ORTAQ
KEÇMİŞDƏN ORTAQ GƏLƏCƏYƏ
ÇARİZMİN
İŞĞALÇILIQ SİYASƏTİ ÜMUMTÜRK
TARİXİ KONTEKSTİNDƏ
Qızıl Orda və ondan törəmə
tatar xanlıqları
(tarixi-etnoqrafik
oçerklər)
H
Ə Ş T
Ə R X
A N X
A N L
I Ğ I
Beləliklə,
çoxdan planlaşdırılan, bir-birindən mühüm
hədəflər güdən Həştərxan
yürüşü tam surətdə iflasa uğramış,
Osmanlı tarixi üçün unikal əhəmiyyətə
malik Volqa-Don
kanalı layihəsi başlanmadan sona çatmışdı.
Əlbəttə ki, hərəkatın
dayandırılmasının yüksək səviyyədə
razılaşdırılmadan baş verdiyini və sultanın
hüzurunda əsaslandırılmadığını
düşünmək sadəlövhlük olardı. Həştərxan
yürüşündən bəhs edən bir çox
tarixçilər diqqəti əsasən mövsümi çətinliklərə,
logistik dəstəyin yetərsizliyinə, təxribat-diversiya əməllərinə,
işçilərin maaşlarının gecikdirilməsinə
və s. amillərə yönəldir, Azov qalasına geri
çəkilərkən donanmanın fırtınaya
düşüb itki verməsi, minlərlə əskərin isə
aclıq və susuzluqdan ölməsi faktları
vurğulayırlar. Türk tarixşünaslığında
Sokullu Məhməd Paşanın rəqibi vəzir Lala Mustafa
Paşanın bu hərəkata əvvəlcədən skeptik
yanaşması, Kiprin işğalı məsələsini
Osmanlı xarici siyasətində ön plana
çıxarması və baş verən İnebaxtı fəlakəti
nəticəsində diqqətin cənub cəbhəsindən
yayınması mövzuları da daim qızğın
müzakirə mövzusu olmuşdur. Ən
güclü ehtimal isə Krım xanı Dövlət Gireyin
passivliyi, bir çox hallarda açıq hərəkətsizliyi
və hətta təxribat törətmə cəhdləri ilə
bağlıdır. Dövlət Gireyin öz taxtı
üçün nigarançılıq keçirməsi,
yürüşdə ikən Sultan Səlimin dəstəyi ilə
xanlıqda çevriliş baş verəcəyindən
şübhələnməsi, buna görə də tezliklə
geri qayıtmaq üçün
ikitirəlik yaratmaqdan və pozuculuqdan çəkinməməsi
az qala yekdilliklə qəbul olunan qənaətlərdəndir.
Mülahizələr içində Dövlət
Girey xanın Həştərxan və Dəşti-qıpçaqda
Osmanlı hakimiyyətinin möhkəmlənməsini Krım
xanlığının müstəqilliyi üçün təhdid
hesab etməsi və yürüş planını da məhz
bu səbəbdən dəstəkləmədiyi mühüm
yer tutur və nə gizlədək, inandırıcı səslənir.
Çünki bu fərziyyə Krım
xanlarına xas olan ənənəvi və ümumi strateji xəttə
tam uyğundur. Dövlət Girey də sələfləri
kimi Cuci uluslarını birləşdirməyi arzulayır və
bu arzunun gec-tez gerçəkləşdiriləcəyinə səmimi
şəkildə inanırdı. Bu versiyanı əsas
aldıqda, hətta Dövlət Gireyin- müəyyən
müddətə olsa belə,- siyasi məqsədinə
çatmaq imkanı qazandığını da deyə bilərik.
Zira Həştərxan yürüşündən
sonra Osmanlı dövlətinin şimali Qara dəniz və
dolayısı ilə Moskva siyasəti ilə bilavasitə məşğul
olmadığı və bunu Krım xanlığına həvalə
edildiyi tarixi həqiqətdir.
Lakin Həştərxan yürüşündən
söz açarkən, süquta uğramasına rəğmən,
səfərin diplomatik uğurlarını da yaddan
çıxarmaq olmaz. Osmanlı dövləti qarşıya
qoyduğu əsas məqsədlərə çata bilməsə
belə, bu yürüşdən müəyyən siyasi
dividendlər əldə edə bilmişdir. Rusiyanın belə genişmiqyaslı hərbi-siyasi əməliyyatdan
vahiməyə düşməsi və bunu gizlədə bilməməsi
yürüşün ən mühüm nəticəsi
sayıla bilər. Çar İvan hadisələr
başa çatandan sonra Osmanlı dövlətinin bu
yürüşünün iflasa uğramasından nə qədər
sevinirdisə, onun intiqam alacağından, bölgəyə
yeni hərbi ekspedisiya göndərəcəyindən də
bir o qədər ehtiyat edirdi. Əsas diqqətini
Litva ilə apardığı uzun və üzücü
müharibədən yayandırmaq isyəməyən rus
çarı 1570-ci ildə II Səlimin cülusunu təbrik
etmək fürsətini əldən verməyib səfir
Novoseltsevi İstanbula göndərdi və aparacağı
danışıqlarda onun qarşısına hücum etməmək
haqqında müqavilə bağlanmasına nail olmaq vəzifəsi
qoydu. Lakin rus səfiri Babi-alidə
heç vaxt olmadığı qədər soyuq
qarşılandı və təbii ki, bu vəzifənin
öhdəsindən gələ bilmədi. Onun vasitəsi
ilə göndərdiyi namədə Sultan II Səlim Krım
xanlığı və Çərkəz diyarı üzərində mütləq
hakimiyyətini vurğulayaraq, iki dövlət arasında
sülh yaranmasının əsas şərti kimi çardan
Kabardada inşa olunan rus qalasının (Tərki) sökülməsini və Həcc yolunun boşaldılmasını tələb
edirdi. Tezliklə Tərki qalası uçuruldu,
Orta Asiyadan gələn Həcc və ticarət karvanlarına
sərbəst hərəkət imkanı
yaradılacağı vəd olundu (bu vaxtdan etibarən mənbələrdə
zəvvarlar məsələsinin aktuallığını
itirməsi yolun boşaldılması təəssüratı
yaradır).
Barışıq əhval-ruhiyyəsinə baxmayaraq,
Dövlət Girey xan sultandan aldığı səlahiyyətlər
çərçivəsində aqressiv siyasətini davam
etdirir, Moskvanı və ətraf əraziləri daimi təhdid
altında saxlamaqla Həştərxanı geri qaytarmaq
üçün fürsət qazanacağına
inanırdı. 1571-ci ildə o, Rusiya torpaqlarına hücuma keçdi,
Moskvaya qədər irəliləyərək, şəhər
ətrafına od vurdu, alov mərkəzə
qədər yayıldı və bəzi mülahizələrə
görə, şəhər tamamilə yandı. Çar Moskvanı tərk edib, Aleksandrovskiyə
sığındı. Sultan II Səlim “İslamın
himayəsində göstərdiyi böyük igidliyə
görə” Dövlət xanı şəxsən təbrik
etdi, ona “taxt alğan” ünvanı, həmçinin “Krım əmiri
və paytaxtın sadiq və sevimli dostu” payəsi verdi. Bir il sonra Molodin döyüşündə
məğlub olsa da, Dövlət Girey xan gec-tez oğlu Adil
Gireyi Kazan və Həştərxan taxtlarına
oturdacağına sarsılmaz inamını bir an belə
itirmir və yeri gəldi-gəlmədi, rus tərəfindən
bunu israrla tələb edirdi. Mənbələrə əsasən,
70-ci illərin ortalarına doğru Moskvada Dövlət xanın
Həştərxan üzərinə yeni bir səfərə
çıxacağını güman edir və buna
hazırlıq görürdülər, hətta dəstək almaq
üçün noqaylarla (orada da “Moskva partiyası”
yaranmışdı) danışıqlar
aparılmışdı. Rus diplomatiyası bir ara
özünü hətta Həştərxanı geri
qaytarmağa razılaşmıq kimi göstərmiş, əvəzində
Ukrayna uğrunda müharibədə Dövlət Gireydən
yardım tələb etmişdi.
70-80-ci illərdə
Sultan II Səlim və III Murad (1574-1595) Həştərxan və
Kazan probleminin həlli üçün konkret addımlar
atmır, lakin Dövlət Gireyin apardığı əməliyyatların
uğur qazanacağına ümidlərini də itirmirdilər.
1583-cü ildə isə vəziyyət yenidən
dəyişdi. Moskva
döyüşçülərinin Dağıstandan Krıma
gedən Osmanlı birliklərinə hücum etməsi
İstanbulun yenidən fəallaşmasına, Həştərxana
yürüş planının gündəmə qaytarılmasına
səbəb oldu. Qarşıya qoyulan vəzifələr
əsas etibarilə Qafqaz və Qara dənizə doğru irəliləyən
rusların önünün kəsilməsindən və
Krım xanlığının daxili işlərinə
qarışmağa başlamış çarın müdaxilə
cəhdlərinin qarşısının alınmasından
ibarət idi. Lakin Krım
xanlığı bu dəfə də Moskvaya səfər etməyin
Həştərxana yürüşdən daha effektiv və təhlükəsiz
olacağını əsas gətirərək III Murad
hökumətini öz fikrinə inandırmağı
bacardı. Krımlılar həmişəki
kimi, yenə də Həştərxana səfər edərlərsə,
yarımadanın müdafiəsiz qalacağından və
rusların əks-hücum üçün fürsət
qazanacağından ehtiyatlanırdılar. Hətta
Osmanlı dövlətinin müdafiə məqsədi ilə
bölgəyə donanma göndərmək təklifi də
İslam Gireyin (Dövlət xandan sonra 1577-ci ildə taxta o
çıxmışdı) şübhələrini ortadan
qaldırmadı. Beləliklə, Osmanlı
sultanının Həştərxana səfər etmək son təşəbbüsü
də reallaşmadı, üstəlik Krım
qoşunlarının Moskvaya hücumu baş tutmadı,
yaranmış problemlərlə bağlı ruslarla
aparılan danışıqlar isə nəticəsiz
qaldı. Sonra Avstriya ilə 13 illik müharibənin
başlanması ilə Osmanlı dövləti bütün
diqqət və resurslarını qərb cəbhəsinə
yönəltməli oldu. Krım ordusu da
Osmanlı tərəfindən iranlılar, macarlar və
avstriyalılarla aparılan müharibələrə sövq
edildi, çar hökuməti Volqaboyunda oturuşub möhkəmləndi
və nəticə etibarilə Kazan və Həştərxan
uğrunda mübarizə bölgənin öz daxilində belə
arxa plana keçdi.
Amma mənbələrdən
göründüyü kimi, Krım xanları,
bütün çətinliklərə rəğmən, Cuci ulusunu bərpa etmək istəklərindən
imtina etməmiş, bu iddialarından sona qədər dönməmiş,
ölkənin xarici siyasətinin başlıca istiqaməti
kimi daim diqqət mərkəzində saxlamışlar. Buna sübut kimi 1654-cü ildə Polşa ilə
imzalanmış paktı xatırlatmaq mümkündür.
Sənədə xüsusi olaraq belə bir maddə daxil
edilmişdi: “Krımın Moskva ilə müharibəyə girəcəyi
və Allahın köməyi ilə Həştərxan, Kazan,
Terek və Turanı (Sibirdəki Tura şəhəri nəzərdə
tutulur-N.M.) alacağı təqdirdə Polşa kralı buna
qarşı çıxmayacaq, İslam torpaqları, tatar və
noqay xalqları krımlıların hakimiyyəti altına
keçəcəkdir”. Zaman isə, bildiyimiz
kimi, Krım xanlarının istəkləri əleyhinə
işləyirdi. Onlar, bütün siyasi-diplomatik təşəbbüs
və səylərinə rəğmən, nəinki Kazan və
Həştərxanın azad edilməsinə nail ola bilməmiş,
əksinə, tezliklə Qızıl Ordanın son törəməsi
olan bu dövlətin özü də tənəzzül və
süqut dövrünə qədəm qoymuşdur. Təsadüfi deyil ki, Ə.Dəmirin
yazdığına görə, Osmanlı dövləti
artıq XVI əsrin sonlarında Krımın Həştərxan
məsələsində uğur qazanacağına
inanmırdı. Alimin qeyd etdiyi kimi, “1592-ci
ildə Osmanlı sultanı Kazan və Həştərxanı
ruslardan geri istədi ki, bu da Krım xanının öz məqsədinə
çata bilmədiyinə dəlalət edirdi”. Başqa sözlə,
Qızıl Ordanın mirasına yiyələnmək istəyən
Krım xanlarının bu arzusunun tarixə hələ XVII əsrin
əvvəllərindən qovuşduğunu təxmin edə bilərik.
Həştərxanın sonrakı aqibətinə gəlincə,
əhalinin uzun müddət rus əsarəti ilə
barışmadığını, passiv də olsa, müqavimət
göstərdiyini, bölgənin daim Moskva dövləti
daxilində baş verən müxalif hərəkatlara səhnə
olduğunu cəsarətlə söyləyə bilərik. Misal üçün
İ.V.Zaytsev Həştərxan əyanlarının XVI əsrdə
baş vermiş qarışıqlıq və hərc-mərclik
hadisələrində (ruslar özləri bu dövrü arxaik
“smuta” sözü ilə ifadə edir, türklər
“qarğaşa” kimi çevirirlər) fəal iştirak etmələrindən
bəhs açır. Alimin başqa bir məlumatına
görə isə, Həştərxan əsilzadələri
XVII əsrin əvvəllərində Moskvadan ayrılaraq Səfəvilər
dövlətinə birləşmək planı qururmuşlar.
Hətta bu ehtimal rus administrasiyasını
qorxuya salacaq qədər yüksək imiş. İ.Zaytsevin “şəhərin sərhəd
mövqeyi ilə” izah etdiyi bu məlumatda, çox güman ki,
1651-1653-cü illər Səfəvi-Rusiya müharibəsi ərəfəsində
Həştərxanda yaranmış situasiyadan bəhs olunur.
Amma həmin siyuasiyanı anlamaq
üçün tarixə qısa bir ekskursk etməyə
ehtiyac duyuruq.
Səfəvilərin, onlardan əvvəl də sələfləri
olan Ağqoyunluların Rusiya və Avropa dövlətləri
ilə diplomatik və ticarət əlaqələrini Volqa-Xəzər
yolu vasitəsi ilə həyata keçirdikləri “Giriş”də
qeyd olundu.
Venesiya respublikasından Təbrizdəki Ağqoyunlu
sarayına elçi göndərilmiş Ambroco Kontarininin
yazdığına görə, 1475-ci ildə o, burada
Böyük İoannın (III İvan Vasilyeviç)
adından Uzun Həsənlə (1453-1478) danışıqlar
aparan Marko Rosso (lat. Markus Rufus) adlı daha bir səfirlə
görüşmüş və Moskvaya onunla birlikdə, Dərbənd-Hacı-tərxan
marşrutu üzrə getmişdi. Tacir və
diplomatların əks istiqamətə, yəni Moskvadan Təbrizə
də Həştərxan-Dərbənd-Bakı yolu ilə hərəkət
etmələri 1466-1472-ci illərdə İran və Hindistana
səyahəti ilə yaxşı tanınan Afanasi Nikitinin
“Üç dəniz arxasına səyahət” əsərində
ətraflı təsvir olunub. (Yeri gəlmişkən, bu
səyyahın əslində bir “ticarət kəşfiyyatçısı”
olduğu, “səyahət”ə də İran və Hindistana səfər
etmək deyil, Volqaboyundan Dərbəndə, Şamaxı və
Bakıya gedən ticarət yollarını öyrənmək
məqsədi ilə çıxdığı artıq
hamıya məlumdur. Yalnız Həştərxanda
gəmilərindən birinin tatarlar tərəfindən ələ
keçirilməsi, ikincisinin isə qəzaya uğraması
onun aldığı borcları qaytara bilməyəcəyi
qorxsu ilə uzaq ölkələrə səyahət etməsinə
səbəb olmuşdur.) Deyilənlərdən
də aydın gördüyümüz kimi, Rusiya və Səfəvilər
arasında Volqa-Xəzər nəqliyyat-tranzit
magistralının (Həştərxan-Dərbənd-Bakı-Astarabad)
vacib tərkib hissəsi kimi strateji önəm daşıyan Həştərxan
bu iki dövlətin əlaqə saxlaması və
yaxınlaşması üçün tarix boyu körpü
rolu oynamışdır. Xatırlayırsınızsa,
oçerklərin girişində Moskva Rusu-Səfəvilər
əlaqələrinin mahiyyətini aşkarlamağa
çalışmışdıq. Deyilənlərə
bunu da əlavə etmək olar ki, I Şah Təhmasib
dövründə (1524-1576) Həştərxan yolu ilə
Moskvaya mütəmadi elçilər göndərilirdi.
Şah Abbas da səltənətinin lap
başlanğıcından Rusiya ilə siyasi və ticari
münasibətləri möhkəmləndirmək xətti
götürmüş, 1592-ci ildə onun Moskvaya göndərdiyi
50 nəfərlik ticarət heyəti ertəsi ilin
oktyabrında çar Fyodr tərəfindən qəbul
olunmuş, şahın Həştərxan limanında saxlanılmış
4 İran gəmisinin buraxılması xahişi ona
çatdırılmışdı. Şah Abbas
eyni zamanda çar ordusunu Osmanlı-Səfəvi müharibəsinə
də cəlb etmək istəyirdi. İstanbul
sülhünün (1590) imzalanmasını fürsət bilərək,
o, Moskvaya göndərdiyi elçilər vasitəsilə
“ortaq düşmənlə” (yəni, osmanlılarla) birgə
mübarizə aparmağı, həmçinin Həştərxan
yolunu “düşmən”dən təmizlənməsini rus
çarından xahiş etmişdi. (Bu təklifləri bəyənən
Fyodr 1598-ci ildə qarşılıqlı dostluq və
yardımlaşma andlaşması bağlamaq üçün
İrana böyük bir səfarət heyəti
yollamış, lakin yolda ikən vəbaya tutulan bu heyətdən
Qəzvinə ağır xəstə vəziyyətdə olan
cəmi 37 nəfər çatmış, onlar da Şah
Abbasın əmri ilə təcili şəkildə geri
göndərilmiş və beləliklə, imzalanma baş
tutmamışdı.)
N.MUSTAFA
(ARDI VAR)
İki sahil.- 2022.- 22 sentyabr.- S.6.