Tariyelin möcüzəli dünyası
Neçə gündür ki,
qarşımda aqrar elmlər üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent, publisist, yazıçı İsmayıl Qəzənfər
oğlu Məcidlinin və həkim-fitoterapevt, həvəskar rəssam
İlyas Əzim oğlu Əzimovla birgə
hazırladıqları, redaktoru Gürcüstan Yazıçılar
Birliyinin Azərbaycan Bölməsinin sədri, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü, şair, jurnalist
Allahverdi Təkləli olan “Əsərlərində yaşayan
sənətkar” kitabı durur.
Hər
dəfə kitabı əlimə alanda ürəyimə
özümdən asılı olmayaraq qəribə hisslər
dolur... Çünki adından da məlum olur ki, kitab bu
gün həyatda olmayan, lakin yaratdığı sənət əsərləri ilə
canlı tarix yazan Tarıyel Həsənoğlunun
işıqlı xatirəsinə həsr olunmuşdur...
Kitabın
xülasəsində yazıldığı kimi, Tarıyel Həsən
oğlu Əliyev 1949-cu ildə Gürcüstanın Qardabani
(Qarayazı) rayonunun Qaratəpə kəndində anadan olub,
Tbilisi Moisey Toidze adına Rəssamlıq Məktəbinin məzunu
olub. 1969-1971-ci illərdə bu kitabın müəllifi
İ.Məcidli ilə Bakıda Salyan kazarmasında əsgəri
xidmət keçib. Və elə həmin illərdən yarım
əsrdən də çox vaxt keçməsinə baxmayaraq,
İsmayıl müəllimin arxivində Üçtəpə hərbi təlim
və təcrübə meydanında birgə çəkdirdikləri
şəkil, 1970-ci ildə “Ulduz” jurnalında çap
olunmuş onun əlindən çıxan “Yanıq Kərəmi”,
“Mənsuriyyə”, “Ana laylası” və “Sənsiz”, “Vağzalı-Atlandırma”
əsərləri durur. Həmin əsərləri
yaradıcılığına, istedadına, təfəkkürünə,
rəngləri görüb duyma, qavrama və vəsf etmə
bacarığına daim həsəd apardığı və
gələcəkdə onun böyük, tanınmış bir
sənət adamı olacağına inandığı
Tarıyel Əliyevdən əbədi bir xatirə kimi qorunub
saxlanılır.
Amma
bu gün əsgər yoldaşına olan bu inamının
doğrulmadığını gördükcə
İsmayıl müəllim Tarıyelin öz layiqli qiymətini
almamasına yanıb-yaxılsa da, sağlığında
yaratdığı sənət əsərləri ilə
tamaşaçılarının ürəklərində
özünə ölməzlik, əbədi yaşarlıq
qazanması ilə az da olsa təskinlik tapır...
Kitabda
rəssamın yaradıcılığı əsasən
Bakı və Qarayazı və Türkiyə dövrlərinə
bölünür. Rəssamlığa gənc yaşlarında
böyük marağı olan Tarıyel Bakıda hərbi xidmətdə
olarkən “Yanıq Kərəmi”,“Mənsuriyyə”, “Ana
laylası” və “Sənsiz”, “Vağzalı-Atlandırma” və
başqa rəsmləri ilə Səttar Bəhlulzadənin
tövsiyəsi ilə “Ulduz” jurnalında
çıxış etmişdir.
Onun “Yanıq Kərəmi”
əsəri rəssam Səttar Bəhlulzadənin çox
xoşuna gəlmişdi, Toğrul Nərimanbəyov heyrətdən
əllərini göyə qaldırmışdı...
Səttar
müəllim onun əsərlərini çox yüksək
qiymətləndirərdi. Onu Tarıyel yox, Tanrıyel
çağırardı. Deyərdi ki, Tarıyel
gürcü adıdır. Tanrıyel Səttar müəllimin
istəyilə əsgərlikdən sonra təhsilini davam
etdirmək üçün Leninqrad Rəngkarlıq
İnstitutuna getmək istəyirdi...
1988-ci ilə qədər Tarıyel yüzlərlə əsərlər yaratmasına baxmayaraq, o tablolardan yalnız 47-si kitabda yer almışdır. Əsərlərin çoxu bu gün də sifarişçi və sərgilərindən ələ keçirən insanların evlərində və qəbiristanlıqlardadır. Deyilənə görə, hədsiz sayda əsərləri şəxsi kolleksiyalardadır...
70-ci illərdə Bakıdan Gürcüstana gedəndən sonra şəraitin çətinliyi, inandığı adamların etibarsızlığı, iki dəfə sərgilərə verdiyi əsərlərinin oğurlanması və s. nəticəsində kövrək qəlbli rəssam sarsılır, məhdud dairədə adamlarla, ən çox da sədaqətli dostu jurnalist və şair Allahverdi Təkləli ilə dostluq edir. Demək olar ki, sifarişlə işləyib, çox vaxt da dəyərindən aşağı qiymətə satıb. Həmişə kifayət qədər pulu olsa da tez də xərcləyirmiş. Eyni hal Soçidə və sonralar qardaş Türkiyədə də davam edib.
1988-ci ildə Türkiyənin cənub-qərbində, Antalyadan 75 km şərqdə yerləşən kiçik kurort şəhəri Manavqata gəlir. Şəhər Aralıq dənizi sahilindən cəmi 5 km məsafədə yerləşir. Tarıyel burada da yaradıcılıqla məşğul olub. Onun əsərlərinə aludə olmuş, 1941-ci ildə Ərzurumun Aşkalə Çatalbayır (Pənək) kəndində doğulub 1985-ci ilə qədər Almaniyada işləyib, 1985-ci ildən Sidedə turizm yönümlü müəssisələr açan Zeynal Ərtəkinlə rastlaşır.
Haqqın qapısında başqa yol olmadığını, dil, din, irq, məzhəb soruşulmadığını bildirən Zeynal Ərtəkin bu düşüncələrini paylaşaraq daha da artırmaq üçün Dədəxan Mədəniyyət Evini qurur. O, Tarıyelə bu mədəniyyət evinin divarlarını bəzəmək üçün Anadoluda yetişmiş ruhani ağsaqqalların həyatından, 3 ilahi dinin peyğəmbəri və onların sevdiklərinin başına gələn hadisələrdən hissələr təqdim edən 60-a yaxın yağlı boya tablosunu çəkdirir. O, Dədəxan Mədəniyyət Evinin divarlarını bəzəyən rəsmlərin başa gəlməsinə təxminən 100 min avro xərclədiyini, sərgilənən sənət əsərlərini yağlı boya ilə Gürcüstanın Qarayazı bölgəsindən olan rəssam Tanrıyel Həsənoğlunun (o Türkiyədə bu soyadla tanınıb) 2 ildə çəkdiyini qeyd edir.
Rəsmlərə qoşulmuş qulaqcıqla sərgiyə gələn turistlər əsərlərdə təsvir olunan hadisələrlə bağlı ingilis, rus, alman və türk dillərində məlumat əldə edirlər.
- “Bu
dünyada irq var, insan var. Bu dünyada bir dil var, bu dünyada
bir ürək var. Bu dünyada bir inanc var - sevgidir. Anadolu isə
böyük bir fikir çeşməsidir.
- Dədəxan
Mədəniyyət Evi bu düşüncələri
paylaşaraq daha da artırmaq üçün quruldu.
Barış, qardaşlıq, rifah və sevgi. Ruhundakı
sıxıntıları aradan qaldırmaq, Mövlanəni,
Hacı Bektaşi Vəlini, Yunus Əmrəni, Pir Sultan
Abdalı və Abdal Musanı düşünmək.
- Günəş
kimi isinən, brilyant kimi parlayan bu Ərənlər məni
çox təsirləndirdi və Tanrıyel adlı
Gürcüstanda doğulmuş bir rəssama xəyallarımı
çəkdirdim. Bu rəsmlərdə gizlənmiş həqiqətlər
var. Bu tablolarda yoxmuş kimi davranılan Türkiyənin
daxilində nüfuzuna sahib bir cəmiyyətin gerçəkliklərinin
tanıtması var. Bu rəsmlərdə sirlər,
möcüzələr və kəramətlər var. Bu rəsmlərdə
əbədilik var. Bu rəsmlərdə mən və nəslim
var” – deyir Zeynal Ərtəkin.
Tanrıyel
Əliyevin dini bilikləri yetərincə olduğundan bu mədəniyyət
evində nümayiş etdirilən əsərlərində
dini mövzu üstünlük təşkil edir. Peyğəmbərlərin
möcüzələrinə həsr etdiyi əsərlərində
kompozisiya, simmetriya, rənglərin seçimi, insanların, əşyaların
və heyvanların yerləşdirilməsi o qədər dəqiqdir
ki, onun dühasına şübhə yeri qalmır.
Kitabın
“Dədəxan Mədəniyyət Evinin Sənət
Qalareyası üçün çəkdiyi əsərlər”
bölməsində dini mövzulu əsərlərlə
yanaşı, “Seyid Nəsimi”nin, “Məhəmməd
Füzuli”nin, “Ömər Xəyyam”ın, “Yunus Əmrə”nin,
“Şah İsmayıl Xətai”nin, “Adəm və Həvva”nın
tabloları da yer almışdır.
Mədəniyyət
Evinin Sənət Qalareyasının salonlarında
nümayiş etdirilən dini tablolarla yanaşı, müəllifinə
öz möhtəşəmliyi, ecazkarlığı və əsrarəngizliyi
ilə tamaşaçılarının ürəklərində
özünə ölməzlik, əbədi yaşarlıq
qazandıran “Səttar Bəhlulzadə”nin, “Yanıq Kərəmi”nin,
“Mənsuriyyə”nin, “Ana laylası”nın, “Sənsiz”in,
“Vağzalı-Atlandırma”nın, “Abbas və Gülgəz”in
tabloları da tamaşaçılarının
ruhlarını oxşayır.
Böyük
əsərlər yaratmış rəssam Tanrıyel Əliyev
təəssüf ki, yaradıcılığına məsuliyyətlə
yanaşmadığından sənət incilərinin bir qismi
itib-batmış, 2012-ci ildə Türkiyədə vəfat
etdikdən sonra isə emalatxanasından xeyli əsəri
oğurlanaraq dəyər-dəyməzinə
satılmışdır. Acınacaqlı haldır ki,
Tanrıyel Əliyevin qədri-qiyməti bilinməyən nadir
sənət əsərlərini toplayıb bir araya gətirməkdə
Gürcüstan və Azərbaycan Mədəniyyət nazirlikləri,
Rəssamlıq İttifaqları, rəssamın ailə
üzvləri maraqlı olmamışlar.
Bütün
bunlara baxmayaraq, Tanrıyelin sirli, möcüzəli və kəramətli
iç dünyasına həsr olunmuş “Əsərlərində
yaşayan sənətkar” kitabının müəllifləri
olan onun əsgərlik yoldaşı İsmayıl müəllim
və rəssamın hələ 1970-ci illərdən
“Yanıq Kərəmi” əsərinin vurğunu olduğu
İlyas həkimin zəhməti, unudulmuş bir sənətkarın
ölkəmizdə və doğulduğu Gürcüstanda
tanıdılması yolunda əsl fədakarlıqdır, desəm
yanılmaram.
Bu
kitabın müəlliflərinin əsas məqsədləri
rəssamın möhtəşəm əsərlərinin
toplanaraq rəssamlıq muzeylərinə təqdim edilməsi
ilə bərabər onların sərgi salonlarında da
nümayiş etdirilməsidir ki, bu işlər də Azərbaycanla
bərabər, Gürcüstanda da aidiyyəti dövlət
qurumları tərəfindən yerinə yetirilməlidir.
Şakir Albalıyev,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
İki sahil.- 2023.- 28 mart.- S.6.