Əmək münasibətlərində
yeni mərhələ:
İslahatlar və qeyri-formal məşğulluğa
qarşı mübarizə
İlqar Məmmədov: Əmək
münasibətlərinin qanunauyğun
və şəffaf prinsiplər əsasında
qurulması həm vətəndaşların rifahı,
həm də dövlətin dayanıqlı
inkişafı baxımından
xüsusi əhəmiyyət
daşıyır
Ölkəmizdə
əmək münasibətlərinin
tənzimlənməsi, işçi
və işəgötürənlərin
hüquqlarının müdafiəsi,
istiqamətində son
illərdə mühüm
islahatlar həyata keçirilir. Əmək qanunvericiliyinə edilən
dəyişikliklər və
yeniliklər, qeyri-formal
məşğulluğa qarşı
gücləndirilmiş nəzarət
mexanizmləri və rəqəmsallaşma prosesləri
əmək bazarında
yeni mərhələyə
keçidi təmin edir. Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yanında Dövlət Əmək Müfəttişliyi Xidmətinin
rəis müavini İlqar Məmmədov qeyd olunan istiqamətlərlə
bağlı qəzetimizə
müsahibə verib.
-Əmək qanunvericiliyinə son dövrlərdə edilən
əsas dəyişikliklər
nələrdir və bu dəyişikliklərin
işçi–işəgötürən
münasibətlərinə hansı təsirləri var?
- Son dövrlərdə
əmək qanunvericiliyinə
edilən dəyişiklikləri
bir cümlə ilə belə ifadə edə bilərik: İşçi
və işəgötürənin
hüquqi müdafiəsi
gücləndirilib və
əmək münasibətlərində
şəffaflıq artırılıb.
Bu dəyişikliklər
əmək münasibətlərinin
tənzimlənməsində müsbət nəticələr
doğurur. Xüsusilə
İnzibati Xətalar Məcəlləsinə edilən
dəyişikliklərə diqqət çəkmək
istərdim. Əmək
qanunvericiliyinin pozulmasına
görə inzibati cərimənin şərti
tətbiq olunduğu halların dairəsi genişləndirilib və
bu halların sayı 11-ə çatdırılıb.
Bu, o deməkdir ki, müəyyən kateqoriyalı xətalar üzrə işəgötürənə
pozuntunu aradan qaldırmaq üçün
vaxt verilir və həmin müddətdə xəta
aradan qaldırılarsa,
cərimə tətbiq
edilmir. Bu yanaşma həm intizam, həm də maarifləndirici mexanizm kimi çıxış
edir. Bu dairəyə artıq iki yeni hal
da əlavə olunub: işçilərin
və iş yerlərinin attestasiyasının
keçirilməsi qaydalarının
pozulması, əməkhaqqı,
müavinət və digər ödənişlərin
ödənilməməsi və
ya tam ödənilməməsi
halları. Bununla yanaşı, əvvəldən
mövcud olan bəzi məsuliyyət mexanizmləri də dəqiqləşdirilərək genişləndirilib. Artıq
işçilərin iş
vaxtından artıq işlərə qanunsuz cəlb olunmasına görə məsuliyyət
bütün hallarda daha aydın tətbiq olunacaq, istehsalatda baş verən bədbəxt hadisələr və peşə xəstəlikləri
nəticəsində əmək
qabiliyyətini itirən
işçilərin icbari
sığorta olunmamasına
görə isə ayrıca inzibati məsuliyyət tam şəkildə şamil
ediləcək. Bu, hər bir işçinin
həyat və sağlamlığına dəyən
zərərə görə
maddi təminata hüquqi zəmanəti gücləndirəcək. Digər
mühüm yenilik Dövlət Əmək Müfəttişliyi Xidmətinin
tələb etdiyi zəruri məlumatların
təqdim edilməməsinə,
yaxud natamam, səhv və ya gec təqdim
edilməsinə görə
inzibati məsuliyyətin
müəyyən olunmasıdır
ki, bu da
işçi hüquqlarının
müdafiəsində dövlət
nəzarətinin çevikliyini
və effektivliyini artırır. Eyni zamanda, əməyin mühafizəsi qaydalarının,
istehsalatda baş verən bədbəxt hadisələrin araşdırılması
və uçotu qaydalarının pozulmasına
görə inzibati cəzaya cəlbetmə müddəti 1 ilədək
uzadılıb. Bu dəyişiklik belə hallarda “müddətin keçməsi” ilə məsuliyyətdən yayınma
imkanlarını xeyli
məhdudlaşdırır. Paralel olaraq, əmək münasibətlərinin
rəqəmsallaşdırılması istiqamətində də ciddi addımlar atılıb – əmək
müqavilələrinin elektron
qeydiyyatı, elektron əmək kitabçaları,
elektron arayışlar
və ƏMAS üzərindən
proseslərin idarə
olunması artıq praktik mexanizmə çevrilib. Nəticə
etibarilə, bu dəyişikliklər işçilərin
hüquqlarının real
icrasına, işəgötürənlərin
məsuliyyət hissinin
artmasına və ümumilikdə əmək
bazarında daha sağlam mühitin formalaşmasına xidmət
edir.
-Əmək münasibətlərinin rəsmiləşdirilmədən
həyata keçirilməsi
qanunvericilikdə necə
qiymətləndirilir, bunun
yaranma səbəbləri
nələrdir və belə hallarda işçiləri və
işəgötürənləri hansı nəticələr
gözləyir?
- Əmək qanunvericiliyinə əsasən,
əmək müqavilələri
sərbəst bağlanır
və heç kəs əmək münasibətləri yaratmağa
məcbur edilə bilməz. Lakin Əmək Məcəlləsində
nəzərdə tutulmuş
qaydada əmək müqaviləsi hüquqi qüvvəyə minmədən
fiziki şəxslərin
hər hansı işlərin (xidmətlərin)
yerinə yetirilməsinə
cəlb edilməsi yolverilməzdir. İşəgötürən
tərəfindən şəxslər
işlərin yerinə
yetirilməsinə cəlb
edilirsə, ilk növbədə əmək
müqaviləsi bağlanmalıdır.
Müqavilə tərəflərin
gücləndirilmiş elektron
imzası ilə təsdiqləndiyi andan hüquqi qüvvəyə
minir.
Əmək müqaviləsi
olmadan işləyən
şəxslər sonradan
bir çox hüquqlarından məhrum
olurlar: minimum əməkhaqqı, məzuniyyət,
pensiya təminatı,
əmək qabiliyyətinin
itirilməsinə görə
müavinət, bədbəxt
hadisələrə və
peşə xəstəliklərinə
qarşı sığorta,
təhlükəsiz əmək
şəraiti və iş yerinin saxlanması kimi fundamental hüquqlar yalnız rəsmiləşdirilmiş
əmək münasibətlərində
təmin olunur.
Qeyri-formal məşğulluğun
yaranmasının əsas
səbəbləri isə
üç istiqamət
üzrə formalaşır:
Vergi və
sosial ödənişlərdən
yayınma meyli – bəzi işəgötürənlərin
qısa müddətli
“qənaət” məqsədilə
öhdəliklərdən yayınması
həm dövlət büdcəsinə, həm
də işçinin
sosial təminatına
ciddi zərər vurur.
Əmək qanunvericiliyinin
tələblərindən qaçmaq
istəyi – iş və istirahət rejimi, məzuniyyət, təhlükəsizlik tədbirləri
və digər öhdəliklərdən yayınmaq
məqsədilə əmək
münasibətləri rəsmiləşdirilmir.
İşçilərin hüquqi məlumatlılığının
az olması – bəzi işçilər
hüquqlarını bilmədiyi
və ya işlərini itirmək qorxusu səbəbindən
qeyri-formal işləməyə
razı olurlar.
Qanunvericiliyə görə, əmək müqaviləsi olmadan işçi işlədilməsi
ciddi inzibati məsuliyyət yaradır.
Dövlət Əmək
Müfəttişliyi Xidməti
bu sahədə “Qeyri-formal məşğulluğa
nəzarət” vahid elektron sistemi vasitəsilə monitorinqlər
aparır, müxtəlif
dövlət informasiya
bazaları ilə çarpaz yoxlamalar həyata keçirir. Uyğunsuzluq aşkarlananda
işəgötürənə elektron bildiriş göndərilir və pozuntu aradan qaldırılmadıqda İnzibati
Xətalar Məcəlləsinə
uyğun cərimələr
tətbiq olunur. Eyni zamanda, elektron
protokol və ya elektron qərar
real vaxt rejimində rəsmiləşdirilir.
Rəsmi əmək
münasibətləri həm
işçi, həm işəgötürən üçün
mühüm üstünlüklər
yaradır. Nəticədə
işçinin sosial müdafiəsi güclənir,
hüquqi təminat artır, işəgötürən
cərimə və reputasiya risklərindən
qorunur, əmək münasibətlərində şəffaflıq
və davamlılıq
təmin edilir. Bu, bütövlükdə
sosial ədalətin və dayanıqlı iqtisadi inkişafın əsas şərtlərindən
biridir.
Gələcək dövrdə qeyri-formal məşğulluğun azaldılması
məqsədilə rəqəmsal
nəzarət mexanizmlərinin
təkmilləşdirilməsi, süni intellektə əsaslanan risk modellərinin tətbiqi, regionlarda maarifləndirici tədbirlərin genişləndirilməsi,
işəgötürənlər üçün özünütəftiş
(“self-inspection”) alətlərinin
inkişaf etdirilməsi
və hüquqi bazanın beynəlxalq təcrübəyə uyğun
təkmilləşdirilməsi nəzərdə tutulur.
-Əmək münasibətlərinin rəqəmsallaşmasının
müsbət nəticələri
hansılardır və
bu dəyişikliklər
işəgötürənlər, işçilər üçün
hansı üstünlüklər
yaradır?
- Son illər
ölkəmizdə əmək
münasibətlərinin rəqəmsallaşdırılması
sahəsində ardıcıl
islahatlar həyata keçirilir. 28 iyun
2024-cü il tarixli Qanun və Prezidentin
12 avqust 2024-cü il tarixli Fərmanı ilə artıq əmək müqavilələrinin
bağlanması kağız
üzərindən tamamilə
elektron formata keçirilib. Necə deyərlər, kağız
daşıyıcılar artıq
tarixə qovuşub. Bu yanaşma həm işçi, həm də işəgötürən üçün
prosedurları asanlaşdırır,
şəffaflığı artırır və idarəetmədə operativlik
yaradır. Hazırda Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi tərəfindən təqdim
olunan xidmətlərdən
artıq 90%-dən çoxu elektronlaşdırılıb,
o cümlədən 52 xidmət
proaktiv qaydada həyata keçirilir. Bu rəqəmsal transformasiyanın mərkəzində
“Əmək və məşğulluq” altsistemi
(ƏMAS) dayanır. ƏMAS əmək münasibətlərinin
bütün mərhələlərini
– işə qəbuldan
tutmuş əməkhaqqının
hesablanmasına, kadr uçotundan əməyin
mühafizəsinə qədər
– vahid platformada birləşdirir. Elektron müqavilələr, kadr sənədlərinin rəqəmsal
idarə olunması, arayışların inteqrasiyası,
iş vaxtı cədvəllərinin tərtibi,
elektron yazışma və risk əsaslı
nəzarət mexanizmləri
sistemin əsas üstünlüklərindəndir.
Rəqəmsallaşma qeyri-formal məşğulluğun
qarşısının alınmasına
da mühüm təsir göstərir. 25
noyabr 2025-ci il tarixinə elektron əmək müqavilələrinin
ümumi sayı 1 829
095 olub. Bunun 865 121-i dövlət, 963 974-ü özəl
müəssisələrin payına
düşür. Elektron
müqavilələrin ümumi
müqavilələrdə xüsusi
çəkisi 95,98% təşkil
edir. Bu il ərzində müqavilələrin sayında
578 225 artım qeydə
alınıb. Keçidi
tamamlamaqda gecikən işəgötürənlərə ƏMAS
üzərindən bildirişlər
və SMS xəbərdarlıqlar
göndərilib. Uşaq
əməyinə nəzarət
də artıq sistem üzərindən avtomatik həyata keçirilir. ƏMAS 15 yaşdan
aşağı şəxslərlə
müqavilə bağlanmasına
imkan vermir. 15–18 yaş arasında müqavilə yalnız valideyn və ya qəyyumun razılığı ilə
rəsmiləşdirilir, zərərli
və ağır iş yerlərinə isə 18 yaşdan aşağı şəxslərin
qəbuluna sistem tərəfindən avtomatik
məhdudiyyət tətbiq
olunur. Həssas kateqoriyalar üçün
qısaldılmış iş
vaxtı norması da rəqəmsal şəkildə müəyyən
edilir: 16 yaşınadək
24 saat, 16–18 yaş arası və bir sıra digər
kateqoriyalar üçün
həftədə 36 saatdan
artıq olmamaqla.
ƏMAS həmçinin iş
yerlərinin zərərlilik
attestasiyasının aparılması,
əmək stajının
avtomatik hesablanması
və son yenilik olaraq əmək müqavilələrindən
əlavə digər hüquqi sənədlərin
də elektron imzalanması imkanını
təqdim edir. Bütün bunlar işçi-müəssisə münasibətlərində hüquqi
məsuliyyəti, şəffaflığı
və idarəetmənin
səmərəliliyini əhəmiyyətli
dərəcədə gücləndirir.
Nəticə etibarilə,
ƏMAS ölkəmizdə əmək münasibətlərinin
müasir tələblərə
uyğun qurulmasına,
rəqəmsal əmək
mühitinin formalaşmasına
və hər iki tərəf üçün təhlükəsiz,
şəffaf, etibarlı
əmək münasibətlərinin
təmin edilməsinə
xidmət edir.
Dövlət Əmək Müfəttişliyi Xidmətinin
fəaliyyət istiqamətləri
üzrə gördüyü
işlər xüsusilə
maarifləndirmə tədbirləri
ilə daha da möhkəmləndirilir.
Bu istiqamət üzrə fəaliyyət
yalnız Bakıda deyil, həmçinin bölgələrdə, Naxçıvanda
və işğaldan azad edilmiş ərazilərdə mütəmadi
şəkildə həyata
keçirilir. Xidmət
tərəfindən əmək
münasibətlərində dövlət nəzarətinin
gücləndirilməsi istiqamətində
mühüm tədbirlər
görülür. Layiqli
əməyin təmin
edilməsi, əmək
müqavilələrinin qanunvericiliyə
uyğun şəkildə
bağlanması, sağlam
və təhlükəsiz
əmək şəraitinin
yaradılması, istehsalatda
baş verə biləcək bədbəxt
hadisələrin qarşısının
alınması və profilaktik tədbirlərin
həyata keçirilməsi
məqsədilə bir
sıra genişmiqyaslı
maarifləndirmə işləri
aparılır. Xidmət
olaraq maarifləndirmə
işlərinə xüsusi
önəm veririk. Həm işəgötürənlər,
həm də işçilər üçün
müxtəlif görüşlər,
seminarlar və təlimlər təşkil
edirik. Eyni zamanda, uşaqların əmək hüquqları,
gender bərabərliyi,
təhlükəsizlik və
insan alverinə qarşı mübarizə
kimi mövzularda məlumatlandırıcı tədbirlər
geniş şəkildə
davam etdirilir.
Dövlət Əmək Müfəttişliyi
Xidməti tərəfindən
2025-ci il üçün
təsdiq edilmiş Tədbirlər Planına əsasən, il ərzində işəgötürənlər
və onların nümayəndələri üçün
əmək münasibətləri
sahəsində 59 maarifləndirmə
tədbirinin keçirilməsi
nəzərdə tutulmuşdu.
Bu tədbirlər əmək qanunvericiliyinin
düzgün tətbiqi,
əməyin mühafizəsi,
qeyri-formal məşğulluğa
qarşı mübarizə,
ƏMAS-dakı yeniliklərin
tətbiqi və s. mövzuları əhatə
edir. Bundan əlavə, işğaldan
azad olunmuş ərazilərdə əmək
hüquqlarının qorunması
- işçilərin təhlükəsiz
şəraitdə çalışmasının
təmin edilməsi və əməyin mühafizəsi sahəsində
nəzarət mexanizmlərinin
qurulması əsas prioritetlərdəndir. Bu ərazilərdə fəaliyyət
göstərən işəgötürənlər
və ya onların nümayəndələrinin
əmək qanunvericiliyi
sahəsində maarifləndirilməsi,
eləcə də rəqəmsal nəzarət
alətləri vasitəsilə
əmək münasibətlərinin
şəffaf şəkildə
tənzimlənməsi istiqamətində
müvafiq işlər
görülür. Bu istiqamətdə Xidmətin
tabeliyində fəaliyyət
göstərən Əməyin
Mühafizəsi Mərkəzi
də maarifləndirmə
işlərini həyata
keçirir. Müvafiq
tədbirlər işğaldan
azad edilmiş ərazilərdə fəaliyyət
göstərən müəssisələrdə
layiqli əməyin təmin olunmasına göstərilən dövlət
dəstəyinin davamı
olaraq təşkil edilir. Qeyd edək
ki, Xidmətin təşkilatçılığı ilə sosial tərəfdaşlarımız olan Azərbaycan Minatəmizləmə Agentliyi
(ANAMA), Dövlət Məşğulluq
Agentliyi (DMA), Kiçik
və Orta Biznesin İnkişafı Agentliyi (KOBİA), Azərbaycan
Sahibkarlar Konfederasiyası
(ASK) və Azərbaycan
Həmkarlar İttifaqları
Konfederasiyası (AHİK) ilə
birgə işğaldan
azad edilmiş ərazilərdə ənənəvi
maarifləndirmə tədbirləri
bu il də
davam etdirilib. “Azərbaycan Respublikasının
işğaldan azad edilmiş ərazilərinə
Böyük Qayıdışa
dair I Dövlət Proqramı”nın məqsədlərinə uyğun
olaraq təhlükəsiz
yaşayışın təmin
edilməsi, məskunlaşacaq
əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi,
məşğulluq imkanlarının
artırılması, sosial
xidmətlərin genişləndirilməsi
və biznes mühitinin inkişafına
dəstək məqsədilə
keçirilən tədbirlərə
dövlət və özəl sektor üzrə 135 işəgötürənin
5000-ə yaxın işçisi
cəlb edilib. Görüşlər zamanı
Mərkəz tərəfindən
işəgötürənlərə əməyin mühafizəsi
və iş yerlərinin attestasiyası
sahəsində təqdim
edilən xidmətlər
barədə ətraflı
məlumatlar verilir. Bununla yanaşı, əməyin mühafizəsi
sahəsində təsdiq
edilmiş yeni dövlət standartlarının
tələbləri və
tətbiq sahələri
işəgötürənlərin diqqətinə çatdırılır.
Əmək münasibətlərinin
qanunauyğun və şəffaf prinsiplər əsasında qurulması
həm vətəndaşların
rifahı, həm də dövlətin dayanıqlı inkişafı
baxımından xüsusi
əhəmiyyət daşıyır.
Qanunvericilikdə edilmiş
yeniliklər, rəqəmsal
nəzarət mexanizmləri
və həyata keçirilən maarifləndirmə
tədbirləri işçilərin
hüquqlarının qorunduğu,
işəgötürənlərin məsuliyyətli davranış
sərgilədiyi və
qeyri-formal məşğulluğun
minimuma endirildiyi sağlam əmək bazarının formalaşmasına
xidmət edir.
Yaqut Ağaşahqızı, “İki
sahil”
İki sahil .- 2025.- 2 dekabr (
¹219). - S.6.