Dövlət Statistika Komitəsində

Keyfiyyəti İdarəetmə Sisteminin Tətbiqi:

ISO 9001 standartı GSBPM modelinin sintezi

 

Müasir dövrdə məlumat cəmiyyətinin əsas dayaqlarından biri olan rəsmi statistika yalnız informasiya bazası funksiyasını yerinə yetirmir, həm dövlət siyasətinin planlaşdırılmasında, strateji qərarların qəbulunda, ictimai nəzarətin həyata keçirilməsində vətəndaşların məlumatlandırılmasında mühüm rol oynayır. Bu səbəbdən statistik məlumatların dəqiqliyi, etibarlılığı keyfiyyəti onların istifadə dəyərini birbaşa müəyyən edən əsas göstəricilər sırasındadır. Bu şəraitdə rəsmi statistika orqanlarının rolu daha da artır. Cəmiyyətin, dövlət qurumlarının beynəlxalq təşkilatların etibarlı statistik məlumatlara olan tələbi keyfiyyətli şəffaf statistik istehsal sisteminin mövcudluğunu zəruri edir.

Azərbaycan Respublikasının Dövlət Statistika Komitəsi ölkədə statistika sahəsində dövlət siyasətini tənzimlənməni həyata keçirən mərkəzi icra hakimiyyəti orqanı olmaqla sosial, iqtisadi, demoqrafik ekoloji sahələr üzrə rəsmi statistik məlumatları beynəlxalq standartlara uyğun, vahid metodologiya əsasında formalaşdıraraq ölkədə qərarvermə proseslərinin elmi əsaslara söykənməsini təmin edir. Dövlət Statistika Komitəsi öz səlahiyyətinə aid olan məsələlər üzrə müəyyən olunmuş qaydada xarici ölkələrin statistika orqanları ilə beynəlxalq təşkilatlarla beynəlxalq hüquq normalarına müvafiq əlaqələr yaradır, onlarla əməkdaşlıq haqqında müqavilələr bağlayır bu sahədə Azərbaycan Respublikasını təmsil edir, beynəlxalq səviyyədə konfrans, müşavirə seminarlar təşkil edir, habelə hökumətlərarası qeyri-hökumət beynəlxalq təşkilatlarının təşkil etdikləri tədbirlərdə iştirak edir. Bu baxımdan 3-cü Beynəlxalq Statistika Forumunun məhz Bakı şəhərində təşkili təsadüfi deyil. “Statistikanın inkişaf perspektivləri: beynəlxalq layihələrin rolumövzusuna həsr olunmuş bu beynəlxalq Forum dünya ölkələrinin statistik sistemlərinin modernləşdirilməsi, innovativ texnologiyaların tətbiqi, fikir təcrübə mübadiləsi üçün mühüm platforma rolunu oynayıb. Eyni zamanda, bu cür tədbirlər beynəlxalq səviyyədə statistikada vahid yanaşmaların formalaşdırılmasına, metodoloji əməkdaşlığın genişləndirilməsinə statistik idarəetmənin keyfiyyətinin yüksəldilməsinə töhfə verir, statistika sahəsində beynəlxalq təcrübələrin müzakirəsi ölkələrarası əməkdaşlığın gücləndirilməsi baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyev Forum iştirakçılarına ünvanladığı müraciətdə xüsusi vurğulamışdır: - “Məmnuniyyətlə qeyd etmək istəyirəm ki, bu mötəbər tədbir milli statistika sistemlərinin inkişafı, qlobal statistik təşəbbüslərə inteqrasiya beynəlxalq əməkdaşlığın dərinləşdirilməsi baxımından xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Forum çərçivəsində müxtəlif ölkələrin statistika qurumlarının, beynəlxalq təşkilatların elmi dairələrin nümayəndələrinin bir araya gəlməsi statistika sahəsində qabaqcıl bilik təcrübələrin bölüşülməsi, eləcə birgə layihələrin təşviqi üçün əlverişli mühit yaradacaqdır.”

Dövlət Statistika Komitəsi ölkə başçısının bu digər çağırışlarına cavab olaraq, statistik məlumatların keyfiyyətinin təmin olunması davamlı yaxşılaşdırılması məqsədilə Keyfiyyəti İdarəetmə Sisteminin (KİS) qurulması nəticədə keyfiyyətli rəsmi statistika məlumatlarının əldə olunması istiqamətində mühüm addımlar atmış gələcəkdə təkmilləşdirmə işlərini həyata keçirəcəkdir. KİS-in əsas məqsədi yalnız statistik məlumatların düzgünlüyünü texniki baxımdan təmin etmək deyil, eyni zamanda, statistik istehsal proseslərinin planlaşdırılması, sənədləşdirilməsi optimallaşdırılmasını da əhatə edir. Son illərdə statistik istehsal proseslərinin effektivliyinin artırılması, KİS-in tətbiqi, metaməlumatların işlənməsi statistika orqanlarının potensialının gücləndirilməsi prioritet istiqamətlərdən birinə çevrilmişdir. Bu yanaşma milli statistika sisteminin davamlı inkişafını təmin etməklə yanaşı, beynəlxalq əməkdaşlıq məlumatların müqayisəliliyini gücləndirir, həm milli, həm beynəlxalq səviyyədə statistik təcrübələrin paylaşılması yeni layihələrin təşviqi baxımından əhəmiyyətli rol oynayır.

Keyfiyyətli statistika yalnız düzgün rəqəmlər deyil. Bu, həm istifadəçilərin ehtiyaclarına uyğun, vaxtında təqdim edilən, müqayisə oluna bilən rahat şəkildə əldə edilən məlumatlardır. KİS-in tətbiqi statistik məlumatlara olan ictimai beynəlxalq etimadın artması, resurslardan daha səmərəli istifadə olunması, təkrarlanan xətaların (uyğunsuzluqların) qarşısının alınması proseslərin optimallaşdırılması, istifadəçiyönümlü statistika siyasətinin həyata keçirilməsi, beynəlxalq standartlara uyğunluq kimi üstünlükləri təmin edir.

Dövlət Statistika Komitəsi fəaliyyətində keyfiyyətin idarə olunması sistemlərinin tətbiqinə önəm vermiş, beynəlxalq standartlar modellər əsasında islahatlar həyata keçirmişdir. Dünyanın bir çox inkişaf etmiş ölkələrində rəsmi statistika sistemləri yalnız məlumatların toplanması yayımı ilə kifayətlənmir, həm bu proseslərin keyfiyyət standartlarına uyğun şəkildə idarə olunmasını təmin edən sistemlərlə dəstəklənir. Azərbaycanın rəsmi statistika sistemində bu istiqamətdə sistemli tədbirlər görülmüş keyfiyyətin idarə olunması sahəsində beynəlxalq standartların tətbiqinə başlanmışdır. Dövlət Statistika Komitəsində KİS-in qurulmasına 2010-cu ildə Avropa İttifaqının Statistika Bürosu İqtisadi Əməkdaşlıq İnkişaf Təşkilatı kimi mühüm beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən 2010-cu ildə aparılmışAzərbaycan Respublikasının Rəsmi statistika sisteminin Qlobal Qiymətləndirilməsi”ndən sonra başlanılmışdır. İlkin olaraq keyfiyyət sahəsində siyasət məqsədlər bəyan edilmiş, ən yüksək səviyyədə - ölkə Prezidenti tərəfindən təsdiq olunmuşRəsmi statistikanın inkişafına dair Dövlət Proqramı”nda keyfiyyətin idarə olunması sisteminin tətbiqinə dair tədbirlər nəzərdə tutulmuş, bilavasitə Komitə sədrinə tabe olan, keyfiyyətin idarə edilməsi sisteminin sertifikatlaşmaya hazırlanması sistemin işlək vəziyyətdə saxlanması s. səlahiyyətləri olan rəhbərliyin keyfiyyət üzrə nümayəndəsi təyin edilmiş, zəruri qərarların qəbul edilməsi üçün Keyfiyyət üzrə Əlaqələndirmə Şurası yaradılmış, metodoloji-nəzəri əsaslar hazırlanmış, sistemli daxili audit mexanizmləri formalaşdırılmış 2013-cü ildən Dövlət Statistika Komitəsi Aparatının struktur bölmələrində audit proqramı audit planına əsasən keyfiyyəti idarəetmə sisteminin daxili auditləri təşkil edilməyə başlanılmışdır.

2016-cı ildən etibarən yenilənmiş ISO 9001:2015 beynəlxalq standartının tələblərinə uyğun olaraq sənədlərin tərtibatının, təsdiqinin, tətbiqinin, qeydiyyatının, onlarda dəyişikliklərin edilməsinin, daxili auditlərin təşkilinin nəticələrinin sənədləşdirilməsinin, uyğunsuzluqların aşkar edilməsinin, təhlilinin, onların aradan qaldırılması təkrar baş verməməsi üçün görülən təshihedici qabaqlayıcı tədbirlərin, istifadəçilərin məmnunluğunun, onlarla əks-əlaqələrin təşkilinin KİS-in rəhbərlik tərəfindən təhlilinin qaydalarını müəyyənləşdirən altı sənədləşdirilmiş prosedur (“İnformasiyanın sənədləşdirilməsi”, “Daxili auditlər”, “Uyğunsuzluqların təshihedici tədbirlərin idarə edilməsi”, “Risklərin imkanların idarə edilməsi”, “Rəhbərlik tərəfindən təhlilİstifadəçilərlə əks-əlaqələrin idarə edilməsi”), həmçininKeyfiyyət üzrə vəsaittəkmilləşdirilmişdir. KİS-in əhatə dairəsinin genişləndirilməsi istiqamətində əsaslı işlər görülmüş, Dövlət Statistika Komitəsi kollegiyasının müvafiq qərarları ilə bir çox fəaliyyət planları hazırlanmış uğurla həyata keçirilmişdir.

Dövlət Statistika Komitəsi statistika sistemində səmərəli idarəetmə sistemini təşkil etdiyi məlumatların keyfiyyətinin təmin olunması sahəsində beynəlxalq təcrübə əsasında ümumi qayda standartları tətbiq etdiyi üçün keyfiyyətin idarə edilməsi sahəsində son illərdə bir çox uğurlara nail olmuşdur. Belə ki, Dövlət Statistika Komitəsinin rəsmi statistika məlumatlarının istehsalı yayılması sahəsindəki fəaliyyətinin ən yeni ISO 9001:2015 Keyfiyyəti İdarəetmə Sistemi Beynəlxalq Standartının tələblərinə uyğunluğunun yoxlanılması məqsədilə sınaq, təftiş sertifikatlaşdırma sahəsində dünya liderlərindən olan İsveçrənin “SGS” şirkəti  ilə müqavilə bağlanmışdır. “SGS” şirkətinin audit qrupu tərəfindən ilk dəfə 2017-ci ilin mart ayında sertifikatlaşdırma auditi həm Dövlət Statistika Komitəsi aparatının şöbələrində, həm KİS-in tətbiq edildiyi 13 yerli statistika orqanında aparılmış nəticədə Komitənin aparatı 13 yerli statistika orqanıRəsmi statistika məlumatlarının istehsalı yayılmasısahəsində beynəlxalq uyğunluq sertifikatına layiq görülmüşdür. Daha sonra sertifikatlaşdırma auditi 2020-ci ilin mart ayında keçirilmiş bu dəfə audit həm Komitənin aparatının şöbələrində, həm KİS-in tətbiq edildiyi yerli statistika orqanlarında aparılmışdır. Nəticədə Komitənin aparatı ilə yanaşı daha 17 yerli statistika orqanı daRəsmi statistika məlumatlarının istehsalı yayılmasısahəsində beynəlxalq uyğunluq sertifikatına layiq görülmüşdür. Sonuncu sertifikatlaşdırma auditi isə 2023-cü ilin fevral ayında keçirilmiş Komitənin aparatı ilə yanaşı, 45 yerli statistika orqanı daRəsmi statistika məlumatlarının istehsalı yayılmasısahəsində beynəlxalq uyğunluq sertifikatına layiq görülmüşdür. Növbəti sertifikatlaşdırma mərhələsində Komitənin Aparatı ilə yanaşı bütün yerli statistika orqanlarının sertifikatlaşdırılması qarşıya hədəf kimi qoyulmuşdur.

Dövlət Statistika Komitəsində ISO 9001 beynəlxalq standartının tətbiqi ilə paralel statistika qurumları üçün rəsmi statistikanın istehsalına dair tələb olunan proseslərin müəyyən edilməsi izahı üçün çevik vasitə kimi qəbul olunanStatistik Biznes-Prosesin Ümumi Modeli”nin (GSBPM) tətbiqi həyata keçirilir. GSBPM 2009-cu ilin aprel ayında BMT-nin Avropa İqtisadi Komissiyası, Avropa İttifaqının Statistika Bürosu İqtisadi Əməkdaşlıq İnkişaf Təşkilatı tərəfindən birgə hazırlanmış beynəlxalq modeldir. Modelin əsas məqsədi rəsmi statistikanın hazırlanma mərhələlərini standartlaşdırmaq, nizamlamaq ölkələrarası müqayisə imkanlarını artırmaqdır. Dövlət Statistika Komitəsi 2012-ci ildə bu modelin Azərbaycan versiyasını hazırlamış bir neçə dəfə təkmilləşdirmişdir. Milli versiyada sonuncu təkmilləşdirmədən sonra GSBPM-in Azərbaycan versiyası  8 mərhələ, 44 altproses 110 subaltprosesdən ibarət olmaqla hazırlanmışdır. Modelin əsas üstünlükləri kimi statistik proseslərin xəritələndirilməsi, proseslər arasında ardıcıllıq, daxili audit qiymətləndirmə mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsi qeyd oluna bilər.  Modelin qeyri-xətti iterativ xarakteri, təhlil təkmilləşdirmə üçün geniş imkanlar yaradır.  Dövlət Statistika Komitəsində bu iki beynəlxalq modelin ISO 9001:2015 GSBPM-in inteqrasiya olunmuş şəkildə tətbiqi, rəsmi statistika sisteminin modernləşdirilməsində əsas rol oynayır. ISO 9001 standartı GSBPM statistik istehsalın keyfiyyətinin təmin olunması optimallaşdırılması sahəsində qarşılıqlı tamamlayıcı rol oynayır. Hər iki yanaşma fərqli aspektlərdən statistik proseslərin inkişafına töhfə verir: Belə ki,

1. Qaydaların sənədləşdirilməsi riayət olunması / Proseslərin sistemləşdirilməsi standartlaşdırılması - ISO 9001-in əsas prinsiplərindən biri proseslərin sənədləşdirilməsi müəyyən edilmiş qaydalara riayət edilməsidir. Bu, statistik istehsalda ardıcıllığı keyfiyyətin qorunmasını təmin edir. Eyni zamanda, GSBPM-in proses modeli proseslərin sistemləşdirilməsini standartlaşdırılmasını təmin edərək, statistik əməliyyatların aydın təkrarlanabilən formada həyata keçirilməsinə imkan yaradır.

2. PDCA (“Plan–Do–Check–Act”) tsikli ilə təkmilləşdirmə / Proseslərarası əlaqələrin idarə olunması - ISO 9001-də PDCA tsikli statistik istehsal proseslərinin davamlı təkmilləşdirilməsinə yönəldilmişdir. Bu yanaşma planlaşdırma, həyata keçirmə, yoxlama təkmilləşdirmə mərhələlərini əhatə edir. GSBPM isə proseslərarası əlaqələri müəyyən edir idarə etmə mexanizmləri vasitəsilə müxtəlif statistik proseslərin bir-biri ilə effektiv şəkildə əlaqələndirilməsini təmin edir.

3. Risk əsaslı yanaşma ilə potensial uyğunsuzluqların qarşısının alınması / İstehsal, təhlil, yayım qiymətləndirmənin çevik şəkildə təşkili - ISO 9001 risk əsaslı idarəetmə prinsiplərini tətbiq edərək potensial uyğunsuzluqların əvvəlcədən müəyyən edilməsini onların qarşısının alınmasını hədəfləyir. GSBPM isə istehsal, təhlil, yayım qiymətləndirmə mərhələlərini çevik şəkildə təşkil etməklə statistik məhsulların vaxtında düzgün təqdim olunmasına şərait yaradır.

4. İstifadəçi məmnunluğunun ölçülməsi artırılması / Məlumatların istifadəyə yararlılığının artırılması - ISO 9001 istifadəçi məmnuniyyətini əsas göstərici kimi qəbul edir statistik məlumatların keyfiyyətini artırmaq üçün bu göstəricini ölçməyi tövsiyə edir. GSBPM isə məlumatların istifadəyə yararlılığını artırmağa yönəlmiş prosesləri müəyyən edir ki, nəticədə statistika orqanlarının istehsal etdiyi məlumatlar istifadəçilər üçün daha faydalı əlçatan olur.

Beləliklə, ISO 9001 standartı ilə GSBPM modeli birlikdə tətbiq olunduqda, statistik istehsal proseslərinin planlaşdırılması, idarə olunması optimallaşdırılmasında həm keyfiyyət, həm effektivlik baxımından mühüm nəticələr əldə edilir. Bu yanaşma milli statistika sistemlərinin davamlı inkişafını beynəlxalq müqayisəliliyi dəstəkləyir hər iki modelin birgə tətbiqi keyfiyyətli statistik məhsulun istehsalına, resursların optimallaşdırılmasına idarəetmə proseslərinin şəffaflığına zəmin yaradır.

Dövlət Statistika Komitəsi tərəfindən həyata keçirilən keyfiyyətin idarə olunması sahəsində islahatlar həm təşkilati baxımdan, həm informasiya istehsalı baxımından rəsmi statistikanın inkişafına mühüm töhfələr vermişdir. ISO 9001 beynəlxalq standartının GSBPM modelinin paralel əlaqələndirilmiş tətbiqi nəticəsində proseslər sistemli sənədləşdirilmiş şəkildə aparılır, uyğunsuzluqlar operativ aşkar edilir aradan qaldırılır.

 

Vüqar Məmmədəlizadə,

Dövlət Statistika Komitəsinin Keyfiyyətin

idarə edilməsi metaməlumatlar şöbəsinin müdiri

 

İki sahil.- 2025.- 18 oktyabr, ¹189.- S.12.