BABALARIMIZ OĞUZLAR
(TÜRKMƏNLƏR)
Cövdət
Türkay “Osmanlı imperiyasında oymaq, əşirət və
camaatlar” mövzusunda apardığı 15 illik
araşdırmadan sonra bu qənaətə gəlib ki:
“Böyük türk soyu əski ana yurdu olan Orta Asiya
yaylalarından qərbə doğru köç etmiş, bir
çox hissələrə parçalanmış, eyni anlama gələn
boylar, oymaqlar, əşirətlər və camaatlar meydana gətirmişdir.
Bunlar o qədər çoxdur ki, sayları 7230-a
çatır. Bu yolda araşdırma və incələmələr
davam etdikcə, bu sayın hələ çox, həm də
çox artacağına şübhə yoxdur”. Əlbəttə,
bu etnik vahidlərin hətta yarısının yarısına
dair ən qısa bilgi vermək belə yekrənglik
yaradardı. Oğuz-türkmən boylarının
böyük, orta və kiçik ranqlı etnik vahidlərə
bölünməsi, bunlar haqqında məlumatların
toplanılması akademik tarixşünaslığın
predmetlərindən olaraq qalmaqdadır. Biz isə oxucunun diqqətinə
tanışlıq məqsədi daşıyan elmi-kütləvi
məqalələr silsiləsi təqdim edirik və təkrarçılığa,
uzunçuluğa varmamaq üçün ayrı-ayrı
tayfalar üzərində dayanmaqdan çəkinirik. Onsuz da
oğuz-türkmən birliyinə aid edilən tayfalar
haqqında Mahmud Kaşğaridən üzü bu yana çox
yazılıb. Faruq Sümər, Zəki Vəlidi Toğan, Məhməd
Fuad Köprülü və digər ustad alimlərin monoqrafiya
və məqalələrində, eləcə də müasir
dərslik və dərs vəsaitlərində (Nəsib Nəsibli,
Əli Sinan Bilgili və b.) tayfaların yerləşmə və
yerdəyişmə məsələləri də ətraflı
əksini tapıb və maraqlananlar istədikləri məlumatı
müvafiq əsərlərdən əldə edə bilərlər.
Biz isə diqqəti bir vahid bütöv olaraq oğuz-türkmənlərin
ümumi taleyindən yayındırmamaq üçün
söhbətimizi tayfalar müstəvisinə keçirmirik. Bu
məntiqlə ki, bütün müvafiq etnik vahidlərin
dominant və aparıcı qüvvəsini oğuz-türkmənlər
(türklər) təşkil edir və onları türkmən qəbilələri
(tayfa və ya konfederasiyaları) adlandırmaq, bu cür də
qəbul etmək, zənnimizcə, daha doğrudur. Əlbəttə
ki, hörmətli oxucu silsiləmizdə oğuz-türkmənlər
adı ilə söhbətin bəzən eyni, bəzən
müxtəlif sosial birliklərdən getdiyini və hətta
eyniadlı birliklər arasında da eynilik işarəsi
qoymadığımızı da bəri başdan bilməlidir.
Eyni
ailə və nəsillər müxtəlif qəbilələrin,
qəbilələr ayrı-ayrı tayfaların, tayfalar isə
bəzən hətta bir-birinə düşmən mövqedə
duran konfederasiyaların tərkibində sistemyaradıcı
elementlər kimi təmsil olunmuşdur.
İran
yaylasının şimal-qərbində, cənubi Anadoluda və
İraqi-Ərəbdə geniş yayılmış
oğuz-türkmən tayfalarının köç
marşrutlarının Türküstandan Hindistana qədər
nəhayətsiz əraziləri əhatə etdiyi hamıya bəllidir.
Əslində, bu yol boyunca yerləşən istənilən məntəqə-
Anadolu, Rumeli, Xorasan, İraq, Suriya... onlar üçün
“doğma dünya” rolunu oynayıb. Elə buna görə də
oğuz-türkmən əşirətləri bu geniş və
açıq məkan daxilində mütəmadi olaraq sərbəst
şəkildə “gəştü-güzar ediblər”. Bu elmi
baxış Frayliç və Ravligin “Türkmən əşirətləri”
əsərində də əksini tapıb. Bizim oxucunu, təbiidir
ki, Azərbaycan daha çox maraqlandıracaq. Amma bilməliyik
ki, Azərbaycan (bəzən “İran”, bəzən “Əcəm
torpaqları” da deyilir) göstərilən hərəkət
trayektoriyasında mühüm məntəqələrdən
yalnız biridir.
İran
yaylasının şimal-qərbində, cənubi Anadoluda və
İraqi-Ərəbdə geniş yayılmış
oğuz-türkmən tayfalarının köç
marşrutlarının Türküstandan Hindistana qədər
nəhayətsiz əraziləri əhatə etdiyi hamıya bəllidir.
Əslində, bu yol boyunca yerləşən istənilən məntəqə-
Anadolu, Rumeli, Xorasan, İraq, Suriya... onlar üçün
“doğma dünya” rolunu oynayıb. Elə buna görə də
oğuz-türkmən əşirətləri bu geniş və
açıq məkan daxilində mütəmadi olaraq sərbəst
şəkildə “gəştü-güzar ediblər”.
Onu
da unutmamalıyıq ki, lokal prinsip, daha dəqiqi, ərazi əlamətinə
görə təşkilatlanma prinsipi köçəri
türk tayfalarına xas olmayıb. (“Etnocoğrafiya”
anlayışı və ona müvafiq olaraq konkret
yaşayış məskənləri üzərində
konkret tayfaların sahiblik hüququnun yaranması artıq
oturaqlıq əlaməti və sonrakı dövrün hadisəsidir.)
“Mosullu”, “rumlu”, “şamlu” kimi adlar tayfaların coğrafi mənşəyini
deyil, ya olduqları yerə hardan gəldiklərini, ya da
artıq oturaqlaşdıqlarını nişan verir. Səfəvi
dövlətinin quruluşunda və inkişafında
mühüm rol oynamış rumlu tayfasının yaranma
tarixçəsi bu fikrə aydınlıq gətirmək
üçün yaxşı örnəkdir. Rəvayətə
görə, 1402-ci ildə Ankara döyüşündən
qayıdarkən Əmir Teymur Ərdəbildə Şeyx Səfi
ocağını ziyarət etmiş, Şeyx Əli ilə
görüşmüş, səxavət göstərib Səfəviyyə
dərgahına vəqf torpaqları, külli miqdarda sədəqə
və “bəst” (sığınanlara toxunulmazlıq hüququ verən
müqəddəs məkan) statusu vermiş, həmçinin
Anadoludan gətirdiyi təxminən 30 min nəfər əsiri
Şeyx Əlinin xahişi ilə təriqətə
bağışlamışdır. Şeyxin sadiq müridlərinə
və səfəviliyin yayıcılarına çevrilən
həmin türkmənlərin çoxu Ərdəbildə
ayrıca bir məhəllədə yerləşdirilmiş,
bir qismi isə Diyari-Ruma (Anadoluya) qayıdıb təriqət
üçün sədəqə və müridlər
axtarışı ilə məşğul olmuşdur. Ərdəbildə
qalanlar “rumlu” məhəlləsində yaşadıqları
üçün bu adla da tanınmış, sonradan ən
qüdrətli qızılbaş tayfalarından birini təşkil
etmişlər. Aydın məsələdir ki, əsir
alınmazdan qabaq həmin 30 min nəfər Anadoludakı
türkmənlərin ayrı-ayrı boylarına mənsub idi.
Çox güman ki, onların geri qayıdan qismi də “rumlu”
adlandırılmayıb. Zira Rumda hamı “rumlu”
sayılırdı. Deməli, sözügedən tayfanın nə
etnik, nə də coğrafi mənşəyinə dəxli
olmayan “rumlu” adı olsa-olsa Səfəvi
dərgahına bağışlanmış əsirlərin
Ərdəbildə qalan hissəsini başqa tayfalardan fərqləndirmək
üçün onlara verilmiş şərti bir
“nişan”dır. Analogiya üzrə, “mosullu” tayfasına
Mosuldan, “şamlu”lara Şamdan gələnləri (əsir
olmasalar da) aid etmək lazım gəlir. Digər tərəfdən,
Şah İsmayıl və oğullarının səltənət
dövrlərində türkmən tayfalarının
bütün Səfəvi ərazisinə yayılması,
mosulluların Bağdadı, zülqədərlilərin
Farsı, rumluların Azərbaycan və Aranı,
şamlıların Xorasanı, təkəlilərin
İsfahan və Həmədan da daxil olmaqla İraqi-Əcəmi,
qacarlarla qaramanlıların Gəncə və Bərdəni
mülk olaraq aldıqları faktdır. Əlbəttə ki,
mülk sahibləri tayfalar deyil, konkret şəxslər, tayfa
başçıları idi. Lakin
mənsub olduğu tayfanın müəyyən hissəsi də onlara birlikdə
yeni mülkə daşınır və idarəçilikdə
fəal yer tuturdu. Bildiyimiz kimi, siyasi məqsəd
daşıyan köçürmələr sonradan da baş
vermişdir. Qacar tayfalarının yayılma coğrafiyası
buna bariz sübutdur. I Şah Abbas dövründə (1587-1629)
onların bir qismi Səfəvi dövlətinin şimal-şərq
sərhədlərinin mühafizəsi məqsədi ilə
Xorasana köçürülmüş, Astarabad və Mərv
bölgələrində yerləşdirilmişdi. XVIII əsrin
sonlarında iqtidara gəlmiş qacarlar xanədanı da Astarabadda
yaşamış Aşağıbaş qacarları soyundan
idi. Mütəxəssislərin hesablamalarına görə,
XIX əsrin əvvəllərində qacar boyu ümumilikdə
40 min evdən ibarət olub, Mazandaranda və Tehranda,
Xorasanın Mərv bölgəsində, İrəvanda və
Gəncədə yaşayırdı. Bunlar hələ qeydə,
yazıya alınanlardır; yəqin ki, katiblərin nəzərindən
qaçanlar da az deyildi. Beləliklə, sosial birliklər
haqqında danışarkən bunların silsiləvi səciyyə
daşıması heç vəchlə yaddan
çıxarılmamlıdır: boy, qəbilə- müəyyən
tayfanın, oymağın; oymaq-
obanın, tayfa birliyinin; oba- daha böyük
konfederasiyaların tərkibinə daxil olur. Dəqiq mənsubiyyəti
təqribən bu şəkildə nişan vermək olar:
“Oğuzların Ulu Yörük birliyinə mənsub
Çavuşlu oymağının Ustaclu boyu”. Silsilənin hər
halqasının öz adı var və məntiqlə, ustaclu
boyuna mənsub ixtiyari bir fərd özünü bu adların
hər biri ilə nişan vermək, yaxud sosial kimliyini sadəcə
“uctaclu” kimi təqdim etmək “hüququna malikdir”. Hətta
müəyyən səbəblər üzündən bir
kimliyini qabartmaq üçün başqa bir kimliyini inkar etmək
hallarına da rast gəlmək olur. XIX əsrdə Baba bəy
Şakirin qələmindən çıxan misralar da bunu göstərir:
Mən
özüm övladı-Pənah aliyəm,
Keçən
qəziyyədən yeksər haliyəm.
Tamam
aləm bilir Sarıcaliyəm,
Nə
kürdəm, nə ləzgi, nə türkəm, nə tat.
Gələk
türk qəbilə və tayfalarının dövlətyaradıcı
səciyyəsinə. Diqqətli oxucu, yəqin
yuxarıdakı bəhslərdən bunu artıq sezib. Ziya
Göyalpın yazdığına görə, orta əsr
türk dövlətləri bir boyun (və onun bəyinin!)
öndərliyində siyasi-hərbi ittifaqa girən boyların
birliyi tipində yaranmışdır. Başqa sözlə, bu
dövlətlər sosial təməl kimi qəbilə və
tayfa birliklərinə əsaslanır. Türk hakimiyyət ənənəsinə
görə, kut sahibi olan hökmdarın (xaqan) yanında boy bəylərindən
təşkil olunan dövlət şurası fəaliyyət
göstərir və onların hüquqları törə ilə
qorunur. Orxon kitabələrində dövlətin əsası
kimi xaqan və bəylər (boylar) göstərilir.
“Kutadgu-biliq”də hökmdar ədalətin, bəy(lər) isə
dövlət qüdrətinin hamisi adlandırılır. Bəylərin
dövlət hüquq sistemində qurucu və
nizamlayıcı rolu bu dövlətlərin ən xarakterik
xüsusiyyətidir. Onların dövlət iyerarxiyasında
yeri və səlahiyyətləri törə ilə tənzimlənir.
Boyların (və bəylərin) nisbi muxtariyyətini nəzərdə
tutan F.Star Qaraxaniləri (X əsr) “Əslində, bu, heç
dövlət də deyildi, bir-biri ilə qan qohumluğu olan
hakim ailələr arasında yaranmış yumşaq bir
konfederasiya idi”,- deyə xarakterizə edir, amma eyni zamanda bu
dövlətin hərbi-siyasi və iqtisadi qüdrətindən
söz açmağı da unutmur. Qədim çağlardan
türk tayfaları ilə türk dövlətlərinin
qırılmaz şəkildə bağlı olduğunu
vurğulayan Əhməd Taşağılın fikrincə,
bu, bozqır türk dövlətlərinin quruluş
biçimidir: “Hun, Tabğac, Göytürk, Uyğur,
Qaraxanlı, Səlcuqlu və Osmanlı kimi böyük xanədanlar
daim güclü boy qruplarına arxalanmışdır.
Mövcud qrupların içindən bir boy yüksəlmiş,
xanədanlıq yaratmış, digər boyları özünə
bağlamış və siyasi bir quruluşa
dönmüşdür. Dolayısı ilə boy
qruplarını anlamaq əski türk tarixini öyrənməyin
başlıca yollarından biridir”. İlber Ortaylı isə Səlcuqilər
dövlətinin “oğuz qəbilələrindən təşkil
olunan əşirət sistemi”nə söykəndiyini bildirir və
əlavə edir ki, “bu strukturlaşma, yəni, qəbilə
konfederasyonu Teymurdan sonra da İran və Orta Asiyanın
türk dövlətlərində yaşayır və
Osmanlılar tərəfindən ortadan qaldırılır”.
Doğrudan da, Çingizxanın, Əmir Teymurun
yaratdıqları möhtəşəm imperiyaları,
bunlardan törəmə xanlıqları, habelə Səlcuqilər,
Qaraqoyunlu və Ağqoyunlular, Səfəvilər kimi türk
dövlətlərini, hətta erkən Osmanlıları da qəbilə
və tayfa birlikləri şəklində xarakterizə etmək,
yanlış sayıla bilməz. Zənnimizcə, yeni dövrdə
də türk dövlətçilik ənənələrində
qəbilə və tayfaların rolu qeyd olunmalıdır. Mərkəzləşmiş
dövlət və klassik ali hakimiyyət təsisatları ilə
qarşılıqlı münasibətlər, zamanına,
yerinə, beynəlxalq siyasi şəraitə görə,
kifayət qədər mütəhərrik olmuş, yumşaq
konfederasiya tipindən sərt tabeçilik və
asılılığa əsaslanan ittifaq formalarına qədər
geniş bir diapozonda dəyişmişdir. Burada dövlətyaradıcı
münasibətlər sisteminin ən sabit və dəyişməz
xüsusiyyətləri isə, yuxarıda da qeyd olunduğu
kimi, qəbilə və tayfaların nisbi müstəqilliyindən
və muxtariyyətindən doğur. Başqa mühüm
arxetiplərin də bəziləri zaman keçdikcə dəyişir,
bəziləri isə konservasiya olunur.
Çingizxanın,
Əmir Teymurun yaratdıqları möhtəşəm
imperiyaları, bunlardan törəmə xanlıqları, habelə
Səlcuqilər, Qaraqoyunlu və Ağqoyunlular, Səfəvilər
kimi türk dövlətlərini, hətta erkən
Osmanlıları da qəbilə və tayfa birlikləri şəklində
xarakterizə etmək, yanlış sayıla bilməz.
Tayfa
dövlətlərinin ənənəvi əlamətləri vərəsəlik
əsasında onların davamçılarına - klassik
dövlətlərə də ötürülür. Tarixi ədəbiyyat
faktlarında ifadəsini tapan və izlənilə bilən bu
“genetik” proses klassik dövlətlərin tayfa birlikləri
paradiqmasından tam şəkildə çıxmasına (təqribən
Osmanlı və Səfəvilərin orta dövrünə) qədər
aşkar şəkildə davam edir. Şəhər əsaslı
klassik dövlətlərin - köçəriliyi ictimai
asayiş və rifahın yüksəlişi yolunda
başlıca əngəl görsələr belə! - bətnindən
doğduqları həmin tayfa dövlətləri ilə
göbək bağını tezliklə kəsməsi, əslində,
heç mümkün də deyildi: onların ərazilərində
yaranmışdılar və sosial dayaq nöqtəsi kimi məhz
onların yerli, avtoxton əhalisinə (oturağına,
köçərisinə fərq qoymadan!) istinad edirdilər.
Onların hər biri özünü etnik sələflərinin
mirasına (o cümlədən, tayfa və əşirətlərə,
sosial-traybal birliklərə) iddia etməkdə haqlı
bilirdilər və həqiqətən də haqlı sayıla
bilərdilər. Çünki babaları bir idi. Elə həmin
haqq iddiaları da çox keçmədən “qohum dövlətlər”
arasında amansız rəqabətin təməlinə
“oturmuşdur”. Kəsə söyləyəsi olsaq, boy birliklərinin
bölünməsi, eyni soykökdən nəşət edən
rəqib dövlətlərin təbəələrinə və
beləliklə də sonradan qardaş xalqların nüvəsinə
çevrilməsi məhz bu yolla gerçəkləşmişdir.
Oğuz-türkmənlərin həyat hekayəsi,
aşağıda görəcəyimiz kimi, deyilənləri
geninə-boluna əks etdirir...
N.MUSTAFA
(ardı var)
İki
sahil.- 2023.- 5 noyabr, ¹204.-S.6.