühüm
hadisəyə çevrilmiş
“Qeyrət” mətbəəsinin
və Yaxın Şərq ölkələri
ədəbiyyatında demokratik
meyillərin güclənməsinə
qüvvətli təsir
göstərmiş məşhur
“Molla Nəsrəddin”
jurnalının yaradılması
ədibin gərgin və səmərəli fəaliyyətinin ayrılmaz
tərkib hissələridir.
Ana dilinə sevgini
Vətənə məhəbbətin
ən vacib şərti sayan geniş erudisiyalı, fədakar qələm sahibi doğma xalqının mədəni
dirçəlişi, istiqlalı
və xoşbəxt gələcəyi naminə
bilik və bacarığını əsirgəmədən
əzmlə mübarizə
aparmışdır. Ö.F.Nemanzadə Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağayev, Cəlil Məmmədquluzadə, Əbdürrəhman
bəy Haqverdiyev, Üzeyir Hacıbəyli, Firudin bəy Köçərli kimi dövrün tanınmış
mütəfəkkirləri ilə birlikdə dilimizin təmizliyi və qorunması uğrunda mübarizə aparırdı. Böyük
mütəffəkir “Mədəniyyətmi,
şəfahətmi?” məqaləsində
yazırdı:
Dinəndə yandı dilim, dinməyəndə dil yandı,
Nə dərdi
gizlədə bildim, nə aşikar elədim.
Ümumxalq əhəmiyyəti daşıyan
bütün taleyüklü
məsələlərin zamanın
qabaqcıl ideyaları
fonunda daim azərbaycançılıq məfkurəsi
cəbhəsindən işıqlandırılması
Ömər Faiq Nemanzadənin milli ideyalarla zəngin və dərin siyasi-ictimai məzmuna malik publisistik irsinin başlıca leytmotivini təşkil etmişdir.
Ömər Faiq Nemanzadənin fəaliyyətinin daha məhsuldar dövrü XX
əsrin əvvəllərinə
təsadüf edilir.
Böyük mütəffəkkir məhz o dövrdə publisistik məqalələrində
göstərirdi ki, millətimiz maariflənməli,
inkişaf etmiş xalqların təcrübələrinə
yiyələnməli, onlardan
dərs almalı onların açdığı
yolla irəliləməlidir.
Maarifpərvər publisist
yazırdı: “Qiyamətə
qədərmi kor gəlib, kor gedəcəyiz? Qafil doğub, qafil
öləcəyiz? İlahi, bizim
millətimizin mərifət
baharı nə vaxt gələcək?
Elm çiçəklərimiz
nə zaman açılacaq? Həmişə böylə gözü bağlı, dili lalmı qalacağız?
Bu nə halətdir
ki, biz düşmüşüz.
Bu nə yükdür
ki, biz çəkirik?
Daha nə zamana qədər bu cəhalət boyunduruğundan
qurtula bilməyəcəyiz?
Axı biz də insanız! Cəhalət ilə puç olub gedən, mərifət ilə salamata çıxan millətlərdən ibrət
alalım! Onlara bu barədə
şükür-dua edəlim.
Edəlim ki, bizə öncülük, rəhbərlik
edib nümuneyi-misal olmuşlar. Mərifət və cəhalətin
xeyir və şərini çox əvvəl pək böyük fəlakətlər
ilə təcrübə
etmişlərdir. O dərəcədə
ki, daha bizə təcrübə üçün bir qaranlıq nöqtə olsun buraxmamışlardır.
Ancaq bu gün bizə
qalan vəzifə bu neməti qənimət bilib insanca istifadə etmək, ibrət almaqdır”.
Bütün bu cür amansız
tənqidlərinə, inqilabı
ideya və çıxışlarına görə
Ömər Faiq 1907-ci
ildə Tiflisdə həbs edilmiş və Metex qalasına
salınmışdı. Bundan sonra böyük mütəffəkkir şairimiz
M.Ə.Sabir Ö.F. Nemanzadəyə
həsr etdiyi “Soldumu gülzarın, ey Faiq Neman pəsər?”
şeirində yazırdı:
Söyləmədimmi sənə rahət otur heyfsən?
Çəkmə bu millət qəmin, çək özünə keyf sən!
Xana deyildir sənin, getməlisən, zeyfsən!
Eyləmədin etina qissə haman oldumu?
Şimdi sənə mən deyən mətləb əyan oldumu?
Görkəmli maarifçi, mübariz publisist Ömər Faiq Nemanzadə dövrün vətənpərvər
ruhlu bir çox şəxsiyyətləri
kimi totalitar sovet rejiminin 1930-cu illər repressiyasının
qurbanlarından olmuşdur.
Zahid Rza
İki sahil.- 2022.- 6 oktyabr.- S.7.