Bu dünyaya bir
Sabir Mirzəyev gəlmişdi...
Ötən əsrin 60-cı illərinin
əvvəllərində o vaxtlar Astraxanbazar adlanan Cəlilabad rayonunun ucqar kəndlərindən birində
yeniyetmə oğlan uşağı böyük
sənətdə parlamaq
niyyətini dilə gətirəndə heç
kim, hətta həmin dövrdə Cənub bölgəsinin tanınmış xanəndələrindən
olan atası Nüsrət kişi də qısa müddətdə onun arzusuna çatacağına
inanmırdı. Döğrudur,
Nüsrət Mirzəyev
övladları Sabir və
Habilin istedadlarını
lap uşaqlıqlarından hiss etmişdi. Bununla belə Sabir arzusunu atasına bildirəndə
Nüsrət kişi onun bu məqsədini
tərəddüdlə qarşılayaraq
demişdi: “Sabir, oğul,
düzünü bilmək
istəsən mən bu fikirdəyəm ki, Habildən xanəndə olacaq, amma səndən
yox. Çünki sən çox utancaqsan.” Sabir isə cavabında qətiyyətlə
“Ata, sən böyük
istedad sahibi olmağına baxmayaraq, Salyandan o tərəfə
keçə bilmədin,
mənim isə bu dar çərçivədə
qalıb pas atmaq fikrim yoxdu. Mən
bütün Azərbaycanda
tanınmalıyam” söyləmişdi.
“Urus balası”, sənin bu “Çahargah”ın top atacaq
Müasirlərinin söylədiklərinə görə, günlərin
birində görkəmli
muğam ustası Seyid Şuşinski gələcək tələbələrini
seçmək üçün bir qrup yeniyetməni növbə ilə oxudub səslərinə qulaq asırmış. Növbə “Astraxanbazardan
gəlmiş urus balası”na
çatır. Yeri gəlmişkən, sarışın
olduğu üçün
ilk gündən Seyid Şuşinski onu belə adlandırarmış.
Sabir Mirzəyev muğam
aləmində məşhurlaşanda
belə sevimli müəllimi üçün o, “Astraxanbazardan
gələn urus balası”
olaraq qalmışdı.
Sabir “Çahargah” muğamını
ifa etdikdən sonra heyrətini gizlədə bilməyən
böyük sənətkar
belə deyir: “ Urus balası, sənin bu “Çahargah”ın top atacaq.” Bununla kifayətlənməyən böyük
sənətkar
üzünü təcrübəli
muğam ustalarına tutaraq onları belə xəbərdar edir: “Astraxanbazardan bir urus balası gəlib, hamınızın ananızı
ağladacaq.”
Hətta uzun müddət bu bənzərsiz ifanın təsiri altında olan böyük sənətkar boş vaxtlarında Sabir Mirzəyevin tələbə
yoldaşı və dostu, Xalq artisti
İslam Rzayevə deyərmiş
ki, İsi, get o “Astraxanbazardan
gələn urus balası”nı
çağır, gəlsin
bir-iki ağız oxusun, qulaq asım.
Bəli,
böyük sənətkar
qənaətində və
dəyərləndirməsində yanılmamışdı. Həqiqətən
də çox keçmədən “Astraxanbazardan
gəlmiş urus balası”nın
“Çahargah”ı muğam
aləmində elə
bir “top atdı” ki, səsi günü bu gün də
qulaqlardan getmir. Xalq artisti Ağadadaş
Ağayevin aradan neçə onilliklər keçdikdən sonra,
2011-ci ilin iyulunda Sabir
Mirzəyevin dəfn mərasimində dediyi kimi, “o, xalqımızın muğam mədəniyyətinin bənzərsiz
nümunələrindən olan, yaşı minillərlə ölçülən
“Çahargah”a özünün
əbədi möhürünü
vurdu. Bu möhürü
heç kimə vermədi və özü ilə qəbir evinə apardı.”
“Səsinin dadı boğazımda qalıb, yoxsa...”
Sənət yoldaşlarının dediklərinə görə,
səhnədə son dərəcə ciddi, necə deyərlər, qaşqabaqlı görünən
ifaçı həyatda bir o qədər də sadə, gülərüz,
xeyirxah, haqqı-ədaləti
gözləyən, zarafatçıl,
istisnasız olaraq bütün şənliklərdə,
toy məclislərində müsbət
aura yaratmağı, hər
kəsi yola verməyi bacaran pozitiv təbiətli bir insan idi. Toydan
söhbət düşmüşkən, onun bu məclislərlə bağlı
musiqi aləmində artıq lətifəyə
çevrilən o qədər
sərgüzəştləri olub ki, saymaqla bitməz.
Bir gün Cəlilabaddan bir seyid gəlib
deyir ki, Sabir müəllim,
əhd eləmişəm
övladımın toyunda
sən oxuyasan. Xanəndə qayıdır ki, seyid, sənin dediyin tarixlərdə cəmi iki gün vaxtım
var. Birini istirahət edəcəm, o biri gün də filarmoniyada konsertim olacaq. Bağışla, gələ
bilməyəcəm. Seyid yalvar-yaxır edir ki, mənim arzumu gözümdə qoyma, istirahət günündə
oğlumun toyunu apar, cəddim sənə kömək olar. Xanəndənin razılığını
alan seyid qayıdır ki, necə deyərlər, şərti
şumda kəsək
ki, xırmanda yabalaşmayaq. Bəri başdan deyirəm, sənə 800 manat verəcəm, artığına
gücüm çatmaz.
Toyda camaat o qədər şabaş tökür ki, yığıb-yığışdırmaq
olmur. Məclisin sonunda seyid 800 manatı sayıb ona verir: “Sabir müəllim, nə 1 qəpik o yana, nə də
1 qəpik bu yana, danışdığımız
kimi, sənə şabaşdan əlavə
800 manat verirəm.” O,
heç nə demədən pulu alır, üstünə də 200 manat qoyub toy sahibinə qaytarır və deyir: “Seyid, yaz dəftərə Sabir Mirzəyev
1000 manat.”
Başqa
bir toy danışığı
zamanı bəyin atası çox kasıb adam olduğunu bildirir və xanəndədən dönə-dönə
durumunu nəzərə
almasını xahiş
edir. S.Mirzəyev məclis günü həyətə girəndə
görür ki, vəziyyət
heç də “ağlayıb-sıtqıyan” toy sahibinin dediyi kimi deyil. Həyətdə
bir mağar qurulub ki ucu-bucağı yoxdur. Mağarın yanında da dəbdəbəli
bir villa. Villanın ətrafında isə kiçik bir daxma. Sabir Mirzəyev gedib daxmanın yanında dayanır və deyir: “Burada oxuyacam.” Çaş-baş qalan bəyin atası “Sabir müəllim,
toy orada deyil, villanın yanındakı
mağardadır” deməklə
öz aləmində onun “səhvini” düzəltdiyini düşünür. Xanəndə isə qayıdır ki,
biz bu evin dəyərində danışmışıq,
villanın yox.
Bir dəfə Gəncədəki
toy məclislərinin birində
şəhərin, necə
deyərlər, “bərk
gedən” bir sakini ilə Sabir Mirzəyevin sözü çəp gəlir. Xanəndə eləmir tənbəllik həmin şəxsə möhkəm
bir şillə ilişdirir. Gəncənin
“bərk gedən”i heç nə demir və
qayıdıb oturur yerində. Məclisin sonunda həmin şəxs ifaçıya yaxınlaşır,
pencəyinin ətəyini
qaldırıb belindəki
tapançanı göstərib
deyir: “Səsinin dadı boğazımda qalıb, yoxsa beynindən 2 deşik açardım.”
“Ay köpək oğlu, bəsdi, ürəyimizi partlatdın
ki!..”
Sabir Mirzəyevin cavan vaxtlarında mötəbər
salonlardakı bütün
konsertləri heyrətamiz
tamaşaçı bolluğu,
görünməmiş anşlaqla
keçərmiş. Tanınmış
xanəndə, mərhum
Xalq artisti Səfa Qəhrəmanov deyirdi ki, bir dəfə filarmoniyadakı
konsertində Sabir o qədər
zəngulə vurdu ki,
az qaldı mənim ürəyim dayansın. Muğam ustasının oğlu İlham
Mirzəyev bizimlə söhbətində bu kontekstdə maraqlı bir epizod nəql
etdi: “Dəqiq xatırlaya bilmirəm, gərək ki, 7-ci sinifdə
oxuyurdum. Həmin vaxt atamın filarmoniyadakı konsertlərindən birində şahidi olduğum hadisə bu gün də gözlərim önündən
getmir. O, tamaşaçıların
xahişi ilə ana haqqında muğamı oxuyanda bir dənə
olsun boş yerin olmadığı
1000 nəfərlik zala
dərin sükut çökmüşdü. Necə
deyərlər, milçək
uçsaydı vızıltısı
eşidilərdi. Bu dəmdə arxa cərgədəki
tamaşaçılardan biri qəflətən
ayağa qalxıb
“Ay köpək
oğlu, bəsdi, ürəyimizi partlatdın
ki!”,- deyə qışqırdı.
Bir anlığa nəzərlərini
səhnədən çəkib
arxa cərgəyə
yönəldən tamaşaçılar
onun bu emosional
hərəkətinə dərindən
şaqqanaq çəkib gülüşdülər.
Maraqlı orası idi ki, söyüşün obyekti
olan Sabir Mirzəyev də tamaşaçılara
qoşulub ürəkdən
gülməyə başladı.“
“Səsi mənə Allah verib, nə siqaret, nə də içki onu korlaya bilməz”
Deyilənə görə, Sabir Mirzəyev
lap gənc yaşlarından
həddindən artıq içkiyə meyilli, həm də dəhşətli dərəcədə siqaret
çəkən olub.
Bunları ona irad tutanda deyirmiş
ki, səsi mənə
Allah verib, nə siqaret, nə də içki onu korlaya bilməz.
Bu faktı oğlu İlham Mirzəyev
də təsdiqləyir:
“Atam fenomen bir insan idi.
Yeganə səhvi o oldu ki, zamanında səsini qorumadı. Siqaretin ən tündünü çəkirdi. Ömrünün
axırına yaxın
siqareti də, içkini də tərgitdi, Məşhəd ziyarətində
oldu. Artıq yaşlaşmış vaxtında
bir dəfə ondan soruşdum ki, niyə səsini qorumadın? Bir anlığa
dərin fikrə gedib qayıtdı ki, o vaxt kənddən gəldim, düşdüm Bakıda
elit həyata. İçkiyə, siqaretə
başladım. Bununla
belə heç vaxt səsimə, sənətimə xəyanət
etmədim. Tez-tez deyərdi necə ki rəhmətlik Cabbar Qaryağdı oğlu ölən günə kimi oxudu, özü də gəncliyində necə başlamışdı,
elə də oxudu, mən də Cabbar əmi kimi son nəfəsimə kimi oxuyacam. Dediyi kimi də etdi.
2011-ci ilin iyulunda ürəyindən əməliyyat
olunmaq üçün
Təbrizdə yerləşdirildiyi
xəstəxanada dünyasını
dəyişdiyi
günə kimi oxudu. Özü də gəncliyindəki kimi zildən, zəngulə vura-vura. Halbuki, ürək xəstəsi idi, həkimlər ona zildən oxumağı qadağan etmişdilər.”
Rza şah Pəhləvi onun haqqında nə demişdi?..
Azərbaycan muğamının dünyanın
8-ci möcüzəsi olması
artıq beynəlxalq səviyyədə təsdiqini
tapmış faktdır.
O da faktdır ki, bu möcüzəni yaşadanlar
arasında bənzərsiz
fitri istedad sahibi Sabir Mirzəyevin adı birincilər sırasında çəkilir.
Bunu müsəlman Şərqinin tanınmış
sımaları da təsdiq
ediblər. Xanəndənin
oğlu İlham Mirzəyev
bununla bağlı maraqlı bir epizod danışdı: “Əslən Cənubi Azərbaycandan olan, atamın yaxın dostu rəhmətlik doktor Yaqub Quliyev
(Cəngucu)
söyləyirdi ki, ifası
İranda çox sevilən Sabir Mirzəyevin
səsi-sorağı ötən
əsrin 60-cı illərində
Rza şah Pəhləviyə də gedib çatır. Onun kasetini gətirirlər
və şah azərbaycanlı xanəndənin
ifasında
“Cahargah”ı heyranlıqla
dinlədikdən sonra
heyrətini gizlədə
bilməyib deyir ki, Şərqin bülbülüdür
bu."
Yeri gəlmişkən, onu
İran üslubunda oxumaqda
suçlayan bədxahlarının
iddialarına xanəndə
belə reaksiya vermişdi: “Bəziləri
məni İran muğam
ifaçılığına xas zəngulələr vurmaqda suçlayır.
Ola bilər, bəlkə
də bu, mənə tanınmış
xanəndə olmuş
atam Nüsrətdən
keçib. Hər bir halda, mən
bunda bir qəbahət görmürəm.
Axı, biz əslən
Cənubi Azərbaycandanıq.
O vaxtlar, dünyanın
qarışıq zamanlarında
atam Arazın bu tayına keçib, sonra sərhəd bağlanıb, qalıb burada.”
“O, bu dünyanın adamı deyildi”
Oğlu
İlham Mirzəyev atası
haqqında bu fikirdədir. Deyir ki, Sabir Mirzəyevin ömrü boyu dünya malında gözü olmayıb: “Necə deyərlər, 1 milyon manatı olanda da, bir qəpiyi olmayanda da həmin Sabir idi. Allah bütün övladlara
Sabir kimi ata qismət eləsin. Ailəsini həddindən
artıq sevirdi. Ən gərgin vaxtlarımızda belə
o, qapını açıb evə girəndə hamımızın
üzünə sevinc,
təbəssüm qonardı.
Zarafatları da ki, başqa
bir aləm idi. Son dərəcə azad insan idi.
Kimin haqqında nə düşünürdüsə
onu da dilinə gətirirdi. Elə bu xarakterinə görə 57 yaşına qədər heç bir fəxri ad və
titul almadı. Sanki onun yaşa dolub "ağıllanacağını"
gözləyirdilər. O isə
ömrünün sonuna
qədər dəyişməz,
idarəolunmaz olaraq qaldı.
Ümumiyyətlə,
atam zamanında ona fəxri ad verilməməsinə görə kimdəsə günah axtarmırdı. Doğrudur, ömrünün
sonlarına yaxın ona Əməkdar artist fəxri adı, Prezident təqaüdü verdilər. Amma bunun üçün o, nəinki
kimsənin qapısını
döyməyib, and olsun
Allaha ki, onların heç birindən xəbəri olmayıb.”
Yazıçı Şərif Ağayarın
görkəmli muğam
ustası haqqında aşağıdakı fikirləri
onun portret cizgilərini tamamlayır desək, şübhəsiz, yanılmarıq
: “O, sənətkar azadlığının
canlı nümunəsi
idi və kimlərinsə addan, orden-medaldan, bahalı maşınlardan aldığı
zövqü öz azadlığından, rahatlığından,
asudəliyindən alırdı.
Sabir müəllim ətrafındakı
istisnasız çoxluqdan
ona görə seçilirdi ki, bu çoxluq Nəsimidən,
Füzulidən, Seyiddən
tərkidünya, sufiyanə
qəzəllər oxuya-oxuya
dünya cifəsi üçün yüz oyundan çıxırdı.
Həmkarlarının anlamadan
oxuyub mədh etdiyi böyük Məcnunluq məqamına
Sabir Mirzəyev onların
hamısından daha yaxın idi. Bunu heç özü də bilmirdi.Və yaxşı
ki, bilmirdi. Əsl aşiq, aşiq olduğunu bilməyəndir...
Elə bu aşiqliyə görə
Tanrı səs səltənətindən onun
üçün çox
təmiz, çox saf bir nəfəslik
açmışdı və
o nəfəslikdən ölümsüzlük
iksiri tökülürdü.
Onu sənətdə əbədi yaşadacaq iksir...”
Bəli, bu dünyaya bir Sabir Mirzəyev gəlmişdi. Öğlu İlham Mirzəyevin dediyi kimi, o, bu dünyanın adamı olmasa da, bu fani cahanda Tanrı tərəfindən ona ayrılmış 69 illik ömür payını kişi kimi, şərəflə, ləyaqətlə yaşadı. Yeri gəlmişkən, onun atası Nüsrət kişi də, Sabirin ölümünə dözməyərək ağlamaqdan gözləri tutulan kiçik qardaşı Habil də 69 yaşlarında bu dünyaya “əlvida” deyiblər. Təsadüfdürmü?..
Əhməd Qurbanoğlu
İki sahil.- 2023.- 29 noyabr, ą218.- S.8.