"Əkinçi"
- milli oyanışa,
tərəqqiyə yol açan
qəzet
Görkəmli ziyalı, publisist, təbiətşünas alim
Həsən bəy Zərdabi tərəfindən
Azərbaycan dilində
nəşr olunmağa
başlayan "Əkinçi"
qəzeti milli mətbuatımızın ilk
nümunəsi kimi öz adını tarixə yazmağı bacardı
"Əkinçi”nin
beşiyi başında
durmuş, vətən
və millət təəssübkeşi, dövrünün
ən görkəmli ziyalılarından olan Həsən bəy Zərdabi xalqımızın
milli dirçəlişi
üçün o vaxta
qədər heç kəsin etmədiyi və edə bilmədiyi bir iş gördü. O, xalqı ilə danışmaq, sözünü
demək, ideyalarının
həyata keçirilməsində
əsas vasitə olaraq ana dilində
qəzetin nəşrini
görürdü.
Öz mütərəqqi ideyaların həyata kecirilməsi üçün
qəzet dilindən istifadə etməyi qarşısına məqsəd
qoyan, “Hər vilayətin qəzetəsi
gərək ol vilayətin ayinəsi olsun” deyən Həsən bəy ana dilində “Əkinçi” başlığı
altında qəzetin nəşr olunması məqsədilə Qafqaz Senzura Komitəsinə, Bakı qubernatoruna gondərdiyi məktublardan,
7 illik ağır əzab-əziyyətdən sonra
qəzetin nəşrinə
hökumətdən icazə
alır. O dövrdə
“doğru söz”ə
düşmən olan ictimai quruluşda belə bir proqramla
meydana çıxıb
qəzet çap etdirmək asan iş deyildi və nəhayət, Həsən bəy Zərdabi 1875-ci ilin 22 iyulunda “Əkinçi” adlı qəzetin Azərbaycan dilində nəşrinə nail olur. Bununla da
o, həmin tarixdən
etibarən Azərbaycan
milli mətbuatının
əsasını qoymuş
olur.
“Əkinçi” qəzetinin nəşr olunmasında və fəaliyyət gostərməsində
Həsən bəyin böyük məhəbbət
və hörmətlə
yanaşdığı silahdaşları,
Azərbaycanın gorkəmli
şəxsiyyətləri M.F.Axundov,
S.Ə.Şirvani, N.Vəzirov,
Əsgər bəy Adıgözəlov (Gorani)
və başqalarının
böyük xidmətləri
olmuşdur. Bəli, Azərbaycanın belə gorkəmli ziyalıları
“Əkinçi”nin ətrafında toplanmışdılar.
Həsən bəy Zərdabi “Əkinçi”nin
əsas yazarı olmaqla yanaşı, həm qəzetin naşiri, redaktoru, baş məqalələrin
muəllifi və həm də korrektoru, texniki bir işcisi kimi fəaliyyət gostərmişdir. Bütün
Qafqazda əks-səda
doğuran “Əkinçi”
tezliklə Gürcüstan,
Dağıstan, Özbəkistan
və başqa yerlərdə də yayılmağa başladı.
“Əkinçi” qəzetinin
nəşrinə başladığı
ilk gündən onun elə bir
nömrəsi yoxdur ki, Zərdabi orada kənd təsərrufatına dair
kəndlilərə səmərəli,
elmi, təcrubi tövsiyələr verməsin.
Bu qəzetdə “Kənd əhalisinin fəaliyyəti” adlı xüsusi şöbə yaradaraq burada cap edilən məqalələri yerlərə,
zəhmətkeş kəndlilərə
çatdırması məhz
onun öz elinə, obasına, millətinə, xalqına
bağlılığının və dərin məhəbbətinin təcəssumü
idi. “Əkinçi” nəşr olunduğu gündən bağlananadək
Həsən bəy Zərdabi çarizmə,
köləliyə qarşı
barışmaz mübarizə
aparmış və rejimin torpaq məsələlərində yeritdiyi
haqsızlığa, kortəbii
hərəkətlərinə öz mənfi münasibətini bildirmişdir.
Zərdabinin ictimai-siyasi
fəaliyyətindən razı
qalmayan Bakı qubernatoru onu mütəmadi izləyərək
“siyasi cəhətdən
təhlükəli və
etibarsız” hesab etmişdir. Mətbuat tariximizdən məlumdur ki, ermənilərin naqis əməllərinə
“fitva” verən “Mşaq” qəzetinin redaktoru Arsurinin, eyni zamanda “Əkinçi”
qəzetinin mətbəəsində
fəhlə işləyən
erməni Minasovun jandarm idarəsinə xəbərçiliyi qəzetin
qapanmasına bəhanə
olmuşdur. Ermənilərin
böhtan dolu donoslarının açıqlaması
zamanı Minasov həyasızcasına Həsən
bəyin üzünə
durmuşdur. Həsən
bəy Zərdabi dərin zəkası və əməlisalehliyi ilə bütün çətinlikləri aradan
qaldırmış, ermənilər
ifşa olunmuşdur. Lakin, bunlara baxmayaraq nəticədə
1877-ci ilin sentyabr ayında “Əkinçi” qəzeti çar hökuməti tərəfindən
bağlanır. Ümumilikdə
götürdükdə, zəngin
dünya görüşüna
malik Həsən bəy Zərdabinin çox böyük elmi uzaqgörənliklə
nəşr etdiyi “Əkinçi” qəzetinin
1875-1877-ci illər ərzində
işıq üzü
görən cəmi
56 nömrəsi dövrün
elmi, mədəni, ictimai-siyasi, maddi-texniki, hadisələrini işıqlandırmaqla,
millətin cəhalət
yuxusundan oyanmasında
tarixi bir hadisə olmuşdur.
Çar hökuməti
üçün təhlükəli
hesab edilən Zərdabinin Bakıda qalması lazım bilinmir. Yekaterinodar (sonralar Krasnodar) şəhər gimnaziyasına
müəllim göndərilmək
adı ilə o, Bakı gimnaziyasından uzaqlaşdırılır. Zərdabinin
getdiyini eşidən şagirdlərə bu hal çox pis təsir gostərir. Onlar tez-tez, dəstə-dəstə
sevimli müəllimlərigilə
gəlir və onu yad etməklə,
dərin hörmət
və rəğbətlərini
bildirirlər. Həsən
bəy hara gedirdisə, kimə müraciət edirdisə,
ona iş verən yox idi. Bu zaman
onun həyatında faciə baş verir, üc yaşlı qızı Fatma dünyasını dəyişir və bunun dalınca bir yaşına çatmamış üçüncu
qızı da vəfat edir. Hənifə xanımın
təklifi ilə razılaşan Həsən
bəy 1880-ci ildə ailəsi ilə birgə doğma kəndi Zərdaba köçür. Çar
hökumətinin addımları
böyük maarifpərvər,
demokrat və ictimai-siyasi xadim, torpaq islahatçısı
H.Zərdabini öz məqsədindən uzaqlaşdıra
bilmir. O, burada məktəb açmaq, təsərrufatla məşğul
olmaq fikrinə düşür, lakin orada da ona
mane olurlar, hər addımını izləyirlər. Bir tərəfdən də aldığı acı bir xəbər, Şamaxıda S.Ə.Şirvaninin
vəfatı xəbəri
onu sarsıdır. Sadiq dostunun ölümü Zərdabini
qocaldır. Məqsədinə
nail ola bilməyən Zərdabi Ucarda məhkəmədə
vəkillik etməli olur. 1896-cı ilə kimi Zərdabda yaşayır və 16 il ərzində burada ictimai-siyasi haqsızlıqlara qarşı
mübarizəsini davam
etdirir.
Dahi maarifpərvər
elmə yiyələnməyin
başlıca yolunu kənd və şəhərlərdə məktəblərin
açılmasında görur.
Zərdabdan yuxarı instansiyalara müraciətlər
göndərir, məsələ
ilə bağlı mətbuatda məqalələr
dərc etdirir.
1883-cü ildə “Kaspi”
qəzetinin 42-ci nömrəsində
“Zərdabda məktəb
olacaqdırmı?” adlı
məqaləsində yazırdı:
“Məni məzəmmət
edib deyə bilərlər ki, kənd camaatı məktəb əleyhinə
olduğu halda, bu haqda düşünməyə
dəyməz. Bu, düz deyildir. Guman edirəm ki, heç bir ağıllı ana uşağını çimizdirərkən onun
qışqırtısına məhəl qoymaz. Uşaq çimizdirilməyinin
faydasını başa
düşmür, ağlayır,
dəcəllik edir, lakin bu heç
də o demək deyildir ki, onu
çirkab içərisində
saxlamaq lazımdır.
Bizim yerli camaatımız da bu cür uşaqlıq
vəziyyətindədir, onun
maarifin faydasını
özu başa düşüb qiymətləndirə
biləcəyini güman
etmək çox dardüşüncəlilik olardı”.
Nəhayət, Həsən bəyin bu sahədə çox gərgin fəaliyyətindən, mübarizəsindən
sonra, doğma kəndi Zərdabda məktəb açılmasına
icazə verilir. Bu sevinci və
zəhmətinin bəhrəsi
ilə əlaqədar
“Kaspi” qəzetinin
1885-ci il tarixli, 91-ci nömrəsində yazırdı:
“Nəhayət ki, bizim küçədə
də bayramdır. Bu gün, ya
sabah Zərdabda məktəb olacaqdır. Deməli, mənim səsim səhrada olduğu kimi, batmayıbdır. Mən mötəbər mənbələrdən
bilirəm ki, Zərdabda və İsmayıllıda iki sinifli məktəb açılacaqdır”. Zərdabi
Zərdabda yaşadığı
dövrdə də mətbuatdan kənarda qalmamış, müntəzəm
olaraq tənqidi və digər müxtəlif məzmunlu məqalələr yazaraq onları Tiflisdə nəşr olunan “Kavkaz”, “Tifliski listok”, “Novoe obözrenie”, “Ziya”, Bakıda çıxan “Kaspi” və s. qəzetlərdə dərc
etdirmişdir.
Aqrar elmlərin
bünövrəsini qoyan,
aqrar ölkə olan Azərbaycanda əhalinin başlıca məşğuliyyətinin əkinçiliklə
bağlı olduğunu
görən və onun inkişaf etdirməsini qarşısına
məqsəd oyan Həsən bəy Zərdabi birmənalı olaraq əkinçilik mədəniyyətinin yaradıcısı
hesab edilir. Həsən bəy Zərdabinin elmi irsi ilə yaxından
tanış olduqda XIX
əsr alimləri, mütəfəkkirləri, ədibləri
arasında Zərdabi qədər əkinçilik
mədəniyyətini tərənnüm
edən, eyni zamanda kənd təsərrüfatının ən
mühüm sahələrindən
biri hesab edilən heyvandarlığın,
quşçuluğun inkişaf
etdirilməsinə diqqət
yetirən ikinci bir mütəxəssisin, alimin olmadığını
görürük. Bütün
bunları onun yerlərdə qoyduğu təcrübələr, yazdığı
elmi-təcrübi əsərləri,
məqalələri, ideyaları,
tövsiyələri əks
etdirir. “Əkinçi”
qəzetinin 1875-ci il
1,2,3,4,9-cu və 1876-cı il
6,13,24-cü nömrələrində Zərdabi heyvandarlığın
müxtəlif sahələrinə
dair maraqlı məqalələr yazmaqla
oxucularına və kəndlilərə maraqlı
məlumatlar və bilgilər verirdi. Çar məmurlarının
hədə-qorxularına məhəl
qoymayan Zərdabi bəylərin, mülkədarların
əsarəti altında
aclıq və yaxud yoxsulluqdan əzab çəkən insanların acnacaqlı halına dözməyərək
“Əkinçi” qəzeti
vasitəsilə onları
öz hüquqlarını
müdafiə etməyə,
azadlıqları və
xoşbəxtlikləri uğrunda
mübarizəyə səsləyirdi.
O, “Əkinçi” qəzetinin
1876-cı ildəki sonuncu
sayında yazırdı:
“Niyə taqətimizi kəsirsiniz, niyə həvəsimizi öldürürsünüz?
Niyə macal vermirsiniz dilini, sirrini bildiyimiz torpağı əzizləyək,
oxşayaq, əvəzində
ondan geyim, yemək, başucalığı
alaq? Vallah-billah, torpaq onun dilini
bilənindir. Bizim torpaq bizimdir!”. Və yaxud da
“Əkinçi”nin
3-cü sayında yazırdı:
“Necə ki, lal yavrunun dilini
anası bilər, torpağın da qədir-qiymətini dərk
edənlər anlayar”.
Bəli, vətənini
hər şeydən üstün tutan Həsən bəy Zərdabi millətinin xoşbəxtliyini ana torpağına bağlılıqda
görür və insanları torpağın
qədrini bilməyə,
ondan doğru, düzgün, səmərəli
istifadə etməyə
səsləyirdi. Həsən
bəy “Əkinçi”
qəzetinin digər nömrəsində yazırdı:
“İnsan! Atadan, anadan küsər, amma torpaqdan inciməz, ona bivec münasibət bəsləməz. Çünki
sümüyü onun içində, qoynunda dinclik tapacaq”.
Qeyd edək
ki, “Əkinçi” ilə başlanan milli mətbuatımız sonrakı illərdə “Həyat”, “Kəndçi”,
“Kəndli”, “Azərbaycan
kolxozçusu”, “Azərbaycan
kənd təsərrüfatı”,
“Sovet kəndi”, “Bərəkət”, “Kənd
həyatı” adı ilə çap olunmuş və bu günsə “Aqroinfo” qəzeti adı ilə nəşr olunur. Həmişə torpağımızın
əsl sahibi mövqeyindən çıxış
edən “Əkinçi”nin
ənənələri bu
gün də aktualdır. Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan,
suverenliyini əldə
etdikdən sonra xalq Həsən bəy Zərdabinin dahiliyini, böyüklüyünü
və xidmətlərini
daha dərin anlamağa və qiymətləndirməyə başladı.
Hər il 22 iyul tarixində “Əkinçi”nin Azərbaycanda Milli Mətbuat günü kimi qeyd olunması
qəzetin naşiri, redaktoru, milli mətbuatımızın banisi,
Azərbaycanın ilk ali təhsilli müəllimi, müsəlman
Şərqində xeyriyyəçilik
hərəkatının yaradıcısı,
müsəlman dünyasının
ilk təbiətşünas
alimi, ensiklopedik bilik sahibi, ölkəsinin
inkişafı, tərəqqisi
yolunda müstəsna xidmətlər göstərmiş
ictimai-siyasi xadim Həsən bəy Zərdabinin əziz xatirəsinin yad edilməsi onun ruhunun şad olması deməkdir.
Sevinc Azadi
İki sahil.- 2024.- 20 iyul, ¹128.- S.3.