BABALARIMIZ OĞUZLAR
(Türkmənlər)
Əvvəli ötən sayda
Diqqət yetirilməsi
lazım gələn başqa bir məqam L.Qumilyovun Birinci Xaqanlığı
“türküt dövləti”
hesab etməsidir. Maraqlıdır ki, Şirvanşahlar tarixinə
həsr etdiyi fundamental monoqrafiyasında
S. Aşurbəyli də
türküt dövlətindən
söz açmışdır.
Əsərin “VI əsrdə
türkdilli tayfaların
Albaniyaya gəlmələrinin
xüsusilə intensiv
şəkil alması”
bəhsində deyilir:
“Məlumdur ki, türklər (türkütlər)
şərqdə Çinə,
qərbdə isə Qafqaza və Bizansa qədər uzanıb gedən imperiya yaratmışdılar.
VI əsrin ikinci yarısında onlar Qafqaza lap yaxınlaşmışdılar.
Artıq bu vaxta qədər Qafqazdan keçən yol onlara bəlli
idi. Belə ki, Bizanslı Menandrın (VI əsr) verdiyi xəbərə görə, türküt xaqanı Dizavul (İstəmi) İranla, sonra isə Bizansla ipək ticarəti yaratmaq məqsədi ilə 568-ci
ildə Altaydan səfirlik göndərmişdi.
Həmin səfirlik Qafqaz dağlarını aşaraq Bizansa gəlib çıxmışdı”.
Söhbətin Qərbi
Göytürk Xaqanlığının
hökmdarı İstəmi
tərəfindən göndərilmiş
elçilərdən getdiyi
aydındır. Deyilənlərdən
sonra, “türküt dövləti” və “on-ok” terminlərini Birinci Göytürk Xaqanlığında etnik-siyasi
dominantlıq daşıyan
oğuz tayfa birliklərinin göstəricisi
hesab edən tədqiqatçılara haqq
verməmək, açığı,
mümkün deyil. Türk tarixşünaslığında
qəbul edilmiş ümumi qənaətə
əsasən, “oğuzların
qərb qolu olan oğurlar boy birliyi şəklində
yaşayır və “budun” adlanan bu federasiyalar çox zaman onlara daxil olan
boyların sayı ilə tanınırdı:
“onogur” (10 oğur), “bittigur” (5 oğur), “altziogur” (6 oğur), “sattagur” (7 oğur), “kutrigur” (9 oğur), “utigur” (30 oğur) və s.” (Əli Əhmədbəyoğlu).
Burada L.N.Qumilyovun
başqa bir fikrini də yaddan çıxarmaq olmaz ki, sözügedən
dövrdə türk etnosları təkcə türkütlərdən ibarət
olmamışdır: “Türk
dili mühiti həmin dövrdə (VI əsrdə-N.M.) artıq Altaydan qərbə doğru uzaqlara- quzların, kanqlıların,
yaxud peçeneqlərin,
qədim bulqarların
və hunların yaşadıqları ərazilərə
yayılmışdı”.
Salnamələrdə söylənildiyinə görə,
İkinci Göytürk
Xaqanlığının tərkibində
9 və ya 10 boy (“doqquz oğuz”,
“on oğuz”) şəklində təşkilatlanan
oğuzların, Kutluq
Xaqanla daha geniş bir ittifaq quraraq güclü ordu yaratmış, çinlilər
və kitanlara qarşı vahid mövqe nümayiş etdirmiş və 682-ci ildə Korov gölü çevrəsində
(tarixin ən böyük savaşlarından
biri sayılır) Tonyukukun komandanlığı
altında çinlilər
üzərində mütləq
qələbə çalmışlar.
Bununla belə, oğuzların İkinci Göytürk Xaqanlığı
dövründə, xüsusən
də dövlətin qurucusu İlteriş xaqan və onun
qardaşı Kapaqan xan dönəmlərində
müstəqillik əldə
etmək, yaxud muxtariyyətlərini genişləndirmək
məqsədi ilə mərkəzi dövlətə
qarşı üsyankar
davrandıqları da tarixdən məlumdur. Dövlətin zəifləməsinə
və 699-744-cü illər
arasında süqut etməsinə rəvac verən amillər kimi ilk növbədə
daxili çəkişmələr
(oğuzların gücündən
qorxuya düşən
Çinin türk boyları arasına nifaq salma cəhdləri
qeyd olunmalıdır),
üsyanlar və xarici təzyiqlər nəzərdən keçirilir.
Müasir tarixşünaslıq
Qərbi Göytürk
Xaqanlığının siyasi-mənəvi
irsinə 699-cu ildə
Jetisu və həndəvərində qurulmuş
Türkeş/Türgiş
Xaqanlığının sahib
çıxdığı qənaətindədir. Bu dövlətin “on-ok”lardan sayılan eyniadlı tayfanın liderliyi ilə yarandığı (İ.Qəfəsoğlu
və b.), 766-cı ilədək
mövcud olduğu (paytaxtı Suyab şəhəri) bildirilir.
Artıq qeyd olunduğu kimi, bir çox tanınmış alimlər
oğuzların ataları
kimi türgişləri
götürür, “tarixi
ardıcıllıq nöqteyi-nəzərindən
turgişlərin davamı
olaraq oğuzları görməyi daha doğru” hesab edirlər. Ə.Taşağıl
yazır: “Hər nə qədər oğuzların Seyhun (Sırdərya) boylarına
775-785-ci illərdə (Xəlifə
əl-Mehdi zamanında)
gəldikləri təxmin
edilsə də, tarixi proseslər onların türgişlərin
varisi olduğunu düşünməyə əsas
verir”. Ə.B.Ərcilasunun
fikrincə: “İstəmi
Kağanın idarə
etdiyi Qərbi Göytürklər türgişlərin
ataları olduğu üçün onları
da oğuzların babaları qəbul edə bilərik”. Başlanğıc dövründə
(Göytürklər zamanı-N.M.)
oğuzların beşi
“nu-şe-pi”, beşi isə “tu-lu” olmaq üzrə 10 qəbilədən ibarət
olduğunu yazan alim onların etnik təşəkkülünün
Seyhun boylarına köçəndən sonra
tamamlandığını və nəticədə Mahmud Kaşğari lüğətində qəbilələrin
sayının 24-ə çatdığını
təxmin edir.
Zənnimizcə, Göytürk Xaqanlığının
etnik tərkib və mirasından danışarkən Rəşad
Gəncin bir mühüm mülahizəsini
də xatırlatmamaq olmaz. Bilgə xaqanın oğuzlar haqqında dediklərinə
özünəməxsus şəkildə
yozum verən alim qətiyyətli şərhləri ilə diqqət çəkir: “Nə deyir Bilgə
xaqan? Deyir ki, “oğuz budunu kəndi budunum idi”. Göytürklərin
oğuz dövləti
olduğuna dair bundan daha böyük
dəlil-sübut gətirmək
mümkündürmü? Deyir:
“Türk-oğuz bəyləri,
budunum, eşidin”. Bəylərə cəm şəklində, buduna təkdə xitab edir. Bir budun
var çünki”.
Şərqi Göytürk Xaqanlığına
gəlincə, bu dövlətin 744-cü ildə
basmil, karluk və uyğur boylarının üsyanı
nəticəsində ortadan
qalxdığı və
onun yerində Kutluq Bilgə Kül xaqanın başçılığı ilə Uyğur Xaqanlığının (745-840) yaradıldığı bildirilir
(paytaxtı Ordubalık
şəhəri). F.Sümərin
fikrincə, üsyançıların
əsas qüvvələrindən
olan oğuzlar Göytürkləri sarsıtmalarına
baxmayaraq, özləri
də gücdən düşdükləri üçün
hakimiyyətə uyğurlar
gəlmiş, onlar isə dövlətin
ikinci mühüm sosial gücünü təşkil etmişlər.
Ü.Bulduk ərəb
mənbələrində çox
vaxt Uyğur Xaqanlığının da
“doqquz oğuz”, “doqquz ğuz” adlandırıldığını vurğulayır və bunu “dövlətdə təməl ünsürün”
oğuzlar olmasının
dəlili hesab edir. Ərəb mənbələrini əsas
götürən Ə.Taşağıl
da uyğurların öz dövlətlərini
“doqquz oğuzlar üzərində qurduğunu”
yazır. Tədqiqatlarda
oğuzların Uyğur
dövlətinin digər
qurucu boyları ilə yola getmədikləri,
ara-sıra müstəqillik
mübarizəsinə qalxıb
üsyan etdikləri tez-tez vurğulanır: “Oğuzlar eynən Göytürklərlə olduğu
kimi, Uyğur dövlətinin qurucuları
ilə də mücadilə etmişlər
və bu mücadilə nəticəsində
Orxon bölgəsindən
köç etmək zorunda qalmışlar” (Ü.Bulduk). Unutmaq olmaz ki, İkinci
Göytürk dövlətinin
yıxılması ilə
qərbə və Çinə köçən
oğuz qruplarının
bir hissəsi çox keçmədən
Ötükenə qayıdaraq
Uyğur və Türgiş Xaqanlıqlarında
birləşmişdilər və bunun da
oğuzların gücünə
güc qatdığı
aydındır. Lakin görünür, nə qədər güclənsələr
belə, hakimiyyəti
ələ keçirə
bilməmişlər.
Təxminən 760-766-cı
illərdə çinlilərin
təzyiqi altında qərbə sıxışdırılan
karluklar oğuzların
Talas, Yeddisu, Çu, İssık-göl
ətraflarında və
İli vadisində məskunlaşdıqları yaylaları
zəbt etdilər. Bu iki türk
birliyi arasında toqquşmalar karlukların
Türgiş, ondan da qabaq Qərbi
Göytürk ölkəsi
torpaqlarına hakim olmaları, oğuzların
isə bu əraziləri tərk etmələri ilə nəticələndi (karluklarla
kiməklər arasında
müharibənin qızışması
da prosesləri sürətləndirən xüsus
kimi nəzərə alınmalıdır). Bununla
türgişlər tarix
səhnəsindən çəkilmiş,
“766-cı ildən sonra
“türgiş” adı
(və əlavə edək ki, tarixi-mədəni
irsi-N.M.) öz yerini “oğuz” adına buraxmışdır.
Qərbi Oğuzların
tarixi beləcə başlamışdır”. (Ə.Taşağıl)
Təqribən eyni illərdə Uyğur dövləti də süqut etdi (766-cı ildə hakimiyyət karluklara,
840-cı ildə isə
qırğızlara keçdi).
N.Nəsibli bu hadisələrdən sonra
oğuzların o vaxta
qədər görünməmiş
kütlələr halında
miqrasiya etdiklərini yazır və bunu “əsl böyük köç” adlandırır: “Asiyanın
hər tərəfinə,
amma daha kütləvi şəkildə
qərbə köçdülər
və burada əvvəlki qandaşları
ilə birləşdilər”.
Karluklar qarşısında
geri çəkilən
oğuzların əsasən
Seyhun (Sırdırya)
çayının aşağı
yataqlarında, bir qədər şimaldakı
çöllüklərdə və Aral gölü
hövzəsində daha
böyük kütlələr
şəklində təmərküzləşdikləri
məlumdur. Bununla belə, keçmiş oğuz yurdunda yaranmış Karluk Yabğuluğunda və Qırğız Xaqanlığında
müəyyən miqdarda
oğuzların qaldığı
da, sözsüz ki, nəzərdən qaçmamalıdır (həmişə
və hər yerdə bütün çətinliklərə rəğmən
öyrəşdiyi coğrafiyanı
tərk etmək istəməyənlər olur
və bu, bir qanunauyğunluqdur).
Göytürk imperiyasında oğuzların dominantlığı dilçilik materialları ilə də təsdiqini tapır. Hələ keçən əsrin 70-ci illərində görkəmli sovet türkoloqu Ədhəm Tenişev yazırdı: "Yalnız genetik prinsipləri əldə rəhbər tutaraq sözügedən dili (Orxon-Yenisey kitabələrinin dilini-N.M.) "qədim oğuz dili", "müasir Cənubi türk dillərinin əcdadı" və ya başqa bir dil hesab etmək mümkün olmazdı. O nə bu, nə digəri, nə də hər hansı üçüncüsü deyil. Run abidələrinin dili qarışıq (oğuz-uyğur) təbiətə malik qədim türk koyne yazısı, türk dilləri tarixində ilk ədəbi variantdır". 50 il bundan əvvəl söylənmiş bu fikrin “kifayət qədər cəsarətli” olduğunu bildirən (“Türkləri yeni yaranmış xalqlar sayıb onların qədim mədəniyyətini tamamilə inkar edən sovet ideologiyasının hökm sürdüyü bir dövrdə qədim türk dilinin "ilk ədəbi varinatı"ndan bəhs etmək hər türkoloqun işi deyildi”) N.Cəfərov qeyd edir ki, “Bu cəsarətin tarixi əhəmiyyətini qiymətləndirməklə yanaşı, tükcənin daha əvvəlki dövrlərdə ədəbi dil törətmək ehtimalına göz yummaq da doğru olmazdı”. Belə ki, “qədim türk ədəbi dilinin 3 əsas mətnini - Bilgə Tonyukuk (720), Kül-tiqin (732) və Bilgə xaqan (734) şərəfinə qoyulmuş daş kitabələri”, eləcə də Ongin, Moyun-Çur, Kuli-Çur mətnlərini ətraflı təhlil edən Azərbaycan alimi bir qədər fərqli nəticə çıxarır: “Orxon kitabələrində öz əksini tapmış son dərəcə güclü milli təəssübkeşlik hissi göstərir ki, türkcənin türk cəmiyyətində böyük ədəbi nüfuz qazanmasının etnik mütəşəkkilliklə şərtlənən möhkəm siyasi-ideoloji əsasları olmuşdur. Qədim türk ədəbi dili oğuz koynesi üzərində təşəkkül tapsa da, digər türk tayfa dillərinin (dialektlərinin) xüsusiyyətlərini də özündə ehtiva etdiyinə görə ümumtürk xarakteri daşıyır. Hərçənd Ədhəm Tenişev bu fikirdədir ki, IX əsrdən formalaşan uyğur ədəbi dili də qədim türk ədəbi dilinin - "run koynesinin varisidir", ancaq bu mülahizə, fikrimizcə, müəyyən dəqiqləşmə istəyir”.
Ardı var
N. Mustafa
İki sahil.- 2023- cü il.- 17 noyabr.-¹ 210.- S. 6.