BABALARIMIZ OĞUZLAR
(TÜRKMƏNLƏR)
Əvvəli ötən sayda
BABAMIN
BABASININ... ULU BABALARI
Bu gün
Şərqi Avropadan Çinə qədər geniş bir sahəyə yayılmış
oğuzların tarix səhnəsinə çıxmalarından
etibarən türk dövlətçiliyinin, mədəniyyətinin
təşəkkülündə, inkişafında, türk xalqlarının formalaşmasında
müstəsna rol oynadıqları inkaredilməz
həqiqətdir. Faruk
Sümər, Hüseyn
Salman, Əhməd Bican Ərcilasun, Əhməd Taşağıl
kimi nüfuzlu türkoloqlar Orxon-Yenisey abidələrinə istinadla
oğuzların babası
kimi türgişləri
qəbul edirlər. Aşağıda bu xüsusdan ətraflı bəhs açacağıq.
Amma aydın məsələdir ki, türgişlər VII əsrdə
Tanrı dağı (Tyan-Şan) bölgəsində
birdən-birə zühur
etməmişdilər, necə
deyərlər, yerdən
çıxmamışdılar. Son tədqiqatlar onların qədim dövrlərdən bir çox türk boy birliklərinin tərkibində təmsil olunduqlarını söyləməyə
əsas verir. Aşağıdakı məlumatlardan
da göründüyü
kimi, oğuzlar köklərini ümumtürk
tarixinin dibsiz dərinliklərindən götürən
ən “qocaman” etnik qruplardandır.
Bəşər tarixinə istiqamət vermiş, onun yönünü və gedişatını dəyişmiş
azsaylı xalqlardan olan türklərin ana yurdu (pro-vətənləri)
Altay və Sayan dağları ərazisi sayılır. Dünya sivilizasiyasının
başlanğıcını əkinçilik və heyvandarlığa keçid
dövründən hesablayan
alimlər, türklərin
əcdadlarının (prototürklər
və ya ön türklərin) e.ə. VI minillikdə məhz bu bölgələrdə
ovçu-toplayıcılıqdan qoyunçuluğa və atçılığa keçdiklərini
qeyd edirlər.
•Nüfuzlu türkoloqlar Orxon-Yenisey abidələrinə istinadla
oğuzların babası
kimi türgişləri
qəbul edirlər.
Dünyanın arxeoloji qazıntılar nəticəsində tapılmış
ən qədim artefaktları ön türklərə aid olduğu şübhə doğurmayan Anav mədəniyyətinə (e.ə.
9000-3000) şamli edilir.
Kopetdağın (müasir
Türkmənistan) ətəklərindəki
Anav bölgəsində
aparılmış qazıntılarda
ortaya çıxarılmış
həmin artefaktlar, xüsusilə iki böyük kurqan prototürklərə məxsus
mədəni irsin zənginliyindən soraq verir. E.ə.
2500-1700-cü illər arasında
Afanasyevo (Şumer sivilizasiyasının əsasını
təşkil edən türk mənşəli bu mədəniyyət e.ə. VII minillikdə Aral sahillərində meydana gəlmiş, tədricən Orta Şərqə, o cümlədən,
Anadolu və Qafqaza yayılmışdır)
və e.ə.
1700-1200-cü illər arasında
Andronovo (arxeoloji qazıntılar nəticəsində
Xakasiyada üzə çıxarılmışdır) mədəniyyətləri ilə
təmsil olunan protürklərin atlı-köçəri
həyat tərzi keçirdikləri, təqribən
e.ə. 1700-cü illərdə
böyük kütlələr
şəklində Altay
və Tanrı dağları arasındakı
bölgəyə yayıldıqları
məlumdur. Onların
ilk siyasi birliyi (proto-dövləti)
İskit (saka/sak/skif) qəbilə-tayfa
ittifaqı hesab edilir. Dünya tarixşünaslığında arxeoloji, antropoloji və mədəni tədqiqatlar əsasında
müasirləri ilə
müqayisədə kifayət
qədər geniş öyrənilən iskitlər
türklərin ulu babaları (“turani qövm”) kimi qəbul olunur.
İSKİTLƏR (SKİFLƏR, SAKLAR/SAKALAR) e.ə. VIII əsrdə Tuna sahillərinə, sonra isə Anadoluya köç etmiş, soydaşları olan kimmerlər üzərində hakimiyyət
qurmuş və bu hakimiyyəti uzun müddət əldə saxlamış,
200 il ərzində Şərqi Avropa və Şimali Qara dəniz ərazilərində urartulu
və assurlularla yanaşı yaşamışlar.
İskitlərin köç
yollarını, xüsusilə
Qafqaz-Anadolu xətti boyunca səpələnmiş
kurqanlarını hərtərəfli
araşdırmış Jeannie
Davis Kimball onların izi ilə Şimali Qazaxıstana qədər gedib çıxmış,
Anadolu-Şimali Qara dəniz və Şimali Qazaxıstan bölgələrində tapdığı
kurqanların eyniliyini
təsbit etmiş, belə bir qənaətə
gəlmişdir ki, iskitlər və kimmerlər Daxili Asiyadan Qara dəniz
və Anadoluyadək uzun bir yol
qət etmişlər.
Onun arxeoloji nəticələri genetik
təhlillərlə də
təsdiqlənmiş, beləliklə,
iskitlərin 3 min il bundan qabaqkı
türk tarixinin təmsilçiləri olması
isbat edilmişdir.
E.ə. IX əsrdə
Təkləməkan çölünün
şərqində rastlaşdığımız
atçı-qoyunçu iskitlər
canlarını şiddətli
isti və quraqlıqdan qurtarmaq üçün digər soydaşları hunlarla birlikdə qərb və cənub istiqamətlərində hərəkət
edərək iqlimi daha mülayim olan Balxaş və Aral gölləri
ətraflarına, oradan
da massagetlərin basqınları nəticəsində
Xəzər bölgəsinə
gəlirlər. (Qeyd edək ki, Darxan
Kıdırəli və
Qaybulla Babayarovun dərs vəsaitində massagetlər e.ə. 1-ci minilliyin ortalarında “Altay dağlarından Qara dənizin şimal sahillərinə qədər uzanan ərazilərdə mövcud
olmuş sak tayfalarından biri” hesab edilir və
onların Aral və Xəzər dənizləri arasında,
Şimali Qafqaz və Azərbaycanda yaşadıqları deyilir.)
Kimmerlərlə iskitlərin
savaşı burada da davam edir
və təqribən e.ə. VIII əsrdə kimmerlər məğlub olaraq Şimali Qara dəniz bölgəsindən Anadolu
və Qafqaza çəkilmək məcburiyyətində
qalırlar. Onları təqib edən iskitlər isə hakim olduqları əraziləri genişləndirmək
üçün dağınıq
şəkildə Fərqanə
vadisinə qədər
yayılırlar. Şimali
Qara dəniz bölgəsindən axın-axın
Anadolu və Qafqaza doğru irəliləyən iskitlər
Urartu, Assur, Manna, Midiya kimi
dövlətlərlə toqquşmaqdan
da çəkinmirdilər.
E.ə. 610-cu ildə onlar cənub-şərqi Anadoluda ən güclü orduya malik idilər. Assur mənbələrindən
məlum olduğu kimi e.ə. 679-cu ildə iskitlər artıq bir dövlət qurmuş və onun ətrafında
birləşmişdilər. Belə ki, mənbələrdə
onlar “işkigulu”, kralları isə “işpakai” adlandırılır.
Lakin e.ə.
IV əsrdə atlı-köçəri
sarmatlarla girdikləri
ağır münaqişə,
habelə oturaq həyat tərzinə keçmələri ilə
əlaqədar iskitlərin
müqavimət qüvvəsi
getdikcə zəifləyir.
Nəhayət, Anadolunu
tərk etməyə məcbur olub, Cənubi Qara dəniz bölgəsinə
köçür və
e.ə. 3-cü əsrə
qədər orada yaşayırlar. N.Nəsiblinin
bildirdiyinə görə,
e.ə. 250-ci ilədək
davam edən sarmat işğalları nəticəsində hakimiyyətləri
Krım yarımadasına
qədər daralan iskitlər sonradan Skandinaviyadan Qara dənizə enən qotlar tərəfindən məğlub edilərək,
bölgə xalqları
tərəfindən assimilyasiyaya
uğrayırlar.
Onu da qeyd etməliyik ki, son dövrdə
Türkiyə və Azərbaycan tarixşünaslığında
iskitlərə maraq güclənməkdədir. Onların
Qafqaz üzərindən
Anadoluya daxil olmaları və burada məskunlaşmaları
İlhami Durmuşun “İskitlər/Sakalar” və Əkrəm Məmişin “Atlı qövmlər mədəniyyəti:
iskitlərin tarixi” kimi ciddi elmi
monoqrafiyalarının əsas
mövzularındandır. Bu
əsərlərdə iskitlərdən
bir oğuz birliyi kimi bəhs
olunması diqqəti xüsusi cəlb edir. “Xəzər və barsillərin başçılıq etdiyi
tayfa birliyi” kimi təqdim olunan iskitlərin Qafqaz və Anadolunun türkləşməsində
rolu, miladdan əvvəlki uzun bir zaman kəsimində
Midiya hakimiyyətində
təmsil olunmaları
Azərbaycan alimlərinin
əsərlərində də
(Yusif Cəfərov, Həsən Həsənov
və b.) tutarlı faktlarla təsbit edilmişdir.
HUNLAR. Bizim eranın
əvvəllərində prototürklərin
Anadolu və Azərbaycan istiqamətində
axın və köçləri, hunlar və “hun konqlomeratı”na
(Sara Aşurbəyli) aid tayfalarla əlaqələndirilir. Erkən
orta əsrlərə
aid qaynaqlarda hunlardan bir neçə
imperiyanın qurucuları
kimi söz açılır. Çin
mənbələrinə əsasən,
eramızdan əvvəl
III əsrdən bizim eranın III əsrinə qədər Mərkəzi
Asiya, Cənubi Sibir, Monqolustan, Şimali Çin, Şərqi Türküstan
ərazilərində Asiya
hunları imperiyası
(“Suyun-nu”) mövcud olub və bu
dövlət, qurucusu Tumanın (Teoman) oğlu Metenin (onun adının “Mode”, “Mo-tun” variantları da məlumdur) hakimiyyəti dövründə
yüksəlişinin zirvə
nöqtəsinə çataraq
Şərqi Türküstan
şəhərlərini və
qədim İpək yolunun şimal şaxəsini nəzarətə
götürüb. Asiya
hunları digər bir prototürk dövləti olan Kanqlı/Kanxa/ Kanq/Kanyuy (e.ə.
II əsr-bizim eranın
III əsri) qoşunları
ilə birlikdə Çinə qarşı qanlı müharibələr
aparmış və bu mübarizə nəticəsində gücdən
düşərək, dağılmışdır.
•“Xəzər və barsillərin başçılıq etdiyi
tayfa birliyi” kimi təqdim olunan iskitlər Qafqaz və Anadolunun türkləşməsində
mühüm rol oynamış, miladdan əvvəlki uzun bir zaman kəsimində
Midiya hakimiyyətində
təmsil olunmuşdur.
Hunların bir
hissəsi qərbə
üz tutmuş, eramızın IV-V əsrlərində
Şimali Qafqaz, Şimali Qara dəniz bölgəsi və Şərqi Avropanı əhatə edən Avropa hunları imperiyasını
yaratmışdır. Roma
imperiyasının şimal
əyalətlərini daim
təhdid altında saxlayan hunlar Fransa və İspaniyaya qədər irəliləyərək, “xalqların
böyük köçü”nə
səbəb olmuş,
Avropanın etnik simasının dəyişməsində
mühüm rol oynamışlar. Atillanın
hakimiyyəti illərində
(434-453) Avropa hunları
dövləti böyük
bir imperiyaya çevrilmişdir. Bundan başqa hunlar Mərkəzi Asiyanın cənub-qərbini (Baktriya),
habelə Xorasan və Şimali Hindistanı əhatə edən Xionitlər dövlətinin (Asiya hunları imperiyasının
davamı hesab edilir) də yaradıcıları sayılır.
Bizim eranın IV-VI əsrlərində xionitlərin
süqutu ilə həmin ərazilərdə
Ağ hunlar dövləti (Eftalitlər)
yaranıb.
Eramızın ilk əsrlərində hunların Qafqazda cərəyan edən siyasi və etnik proseslərdə fəallığı yazılı mənbələrin məlumatları ilə təsdiq olunur. II əsrdə yaşamış yunan tarixçiləri Klavdi Ptolomey və Dionisi Parieget hunların Qafqazda yerləşmələrinə dair önəmli məlumatlar vermişlər. Parieget Xəzərin qərb sahilində məskunlaşmış boylardan danışarkən iskit, hun, kaspi və albanların da adını çəkir. Y.Cəfərov mənbələr əsasında hunların IV əsrin ilk rübündə indiki Azərbaycan ərazilərində irəliləyərək Mil düzünə qədər axınlar etdiklərini göstərir. Gürcü salnamələrində hun torpaqlarının Dərbənd keçidindən (bəzi qaynaqlara görə Başbarmaq dağı ətəklərindən) başlayıb cənuba doğru uzandığı qeyd edilir. Onların 371-ci ildə Dunay sahillərinə köç etmələrinə baxmayaraq, uzun müddət basqınlar yolu ilə Qafqazın ictimai-siyasi həyatına təsir göstərdikləri məlumdur. S.Aşurbəylinin yazdığına görə, III əsrin birinci yarısında və sonralar, IV əsrin axırlarında (395-ci il) onların Dərbənd (Çor) keçidindən keçərək Albaniyaya yürüş etməsi Aqafangel və bir sıra digər müəlliflərin qeydlərində təsdiqini tapır. Alimin fikrincə, hunlar hətta V-VI əsrlərdə də Albaniyaya- Dərbəndə, Şirvana, Muğana və b. vilayətlərə basqınlar etmiş və böyük qənimət ələ keçirərək geri dönmüşlər. Onların Anadolu istiqamətində irəlilədiklərini qeyd edən müəlliflər də az deyil. Üçlər Bulduk yazır: “Sırdıryadan ilk oğuz (uz) yürüşləri Qərbi (Avropa) hunlar dövründə baş verib. Roma imperiyasının parçalanmasından sonra Qafqaz dağlarını aşaraq, Bizansın hakimiyyətində qalan Anadoluya gələn Kursık və Basık adlı hun sərkərdələri 398-ci ildə Ərzurum, Malatya, Çukurova xəttini keçib Qüdsə qədər axınlar etmiş, eyni yolla da geri qayıtmışlar. Hunlardan sonra 515-516-cı illərdə sabar (sabir, sibir) türkləri hökmdarları Balakın başçılığı ilə Şərqi Anadoludan Ankaraya qədər basqınlar etmiş, bol qənimət götürmüşlər ”.
Ardı
var
N. Mustafa
İki sahil.- 2023- cü il.- 7 noyabr.- ¹ 205.- S. 6.