Azərbaycan enerji siyasətində
yeni mərhələyə
daxil olur
Bərpaolunan enerji layihələri bu strategiyanın əsas dayağına çevrilir
Azərbaycanın enerji siyasəti son illərdə qlobal miqyasda baş verən dəyişikliklərin fonunda
yeni bir mərhələyə daxil
olur. Neft və qaz kimi
strateji resurslara malik olan ölkə
artıq iqtisadi inkişaf kursunu yalnız ənənəvi
enerji üzərində
qurmaq niyyətində
deyil. Son onillikdə bərpaolunan mənbələrə keçidin
sürətlənməsi Azərbaycan
üçün həm
ekoloji zərurətə,
həm də uzunmüddətli iqtisadi təhlükəsizliyi təmin
edən başlıca
seçimə çevrilib.
Bu istiqamətdə atılan addımlar yeni “yaşıl iqtisadiyyat” modelinin formalaşmasını sürətləndirir
və ölkənin inkişaf strategiyasını
keyfiyyətcə fərqli
bir müstəviyə
daşıyır.
Hazırda enerji
sektorunda icrası tamamlanan və 2027-ci ilədək tikintisi planlaşdırılan sənaye
miqyasında 2 QVt gücündə olan səkkiz günəş və külək elektrik stansiyası bu yeni mərhələnin
ən real göstəricilərindən biridir.
Bu layihələr ölkənin enerji istehsalına güclü təsir göstərməklə
yanaşı, təxminən
2,8 milyard dollarlıq investisiya axınına da şərait yaradır. Belə bir investisiya paketi yalnız iqtisadi sabitliyin deyil, həm də Azərbaycanın enerji infrastrukturuna beynəlxalq etimadın daha da artdığını
nümayiş etdirir. Bərpaolunan enerji sahəsinin genişlənməsi
qeyri-neft sektorunun inkişafına, yeni sənaye sahələrinin
yaranmasına və texnologiya əsaslı istehsalın güclənməsinə
də mühüm təkan verir.
İş imkanları artır...
İnvestisiya axını təkcə maliyyə vəsaitinin daxil olması demək deyil. Bu, eyni zamanda,
qabaqcıl texnologiyaların
ölkəyə gətirilməsi,
yeni istehsal mədəniyyətinin formalaşması
və müasir mühəndislik biliklərinin
inkişafı deməkdir.
Günəş və
külək enerjisi layihələri həm yüksək effektivlikli avadanlıqların tətbiqini,
həm də ağıllı şəbəkə
və enerji saxlama sistemlərinin geniş istifadəsini zəruri edir. Nəticədə ölkədə
yeni ixtisaslar, yeni iş yerləri
və gənclər üçün daha rəqabətli peşə
imkanları yaranır.
Son illər
yaşıl enerjinin Azərbaycanın xarici siyasət və regional əməkdaşlıq
gündəliyində xüsusi
yer tutması təsadüfi deyil. Xəzər–Qara dəniz–Avropa xətti boyunca yaşıl enerji dəhlizinin qurulması Avropa İttifaqının
enerji təhlükəsizliyi
strategiyasının mühüm
hissəsinə çevrilib.
Bu dəhlizin aparıcı ölkələrindən
biri kimi Azərbaycan həm öz ixrac imkanlarını
genişləndirir, həm
də geosiyasi çəkisini artırır.
Avropa bazarlarına çatdırılacaq yaşıl
enerji təkcə iqtisadi dividentd deyil, həm də siyasi tərəfdaşlıqların möhkəmlənməsi deməkdir.
Mərkəzi Asiya ilə enerji körpüsü
Mərkəzi Asiya–Azərbaycan yaşıl enerji dəhlizi üzrə imzalanmış razılaşmalar
da regionda yeni reallıq formalaşdırır. Bu ölkələrin böyük
bərpaolunan enerji potensialının istifadəsi
üçün etibarlı
tranzit marşrutlarına
ehtiyacı var və Azərbaycan bu zəncirin ən vacib həlqəsinə
çevrilir. Xəzər
üzərindən elektrik
ötürülməsi imkanları,
modern infrastruktur və regional enerji qovşağı kimi mövqeyi Azərbaycanı bu əməkdaşlıq modelinin
dəyişməz tərəfdaşına
çevirir. Bu proses Türk Dövlətləri Təşkilatı
çərçivəsində iqtisadi inteqrasiyanı da gücləndirir.
Azərbaycanın enerji balansında gedən dəyişiklik artıq hiss olunur. Bir neçə
il əvvəl ölkəmiz əsasən
neft və qaz ixrac edən
enerji dövləti kimi qəbul olunurdusa, bu gün elektrik enerjisi də ixrac portfelinin mühüm hissəsinə
çevrilir. Qlobal enerji bazarında baş verən dəyişikliklərin fonunda
elektrik enerjisinin ixracı ölkənin risklərini azaldır və iqtisadi sabitliyini möhkəmləndirir.
Bu tendensiya bərpaolunan enerji əsasında qurulan yeni iqtisadi modelin
uzunmüddətli perspektivini
daha da güclü
göstərir.
Bərpaolunan enerji sektorunun inkişafı yerli sənaye üçün
də geniş imkanlar açır. Son illərdə Günəş panellərinin
və digər komponentlərin yerli istehsalına dair layihələr ölkənin
bu sahədə idxaldan asılılığını
azaltmaq niyyətini ortaya qoyur. Gələcəkdə
Azərbaycanda yaşıl
texnologiyaların istehsalı
üzrə kompleq sənaye ekosisteminin formalaşması regional liderliyə doğru atılan mühüm addım olacaq.
Yaşıl enerji layihələrinin həyata keçirilməsi
ekoloji nəticələr
baxımından da diqqətəlayiqdir. Karbon
emissiyalarının azalması,
atmosferin təmizlənməsi,
ekosistemlərin qorunması
Azərbaycanın davamlı
inkişaf strategiyasının
əsas tələblərinə
uyğun gəlir.
Paris Sazişi çərçivəsində
götürülmüş öhdəliklərin yerinə
yetirilməsi və iqlim dəyişmələri
ilə mübarizə
üzrə beynəlxalq
gündəliyə uyğunlaşma
ölkənin qlobal imicini gücləndirir.
Enerji sahəsində görülən işlər siyasi-strateji müstəvidə də böyük önəm daşıyır. Azərbaycanın enerji diplomatiyası Avropa, Mərkəzi Asiya, Türkiyə və digər tərəfdaşlarla əməkdaşlığın yeni müstəvilərdə genişlənməsinə şərait yaradır. Yaşıl enerji dəhlizlərinin formalaşması yalnız enerji ixracı deyil, həm də ticarət, logistika, nəqliyyat və texnologiya sahələrində qarşılıqlı inteqrasiyanı sürətləndirir.
CESI-nin seçilməsi
yeni
geoiqtisadi mərhələnin başlanğıcıdır
Yeri gəlmişkən,
İtaliyanın "CESI S.p.A."
şirkəti beynəlxalq
müsabiqənin nəticələrinə
əsasən, "Green Corridor
Alliance" MMC-nin (Mərkəzi
Asiya-Azərbaycan Trans-Xəzər
Yaşıl Enerji Dəhlizi) layihəsinin texniki-iqtisadi əsaslandırmasının
(TİƏ) birinci mərhələsini
həyata keçirəcək.
Bu, həm regional enerji əməkdaşlığı, həm də Azərbaycan üçün
strateji əhəmiyyətə
malik yeni mərhələnin başlanğıcıdır.
Eyni zamanda, bu Xəzər hövzəsində bərpaolunan
enerji bazarının institusional şəkildə
formalaşması və
sistemli infrastruktur dizaynının beynəlxalq
mütəxəssislərə həvalə olunması deməkdir. “CESI”nin
seçilməsi layihənin
texniki keyfiyyətinə
verilən prioritetin göstəricisidir. Çünki
bu şirkət Avropada və dünyanın müxtəlif
ölkələrində yüksək
gerilimli xəttlər,
transsərhəd enerji
inteqrasiyası və genişmiqyaslı bərpaolunan
enerji layihələrinin
layihələndirilməsi üzrə
ən nüfuzlu konsaltinq qurumlarından biridir. Bu qərarın
arxasında həm də maliyyə institutlarının – ADB və
AİİB-in – ciddi qiymətləndirməsi dayanır.
Hazırda TİƏ-nin
hazırlanmasının koordinasiyası
ADB-yə həvalə
olunub, sonrakı mərhələdə isə
müqavilələrin birbaşa
bağlanması AİİB tərəfindən həyata
keçiriləcək. Bu
mexanizm göstərir
ki, layihə yalnız siyasi razılaşmalara deyil, eyni zamanda, uzunmüddətli
maliyyə dayanıqlığına
əsaslanır və
beynəlxalq banklar tərəfindən yüksək
potensiala malik hesab edilir.
2025-ci ilin aprelində
üç ölkə
arasında TİƏ-nin
başlanmasına dair
imzalanmış saziş
COP29 çərçivəsində qəbul edilən strateji əməkdaşlığın
məntiqi davamıdır.
Azərbaycan, Qazaxıstan
və Özbəkistan
artıq bərpaolunan
enerji istehsalını
artırmaq, enerji sistemlərini sinxronlaşdırmaq
və genişlənən
Avropa bazarının yaşıl enerji tələbinə vahid platforma vasitəsilə çıxış əldə
etmək üçün
ciddi siyasi iradə ortaya qoyurlar. Bu, Xəzər
hövzəsini qlobal yaşıl enerjinin yeni nəqliyyat xəritəsinə daxil edən tarixi addımdır.
Bundan başqa,
layihəyə Səudiyyə
Ərəbistanının investor
qismində maraq göstərməsi onun yalnız regional deyil, həm də qlobal enerji bazarında strateji aktora çevrilməkdə olduğunu
göstərir. Səudiyyənin
yaşıl enerji sektorunda artan aktivliyi Xəzər dəhlizinin sonrakı maliyyələşmə imkanlarını
genişləndirir və
layihənin özəl
kapital baxımından
da cəlbediciliyini artırır.
Bütün prosesin idarə olunması üçün
Bakıda yaradılan
“Green Corridor Alliance” MMC isə
artıq üç ölkənin enerji şirkətlərini vahid
masa arxasında toplayan, qərarların koordinasiyasını təmin
edən institusional platformadır. Bu struktur layihənin yalnız texniki və maliyyə cəhətdən deyil, həm də idarəçilik baxımından
mərkəzləşdirilmiş şəkildə inkişaf
etdirilməsinə şərait
yaradır. Bakının
regional enerji qovşağı statusu da bu yanaşma
ilə daha da möhkəmlənir.
Beləliklə, Azərbaycan enerji siyasətində yeni mərhələyə daxil
olur və bərpaolunan enerji layihələri bu strategiyanın əsas dayağına çevrilir.
Xəzər yaşıl
enerji dəhlizi üzrə görülən
işlər, beynəlxalq
tərəfdaşlarla qurulan
əməkdaşlıq və
qabaqcıl texnologiyaların
ölkəyə gətirilməsi
Azərbaycanın həm
regional, həm də qlobal enerji sistemində mövqeyini gücləndirir.
Nigar Orucova
İki sahil.- 2025.- 25 noyabr, ¹214.- S.7.