Avrasiyanın strateji “körpüsü”
Ölkəmiz artıq regional logistika və nəqliyyat mərkəzi statusunu daha da möhkəmləndirib
Azərbaycan Orta Dəhlizi, o cümlədən Bakı-Tbilisi-Qars
dəmir yolu xəttini açmaqla Avropa bazarlarına birbaşa çıxış
əldə etmiş, Asiyadan gələn yüklərin böyük
hissəsinin ölkəmiz
üzərindən Avropaya
daşınmasına imkan
yaratmışdı. Orta
Dəhliz layihəsi geostrateji reallıqlar baxımından Avropa ilə Asiya qitələrini birləşdirən
ən qısa, təhlükəsiz, ucuz və rahat quru
nəqliyyat marşrutudur.
Zəngəzur dəhlizi
xətti də - başqa adı ilə TRIPP (The Trump Route for International Peace and
Prosperity) - Orta Dəhlizin ayrılmaz parçasıdır.
Bu dəhlizi Çindən başlayaraq Mərkəzi
Asiyanı Xəzər
regionu, Azərbaycan, Ermənistan, Azərbaycanın
dilbər guşəsi
Naxçıvandan Türkiyəyə
keçməklə Avropa
ilə birləşdirən
sosial-iqtisadi, geosiyasi və geostrateji xüsusiyyətlərə malik geniş dəmiryol şəbəkəli dəhlizə
çevriləcək. Bu dəhliz
kifayət qədər
böyük iqtisadi potensiala və təbii resurslara malik olan regionları bir-biri ilə birləşdirəcək. Dəhliz
Naxçıvan Muxtar
Respublikası və Türkiyə ilə əlaqələri gücləndirəcək,
ölkəmizin geoiqtisadi
əhəmiyyətini daha
da artıracaq, Orta Asiya türk dövlətlərini və
Azərbaycanı uzun illərdən sonra quru yolla strateji
və iqtisadi baxımdan Türkiyə Respublikası ilə əlaqə yaradacaq. Dəhliz, həmçinin
bütün regional ticarətə
müsbət təsir
edəcək, Çindən
başlayıb Böyük
Britaniyaya, Pekindən başlayıb Londona kimi onlarla dövlət
arasında ticarət əlaqələrinin genişlənməsinə
yardımçı olacaq.
Məlumdur ki, bu gün dünya ticarətinin təxminən 80 faizi su nəqliyyatı vasitələri ilə daşınır. Çindən
Avropaya daşınan yüklər okeanlar vasitəsilə iki aya, bugünkü siyasi məsələlər
olmasa, Trans-Sibir marşrutu ilə bir aya, 2017-ci ildə istifadəyə verilən Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu (bəzən Trans-Xəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Dəhlizi də deyilir) vasitəsi ilə isə 12-14 günə ünvanına çatdırılır.
“Zəngəzur dəhlizi
strateji layihədir” deyən Prezident İlham Əliyev vurğulayıb ki, bu dəhlizin reallaşması tarixi zərurətdir: “Ona görə
mən dedim ki, Ermənistan istəsə də, istəməsə də bu, reallaşacaq.
Yəni, bunu Ermənistanda yenə növbəti təhdid kimi qəbul edirlər, halbuki belə fikrim yox idi. Sadəcə
olaraq, bu, qaçılmazdır. Bu, gec-tez
olacaq. Əlbəttə,
biz istəyirik ki, tez olsun və daha
tez olsun”. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin “Mən nəyi, nə zaman edəcəyimi yaxşı
bilirəm” dəyərli
kəlamları bu gün öz həllini tapır. Qısa müddətdə
Zəngəzur dəhlizinin
Azərbaycanın Ağbənd
qəsəbəsindən İran İslam
Respublikasına keçən
iki xətdən ibarət çəkiləcək
dəmir yolu xətti ilə (Araz dəhlizi), həm də Qərbi Zəngəzurun
Mehri rayonunun ərazisindən
keçəcək dəmir
yolu (Tramp dəhlizi
-TRIPP marşrutu) ilə
daşınan yüklərin
miqdarı 15 milyon tona, gələcəkdə
isə 25 milyon tona çatdırılacağı
proqnozlaşdırılır. Məhz bu baxımdan
həm ABŞ, həm
də Avropa Orta Dəhlizin İkinci qolu olan Zəngəzur dəhlizinin açılmasında
çox maraqlıdır.
Bugünlərdə Özbəkistanda
səfərdə olan
Avropa Komissiyasının
komissarı Jozef Sikela deyib ki, Avropa İttifaqı
(Aİ) Trans-Xəzər marşrutuna
həmişə bir xətt deyil, şəbəkə kimi baxıb. O qeyd edib ki, Zəngəzur dəhlizi şəffaf və əməkdaşlıq
ruhunda inkişaf edərsə, mövcud əlaqələri tamamlaya
bilər: “Onun potensialı əlavə tranzit variantının təklif edilməsində,
mövcud marşrutlarda
tıxacın azaldılması
və regional ticarətin
ümumi dayanıqlığının
artırılmasındadır. Mərkəzi Asiya üçün daha çox marşrut seçimi daha böyük sabitlik və qlobal bazarlara daha rəqabətli çıxış
deməkdir”. Avropa Komissiyası komissarı əlavə edib ki, Mərkəzi Asiya və Cənubi Qafqaz arasında daha sıx koordinasiya
strateji əhəmiyyət
kəsb edir və Avropa İttifaqının yeni Qara
Dəniz Strategiyasının
gündəliyinə tam uyğundur:
“Prosedur, standart və rəqəmsal sistemlərin daha yaxşı uyğunlaşdırılması
Transxəzər marşrutunu
biznes üçün
daha sürətli və proqnozlaşdırıla
bilən hala gətirərdi. Bu, həmçinin
logistika, liman infrastrukturu, ticarətin asanlaşdırılması və
yaşıl nəqliyyatda
birgə layihələr
üçün yeni imkanlar
yaradacaq”. Onun sözlərinə görə,
Avropa üçün
bu, daha etibarlı və çoxşaxəli Şərq-Qərb
əlaqələri region üçün
daha güclü iqtisadi əlaqələr və daha böyük
sabitlik deməkdir.
Qarabağ münaqişəsinin həlli və bölgədə yeni reallıqların
yaranması fonunda Bakı bu dəhlizi
regionun inteqrasiyasına
və əməkdaşlığına
xidmət edən layihə kimi təqdim edir. Azərbaycanın enerji və nəqliyyat sahəsində qazandığı
təcrübə göstərir
ki, Bakı artıq təkcə regional oyunçu
deyil, həm də qlobal tranzit şəbəkəsinin
vacib iştirakçısına
çevrilib. Avropa İttifaqı üçün
Azərbaycanın bu mövqeyi xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Çünki
Aİ özünü yeni enerji
və nəqliyyat yolları ilə təmin etməkdə maraqlıdır. Onu da qeyd edək ki, Avropa İttifaqı son illərdə “Qlobal
Gateway” təşəbbüsünü irəli sürərək
Asiya ilə Avropa arasında yeni nəqliyyat marşrutlarının
qurulmasına xüsusi
diqqət ayırır.
Məqsəd yalnız
Çinin “Bir kəmər,
bir yol” layihəsinə alternativ yaratmaq deyil, həm də dayanıqlı, təhlükəsiz
və çoxşaxəli
kommunikasiya yolları formalaşdırmaqdır. Bu mənada
Zəngəzur dəhlizi
Aİ üçün unikal
imkanlar açır.
Bir tərəfdən, dəhliz
Avropanın enerji təhlükəsizliyinə töhfə
verəcək, digər
tərəfdən, yükdaşımaların
vaxtını və məsafəsini xeyli qısaldacaq. Bu isə Avropa şirkətləri üçün əlavə
iqtisadi üstünlüklər
deməkdir. Avropa İttifaqı üçün
bu, təkcə ticarət marşrutu deyil, həm də strateji əhəmiyyətli alternativdir.
Məsələn, Rusiya
üzərindən keçən
şimal dəhlizi hazırda siyasi risklər səbəbindən
problemli vəziyyətdədir.
İran üzərindən cənub marşrutu isə sanksiyalar və qeyri-sabitlik səbəbindən dayanıqlı
hesab olunmur. Belə şəraitdə
Zəngəzur dəhlizi
Avropa üçün
etibarlı seçim kimi ön plana çıxır. Gördünüyü
kimi, Zəngəzur dəhlizi təkcə Azərbaycan üçün
siyasi və iqtisadi-lojistin üstünlük
qazandırmayacaq, ümumilikdə
region və regiondankənar
qüvvələrə də
yeni imkanlar açacaq.
Sevinc Azadi
İki sahil.- 2025.- 29 noyabr, ¹218.- S.5.