Köçəri türklərin qədim mədəniyyəti
bəşər sivilizasiyasının
dan yeridir
UNESCO-nun himayəsi
altında keçirilən,
Azərbaycanın və
digər türk dövlətlərinin də
təmsil olunduqları
V Ümumdünya Köçəri
Oyunları etnik idman növləri üzrə ən böyük beynəlxalq idman yarışları olmaqla Orta Asiyanın
köçəri xalqlarının
milli oyunlarına əsaslanır
Xəbər verildiyi kimi, Qazaxıstanda V Ümumdünya
Köçəri Oyunları
start götürüb.
Paytaxt Astanada keçirilən festivalın
proqramı çox zəngindir. Dünyanın
89 ölkəsindən 3000-ə yaxın iştirakçının
qatıldığı Ümumdünya
Köçəri Oyunlarında
təkcə idman yarışları deyil, eyni zamanda, dünyanın
5 qitəsindən gələn
sənətkarlar, idmançılar,
mədəniyyət və
incəsənət xadimləri
də öz bilik və bacarıqlarını,
məharətlərini nümayiş
etdirirlər.
V Ümumdünya Köçəri Oyunlarına,
həmçinin türk
dünyasının tarixini
araşdıran alimlər
və araşdırmaçılar
da qatılıblar. Sentyabrın 7-də başlayan
və bu ayın 13-dək davam edəcək V Ümumdünya
Köçəri Oyunları
“Köşpendilər aləmi”
etnoaulunda keçirilir.
Paytaxt sakinləri, qonaqlar və oyun iştirakçıları
üçün etnoaulun
bütün mədəni
tədbirlərinə giriş
və iştirak ödənişsiz, idman tədbirlərinə giriş
isə biletlədir. Etnoaulun açılışı
“Şattik kerueni” adlı möhtəşəm
yürüşlə başlayıb.
Etnoaul müxtəlif zonalara bölünüb: mərkəzi meydan, xalq musiqisi çadırı,
açıq havada köçəri sivilizasiyalar
muzeyi, idman tədbirləri sahəsi,
milli mətbəx nümunələri, əsas
səhnə və ölkə regionlarının
etnoməskənləri. Həmçinin
burada Şərq bazarı təşkil edilib və bazarda ölkənin 200-dən
çox sənətkarı
öz məhsullarını
təqdim edir. Etnoaulda konsert proqramları və idman tədbirləri keçirilir, tanınmış
incəsənət xadimləri
və yerli estrada ulduzları çıxış edirlər.
Ümumdünya Köçəri
Oyunlarında idmançılar
21 idman növü üzrə 97 dəst medal uğrunda yarışır. Yarışlarda
ölkəmiz 8 növdə
- qazaq güləşi,
manqala, aba, koreş, mas-reslinq, kuraş, alış, ənənəvi oxatma üzrə ümumilikdə
54 idmançı ilə
təmsil olunur. Bu tədbir ənənəvi milli idman növlərinin, habelə xalqların mədəniyyətinin qorunub
saxlanılmasında və
inkişafında mühüm
rol oynayır, eyni zamanda, mədəni
müxtəlifliyin və
dövlətlər arasında
dialoqun təşviqinə
kömək edir.
Tədbir çərçivəsində
sentyabrın 10-da baş
tutan “Köçərilər:
tarix, bilgi və dərslər” adlı beynəlxalq elmi-praktik konfransda Türk Mədəniyyəti
və İrsi Fondunun prezidenti Aktotı Raimkulova Fondun tərkibinə daxil olan üzv
ölkələrin ümumi
türk tarixinə verdiyi töhfələrdən
danışıb. O, eyni
zamanda, baş ofisin yerləşdiyi Bakının da bu ümumi mədəniyyətə,
birliyə gətirdiyi
yeniliklər və gələcəkdə ümumi
türk mədəniyyətinin
daha da inkişaf
etməsi üçün
birlikdə görəcəkləri
işlər barədə
öz fikirlərini bölüşüb. ABŞ-dan
gələn 3D İnstitutunun
direktoru Mark Hall Mərkəzi
Asiyadakı köçəri
xalqların mədəniyyətinin
Amerikada yaşayan çoxsaylı xalqların
mədəniyyətinə oxşar
olduğunu, çöl
mədəniyyətinə sahib
insanların azadlıq
ruhunun bir-birinə yaxınlığını söyləyib.
Beynəlxalq elmi konfransda iştirak edən türk dünyasının tanınmış
ziyalısı, Azərbaycanın
qocaman diplomatı, tarix elmləri doktoru Həsən Həsənov “Qədim Azərbaycanın dövlət
quruluşu modeli Türk sivilizasiyasının
əsasıdır” adlı
elmi çıxışında
Oğuz yurdu Azərbaycanda bərqərar
olan ilk dövlət quruluşundan,
Oğuz xanın 6 oğlunun yaratdığı
dövlətçilik modelindən,
eləcə də tarixi və insanları yanıltmaq üçün, türk tarixinə zərbə və ləkə vurmaq istəyənlərin
əli ilə ən qədim mədəniyyət və
dövlətçilik ənənələri
yaradan quzların, sonradan oğuz, ağuz adlandırılan xanlıqların adlarının
düşmən qələmi
ilə dəyişdirilərək
“skif” kimi yazılmasını da türk tarixinə vurulan ləkə kimi qiymətləndirib.
Tarixi mənbələrdən
də aydın olur ki, Qədim
çağlarda türklərdə
köçəri həyat
tərzi daha çox bəlli bir bölgə hüdudları içində
davam etmiş, bəzən də savaş, qıtlıq, əhalisi çoxalmış
bir oymağa ənənəvi yaşayış
bölgəsinin artıq
dar gəldiyi durumlarda çox uzaq məsafələrə
köçləri ilə
müşayiət olunmuşdur.
Uzaq məsafələrə
köçlər çadır-arabalar
şəklindəki kağnılar
üzərində gerçəkləşmişdir.
Türklər yüzillər
boyunca atlar və kağnılar üzərində nəhəng
Avrasiya qitəsini bu ucundan o ucuna
fəth etmişlər.
Türklər bu köçlərdən sonra
nəhəng dövlətlər
yaratmış, dünyaya
böyük mədəniyyət
örnəkləri və
abidələri ərmağan
etmiş, bundan başqa dünyanın çeşidli bölgələrində
bir-birindən qopuq düşmüş mədəniyyətləri
də çulğaşdırmışlar.
Bu səbəblə türklərin ayrı-ayrı
coğrafi ərazilərdəki
mədəniyyət, elm,
texnika sahəsində
bilgiləri də bir yerdən digərinə çatdırmaqda,
bir araya gətirməkdə böyük
rolları olmuşdur.
Qərblilərin "köçəri"
damğası vurduğu,
aşağı mədəniyyət
səviyyəsi kimi baxdığı bu mədəniyyət ünsürü
qəsdən və bilərəkdən geri qalmış, gəlişməmiş
bir mədəniyyət
olaraq göstərilmişdir.
"Barbar köçərilərin"
yaşadıqları vəhşi
çöl dedikləri
yerləri bilərək
mədəniyyətdən uzaq
bölgələr olaraq
göstərmiş, böyük
Fərabilərin yetişdiyi
Otrari, Dəşti-Qıpçaq
çölünü bilərək
görməzlikdən gəlmişlər.
Halbuki, dünyanın
ən qədim mədəniyyəti, ən
qədim kəşfləri,
ən qədim dövlətçilik ənənələri,
ən qədim yasa (qanun) və
törə (hüquq normaları) köç mədəniyyəti ilə
əlaqədardır.
Bir faktı
da xatırlatmaq yerinə düşər…
1970-ci ildə Qazaxıstanda
İssık Göl civarında Esik kurqanında arxeoloji qazıntılar aparılır.
Tapılan məlumat türk yazı dilinin tarixini 2500 il əvvələ aparır. Açılan məzardan çıxan əşyalar gözqamaşdırıcı
olur. Məzarın bir türk vəliəhdinə
aid olduğu anlaşılır. Vəliəhd
məzara qızıl
geyimi və qızıl tacı ilə qoyulubmuş... Belə qeyd edilir ki, Misir
fironu Tutanohamanın məzarından sonra ən çox qızıl (4.800 parça)
bu türk vəliəhdinin məzarından
tapılıb. Ancaq türk tarixi üçün əvəzsiz
dəyər bu qızıllar olmur. Əvəzsiz tapıntı
yarısı oksidləşmiş
gümüş tabağın
üzərindəki iki
sətirlik yazı olur. Yazı oxunur və tərcümə edilir. Aparılan radio-karbonik təhlildən “Orxon” hürufatlı yazının
miladdan öncə V əsrə aid olduğu məlum olur. “Əşyaları araşdırarkən birdən
arxeoloqun gözləri
parıldayır. Gördüyü
şeyə əlini uzadarkən barmaqları titrəyir. Bu işım-işım parlayan
qızılların yanında
diqqəti cəlb etməyən, yarısı
xeyli qaralmış bir gümüş tabağ olur. Qazax tarixçisi bu gümüş tabağın bütün
qızıllardan müqayisə
olunmayacaq qədər
dəyərli olduğunu
bilir. Çünki gördüyü əşyanın
üzərində naxış
vardı. Bu naxış 26 hərfdən
ibarət iki sətirlik yazı idi. Məlumat olduğu kimi “Komsomolskaya pravda”da
dərc olunur. Orada yazılır: “Bu iki sətirlik
yazı “lal-kar”olan
əski çağı
dilə gətirdi”. İyirmi altı hərflik iki sətirlik yazı bir qədər sonra kurqanda tapılan qızılları
kölgədə qoyur.
Çünki bu fakt türk tarixinin miladdan əvvəlki yüzilliklərinə
işıq salır. Yazı Orxon əlifbası ilə yazılıbmış. Sovet
türkoloqları yazını
oxumaqda gecikmirlər. İki sətirlik yazının mənası
belə olur: “Xanın oğlu 23 yaşında öldü.
Esik xalqının başı sağ olsun”. Altun geyimli
adamın məzarı
ortaya çıxan kimi dünyanın bir çox türkoloqları Almatıya
gəlir. O əvəzsiz
məlumatlar təkrar-təkrar
araşdırılır. Miladdan
öncə V yüzillikdə yaşamış
bu vəliəhdin kimliyi aydın edilmir. Amma onun
bir türk vəliəhdi və türk əsilli sakların hökmdarı olduğu fikrində birləşirlər.
İndi türklər
köçəri millətdir,
köçərilər tarix
yarada bilməz deyənlər geri çəkilib. Çünki
türk tarixinin eramızdan əvvəlki dövrlərini işıqlandıran
məlumatlar var. Əllə tutulan, gözlə görünən
və muzeyləri dolduran əsaslı faktlardan başqa, muzeylərə sığmayan,
yüksək mədəniyyət
nümunələri göz
qabağındadır. Bu
kimi faktların yenə də olacağı şübhəsizdir.
Sevinc Azadi
İki sahil.- 2024.- 12 sentyabr, ¹166.-
S.8.