BABALARIMIZ OĞUZLAR
(TÜRKMƏNLƏR)
İLK TANIŞLIQ ÜÇÜN BİR
NEÇƏ MÜLAHİZƏ
Tarixin təkrarlardan
ibarət olması fikri elə hərfi anlamda da özünü doğruldur: zaman və məkanca bir-birlərindən xeyli uzaq olmalarına baxmayaraq, qohum xalqların oxşar tarixi situasiyalarda eyni və ya
analoji reaktivlik göstərməsi mənasında.
Keçmişimizə eyni
bir müstəvidə
nəzər yetirdikcə,
xalqlarımızın əksər
tarixi çağırışları
təxminən eyni cür cavablandırdıqları
açıq-aşkar görünür...
Burada, əlbəttə
ki, başqa təsirlər də istisna deyil, amma hər iki
halda başlıca səbəb, heç şübhəsiz, həyat
tərzinin eyniliyidir. Eyni kökə bağlı olub, oxşar coğrafi-sosial mühitlərdə yaşayan
insan qruplarının
təbiət və cəmiyyət hadisələrinə
oxşar reaksiyalar verməsindən daha təbii bir şey ola bilməz.
Bəzən həyat tərzi deyəndə qeyri-real, daha çox obrazlı və mücərrəd bir anlayış düşünülür. Həqiqətdə
isə bu, tamamilə real məfhum olub, coğrafi, sosial, dini-idraki və b. amilləri ehtiva edir. Yəni, həyat tərzi bazisdir, mütləq təyinedicidir.
İnsanın təbiət
qüvvələrinə hakim
olmadığı qədim
çağlardan başlayaraq,
onun hansı coğrafi arealda məskunlaşması, birgəyaşayış
prinsipləri, məişət
həyatının xüsusiyyətləri,
qonşularla münasibət
meyarları, inancları,
kainat və insan haqqında təsəvvürləri və bunlara bənzər yüzlərlə
başqa komponent küll halında qovuşub qaynaşaraq ayrı-ayrı qrupların
düşüncə, davranış
və yaşayış
üsullarını formalaşdırır,
xalqların başlıca
özünəməxsusluğu olan mədəniyyətlərin
təşəkkülünə həlledici təsir göstərir. Stereotiplər,
adətlər, vərdişlər,
arxetiplər, reaktivliyin
məxsusi cizgiləri,
dünyanın “biz” və “onlar” (özümüz və özgələr) arasında
bölünmə mexanizmi,
başlıca əxlaqi
meyarlar, digər sosio-mədəni özəlliklər...
göydən düşmür,
təsadüflərdən yox,
həyat tərzinin insan şüurunda inikasından yaranır. Elə buna görə
də əsrlərcə
sıradan çıxmır,
millətlərin dəyişməz
yol yoldaşı olur, onların istiqamətverici inkişaf
təsirlərini müəyyənləşdirir.
Cəmiyyətlər heç
də qarşılaşdıqları
bütün təmayülləri
mənimsəmir, yalnız
özlərinin həyat
və düşüncə
tərzinə, arxetipik
baxışlarına uyğun
olanları qəbul edir. Milli-mədəni yaddaşın müxtəlif
elementləri çox
zaman unudulmuş kimi görünsə də, kollektiv şüuraltıya keçərək,
ən gözlənilməz
hallarda zühur etmək “qabiliyyətinə
malikdir”. Səbrlə
vaxtını gözləyir,
vədəsi çatanda
mədəni varisliyi
“pərdə arxasından”
idarə və təmin edir. Misal: Qacar sarayında
hakim olan rəsmi terminologiyaya diqqət yetirdikdə bir çox istilahların Göytürklərdən
götürüldüyünü görmək çətin
deyil. Ehtimal olunur ki, bu
terminlər göytürklərdən
uyğurlara, onlardan da Yabğulu oğuzlara və səlcuqilərə ötürülmüş,
elxanilər-teymurilər-səfəvilər
xətti ilə qacarlara yetişmişdir. Adıkeçən dövlətlərin
bəzilərində həmin
terminlərin işlədilməsinə
dair əlimizdə dəlil-sübut olmasa belə, qacarlar nümunəsi varisliyin bütün bu dövrdə davam etdiyinə şübhə
yeri qoymur, hətta bu ardıcıllığın
məntiqini, bir növ, bərpa edir.
Oğuz tayfa
və dövlətləri
eyni soydan gəldiklərini bilə-bilə
nəyin davasını
döyüb, nəyin
ədavətini aparıblar?
Türk xalqlarının
tarixi mədəni irsiyyətə əsaslanan
bu cür irili-xırdalı təzahürlərlə
doludur. O başqa məsələdir ki, varislik əlaqələri
bəzən müstəqim
şəkildə yox,
siyasi hadisələrin
daxili məzmunundan aşkarlanır. Bizi yan-yörəmizdəkilərdən ayıran belə hadisələrdən aşağıda bol-bol söz açacağıq.
Burada isə qeyd edək ki, ortaq keçmişimizə
möhür vurmuş
bu hadisələrin böyük bir qismi indiyədək düzgün şərh olunmayıb, daha doğrusu, məqsədli şəkildə təhrif
edilib. Təməl dəyərlərimizi, davranış,
düşüncə və
həyat tərzimizi hədəf alıb, bizi, necə deyərlər, can evimizdən vurmağa çalışıblar. Zənnimizcə,
hadisələrin təsvirinə
keçməzdən əvvəl
onların səbəbiyyət
əlaqələrini açıqlayan
bir neçə faktora nəzər yetirmək vacibdir.
Ana vektorlardan biri köçərilik mövzusundan
keçir. Özü
də bu mövzu qədim türk sosial həyat standartlarının
qəbilə-tayfa təsisatlarına
uyğunlaşması ilə
paralellik təşkil
edir. Bunlar bir-birini doğuran və tamamlayan, deməli, həm də izah edən
xüsuslardır. Tariximiz
ən çox elə həmin paraleldə saxtalaşdırılıb,- desək, zərrəcə
yanılmarıq. Köçərilik
və tayfa institutlarını bilərəkdən
ayırıb, hər biri ilə ayrı-ayrılıqda
manipulyasiya ediblər.
Təsadüfi deyil
ki, köçərilik bugünə
qədər bəşər
övladına xas həyat fəaliyyətinin
aşağı pilləsi
kimi qələmə verilir. Halbuki bu təhqiramiz münasibət tarixin məğzini yanıltmaqdan
başqa heç nəyə yaramır. Sovet tarixşünaslığında
köçərilik və
ibtidai ovçuluq qədim keçmişə
malik bütün xalqların
keçdiyi ilkin tarixi mərhələ hesab olunurdu. Onu qədim insanın salamat qalmaq strategiyasının komponentlərindən
biri kimi götürən
həmin baxışlara
əsasən, köçərilik
arealı bəzən
dağ və meşələr, bəzən
dəniz və səhralar, bəzən adalar və “böyük çöl” landşaftı ilə əhatələnib. Aydın
məsələdir ki, bu
bölgüdə qədim
türklərin (pratürklərin,
ana türklərin) doğma
arealı kimi böyük çöl göstərilir. Razılaşırıq.
Amma guya tarixin sonrakı mərhələlərində
insanlıq “ağıllanıb”
oturaq həyat tərzinə keçib, keçməyənlər isə
ictimai inkişafdan geri qalıbmış. Həmin məntiqlə
türklər də özlərini sivil təkamül proseslərindən
təcrid edən etnik qruplar kimi
qələmə verilib.
Bax, bu, kökündən səhv
və zərərli iddiadır. Zira babalarımızın qüdrətli
imperiyalar, möhtəşəm
(meqa-) polislər, təkrarsız mədəni
abidələr yaratdıqları
son orta əsrlərdə
belə “öz mental landşaftları” (Həsən
Quliyev) daxilində- böyük çöldə
kütləvi şəkildə
köçəri həyat
tərzi keçirdikləri
gizli deyil. Onu da deyək ki, sovet dövründə əksər tarixçilərimizin
köçərilik mövzusuna
ehtiyatla yanaşması,
bəzən buna göz
yumması, bəzən
də səthi və ötəri toxunması elə həmin “barbar” yarlığından yaxa qurtarmaq istəyinin acı nəticəsidir.
Sanki utanıblar, bu vacib məsələni görməzliyə vurmaq,
üstündən adlamaq
istəyiblər. Halbuki
Frederik Starın təbirincə,
Mərkəzi Asiya (bizə görə, bütün Avrasiya) tarixinin “səciyyəsini gəlişdirən köçərilik”
heç də təkamülün aşağı
pilləsi deyil, bəşər tarixinin oturaq həyat tərzi ilə eyni dərəcədə
yaşamaq haqqı qazanmış qanunauyğun
mərhələsidir. Qədim
və orta əsrlər Avropasında
həsəd doğurmuş,
Starın “itirilmiş
maarif” adlandırdığı
nəhəng mədəni
irs də çox cəhətdən
bizim köçəri
babalarımızın əvəzsiz
mirasıdır.
Oğuzmənşəli xalqların diferesiallaşması nə
vaxt və hansı şərtlər
altında başlayıb,
hansı istiqamətdə
gedib? Bu ayrılmaların
səbəb və nəticələri nə
olub?..
Həyat
tərzi, qeyd etdiyimiz kimi, təsadüfi bir seçim olmayıb, insanın yaşayış
və fəaliyyətinin
onun məskunlaşdığı
təbii mühitlə
uyğunluq təşkil
etməsinə, elmi dillə desək, izomorfluğuna əsaslanır.
Köçərilik də
insanlığa xas
universal bir tarixi mərhələ kimi pratürklərin salamat qalmaq
üçün zəruri
izomorfizmi yayla, dağ, meşə, dəniz və ya adalıqlarda deyil, “munis bir
təbii mühitdə”-
böyük çöldə
axtarmaları ilə şərtlənirdi. Bu mühit
isə əkinçilik
üçün yox, məhz atçılıq,
heyvandarlıq üçün
əlverişli idi və köçəri türklər də təbiidir ki, məhz bununla məşğul olurdular. “3500 illik həyatı bozqır coğrafi şərtləri
içində keçən
türklərin özünəməxsus
bir mədəniyyət
tipinə sahib olması
təbii qarşılanmalıdır”,-deyən İbrahim Qəfəsoğlu xatırladır
ki, türklər yalnız
atçılıq və
heyvandarlıqda deyil, həm də dəmirçilik işində
böyük irəliləyişlərə
nail olmuşlar. Haqlıdır.
İndi gəlin, düşünək:
bəyəm atçılıq,
yaxud köçəri
və ya yarımköçəri (pastoral) heyvandarlıq və dəmir emalı bəşər sivilizasiyasının
inkişafına oturaq
həyat tərzinin törəməsi olan əkinçilikdən azmı
fayda verib? Əsla! Köçəri
türklərin tədarük
və istehsal etdikləri məhsulların,
yaratdıqları innovasiyaların
tarixi əhəmiyyəti
ölçüyəgəlməzdir. Sualımızı bir qədər də vulqarlaşdıraq: söhbət
bəşər övladının
salamat qalmaq strategiyalarından
gedirsə, köçərilərin
bu ümumbəşəri
qayəyə əkinçilər,
sənətkarlar qədər
töhfə vermələrinə
zərrəcə şübhə
varmı? Yoxdur və ola da bilməz. Bu halda köçəriliyi
insan təkamülünün
aşağı səviyyəsinə
müncər edən psevdo-elmi baxışlara haqq qazandırmaq olarmı? Olmaz!
Bəyəm atçılıq, yaxud
köçəri / yarımköçəri
(pastoral) heyvandarlıq və
dəmir emalı bəşər sivilizasiyasının
inkişafına oturaq
həyat tərzinin törəməsi olan əkinçilikdən azmı
fayda verib? Əsla!
Köçərilər (yaxud “nomad”lar) bəşəriyyətin
ögey övladları,
insanlığın “ikinci
sortu” deyil. Onlar dünya tarixinə möhtəşəm
imperiyalar, əsrlər
uzunu sınaqdan çıxmış hərbi
və mülki texnologiyalar bəxş ediblər. Əkinçilərlə
birlikdə onlar da bugünkü sivil dünyamızın maddi və mənəvi sərvətlərinə ortaqdırlar.
Türklərin köçəriliyə
sədaqəti isə
geridəqalmışlığın yox, çöl landşaftı ilə doğmalaşmanın və
spesifik bozqır mədəni mirasını
nəyin bahasına olursa-olsun qorumaq səylərinin nəticəsidir.
Bir Çingizxan və
ya Əmir Teymur düşünün
ki, ömrü boyu alaçıqda yaşamağı
saraylardan üstün
tutsunlar, həm də guya öz
“geri zəka”ları
ilə tarixin gedişatını dəyişdirsinlər...
Cəfəng söhbətdir!
İnkarolunmaz həqiqətdir
ki, bu böyük hökmdarlardan yadigar qalan şəhər mədəniyyəti nümunələri,
zərif memarlıq və sənət əsərləri tarixin köksünə köçəri
çöl sivilizasiyasının
əzəmətini həkk
etdirib, möhrünü
vurub!
Türklərin köçəriliyə uzunmüddətli bağlılığı
subyektiv olduğu qədər də obyektiv zərurətdən
qaynaqlanıb. Əlbəttə
ki, tarixi tələbat
olmasaydı və qlobal sosial dəyər
kəsb etməsəydi,
əcdadlarımıza tam rasional
düşüncə aşılayan
köçərilik belə
uzun zaman yaşaya bilməzdi. Böyük ideoloq Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
1924-cü ildə “Müasir
İranın çöhrəsi”
məqaləsində yazırdı:
“İran yaylasının nə
qədər nüfuz ehtiva eylədiyi çox ixtilaflı bir məsələdir. İxtilaf 7 milyon ilə 15 milyon arasındadır. Biz bunu
8-9 milyon miqdarında təxmin edərsək, ehtimal ki, həqiqətə
pək o qədər qarşı gəlməyiz.
Bundan 3-4 milyonu köçəbədir. Mütəbaqi
qismin əksəriyyəti-əziməsini
köylü təşkil
edib digər qismi isə şəhərlərdə əsnaflıq
və ticarətlə
yaşarlar”. XX əsrin
əvvəllərində İran əhalisinin az qala tən yarısının
köçəri olması
nonsens sayıla bilməz. Tarixə diqqət yetirsək, həmin dövrdə qazax-qırğızlar, quzey
azərbaycanlıları, türkmənlər,
özbəklər və
b. arasında da köçərilərin
xüsusi çəkisinin
bundan az olmadığını aydın
görə bilərik.
Hələ biz burada əsas etibarilə klassik köçərilikdən
danışırıq. Yaddan
çıxarmayaq ki, “köçərilik”
dedikdə, eyni zamanda yarımköçəri
(pastoral) həyat tərzi
də nəzərdə
tutulur və türk xalqlarının bir çoxunda bu həyat tərzinin
qalıqları hələ
də yaşamaqdadır.
N.MUSTAFA
(ardı var)
İki
sahil.- 2023.- 2 noyabr, ¹201.- S.6.