MUXTAR RESPUBLİKANIN YETİRMƏLƏRİ :

TÜRKOLOQ CƏFƏR İSMAYILOĞLU

 

Azərbaycan dilçilik elminin görkəmli simaları dəyərli elmi araşdırma sanballı elmi nəticələri ilə dilçilik tariximizin səhifələrinə silinməz imzalarını həkk ediblər. Zaman-zaman tanınmış şəxsiyyətlər olmuşlar ki, Azərbaycan dilçilik elminin inkişafı istiqamətində bir-birindən dəyərli elmi nəticələrlə çıxış etmişdilər. türkologiya elminin görkəmli simaları dahi Mahmud Kaşğarlıdan irəli gələn ənənəyə sadiq qalaraq bu elmin Azərbaycan konseptini məhz həmin ənənə istiqamətində apararaq uğurlara imza atmışlar.

 

Belə şəxsiyyətlər sırasında ömrünü, sözün əsl mənasında, elmə  həsr edən, Azərbaycan türkologiya elmində dəyərli elmi araşdırmaları ilə çıxış edən mərhum türkloq alim Cəfər İsmayıloğluun imzasının özünəməxsusluğu alimin hər bir araşdırmasında özünü aydınca göstərir.

Cəfər İsmayıl oğlu Cəfərov 1938-ci ilin fevral ayının 20-də Naxçıvan Muxtar Respublikasının Sədərək rayonunda anadan olmuşdur. 1955-ci ildə orta məktəbi bitirmiş 1956-cı ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin (indiki BDU) Şərqşünaslıq fakültəsinin fars filologiyası bölməsinə daxil olmuşdur. 1961-ci ildə ali təhsilini başa vurduqdan sonra təyinatla Türkmənistana göndərilmişdir. Türkmən məktəblərində fars dilini tədris etmiş, Elmi-Tədqiqat Müəllimlər İnstitutunda  şərq dilləri üzrə elmi işçi vəzifəsində çalışmışdır.

Sonralar Aşqabaddakı Türkmən Dövlət Universitetində fars dilindən dərs demiş, Məhdimqulu adına Dil Ədəbiyyat İnstitutunun aspiranturasında oxumuşdur. 1971-ci ildəMüasir türkmən ədəbi dilində işlənən fars sözləri  adlı namizədlik dissertasiyası müdafiə etmişdir. “Qədim türk yazılı abidələrifənnindən dərs deməklə yanaşı, elmi araşdırmalarını da davam etdirmişdir.Qədim türk dilləri,türkologiya ixtisasından kadra ehtiyac olduğu üçün Cəfər müəllimiAzərbaycana Bakı Dövlət Universitetinə  dəvət etmişlər.Beləliklə,  o,1974-cü ildən ömrünün sonuna kimi Bakı Dövlət Universitetinin türkologiya kafedrasında  dosent vəzifəsində çalışmışdır.

Cəfər İsmayıloğlunun yer-yurd adlarımız Qafqaz, Gəncə, Naxçıvan, İrəvan, Şərur, Abşeron, Arsak (Aslar kimdir) s. haqqındakı orijinal etimoloji tədqiqatları hələ keçən əsrin 80-ci iollərində  elmi ictimaiyyətin rəğbətini qazanmışdı.

Azərbaycan, türkmən, türk, alman rus dillərində 100-ə yaxın elmi publisistik məqaləsi, “Aslar kimdir”, “Milli etnik yaddaşın izi iləadlı kitab monoqrafiyası çap olunmuşdur.Cəfər İsmayıloğlu 1996-cı ilin dekabr ayının 20-da vəfat etmişdir.

Əvvəllər Azərbaycanda qonaqdan«Kimlərdənsən soruşduqda əvvəlcə mənsub olduğu tayfanın, sonra isə nəslinin adını deməli idi. Daha uzaq əyyamlarda isə belə sorğu-suala da ehtiyac yox idi. Qəribin geyimi, silahı, yəhəri üzərindəki damğa işarələri onların sahibi haqqında ətraflı məlumat verirdi.          Bilindiyi kimi damğalar, qaya rəsmləri, ideoqramlar, piktoqramlar əski türklərdə çox yayğın olmuş,geniş ərazidə istifadə olunmuşdur.Yenisey yazılarında,Talas abidələrində, run əlifbası ilə yazılmış uygur bəngü daşlarında damğalar geniş istifadə dairəsinə sahip olmuşdur,hətta göytürk yazıları ilə məşğul olan elm adamları bu abidələrdəki xan damğalarından belə bəhs etməkdədirlər.Bu cür əlaqə vasitələri bu ya digər şəkildə yazı sistemi ilə bağlantılı olmuşdur.Çünki Göytürk əlifbasındakı hərfi işarələrin bir çoxu  araşdırıcıların qənaətinə görə əski türk damğalarından yaranmışdır.Mahmud Kaşğarlı da XI yüzildə  Divani-lüğət-it-türkəsərində  24 oğuz boyunun 22 damğasının rəsmlərini vermiş bu damğaların önəmindən bəhs etmişdir. Qafqaz bölgəsində damğaların, qaya rəsmlərinin,piktoqrafik ideoqrafik yazıların yayılma ərazisi geniş olmuşdur.Azərbaycanın məşhur elm adamları bu mövzuda geniş araşdırmalar aparmışlar.Bu mövzuda dərin tədqiqat işləri apararaq maraqlı elmi nəticələr əldə etmiş Bakı Dövlət Universiteti Filologiya fakültəsininTürkologiya kafedrasının dosenti Cəfər İsmayıloğlunun Azərbaycandakı damğaların toplanması, araşdırılması sahəsində böyük töhfələri olmuşdur. Onun bu mövzudakı araşdırmaları vəfatından sonra monoqrafiya şəklində çap etdirilmişdir(C.İsmayıloğlu. Milli etnik yaddaşın izi ilə,Bakı, 2005).

XX əsrin başlarında böyük türkçü Əli bəy Hüseynzadə yazırdı: “Türklər ulum fünunda böyük xidmətlər göstərmişdir, ancaq bizim çoxumuz  hələ bunu bilmirik. Çünki türklərin özü tərəfindən yazılan asarı unudub türk tarixinə türk olmayanların, məsələn, ərəbin, farsın, rusun, firəngin, çinlinin gözü ilə baxırıq”. Cəfər İsmayıloğlunun da (1938-1996) araşdırıcılıq fəaliyyətində, tədris fəaliyyətində incələmək istədiyi,  Azərbaycan gənclərinə aşılamaq istədiyi gerçəklər bunlar idi.

Məlum olduğu kimi sovet türkologiyasında Qafqazı, xüsusilə Azərbaycanı əski kulturoloji çevrə olaraq türk dünyasından ayırmağa cəhd etmişlər. C.İsmayıloğlunun bütün məqalələrinin ana xətti bu saxtakarlığı aradan qaldırmaq, Azərbaycan  ərazisinin, xüsusilə bütün Qafqazın  əski sivilizasiya tarixinin  türk dünyası ilə əlaqəsi olduğunu isbat etməkdən ibarət olmuşdur. Bunu da qeyd edək ki, alim türk xalqlarının tarixində aslar konsepsiyasına böyük önəm verirdi. Bu baxımdan aliminAzərbaycan  damğa işarələrinin sirləri”, “Bəzi damğa işarələrin  etimoloji izahı”, “Azərbaycan  damğalarıadlı məqalələri xüsusilə diqqət çəkir. “Alim bir tərəfdən zəngin elmi informasiya, digər  tərəfdən isə  filoloji-analitik təfəkkürü hesabına  Azərbaycan  ərazisindəki oğuz tayfalarından olan  əfşar, bayandur, çuvaldar, salur b. tayfaların damğa işarələrini araşdıraraq bu damğa işarələrin  Azərbaycan  ərazisində geniş yayılmasını isbat edir “. C.İsmayıloğlu qeyd etdiyimiz kitabında göstərir ki, qədim türk damğaları çox ehtimal ki, min illər bundan əvvəl  əmələ gəlmiş əski dünya əlifba sisteminin başlıca qaynaqlarından biri olmuşdur .

Alim Cəfər İsmayıloğluAzərbaycan  damğalarıməqaləsində türk qövmlərinin əski yurd-yuvalarının, vətənlərinin müəyyən edilməsində damğaların böyük önəmə sahib olduğunu vurğulamaqdadır. Çünki damğalar həm Azərbaycan  türklərinin inkişafında böyük əhəmiyyəti olan müxtəlif etnosların qədim mədəniyyətlərinin ilk örnəkləri kimi dəyərli yadigarlardır. Bu düşüncə ilə yola çıxaraq yazar Azərbaycanın Ordubad, Şamaxı, Gədəbəy, Qobustan bölgələrində tapılmış damğa yazı işarələri üzərində incələmə aparmış, onların hansı qədim türk qövmü ilə əlaqəli olduğunu müəyyənləşdirməyə səy göstərmişdir. Bu məqaləyə hətta sözügedən bölgələrdən əldə olunmuş damğaların rəsmləri, cədvəlləri əlavə edilmişdir. YazarınAzərbaycan  damğa işarələrinin sirləriadlı məqaləsi əvvəlki mövzunun davamı səciyyəsi daşıyır. Burada yazar daha çox Qobustan  qayaüstü işarələri, damğaları üzərində dayanmışdır. Alim Qobustan  yazılarına daha çox önəm verməsini belə açıqlayır: “Qobustanın timsalında  Azərbaycan ərazisində aşkara çıxarılmış  yazı örnəklərinin yaşı on min illərlə ölçülür. Bunlar ayrı-ayrı  əsrlərə, minilliklərə, eyni zamanda müxtəlif tayfalara, onların başçılarına aid olduğuna görə  bəzən eyni termin, söz fikir  müxtəlif şəkillərdə yazılan damğa, işarə fiqurlarla ifadə edilməkdədir”.. Qobustandakı Yazılı dərə adlı bölgədəki, eyni zamanda Cingir dağdaki materiallar daha çox yazarın diqqətini çəkmişdir. Bu damğalara insan fiqurlarına əsasən yazar göytürk damğaları ilə müqayisələr aparır, əski türk qövmləri, xüsusilə as / az   qövmləri haqqında bəhs edir. O, VIII-X əsrlərə aid etdiyi bu damğa işarələr haqqında bu nəticəyə gəlir: “Bu qayaüstü rəsmlər tarixi, elmi, gözəl sənətləri öyrənmək üçün sadəcə ən əski qaynaq olaraq qalmır,  türk qövmlərinin, eyni zamanda Azərbaycan  xalqının  Qafqazlarda yaşamış əcdadlarının  ilk yazı örnəkləridir” (C.İsmayıloğlu 2005 :73). Bu mövzu yazarınBəzi damğa işarələrin etimoloji açıqlamasıadlı məqaləsində davam etdirilmişdir. Bu məqalədə yazar Qobustan  qayalarının rəsm, işarə damğalarına əsaslanaraq unudulmuş etnonimlərdən olan asların ya azların Azərbaycan  xalqının etnogenezisindəki əhəmiyyətindən bəhs edir (C.İsmayıloğlu 2005: 77-85). Yazar məqalədə həm az/as etnoniminin Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində toponim, oronim hidronimlərin tərkibində qalmış izlərinin geniş bir siyahısını vermişdir. Qobustandakı Yazılı dərədə, Kiçik daşda rast gəlinən ideoqram, işarə insan fiqurlarına əsaslanaraq  o, qədim as qövmləri haqqında geniş məlumat verir. Bu məlumatların içərisində alimas kan as er sözlərini tam şəkildə açıqlayır. Məlum olduğu kimi, az qövmünün ismi  Göytürk yazılarında da tez-tez keçməkdədir. Bu incələmələrdən yazar belə bir nəticəyə  gəlmişdir: “Aslar  Qafqazda,xüsusilə Naxçıvan, Qazax, Kəlbəcər,Qobustan da b.yerlərdə özlərinin ilk yazı mədəniyyətlərini milad öncəsi X-VIII minilliklərdə yaratmışdır.Az xətti   az damğası əski dünya mədəniyyəti tarixində ilk örnək olaraq diqqət çəkməkdədir.Damğa,işarə piktoqramların kompleks transkripsiyası mənalandırılması onların(asların)şərtsiz  türk xalqı olduqlarını təsdiq edir(C.İsmayıloğlu 2005 :82). YazarınAslar kimdiradlı məqaləsində eyni mövzunun incələnməsi daha detallı şəkildə davam etdirilmişdir.Bu kitabda eyni zamanda türklərin bir qolu olan turdetanlar onların əlifbasi haqqında da bilgi verilmişdir(C.İsmayıloğlu 2005 :91-95).

YazarınRunik qrafemlərin təşəkkül tarixinə dair düşüncələrOrxon-Yenisey abidələriadlı məqalələri əski türk yazılarının öyrənilməsinə həsr edilmişdir.Burada Orxon yazılarının dil üslubunun daha mükəmməl olduğu,Bilgə kağanın türkləri yadellilərə qarşı birlik olubmübarizə aparmağa səslədiyi xüsusilə vurğulanmaqdadır.Bu məqalələrdə eyni zamanda göytürk əlifbasının köküməsələsi incələnmişdir.Bilindiyi üzrə Orxon-Yenisey yazılarının əlifba sistemi haqqında müxtəlif görüşlər vardır.Bertels Bloşe bu əlifbanin orijinal olmadığını iddia etsələr dəçoxu bu əlifbanın türklərin özləri tərəfindən hazırlandığını (xüsusilə V.Tomsen,Aristov b.),   göytürklərdən əvvəl hun damğaları şəklindəmövcud olduğunu, as əlifbası, hun əlifbasi kimi  fəaliyyət göstərdiyini bildirmişdir (C.İsmayıloğlu 2005: 165). Alim   türk oğuz damğalarının türk mədəniyyəti tarixində önəmli rol oynadığını,M.Kaşğarlının verdiyi oğuz damğalarına əsaslanaraq göytürk əlifbasindakı hərfi işarələrin əski türk damğalarından yayıldığını faktlarla isbatlamışdır(C.İsmayıloğlu 2005 :145-156).

Nəticə olaraq bunu qeyd edək ki, məşhur elm adamı, dərin türkçü alim, ömrünü türkçülüyün tədqiqi təbliğinə həsr edən Cəfər İsmayıl oğlu Cəfərov  Azərbaycan  ərazisindəki damğa, ideoqram,qayaüstü rəsmlər,yazı işarələrinin tapılması incələnməsində,bunların əski türk yazılarıyla müqayisəli şəkildə öyrənilməsində   bu araşdırma metodunun, istiqamətinin rolu önəmi haqqında məlumat verən ilk seçkin elm adamlarından biri olmuşdur.

 

ƏBÜLFƏZ QULİYEV

 

AMEA-nın müxbir üzvü,

AMEA Naxçıvan Bölməsi İncəsənət, 

Dil Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru

 

İki sahil.- 2024.- 14 fevral, ¹28.- S.7.