AZƏRBAYCAN DİLÇİLİK ELMİNƏ QİYMƏTLİ TÖHFƏ

 

Azərbaycan dilçilik elminin istedadlı alim tədqiqatçıları müxtəlif tarixi dönəmlərdə bu elmə bir-birindən faydalı elmi tədqiqat işləri ilə öz töhfələrini veriblər.

 

Bu dilçi-alimlər arasında AMEA Naxçıvan Bölməsinin İncəsənət, Dil Ədəbiyyat İnsttitutunun Dilçilik şöbəsinin aparıcı elmi işçisi, dosent Zülfiyyə İsmayılın sözügedən sahədə apardığı elmi araşdırmalar zəngin təfəkkürdən süzülüb gələn dəyərli elmi nəticələrdir. Belə ki, dosent Zülfiyyə İsmayılın yenicə işıq üzü görmüşƏdəbi-bədii dil dilçilik araşdırmalarıadlı kitabında ədəbiyyatşünaslığımızdakı bir çox şəxsiyyətlərin yaradıcılıqlarının dil-üslub xüsusiyyətləri alimin qələmi ilə elə incəliklə araşdırılır ki, bu fikirlərə  diqqət edərkən həmin ədəbi şəxsiyyətin təhlilə cəlb olunmuş əsəri ilə tanış olmadan da, ondan ətraflı məlumat almaq imkanı əldə edə bilirsən. Çünki Z.İsmayıl həmin ədəbi şəxsiyyətin, nəzədə tutduğu müəyyən əsərinin dil-üslub xüsusiyyətini araşdırarkən,  bütünlükdə o şəxsiyyətin, demək yerinə düşür ki, sıfırdan sonadək bütün yaradıcılıq nümunələrini mütaliə edir. Bəli,  gözdən, nəzərdən keçirmək yox, məhz mütaliə edir. Bunun nəticəsidir ki, Z.İsmayılın qələmindən intişar edən elmi məqalələr öz yüksək sanbalı, dəyərli günümüzdə, təəssüflər olsun ki, bir çox elmi publisistikməqalələrdəgörünməyən, hətta itməkdə olan orijinallığı ilə fərqlənir.

Kitabın elmi redaktoru AMEA-nın müxbir üzvü Əbülfəz Quliyev, rəyçilər dosent Aytən Cəfərova dosent F.Rzayevdir. ƏsərNaxçıvan Muxtar Respublikasının 100 illik yubileyi”nə ithaf olunub. Kitabın ilk səhifəsində Ulu Öndər Heydər Əliyevin Azərbaycan türklərinin dilinin möhtəşəmliyini ifadə edən dəyərli kəlamları təqdim olunur: “Biz əcdadlarımıza daim minnətdar olmalıyıq, ona görə ki, torpaqlarımız, ərazimiz cürbəcür şahlıqların, sultanlıqların, xəlifələrin, dövlətlərin əlinə keçdiyi vaxtlarda da dilmiz ölməyib, yaşayıb. Onu xalq yaşadıbdır”. Ulu Öndərin dilimizin qədimliyini, möhtəşəmliyini ifadə edən dəyərli fikirləri, eləcə onu qorumağın mütləqliyini göstərən haqlı tələblərini müəllif hər üç cildin elə ilk səhifəsində təqdim edir. Özü məhz bu dəyərli kəlam tövsiyələrin işığında öz fəaliyyətini təşkil edən müəllif hər üç cilddə dilimizin zəngin ifadə imkanlarından sinədolusu bəhs edir.

Ədəbi-bədii dil dilçilik araşdırmalarıadlı kitabının III cildini müəllif haqlı olaraqHeydər Əliyev Azərbaycan dili məsələləribaşlıqlı giriş xarakterli məqaləsi ilə başlayır. Məqalədə müəllif Ulu Öndərin Azərbaycan dilinin qorunması, inkişafı ilə bağlı olan dəyərli kəlamlarının Ümummilli Liderimizin bu istiqamətdə gördüyü işlərdə mükəmməl şəkildə gerçəkləşməsindən, əməliləşməsindən olduqca geniş şəkildə bəhs edir. Ümumiyyətlə, biz bu əsərin hər 3 cildini mütaliə edərkən Zülfiyyə İsmayılın Ulu Öndərin dil siyasəti ilə bağlı bütün fəaliyyətinin ən diqqətcil,  ən nümunəvi izləyicisi, bu fəaliyyətdən örnək götürərək öz elmi yolunu məhz bu yolda mükəmməl şəkildə təşkil etdiyini aydınca görürük.

Əsərin ilk bölməsiƏdəbi dil bədii düşüncəadlanır. Bu bölmədə müəllif Naxçıvan ədəbi mühitinin istedadlı simalarının ədəbi yaradıcılıqlarının dil üslubi xüsusiyyətlərini incəliklərinədək araşdırır, həmin insanların əsərlərinə əsl vətənpərvər dilçi nöqteyi-nəzərindən yanaşaraq təhlilə cəlb edir. Belə mükəmməl təhlillərindən birində Naxçıvan Qərbi Azərbaycanla doğmalıqla bağlı olan həm istedadlı alim, həm lirik duyğuların əsrarəngiz ifadəçisi olaraq zəngin məna mətn tutmuna malik şeirlər müəllifi, şairə, pedaqoq filologiya elmləri doktoru, professor Mahirə Nağıqızı Hüseynovanın əsərlərinin dil-üslub imkanlarının zənginliyini bir daha təsdiq edir.

Digər bir tədqiqatını isə Z.İsmayılUnudulmayan alimin xatirəyə dönən şair ömrüadlı yazısının tərkibində gerçəkləşdirir.  Ümumiyyətlə, Zülfiyyə İsmayıl doğma el-obasına o qədər bağlı, qəlbində o qədər böyük bir sevgi bəsləyən insandır ki, onun alimlik istedad bacarığı yüksək vətənpərvərlik sevgi ideyaları ilə möhkəm çulğaşaraq apardığı tədqiqatları, elmi araşdırmaları vətənpərvər-alimin istedad intellektual təfəkkürünün zənginliyi kimi ərsəyə gəlir, formalaşır.

O çalışır ki, elinin-obasının elmi-və bədii yaradıcılıqla məşğul olan, yaşından, mövqeyindən asılı olmayaraq bütün insanların yaradıcılığına öz dəyərli rəyini versin, onlara qədirbilənliklə yanaşsın. Şair yazıçıların bədii yaradıcılıq nümunələrinin dil-üslub xüsusiyyətləri, mən deyərdim ki, Zülfiyyə İsmayıl qələmindəki kimi uğurlu tədqiqi təhlili çox az müşahidə olunur. Bu sədaqətinin bariz örnəklərindən biri doğma Naxçıvanın Sədərək elinin yetirməsi türkoloq alim, şair Cəfər İsmayıl oğlu Cəfərovun həm elmi, həm bədii yaradıcılığı ilə bağlı apardığı dərin araşdırmanın nəticəsidir. Bu məqalədə Z.İsmayıl Cəfər Cəfərov yaradıcılığını sanki yenidən dirçəldir, az qalasandıq ədəbiyyatı”na çevrilməkdə olan bu yaradıcılıq örnəklərinin dil-üslubi xüsusiyyətlərinə işıq, həm vətənsevər nöqteyi-nəzərin işığını salaraq onu dirçəldir. Yazını mütaliə edərkən, Zülfiyyə İsmayılın sanki Cəfər Cəfərov şəxsiyyətini lap yaxından tanıyan bir insan olduğunu düşünmək olar. Çünki Z.İsmayıl C.Cəfərov şəxsiyyətindəki yüksək insani keyfiyyətləri, onun dünyayabaxış istiqamətlərini o qədər aydın dəqiqliklə xarakterizə edir ki, bu, sözün əsl mənasında, insanda heyrət doğurur. Mən, C.Cəfərovun övladı olaraq buna doğrudan da, heyrət edirəm. Amma düşünəndə ki, Z.İsmayıl klassiklərimizin şəxsiyyəti barədə   onların əsərləri üzərindən beləcə dərin elmi psixoloji analiz aparıb, onda bu heyrət yavaşıyır. Amma burada yavaşımayan, hətta qaynayan məqam o olur ki, Z.İsmayıl ədəbi şəxsiyyətin bədii yaradıcılığı vasitəsilə onun şəxsiyyəti, xarakteri, dünyaya baxışı, fəlsəfi dünyagörüşü barədə çox mükəmməl şəkildə fikir, rəy söyləmək qabiliyyətinə malikdir. C.Cəfərovun müxtəli mövzulu şeirləri içərisində Vətən mövzulu şeirlərini Z.İsmayıl dərindən şərh edir Cəfər Cəfərov şəxsiyyətinin Vətən eşqi, xoşbəxt gələcəkli Vətən arzularını onun misraları vasitəsilə olduqca mükəmməl şəkildə aşkarlayır: “C.Cəfərov şeirlərində Vətən yurd sevgisi kimi poetik  düşüncələri yüksək şeiriyyətlə qələmə alınmışdır. Təəssüf ki, qanlı-qadalı 90-cı illərdəAzərbaycan torpağıdır Qarabağ!” – deyən ziyalımız dünyanı lərzəyə gətirənQarabağ Azərbaycandır!” şüarının 44 gündə həsrətə son qoyan reallığını görmədi... 22 bəndlik şeirin növbəti bəndləri dövrün reallıqlarını əks etdirmək baxımından olduğu qədər, deyim duyum tərzi, bədii-məcazi imkanlarından istifadə baxımından da səciyyəvidir”.

Naxçıvan ədəbi mühitinin orta nəsil nümayəndələrindən olan Hüseyn Razi yaradıcılığını da Zülfiyyə İsmayıl həm Vətən-xalq-xalqın ziyalısı istiqamətində, nöqteyi-nəzərilə araşdırır, həm bədii təsvir ifadələrdən  yüksək peşəkarlıqla istifadənin ən bariz nümunələrinin təqdimi baxımından tədqiq edir.

XX əsrin II yarısından sonrakı Azərbaycanda mənzum dramaturgiyanın banisi kimi tanınan, Naxçıvan torpağının yetirməsi, şairə-dramaturq Kəmalə Ağayevanın yaradıcılığı da Zülfiyyə İsmayıl tədqiqində bir daha yenilənir, dil bədii xüsusiyyətləri peşəkarlıqla onun qələmi vasitəsilə bir daha aşkara çıxarılır. Bu barədəKəmalə yaradıcılığının dil-üslub xüsusiyyətləribaşlıqlı yazıda geniş bəhs olunur.

Naxçıvan ədəbi mühitinin müasir dövrünün nümayəndələrindən olan Alməmməd Eldaroğlu Qafar Qəribin şeir yaradıcılıqlarının dil-üslub xüsusiyyətləri Zülfiyyə İsmayıl qələminin təhlil süzgəcindən keçir, müəllif hər iki şairin dünyagörüşünə məxsus fəlsəfi yanaşmalarını şeirlərinə əsaslanaraq şərh etməklə yanaşı, onların şeirlərinin dil üslubi ifadə imkanları barədə diqqətçəkən yazı ilə çıxış edir.

Dilçilik elmimiz: ustadlar yeni nəsilləradlı II bölməni kitabın müəllifi Z.İsmayıl bölmənin adından da göründüyü kimi, Azərbaycan dilçilik elminin ustad səviyyəsinə yüksəlmiş görkəmli şəxsiyyətlərinin, eləcə bu elmə yenicə gələn gəlməkdə olan tədqiqatçıların sözügedən elm sahəsindəki əsərləri barədə maraqlı fikirlərini elmi məqalələr şəklində bütövləşdirir.

Dilçilik elmimizin görkəmli simalarından olan, bu elmə zəngin töhfələr bəxş etmiş professor Əbülfəz Quliyevin elmi yaradıcılığı ilə bağlı olan məsələlər kitabın II bölməsindəƏbülfəz Quliyevin tərcümə əsərlərinə dairbaşlıqlı yazıda öz əksini tapır. Bu məqalədə Z.İsmayıl alimin dilçilik elminin əsas istiqamətlərindən olan tərcüməçilik fəaliyyətindən bəhs edir. O, Ə.Quliyevin tərçüməçilik fəaliyyətinin ən dəyərli töhfələrindən olan RumininMəsnəviəsərinin, Ədib Əhməd YügnəkininAtabətül-həqaiqəsərinin, Taylan Sorqununİttihad Tərəqqidən Cümhuriyyətə bitməyən savaşadlı xatirələr kitabını digər bu kimi tarixi mədəniyyət baxımından əhəmiyyətli əsərlərin tərcüməsini edərək onu Azərbaycan elmi ictimaiyyətinə təqdim  edir. 

Professor Mahirə HüseynovanınQərbi Azərbaycandakı paleotoponimləradlı monoqrafiyası haqqında öz fikirləriniQərbi Azərbaycandakı paleotoponimlər etnoyaddaşın abidəsi kimibaşlıqlı yazısında geniş planda təqdim edir. Bu əsəri Qərbi Azərbaycana qayıdış istiqamətində aparılan siyasətə dəstək xarakteri daşıyan çox əhəmiyyətli mənbə adlandırır. Zülfiyyə İsmayıl M.Hüseynovanın sözügedən əsərini haqlı olaraqdaşların dili danışan əsəradlandıraraq həm bu əsəri qondarma erməni iddialarına qarşı ən tutarlı cavab kimi xarakterizə edir.

Dilçi alim, professor Nadir MəmmədlininƏbdürrəhim Ərdəbili ŞirvanininMəzhər üt-türkiadlı əsəri adlı monoqrafiyası haqqındakı fikirlər Z.İsmayıl tərəfindənƏbdürrəhim Ərdəbili ŞiravnininMəzhər üt-türkiadlı əsəri Nadir Məmmədlinin təqdimatında başlıqlı məqaləsində yüksək peşəkarlıqla şəkildə şərh edilir. Z.İsmayıl məqaləsinin nəticəsində əsəri belə qiymətləndirir: “Məzhər üt-türkiüç əsr əvvəl Cənubi Azərbaycan ərazisində  işlək olan Səfəvi Əfşar türkcəsinin təbliği, tədqiq baxımından dəyərli çox əhəmiyyətlidir”.

Professor İbrahim BayramovunAzərbaycan dialektologiyasıəsərinin dilçilik elminə böyük töhfə olduğu dərin əhəmiyyətini yüksək vurğu ilə ifadə edən Z.İsmayıl yazılı nitqində - məqaləsində bunu olduqca geniş ətraflı şəkildə təqdim edir. Bu əsərin Azərbaycan dilçilik elminin dialektologiya bölməsi üçün çox əhəmiyyətli mənbə rolu kəsb etdiyini söyləyir. Bu monoqrafiyada da Qərbi Azərbaycanla bağlı olan siyasətin əsas istiqamətlərindən olan elmi araşdırmalar bölməsi üçün faydalı məqam – “Qərbi Azərbaycan şivələrinin tədqiq tarixiadlı bölmə özünə geniş yer alıb. Z.İsmayıl da bunu sözügedən siyasət üçün çox böyük əhəmiyyət daşıdığını yazır. Eləcə bu istiqamətdə son ildə əsərləri çap olunmuş Almaz BədəlovanınQərbi Azərbaycan şivələri lüğəti”, Əlvan CəfərovunQərbi Azərbaycan Şərqi Anadolu dialektlərinin etnolinqvistikasıhaqqında da maraqlı ətraflı fikirlərlə təqdimat edən Z.İsmayıl bu əsərləri Qərbi Azərbaycana qayıdış istiqamətində aparılan siyasət üçün əhəmiyyətli dəstək kimi xarakterizə edir.

Eləcə alim Elbrus VəliyevinQrammatik məfhumların tədrisində bədii ədəbiyyatlardan istifadədərsliyi ilə, Elnarə NiftəliyevanınAzərbaycan dilində enontiosemiya hadisəsiəsəri, İsrafil Babayevinİngilis Azərbaycan dillərində zərf onun funksiyalarıadlı əsərləri haqqında öz fikirlərini diqqətçəkən məqalələr şəklində ümumiləşdirərək sözügedən kitabda həmin məqalələri təqdim edir.

Ümumiyyətlə, Zülfiyyə İsmayılınƏdəbi dil dilçilik araşdırmalarıkitablar seriyasının hər bir cildi Azərbaycan dilçilik elmi üçün əhəmiyyətli töhfədir.

 

Aytən Cəfərova,

AMEA Naxçıvan Bölməsi

fil.ü.f.d., dosent

 

İki sahil.- 2024.- 7 may, ¹79.- S.7.