Milli-mədəni irsimizin nadir incisi
Sərdar sarayı
Erməni barbarları bu gün Ermənistan
adlandırılan qədim
torpaqlarımızda- Qərbi
Azərbaycanda tarixi-mədəni
irsimizə aid əvəzsiz
memarlıq nümunələrini,
dini abidələrimizi
darmadağın edərək
yer üzündən siliblər. Tarixi
faktlar sübut edir ki, XX əsrin
əvvəllərində İrəvan
quberniyasının ərazisində
310 məscid, tarixi memarlıq abidəsi mövcud olub. Sonradan bunlar yer üzündən
silinib. İrəvan
qalasındakı bütün
tarixi abidələr,
o cümlədən də
Xan Sarayı və möhtəşəm
Sərdar (Abbas Mirzə) məscidi məhv edilib. İrəvan
qalasının tamamilə
yer üzündən silinməsi isə XX əsrin 30-cu illərində,
sovet hakimiyyəti illərində həyata keçirilib.
Prezident
İlham Əliyev
2022-ci il dekabrın 24-də Qərbi
Azərbaycan İcmasının
binasının açılışı
zamanı bir qrup ziyalı ilə görüşündə
bildirib: Qərbi Azərbaycan bizim tarixi torpağımızdır,
bunu bir çox tarixi sənədlər təsdiqləyir,
tarixi xəritələr
təsdiqləyir, bizim
tariximiz təsdiqləyir.
Əfsuslar olsun ki, ermənilər Qarabağdakı kimi, Qərbi Azərbaycanda da bizim bütün
tarixi, dini abidələrimizi yerlə-yeksan
ediblər, dağıdıblar,
azərbaycanlıların tarixi
irsini silmək istəyiblər, ancaq buna nail ola bilməyiblər.
Çünki tarix var, sənədlər var, xəritələr
var. Bu binada nümayiş
etdirilən, XX əsrin
əvvəllərinə təsadüf
edən xəritə bir daha onu
göstərir ki, Qərbi Azərbaycan tarixi Azərbaycan diyarıdır, şəhərlərin,
kəndlərin adları
Azərbaycan mənşəlidir
və biz yaxşı
bilirik ki, indiki Ermənistan ərazisində tarix boyu Azərbaycan xalqı yaşayıb.
Tarixçi alim Əziz Ələkbərlinin 2006-cı ildə Azərbaycan və ingilis dillərində nəşr
olunmuş 227 səhifəlik
Qərbi Azərbaycan
abidələri kitabında
miladdan əvvəl
IV-V minilliklərdən başlayaraq
sonrakı tarixi dövrlərə aid ermənilər
tərəfindən dağıdılmış
və ya saxtalaşdırılaraq özününküləşdirilmiş
abidələr haqqında
geniş məlumat verilib. Əsərdə Qərbi Azərbaycan ərazisində olan eramızdan əvvəl
V-Il minilliklərə aid Soyuqbulaq
və Qarakilsə qayaüstü təsvirləri
ilə Qobustan və Altaydakı qayaüstü təsvirlər
arasındakı oxşarlıq,
Nüvədi-Qarqadaşı yazıları ilə Orxon-Yenisey kitabələrinin
dil və əlifba eyniliyi faktlarla sübut edilib. Qeyd edilib
ki, Qərbi Azərbaycan ərazisində
Abaran mahalı, Gərnibasar, Göyçə,
Qırxbulaq mahalı,
Loru mahalı, Şörəyel, Talin
mahalı, Vedibasar,
Zəngəzur, Zəngibasar
və digər Azərbaycan abidələri
erməni vandalizminə
məruz qalıb.
Bu bir həqiqətdir
ki, erməni vandalları zaman-zaman milli-mədəni və tarixi irsimizin dağıdılması, bu
torpaqlardan Azərbaycan
izinin silinməsi üçün ən çirkin vasitələrə
əl atıblar. Qədim Azərbaycan
torpağı olan İrəvan qalasının
şimal-şərqində yerləşən və sonralar ermənilər tərəfindən yer üzündən silinən
memarlıq nümunələrindən
biri də Sərdar sarayı kimi tanınan xan sarayıdır. İrəvan
qalası tikilən vaxtdan mövcud olan saray İrəvan
sərdarı Əmirqunə
xan Qacar tərəfindən ucaldılıb,
1760-70- ci illərdə
İrəvan xanı Hüseynəli xan tərəfindən təkmilləşdirilib.
1791-ci ildə Hüseynəli xanın oğlu Məhəmməd
xan sarayın Şüşəbənd adı
ilə tanınan Güzgülu salonunu və Yay imarətini
inşa etdirib. Saray kompleksi Zəngi çayının qorxunc uçurumu kənarında
qərar tuturdu. Çayın digər sahili
boyunca müxtəlif gül-çiçək və
meyvə ağacları
ilə zəngin olan Xan bağı
salınmışdı.Yeri gəlmişkən, hazırda
Sarayın yerində İrəvan Ararat Şərab
Zavodu yerləşir.
Sərdar
sarayının Böyük
qəbul otağının
divarında Sərdar Hüseyn xanın, qardaşı Həsən
xanın, farsların əfsanəvi qəhrəmanı
Fəraməzin, Fətəli
şahın, Abbas Mirzənin, eləcə də Rüstəm və Söhrabın portretləri vardı. Saray
1913-1918-ci illərdə ermənilərin
təcavüzünə məruz
qalaraq dağıdılıb.
Saraydakı portretlər buradan
Tiflisə aparılıb.
Həmin
eksponatlar hazırda Gürcüstan Dövlət
İncəsənət Muzeyində
saxlanılmaqdadır. 1918-ci
ildə isə ermənilər sarayı yerlə-yeksan ediblər.
İrəvan xanlığı Rusiya işğalından sonra bir sıra Avropa
və Rusiya tədqiqatçılarının diqqət mərkəzinə
olmuşdur. 1880-ci ilin
oktyabrında İrəvan
qalasında olmuş məşhur Rusiya arxeoloqu qrafinya P.A.Uvarova özünün
Qafqaz ekspedisiyasının
nəticələrinə dair
1887-ci ildə Moskvada nəşr etdirdiyi Qafqaz. Yol qeydləri kitabının
I cildində xan sarayının əsasən
uçulub-dağılmış vəziyyətdə olduğu,
Bütünlüklə sırf
Şərq üslubunda
naxışlarla, güzgülərlə
və rəsmlərlə
bəzədilmiş, sanki
bəzəkli çay
qutusuna bənzər Sərdar imarətindən
yalnız qəbul zalının salamat qaldığı kimi şəhadətləri rus
məmurlarının nə
üçünsə bütünlükdə
İrəvan qalasının,
yaxud xan sarayının deyil, əsasən sarayın Güzgülü zalının
qorunub saxlanmasına diqqət yetirdiklərini göstərir. Bununla
belə, 1886-cı ildə
Sərdar sarayı bir daha təmir
olunmuş, o cümlədən
sarayın divarlarındakı
8 portret bərpa edilmiş, zal yenidən güzgülərlə
bəzədilmiş, sarayın
damı dəmir təbəqə ilə örtülmüş, pərdələri
şəbəkə üslubunda
pəncərələrlə əvəzlənmiş, Min bir
gecə səhnələrini
xatırladan divar rəsmləri əvvəlki
görkəmini almış,
zalın ortasında olan mərmər fontan qorunub saxlanılmışdır.
1893-1894-cü
və 1898-ci illərdə
Qafqaza gəlmiş məşhur Britaniya səyyahı, coğrafiyaşünas
və ictimai xadim Henri Linç də bu səfərlə
bağlı 1901-ci ildə
Londonda nəşr etdirdiyi kitablarında Sərdar sarayını geniş təsvir etməklə yanaşı,
Güzgülü zalın
divarlarında kətan
üzərində işlənmiş
8 tablo gördüyünü
yazır, onlardan ikisinin - İrəvan xanı Hüseynqulu xanın, onun sağında isə farsların qəhrəmanı
Fəramərzin tablolarının
olduğu, digər divarlardakı portretlərdə
Fətəli şahın,
onun oğlu Abbas Mirzənin, İrəvan xanı Hüseynqulu xanın qardaşı Həsən
xanın, qəhrəman
döyüşçü personajları olan Zöhrabın və Rüstəm Zalın, habelə cəngavər bir qadının (amazonun) obrazlarının təsvir olunduğunu vurğulayır.
Sərdar
sarayı 1828-ci ildə
rus rəssamı akademik V.Maşkovun, arxeoloq
və rəssam Qriqori Qaqarinin XIX əsrin 40-cı illərində
çəkdikləri rəsm
və fotolar Güzgülü salonda saray həyatını gözlərimiz önündə
canlandırır. Ön planda
taxtda əyləşmiş
xan, solunda əyanları, taxtın önündə ulduzvarı
hovuz və ortasında kiçik fontan görürük.
Salonun döşəməsinə naxışlı
xalçalar sərilib,
tavan və divarlar nəbati, həndəsi ornamentlərlə
bəzədilib, çərçivələr
şəbəkə üslubunda
işlənib. Sarayın divarboyu
ornamentlərlə bərabər,
şəkillərlə də
bəzədildiyi görünür.
1829-cu ildə İrəvanın
rus qoşunları tərəfindən işğalından
sonra tədricən baxımsızlıq üzündən
yararsız hala düşən, divar rəsmləri sıradan çıxan, karniz və tavanın güzgüləri qopub tökülən Xan sarayında Azərbaycan dəzgah boyakarlığının
banisi Mirzə Qədim İrəvani
(1825-1875) qismən bərpa
işləri həyata
keçirib.
Tarixçi alimlərin yazdıqlarına
görə, Sərdar
sarayında əvvəlcə
1827-ci il oktyabrın 6-da yaradılan
İrəvan Müvəqqəti
idarəsinin, daha sonra 1828-ci il martın 20-də (Türkmənçay
müqaviləsi bağlandıqdan
sonra) İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarının ərazilərində
yaradılan Erməni
vilayətinin administrasiyası
yerləşib.
Sərdar
sarayına həsr edilmiş bir çox yazılarda, o cümlədən İrəvan
şəhəri elektron
resursunda tarixçi-tədqiqatçı
Nazim Mustafa tərəfindən
çoxsaylı sənədlər
əsasında hazırlanmış
irihəcmli tarixi oçerkdə göstərilir
ki, Sərdar sarayındakı Fətəli
şah, İrəvan
sərdarı, Həsən
xan, Rüstəm Zal portretləri hazırda Gürcüstan Dövlət İncəsənət
Muzeyində, Abbas Mirzə portreti isə Azərbaycan Dövlət İncəsənət
Muzeyində saxlanılır.
Zahid Rza
İki sahil.- 2023.- 16 fevral.- S.6.