Fars
vandalizminin iyrənc hədəfi: Tarixi və mədəni abidələrdən türk
izi silinməlidir
İranın Güney Azərbaycanda tarixi abidələri restavrasiya adı ilə məhv etməsi hər kəsə məlumdur. Bu günlərdə İranın Mədəni
İrs Nazirliyi yanında Tarixi Yerlərin İnkişafı,
Bərpası və İstismarı Fondu “Pərdisan layihəsi” adı altında bağlanmış müqavilə
əsasında Makı
şəhərində bir
neçə tarixi bina, o cümlədən Maliyyə, Şəhrəbanu,
Milli Bank və Kulahfirəngi binaları təmir üçün Kermanın “Mahan Holding” şirkətinə həvalə
edib. Lakin təmir-bərpa işlərinin
qeyri-standart şəkildə
həyata keçirilməsi
binaların orijinallığını
itirməsinə və
məhvinə səbəb
olub. Ümumiyyətlə,
fars hökuməti hər zaman Azərbaycanın milli-mədəni
irsinə qarşı
bu cür qeyri-insani münasibət göstərib. Şübhəsiz
ki, səbəb tarixi abidələrimizdən
türk izini silmək, tariximizi saxtalaşdırmaqdır.
Tarixdən də
məlumdur ki, Rza Pəhləvinin hakimiyyətindən indiyə
qədər panfarsizmə
qulluq edən İran siyasi hakimiyyəti Azərbaycan türkünün
izlərini ölkə
ərazisindən silməyə
cəhd göstərir,
türkcə coğrafi
yer adlarını dəyişdirir, milli-mədəni,
tarixi abidələri dağıdır. Məsələn,
1994-cü ildə Rəfsəncaninin
hakimiyyəti illərində
Təbriz ətrafındakı
qəbirlərə hücum
olundu, Təbrizdəki
Ərk qalasının
ətrafında qadınların
namaz qılması, ibadət etməsi adı altında ərazini mühasirəyə
aldılar, Ərk qalasını dağıtmağa,
məhv etməyə çalışdılar. Yerli
əhali, Azərbaycan
və beynəlxalq ictimaiyyətin etirazından
sonra bu məsələ təxirə
salındı. Türklərə
aid tarixi abidələrin dağıdılmasına
cəhd, dağıdılması
ilə bağlı çox sayda nümunələr mövcuddur.
Oxşar hadisələr
ermənilərin Azərbaycan
ərazisindəki işğal
illərində etdiyi işləri, İranın
Şuşadakı məscidi
bərpa etdiyi zaman fars ornamentlərini
ora tətbiq etməsini, İrəvanda
Göy məscidə Fars məscidi adı verilməsini xatırladır. Makıdakı
hadisələr də
farsların türklərin
varlığına, izinə,
mədəniyyətinə qarşı
edilən fəaliyyətlərindən
biridir.
Digər bir
nümunəyə diqqət
edək. Molla rejimi Urmiya gölünün
10 kilometr cənubunda yerləşən əfsanəvi
Həsənlitəpəni (Həsənli Təpəsi)
zaman-zaman türk varlığından qoparmaq
istəyib. Ondan əvvəl Pəhləvilər
də çox çalışıb ki,
bu abidəni farslara bağlasın, amma alınmayıb, çünki o təpədən-dırnağa
türk abidəsidir. Məlumatlara görə, dəmir dövründən
miras qalan Həsənlitəpə İran adlanan ölkə tərəfindən prioritet
olmadığı üçün
BMT-nin Elm, Təhsil və Mədəniyyət üzrə
qurumu UNESCO-nun Ümumdünya İrsi Siyahısında müvəqqəti
olaraq qeydə alınıb və lakin rəsmi qeydiyyata alınmayıb. Bu, birbaşa fars molla rejiminin
abidəmizə ögeyliyindən
qaynaqlanır. Düzdür,
İran onu “Fars abidəsi” sayır, amma dünyaya belə təqdim edə bilmir, çünki abidə türklərə aiddir. Arxeoloqların araşdırmasına
görə, Həsənlitəpəsi
tarix boyu 10 fərqli dövrdə mədəniyyətlərə ev
sahibliyi etmişdir ki, 10-cu dövrü 8 min il öncəyə
dayanır. Ən yaxın mədəniyyət
sayılan 1-ci dövr
isə Elxanlı dövrəsinə aiddir. Arxeoloqlara görə, bu 10 dövrün, ən önəmlisi
3-cü və 4-cü dövr
üç-dörd min
il öncəyə aiddir.
Həsənlitəpə, yaxud Həsənli Təpəsi indi İran adlanan ölkənin, Qərbi Azərbaycan Ostanında, Urmiya gölünün cənub
sahilində, Sulduz vadisinin mərkəzində,
Kadar çayının
yaxınlığındakı Həsənli kəndi ərazisində yerləşir.
Ekspertlərə görə,
vadiyə giriş çətindir. Oraya giriş ancaq Qərbdən Kələyaşin
və Rəvanduz aşırımı, Şərqdən
isə Kadar çayı boyunca mümkündür. Ziviyə
tapıntıları skif
heyvan üslubunun Azərbaycanda yarandığını
söyləməyə imkan
verir. 1956-cı ildən
etibarən burada R.Daysonun rəhbərliyi altında Amerika Arxeoloji Cəmiyyəti
İran Arxeoloji İdarəsi
ilə birlikdə qazıntılar aparmışdır.
Həsənli rayonu e.ə. IX əsrin ortalarından III Salmanasarın
(e.ə. 859–824) kitabələrində
adı çəkilən
Manna dövləti yerləşən əraziyə
daxil idi. Həsənlidə aşkar
edilmiş qədim yaşayış məskəni
mixi yazılı mənbələrdə adı
çəkilən heç
bir şəhərlə
dəqiq şəkildə
eyniləşdirilməmişdir. E.A.Qrantsovski güman edir ki, e.ə.
IX əsrə aid assur mənbələrində
də təsadüf edilən İdi adı Həsənlinin qədim adıdır. O, göstərir ki, Həsənliyə aid onomastik material e.ə.IX əsrin sonlarınadək Həsənli
əhalisinin İrandilli
olmadığını sübut
edir.
Həsənlidə qazılmış arxeoloji
material Güney Azərbaycanın qədim
tarixinin öyrənilməsində
böyük əhəmiyyətə
malikdir. Həsənli
qazıntıları özündən
əvvəlkilərdən burada
təkcə yaşayış
məskəninə aid
nekropolun aşkar edilməsi ilə deyil, həm də yaşayış məskəninin özünün
demək olar ki, tamamilə qazılması ilə fərqlənir. Bu yüksək elmi səviyyədə sistematik
olaraq aparılmış
qazıntılardır və
onlar bu rayonun ardıcıl mədəni inkişafının
dolğun lövhəsini
yaşadır. Müasir
tədqiqat metodları
sayəsində buradan
ədə edilmiş materialın dəqiq və etibarlı xronoloji şkalasını
vermək mümkün
olmuşdur. Həsənli
materialları qonşuluqdakı
qədim yaşayış
məskənləri və
nekropollar yerləşən
təpələrdən aşkar
edilmiş materiallarla tamamlanır. Həsənli
təpəsi yaxınlığında
bir neçə kiçik təpə də qazılmışdır.
Onlar Həsənlidə
qazılmış dövr
etibarilə müvafiq
erkən təbəqələrə
nisbətən daha zəngin material vermişdir. Bu dövrlər qazıntı
aparılmış təpələrin
adları ilə adlandırılmışdır.
Məlumatlara görə, bir neçə il əvvəl Qərbi Azərbaycan vilayətinin mədəni İrslər
və Əl Sənətləri İdarəsinin
direktoru 2019-cu ildə
verdiyi müsahibədə
Həsənli Təpəsindən
14 min tarixi obyektin kəşf olduğunu bəyan etmiş və ancaq bu 14 min
obyektdən 7 min obyektin İran muzeylərində
saxlandığını da
bildirmişdi. Lakin digər obyektlər barəsində məlumat verməmişdi. O, bu obyektlərdən 27-nin İranın
milli əsəri olaraq qeyd olunduğunu
da ifadə etmişdi. Bu tarixi təpədə kəşf olunan obyektlərin ən önəmlisi dünyaca ünlü Həsənli Qızıl Kasasıdır.
950 qram saf qızıldan düzəldilmiş
bu əsərin tarixi 3200 və 3500 il öncəyə dayanır. 1957-ci ildə
Robert Dyson tərəfindən tapılan bu obyektin məşhur olma səbəbi üzərindəki naxışlar
və o naxışların
daşıdığı anlamlardır.
Arxeoloqlara görə,
bu naxışlar dini və epik
nağılları əks
etdirir. Naxışların
ən əhəmiyyətli
və məşhuru 3
tanrı yəni su, yer və
günəş tanrısı
naxışlarıdır. Robert Dyson daha sonra xatirələrində
qızıl kasanın
kəşfi barəsində
belə deyir: “Həsənli Qızıl
Kasası elə bir əsərdir ki, onun kəşfi
hər bir arxeoloqun həyatına yetər.” Qədim türk abidəsi olan Həsənlitəpə
fars şovinstləri tərəfindən laqeydliklə
üzləşsə də,
soydaşlarımız hər
zaman bu abidəyə sahib çıxıb, çünki
o, xalqımızın əzəmətini,
qədimliyini yaddaşında
saxlayan unikal bir abidədir.
Sevinc Azadi,
İki sahil.- 2023.- 7 iyun. S. 7.