Bir qıza təhsil verməklə...
Hicran Hüseynova:
Məktəb və ailə sıx əməkdaşlıq etməlidir
Müsahibimiz professor Hicran Hüseynovadır.
- Təhsilin qızların həyatındakı önəmini
necə ifadə edərdiniz?
- Ümumiyyətlə,
təhsil hər bir şəxsin həyatında mühüm
rol oynayır. Təhsil təkcə hər hansı bir elmi öyrənmək,
peşəyə, ixtisasa
yiyələnmək deyil.
Təhsil həm də insanın şəxsiyyət kimi formalaşmasına, dünyagörüşünün
müəyyən edilməsinə, sosial mühitin öyrənilməsinə
və onun bir parçasına çevrilməsinə xüsusi təsir göstərir. Bu
baxımdan təhsil hər bir insanın
həyatında, xüsusi
ilə də qızların həyatında
həlledici əhəmiyyət
kəsb edir. Öz dövrünün görkəmli pedaqoqu, publisisti, ictimai-siyasi xadimi Şəfiqə Əfəndizadə yazırdı:
“Bir millətin tərəqqisinin
göstəricisi, o millətin
qadınıdır, buna görə
də qadınlar təhsil almalı, maariflənməlidirlər”. Vaxtı
ilə böyük xeyriyyəçi, Azərbaycanda
təhsilin inkişafında
mühüm rolu olan Hacı Zeynalabdin Tağıyev deyirdi: "Bir oğlana təhsil verməklə təhsilli bir insan qazanarsınız. Bir
qıza təhsil verməklə isə təhsilli bir ailə qazanarsınız".
Ümummilli Lider Heydər Əliyev isə deyirdi: “Biz çalışmalıyıq ki, ali məktəblərdə
və texnikumlarda daha çox qadın təhsil alsın, elmi fəaliyyətlə məşğul
olsun. Xüsusən, kənddə qadınlar və uşaqlar arasında bədən tərbiyəsi və idmanın daha da inkişaf etdirilməsi problemlərinə biz diqqətimizi
xeyli artırmalıyıq”. Bu misalların sayını artırmaq olar və onların
hər birində vacib bir mesaj
var: Qadın təhsilli
olmalı, özünü
ailədə və cəmiyyətdə təsdiq
etməli, həyatın
bütün sahələrində
aktiv iştirak etməli, rəqabətədayanıqlı
olmalıdır. Nə
üçün? Çünki,
qadınların təhsilinə
investisiya qoymaq çox yüksək nəticələr doğurur:
yaşayış yaxşılaşır,
uşaq və ana sağlamlığı inkişaf
edir və qızların təhsilə
çıxışı artır.
Beləliklə savadlı,
bilikli və peşəkar qadınlar bütün inkişaf faktorlarına müsbət
təsir göstərir.
Hazırda biz müasir,
lakin son dərəcə
dinamik bir dünyada yaşayırıq.
Həyatımızın bütün
sahələrinin inkişafında
intellekt, xüsusi ilə süni intellektə, informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarına, yeni elmi
ixtiralara və onların yaradıcılarına
ciddi ehtiyac yaranıb. Dövlətimiz
tərəfindən həyata
keçirilən innovasiya
siyasəti yeni bilik və texnologiyaların istehsalı, yayılması
və tətbiq edilməsi üçün
lazım olan şəraitin yaradılmasını
nəzərdə tutur.
Cənab Prezident
İlham Əliyev də
öz çıxışlarında
qeyd edir ki, yeni elmi texnologiyanın inkişafına xüsusi diqqət verilməlidir, çünki gələcək
elmi-texnoloji inkişafla
bağlıdır: “Məhz
buna görə biz təhsilə,
elmə diqqət veririk, növbəti illərdə daha da böyük diqqət göstərməliyik. Çünki
hər bir dövlətin uğurlu inkişafı texnoloji təminata əsaslanır”.
Biz ən müasir texnologiyaları Azərbaycanda
tətbiq etməliyik.
Bunun üçün hazırlıqlı
kadr potensialı olmalı və bu istiqamətdə işlər
görülməlidir. Gündən-günə əldə
edilən tərəqqi
insan kapitalının
hərtərəfli inkişafının
göstəricisidir. Əlbəttə
ki, bu prosesdə qadınların da öz payı var.
- Qızların təhsildən
kənarlaşdırılmasının fərdlər və bütövlükdə cəmiyyət
üçün nəticələri
nələrdir?
- Mən qızların təhsilinin vacibliyini qeyd etdim. Sürətlə
dəyişən dünyamızda
qızların təhsili
və onların elm sahəsində iştirakı
yeni çağırışlara müvafiq olmalıdır.
Təhsil, elm və
gender bərabərliyi “Dayanıqlı
İnkişaf - 2030” Gündəliyində
müəyyən edilmiş
inkişaf məqsədlərinə
nail olmaq prosesinin tərkib elementləridir.
Son 15 ildə dünya
birliyi qadınların
və qızların elmə cəlb edilməsində mühüm
irəliləyişlərə nail olmuşdur. 2021-ci ildə
ICESCO tərəfindən elan olunan “Qadınlar ili” çərçivəsində
“Qadınlar və qızlar elmdə” Beynəlxalq Günü münasibətilə fevralın
11-də videokonfrans formatında keçirilən
tədbirdə çıxış
edən Respublikanın
Birinci vitse-prezidenti
Mehriban xanım Əliyeva
ölkəmizdə qadınların
və qızların təhsil və elmdə əldə etdiyi nailiyyətlərlə
yanaşı, həm də dünya ölkələrinin
diqqətinə önəmli
mesajlar çatdırmışdı.
Belə ki, Mehriban xanım
Əliyeva öz çıxışında qeyd
edirdi: “Bu gün ən vacib məsələ
qızlar və gənc xanımların iştirak səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması üçün münbit
şəraitin yaradılmasının
davam etdirilməsi və elm sahəsində
gender boşluğunun doldurulmasıdır”.
Bu gün biz çox fəxrlə deyə bilərik ki, Azərbaycanda
savadlılıq səviyyəsi
100 faizə yaxındır.
2022/2023-cü tədris ilinin
əvvəlində dövlət
və qeyri-dövlət
ali təhsil müəssisələrində qadınların xüsusi çəkisi 50 faiz olmuşdur. Azərbaycanlı
qızlarımız təkcə
ölkədə deyil,
dünyanın ən nüfuzlu ali təhsil ocaqlarında oxuyurlar. Digər mühüm bir amil isə qızlarımızın
elm, texnologiya, maliyyə
və bank sektoru, mühəndislik fənnlərinə,
ixtisaslarına daha çox maraq göstərmələridir.
Əvvəllər qızların peşə
seçimi ilə bağlı müəyyən
stereotiplər var idi. Qızlara məsələn,
müəllim və ya həkim peşələri
daha uyğun hesab edilirdi. Bu gün artıq biz görürük ki, iqtisadiyyat,
idarəetmə, texniki
və texnologiya ixtisas qrupları üzrə təhsil alan qızlarımızın,
o sahədə elmlə
məşğul olan qadınlarımızın sayı
ilbəil artır. Eyni zamanda, gender stereotiplərinin aradan qaldırılması və
peşə seqreqasiyasının
düzgün tənzimlənməsi
çox vacibdir. Birmənalı olaraq bilmək lazımdır
ki, peşə seçimi
insan cinsindən deyil, bacarıq və biliklərindən asılıdır. Digər
tərəfdən isə
peşələrin əmək
bazarına, onun təlabatına uyğun
seçilməsi də
mühüm əhəmiyyət
kəsb edir ki, bu, gələcəkdə
insanların işlə
təmin olunmasına müsbət təsir göstərəcəkdir. Dünyada
elm, texnologiya, mühəndislik
və riyaziyyat fənləri üzrə təhsil alanların 35 faizi qızlardır. Bizim ölkədə bu rəqəm 40 faizdir, yəni orta dünya göstəricisindən artıqdır.
İki nümunə çəkmək istərdim:
Keçən il, Masallının
Mahmudavar kəndindən
olan Dəniz Səttarlı dünyanın
bir nömrəli universiteti olan Massachusetts Texnologiya Universitetinə qəbul olub. Dəniz Səttarlı bununla yanaşı daha iki universitetə
- dünya reytinqində
12-ci yerdə olan Naynang Texnologiyaları Universitetinə (Sinqapur) və dünya reytinqində 100-cü yerdə
olan Çapel-Hill Şimali Karolina Universitetinə
(Amerika) qəbul olub. Bu il Gəncə
Fizika, riyaziyyat və informatika təmayüllü liseyin
2023-cü il məzunu, hazırda
İngiltərənin London Universitet Kollecində (UCL)
təhsil alan Fidan Hüseynova dünyanın ən nüfuzlu ali məktəbinə - ABŞ-ın
Massaçusets Texnologiya
İnstitutuna (MIT) qəbul
olunub. Bu qızlar orta təhsillərini paytaxta deyil, Azərbaycanın müxtəlif
şəhər və
kəndlərində alıblar.
Demək, məsələ
sənin şəhərdə
və ya kənddə təhsil almağından getmir. Əsas məsələ budur ki, sənə savadlı müəllimlər
dərs deyir, məktəb mühitin əlverişlidir, ailən
sənə dəstək
olur. Ancaq bununla yanaşı, hələ də təhsildən
kənarda qalan uşaqlarımız, o cümlədən
qızlarımız var. Bunun da müxtəlif səbəbləri
var. Onların bir çoxu nikaha məcbur edilir, erkən yaşda işləmək məcburiyyətində
olan uşaqlar var, ailə münaqişələrin
fonunda uşaqlar nəzarətsiz qalır və s. Bunun isə çox ağır fəsadları var.
İlk növbədə həmin uşağın,
fərq etməz qız və ya oğlan olsun,
inkişafına, onun bir şəxsiyyət kimi formalaşmasına, cəmiyyətdə
iştirakçılığına mənfi təsir göstərir.
- Bölgələrdə qızların
məktəbə qəbulu,
məktəbi tərk
etmə nisbətləri
və təhsil səviyyəsinə dair mövcud məlumatlar və statistikalarla bağlı vəziyyət
necədir?
- Təhsil almaq hər bir vətəndaşımızın
konstitusion hüququdur.
Müvafiq olaraq, uşaqlarımız məktəbə
qəbul olunurlar. Bildiyiniz kimi, Dövlət İmtahan Mərkəzi tərəfindən aparılan
elmi-statistik təhlilin
tərkib hissələri
kimi “Qəbul və buraxılış imtahanlarının gender aspektləri”
adlı kitabça hazırlanır.
Biz orada görürük
ki, aşağı siniflərdə
təhsil alanların faiz nisbətləri, 9-cu və 11-ci siniflər üzrə təhsil alanların faiz nisbətləri ilə fərqli olur. Bir çox hallarda oğlanların xeyrinə.
Bəzi regionlarımızda
yuxarı siniflərdə
təhsil alan qızların xüsusi çəkisi azalır. Bunun da bir çox səbəbləri
var. Əfsuslar
olsun ki, qızların
təhsil almasına və davam etdirməsinə
bir çox maneələr var. Buna görə
də mütləq
gender kontekstində qiymətləndirilmələr
aparmaq lazımdır
ki, müəyyənləşdirək
ki, gender bərabərliyi
hansı səviyyədə
tətbiq olunur? Mövcud stereotiplər aradan qaldırılıb,
yoxsa, əksinə daha da möhkəmlənib? Hansı maneələr var? Hansı
bölgədə daha
çoxdur? Biz bunları
araşdırandan sonra,
hədəfləri müəyyən
edib, uyğun işlər görürük.
Məsələn, elə
götürək təhsil
sahəsini. Bu gün gənclərin arasnda kifayət qədər təhsilli, bacarıqlı,
müasir tələblərə
cavab verən peşələri bilən
qızlarımız var. Ölkəmizdə
belə bir yeni nəslin formalaşması
ilə fəxr edirik və dövlət
tərəfindən belə
gənclərə böyük diqqət yetirilir. Amma eyni zamanda, təhsildən kənarda qalan qızlarımız da var. Onların
valideynləri ilə ciddi şəkildə iş aparmaq lazımdır. Bu baxımdan erkən nikahların, qızların
təhsildən yayınmasının
qarşısının alınması sahəsində
ixtisaslaşmış yardımın
göstərilməsinə ehtiyac yaranır. Eyni zamanda, motivasiya
məsələləri də
vacibdir. Niyə valideynlər hesab edirlər ki, uşaqların
təhsil alması vacib deyil? Niyə
bəzi hallarda uşaqları təhsildən
ayırır, onları
başqa istiqamətə
yönəldirlər? Deməli,
biz bu gənc qızların valideynlərini,
ailəsini maarifləndirməliyik.
Qeyd edim ki, müvafiq dövlət qurumları, vətəndaş
cəmiyyəti bu sahədə sistemli tədbirlər keçirirlər.
Müsbət nəticələr
də var. Biz çox
sayda qızları öz istəyinə uyğun təhsil almasına, hansısa bir sahədə özünü təsdiq etməsinə dəstək
oluruq. Əgər bir rayonda, və
ya kənddə gənc bir qadın
hansısa uğur əldə edirsə, digər ailələr də öz qızlarını belə
görmək istəyirlər.
Bizə müraciət
edirlər, halbuki, bu dəstək ilk növbədə ailədən
gəlməlidir. Valideynlər
hər zaman qızlarına,
ümumiyyətlə, övladlarına,
onların biliyinə inanmalı, arzularına hörmətlə yanaşmalıdırlar.
- Təhsildə gender fərqini
effektiv şəkildə
aradan qaldırmaq üçün hansı siyasət dəyişiklikləri
və ya hüquqi tədbirlər həyata keçirilə bilər?
- İlk növbədə pedaqoji
heyətin hazırlıq
səviyyəsinin artırılması,
onlara gender həssas yanaşma davranışının aşılanması
çox mühümdür.
Müvafiq olaraq bu sahədə dövlət siyasəti həyata keçirilir. Məktəb və ailə -bu iki
sosial institut sıx əməkdaşlıq
etməlidirlər. Təhsildə
yeni çağırışlar, yeni tələb və reallıqlar təhlil olunmalı, maarifləndirmə
işləri daha
da gücləndirilməlidir. Ayrı-ayrı kənd, qəsəbə, rayon və
şəhərlərə görə hədəf qrupları və boşluqlar düzgün təyin olunmalı və bu sahədə
işlər aparılmalıdır.
Təhsillə bağlı
qanunvericilik bazası formalaşmışdır. Lakin proses dayanmır və davamlı olaraq təkmilləşdirilir.
Orxan Vahidoğlu
İki sahil.
- 2024.- 4 iyul, ¹116.- S.7.