İqtisadi artım vətəndaşların həyatına

təsir göstərən başlıca amillərdən biridir

 

Müstəqillik tariximizin ən iri həcmli büdcəsi kimi dəyərləndirilənAzərbaycan Respublikasının 2026-cı il dövlət büdcəsi haqqındaQanun layihəsi ölkəmizin iqtisadi maliyyə imkanlarının təqdimatıdır

 

Azərbaycanın tarixi Zəfəri, suverenliyinin tam bərpası yeni reallıqlar yaratdı. Bu reallıqlar, eyni zamanda, yeni Dövlət proqramlarının qəbulunu, həmçinin mövcud sənədlərin isə təkmilləşdirilməsini bir tələbə çevirdi. Prezident İlham Əliyevin Sərəncamı ilə təsdiqlənən «Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər» bunun bariz nümunəsidir. Növbəti onillikdə ölkənin sosial-iqtisadi inkişafına dair beş Milli Prioritet reallaşdırılmalıdır: dayanıqlı artan rəqabətqabiliyyətli iqtisadiyyat; dinamik, inklüziv sosial ədalətə əsaslanan cəmiyyət; rəqabətli insan kapitalı müasir innovasiyalar məkanı; işğaldan azad olunmuş ərazilərə Böyük Qayıdış; təmiz ətraf mühit «yaşıl artım» ölkəsi.

Milli Prioritetlərdə qeyd edilir ki, iqtisadi artım vətəndaşların həyatına təsir göstərən başlıca amillərdən biridir. İqtisadiyyatı davamlı yüksək templərlə artırmaqla ölkədə adambaşına düşən milli gəlirin yüksək səviyyəsinə nail olunmalıdır. İqtisadi artım yüksək gəlirli yerləri yaratmaqla həyat səviyyəsinin ilbəil yaxşılaşmasını təmin etməlidir. O da vurğulanır ki, iqtisadi artımın davamlı olması, milli iqtisadiyyatın dərin şaxələnməsi, mallar xidmətlər üzrə ixrac potensialının tam reallaşdırılması üçün yenihərəkətverici qüvvələrtapılmalıdır. Neft sektoru sosial-iqtisadi inkişafın dayaqlarından biri olsa da, qeyri-neft iqtisadiyyatı inkişafın mərkəzinə çevrilməlidir. İqtisadi artım qabaqcıl effektiv özəl təşəbbüslərə söykənməli, dövlət özəl əməkdaşlığı gücləndirilməlidir. Yenilikçiliyə malik özəl sektorda aktivlik daha da canlandırılmalı, qeyri-neft sektorunun maliyyələşməsində özəl sektorun payı artırılmalıdır.

Özəl sektorun, xüsusilə kiçik orta sahibkarlığın iqtisadi artımın məşğulluğun başlıca mənbəyinə çevrilməsi üçün işgüzar mühit əhəmiyyətli dərəcədə yaxşılaşdırılır. Biznesin təşviqi mexanizmlərinin iqtisadi səmərəsi artırılır. Vergi gömrük siyasəti dövlət büdcəsinin xərclərinin təmin edilməsi üçün adekvat imkanlar yaratmaqla yanaşı, sahibkarlıq fəaliyyətinin stimullaşdırılmasına xidmət edir. Milli Prioritetlərdə əsas çağırışlardan biri budur ki, ölkə iqtisadiyyatına birbaşa xarici investisiyaların, o cümlədən infrastruktur sahələrinə strateji investorların cəlb olunması təmin edilməlidir. Lakin bu zaman ölkənin milli maraqlarının qorunması xarici investorlara rəqabət mühitinin yaradılması ilə investisiyaların səmərəli tənzimlənməsi diqqət mərkəzində olmalıdır.

Azərbaycan dayanıqlı iqtisadi inkişafı ilə daim dünyanın diqqətindədir. Buna əsas verən iqtisadiyyatın düzgün əsaslar üzərində qurulmasıdır. Ölkəmizin iqtisadi müstəqilliyini təmin etməsi beynəlxalq münasibətlər sistemində yeri rolunun artmasında əhəmiyyətli rol oynayır. Uğurlarımıza yol açan əsas amillərdən biri Azərbaycanın sabitlik diyarı kimi nüfuz qazanmasıdır. Xarici investorlar üçün Azərbaycan çox cəlbedici ölkədir. Bunun üçün təkcə yaxşı investisiya iqliminin olması şərt deyil. Bu fakt inkaredilməzdir ki, Azərbaycan daim yerləşdiyi coğrafi məkana, malik olduğu təbii resurslara görə dünyanın marağında olub. Bu marağın müxtəlif dövrlərdə fərqli olması məlumdur. Müstəqilliyimizin bərpasının ilk illərində ölkədə ictimai-siyasi durumun gərginliyi ölkəmizlə iqtisadi əlaqələrin qurulmasında maraqlı olan dövlətlərin, şirkətlərin tərəddüdlərinə səbəb olmuşdu. Onlar yatıracaqları investisiyaların təhlükəsizliyinə tam əmin deyildilər. 1993-cü ildə Ulu Öndər Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə qayıdışından sonra ölkəmizdə sabitliyin yaradılması, həyata keçirilən «açıq qapı» siyasəti investorlarda bu tərəddüdlərin aradan qalxmasında əhəmiyyətli rol oynadı. Ümummilli Lider bildirirdi ki, ölkəmizin qapısı bura xoş niyyətlə ayaq basan hər bir xarici adamının üzünə açıqdır. Bu çağırış da edilirdi ki, investorlar qoyacaqları vəsaitin təhlükəsizliyinə tam əmin ola bilərlər. Keçilən yola nəzər salmağımızı şərtləndirən amil Azərbaycanın investisiya cəlbediciliyini qorumasını əsaslı şəkildə diqqətə çatdırmaqdır. Qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycan bu gün sabitlik məkanıdır. İnvestorlar ancaq sabit olan yerlərə sərmayə qoyurlar. Bu inam da səsləndirilir ki, gələcəkdə daha çox xarici sərmayədar Azərbaycana investisiya qoymaq üçün bizə müraciət edəcək. Təbii ki, bunu şərtləndirən amillər var. Azərbaycanın işğal altında olan torpaqları azadlığa qovuşub. Hər bir ərazimiz özünəməxsus potensiala malikdir. Onlardan səmərəli istifadənin təmin edilməsi «Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər»də öz əksini tapıb. Onu da qeyd edək ki, hazırda ölkə iqtisadiyyatına yatırılan investisiyaların həcmi 350 milyard dollara yaxındır. Bunun 200 milyard dolları qeyri-neft sektorunun payına düşür.

İqtisadiyyatın şaxələndirilməsi qeyri-neft sektorunun gücləndirilməsi hesabına davamlı sabit iqtisadi inkişafa nail olunması, ÜDM-nin dövlət büdcəsinin formalaşmasında təbii ehtiyatlar amilinin azaldılması, bütün bölgələrin sosial-iqtisadi vəziyyətinin müasir tələblər səviyyəsinə çatdırılması, ölkə iqtisadiyyatının rəqabət qabiliyyətliliyinin yüksəldilməsi yerli məhsulların dünya bazarlarına ixrac imkanlarının artırılması, əhalinin etibarlı sosial müdafiəsinin təşkili rifah halının durmadan yaxşılaşdırılması, orta təbəqənin formalaşdırılması cəmiyyət həyatında rolunun artırılması bir məqsədə yönəldilir ki, insan amilinə artan diqqətin əsasını təşkil edən göstəricilər daha böyük rəqəmlərlə ifadə olunsun, sosial-iqtisadi sahədə davamlı inkişaf gerçəkləşdirilsin. Ən əsası isə qeyri-neft sektorunun inkişafına investisiya qoyuluşuna, sahibkarlığa əngəl olan halların aradan qaldırılmasına diqqət artırılır. Sənaye aqrar sahənin inkişafına yönələn islahatların tətbiqi sürətləndirilir. Daxili investisiyaların həcminin artması dövlətimizin sahibkarlığın inkişafına diqqət qayğısından irəli gəlir. Hazırda ÜDM- özəl bölmənin payı 85 faiz təşkil edir.

Ötən 22 ildə iki milyondan artıq yeni yerinin açılması işsizlik, məşğulluq probleminin həllinə öz müsbət təsirini göstərir. Beynəlxalq maliyyə qurumları inkişafın Azərbaycan modelinin mövcudluğunu təsdiqləməklə yanaşı, bu reallığı da diqqətə çatdırırlar ki, uzunmüddətli iqtisadi uğurlara nail olmaq üçün əməkdaşlıq zəruridir. Hər bir ölkənin öz inkişaf strategiyası olduğunu nəzərə alsaq, səylərin birləşdirilməsinin, təcrübə mübadiləsinin genişləndirilməsinin vacibliyi daha qabarıq şəkildə özünü büruzə verər. Azərbaycanın iqtisadi inkişafın istiqamətini enerji sektorundan qeyri-enerji sektoruna yönəltməsi yüksək dəyərləndirilir, gələcək üçün uğurlu addım kimi önə çəkilir. Dövlətimizin başçısı İlham Əliyev dünyanın biznes icmasına özümüzü nəinki mühüm coğrafi mövqeyə təbii sərvətlərə malik, o cümlədən islahatlara, dəyişikliklərə şaxələndirməyə sadiq ölkə kimi təqdim etməyin vacibliyini bildirir.

Cənubi Qafqaz regionunun iqtisadiyyatının 85 faizinə sahib çıxan Azərbaycan dövlət büdcəsi ilə regionun ən güclü iqtisadiyyata malik olduğunu nümayiş etdirir. Onu da qeyd edək ki, “Azərbaycan Respublikasının 2026-cı il dövlət büdcəsi haqqındaQanun layihəsi Milli Məclisdə müzakirə edilir. 2026-cı il üçün dövlət büdcəsinin gəlirləri 38,6 milyard manat, xərcləri 41,7 milyard manat məbləğində nəzərdə tutulur. Gələn il icmal büdcənin gəlirləri 45 milyard manat, xərcləri 48,8 milyard manat, kəsiri isə 3,9 milyard manat proqnozlaşdırılır.

Reallıq budur ki, qarşıdakı dövrün büdcəsi hər zaman əvvəlki ilin büdcəsindən kəmiyyət keyfiyyət baxımından zəngin olur. Təbii ki, bu da hər il ərzində əldə olunan uğurlu sosial-iqtisadi inkişafa əsaslanır. Onu da qeyd edək ki, iqtisadi siyasətin mərkəzində hər zaman insan amili dayanır iqtisadiyyatın sosial yönümlülüyünə böyük əhəmiyyət verilir. Pensiyalar, sosial müavinətlər, əməkhaqları daim artırılır, dövlət büdcəsi sosial yönümlülüyünü qoruyub saxlayır, milyonlarla yeni yerləri açılır, yoxsulluq işsizlik minimuma endirilir.

Növbəti ildə İşsizlikdən Sığorta Fondunun vəsaiti hesabına 8 min, Dünya Bankı layihəsi çərçivəsində isə 7 min nəfər olmaqla ümumilikdə 15 min ailənin özünüməşğulluq proqramına cəlb edilməsi nəzərdə tutulur. Bu çərçivədə vətəndaşlara təqdim edilən zərflərdə çeşid müxtəlifliyinin artırılması məqsədilə yeni zərfin tətbiqinə başlanılacaq. Əmək əhalinin sosial müdafiəsi naziri Anar Əliyev Milli Məclisin plenar iclasında onu da bildirib ki, 2026-cı ildə işsiz işaxtaran şəxslərin peşə hazırlığı əlavə təhsil imkanlarının genişləndirilməsi məqsədilə 17 min 500-ə yaxın müdavimin bu prosesə cəlb olunması istiqamətində müvafiq işlərin həyata keçirilməsi nəzərdə tutulur. Təlim prosesinin Dövlət Məşğulluq Agentliyinin tabeliyində fəaliyyət göstərən peşə hazırlığı mərkəzləri, eləcə özəl tədris müəssisələri tərəfindən reallaşdırılması planlaşdırılır. Hazırda 175 ixtisas üzrə peşə hazırlığı kurslarının təşkili həyata keçirilir.

2026-cı il üzrə əmək pensiyalarının maliyyələşdirilməsi üçün ayrılan vəsait 2025-ci ilin təsdiqlənmiş xərcləri ilə müqayisədə 782,4 milyon manat ya 10,9 faiz artımla nəzərdə tutulub. Bunun 81,2 faizi ya 635,6 milyon manatı indeksasiya xərclərinin, digər hissəsi isə yeni təyin olunan yenidən hesablanan pensiyaların məbləğlərinin maliyyələşdirilməsi ilə bağlı xərclərin payına düşür. Proqnoz göstəricilərə əsasən, 2026-cı il üzrə indeksasiyanın təqribən 9,2 faiz səviyyəsində olması, orta pensiyanın məbləğinin isə yenə 9,2 faiz artaraq 590 manata, yaşa görə pensiyanın məbləğinin isə 629 manata çatması proqnozlaşdırılır.

Azərbaycan Respublikasında 2026-cı il üçün yaşayış minimumu haqqındaQanun layihəsi Milli Məclisdə müzakirə edilir. Sənədə əsasən, 2026-cı il üçün yaşayış minimumu ölkə üzrə 300 manat, əmək qabiliyyətli əhali üçün 317 manat, pensiyaçılar üçün 245 manat məbləğində müəyyən edilib.

Göründüyü kimi, 2026-cı ilin dövlət büdcəsi sosialyönümlülüyünü qoruyur. Bütün hallarda dövlətin siyasətində insan amilinə verilən dəyər, vətəndaş məmnunluğunun prioritetliyi özünü aydın şəkildə nümayiş etdirir. İqtisadi tərəqqi sosial siyasətlə tamamlanır. Azərbaycan sosial dövlət kimi mövqeyini günbəgün möhkəmləndirir.

Hazırda Qarabağımız Şərqi Zəngəzurumuz dirçəlir. Dövlət büdcəsindən ayırmalarda işğaldan azad edilmiş ərazilərimizin bərpasına yönələn vəsait əsasdır. Tezliklə bu torpaqlarımız da böyük investisiyalar məkana çevriləcək. Onların malik olduqları potensialdan səmərəli iistifadə etməklə ölkəmizin dayanıqlı inkişafınan təmin edilməsi üçün imkanlar yaranacaq. O bölgələrdə həm kənd təsərrüfatı, həm bərpaolunan enerji, həm turizm ilə bağlı layihələr qeyri-neft sektoruna böyük dəstək olacaq. Milli Priortietlərdə qeyd olunduğu kimi, yüksək inkişaf üçün yalnız iqtisadi artım deyil, cəmiyyətin bütün üzvlərinin sosial rifahı mühüm amildir. İqtisadiyyat inkişaf etdikcə vətəndaşların sərvət gəlirlərinin, o cümlədən əməkhaqlarının artırılaraq layiqli səviyyəsi təmin edilməli, əməkhaqqının artımı əmək məhsuldarlığının artımı ilə uzlaşdırılmalıdır.

 

Yeganə Əliyeva

 

İki sahil.- 2025.- 21 noyabr, ¹212.- S.5.