«Əsrin müqaviləsi»nin
yol açdığı
zirvələr
Hər bir ölkənin
inkişafında iqtisadi
tərəqqinin rolu əvəzsizdir. Azərbaycanın
müasir inkişaf yolu da məhz bu amil üzərində qurulub. Ulu Öndər Heydər Əliyevin uzaqgörən və məqsədyönlü siyasəti
sayəsində ölkəmiz
dayanıqlı iqtisadi
inkişaf mərhələsinə
qədəm qoydu. Onun həyata keçirdiyi yeni neft strategiyası Azərbaycanın
iqtisadi potensialını
artırmaqla yanaşı,
bütün bölgələrin
sosial-iqtisadi inkişafını
sürətləndirdi, xüsusilə
işğaldan azad edilmiş torpaqlarımızın
yenidən bərpası
və quruculuq işlərinə mühüm
töhfələr verdi.
31 il əvvəl Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda yerləşən
“Azəri”, “Çıraq”
və “Günəşli”
yataqlarının dərinlikdə
yerləşən hissələrinin
kəşf olunması
və hasilatın pay bölgüsünə dair
sazişin imzalanması
ölkəmizi xarici sərmayələr üçün
açdı, beynəlxalq
əməkdaşlığa geniş imkanlar yaratdı. Bu saziş Azərbaycanın enerji sektorunda yeni bir dövrün başlanğıcı
olmaqla, ölkəmizin
dünya bazarlarında
mövqeyini möhkəmləndirdi
və iqtisadi inkişafın dayanıqlı
əsaslarının formalaşmasına
zəmin hazırladı.
“Gülüstan” sarayında
keçirilən imzalanma
mərasimində Ümummilli
Lider Heydər Əliyev bu mühüm hadisənin əhəmiyyətini xüsusi
vurğulamışdır: “Biz belə bir addım
atmaqla Azərbaycanın
dünya üçün,
dünya iqtisadiyyatı
üçün açıq
ölkə olduğunu
nümayiş etdiririk.
Biz bu müqaviləni
imzalamaqla Azərbaycan
Respublikası ilə dünyanın inkişaf etmiş dövlətləri,
onların ən böyük şirkətləri
arasında əlaqələr
yaradır, Azərbaycan
iqtisadiyyatının dünya
iqtisadiyyatına, azad
bazar iqtisadiyyatına qoşulması
üçün əsas
yaradırıq. Biz bu
müqaviləni imzalamaqla
xarici ölkələrdən
Azərbaycana investisiya
qoyulması üçün
böyük yol açırıq, digər
şirkətlərin də
Azərbaycanda fəaliyyət
göstərməsi üçün
zəmin yaradırıq”.
Ulu Öndər Heydər Əliyevin Prezident seçilməsindən sonra
ilk prioriteti Ermənistanın
təcavüzünün qarşısını
almaq və atəşkəsin əldə
olunması oldu. Ardınca o, ölkənin
iqtisadi inkişafı
və xalqın rifahını təmin etmək məqsədilə
neft strategiyasını
reallaşdırmağa başladı.
Qərbin aparıcı
neft şirkətlərinin
sərmayəsi olmadan
Azərbaycanın dünya
bazarına neft çıxarmaq imkanları
məhdud idi. Danışıqlar çətin
və gərgin şəraitdə aparılırdı.
Xarici şirkətlər
Azərbaycanın strateji
mövqeyini yüksək
qiymətləndirsələr də, sərmayə yatırmaq və hasilata başlamaqla bağlı tərəddüd
edirdilər. Məhz bu mərhələdə neft strategiyasının formalaşmasından başlayaraq,
Dövlət Neft Şirkətinin birinci vitse-prezidenti İlham Əliyev
danışıqlar prosesinə
cəlb edildi, yeni neft strategiyasının hazırlanmasının və
uğurla həyata keçirilməsinin ən
fəal iştirakçılarından
oldu. Onun bütün fəaliyyətinin
mərkəzində özünün
yığcam şəkildə
ifadə etdiyi belə bir ideya
dururdu: “Bizim məqsədimiz təkcə
neft hasil etmək, onu nəql etmək, bundan vəsait əldə etməkdən
ibarət deyildi. Bizim məqsədimiz neftdən gələn bütün, həm siyasi, həm iqtisadi mənfəətləri
Azərbaycan xalqının
gələcək mənafeyinə,
rifahına yönəltməkdən
ibarətdir”.
Bu baxış bucağı neftin yalnız bir resurs deyil,
həm də milli tərəqqiyə aparan yol olduğunu göstərirdi. “Əsrin
müqaviləsi” ilə
bağlı danışıqların
1994-cü ilin yazında
İstanbulda, yayında
isə Hyustonda keçirilən son mərhələləri
xüsusilə çətin
və gərgin keçdi. Bəzən danışıqlarda ciddi
böhran anları yaşanır, müəyyən
şərtlərin qəbuledilməzliyi
səbəbindən proses demək
olar ki, dayandırılmaq
məqamına gəlirdi.
Həmin mürəkkəb
dövrü Prezident
İlham Əliyev belə
xatırlayır: “Biz xarici
şirkətlərə deyirdik:
siz ayrı-ayrı şirkətlərin maraqlarını
müdafiə edirsiniz.
Biz isə ölkənin
və Azərbaycan xalqının maraqlarını
müdafiə edirik. Əgər siz səhvə yol versəniz, bu, sizin şirkətin yalnız bir layihəsində öz əksini tapacaq, əgər biz səhv etsək, bu səhv bütün Azərbaycan xalqının
mənafeyinə xələl
gətirəcəkdir. Başqa
sözlə, biz heç
cür heç bir səhvə yol verə bilmərik".
Məhz
bu milli məsuliyyət
hissi və prinsipial mövqe nəticəsində bütün
çətinliklərə baxmayaraq, müqavilə Azərbaycanın strateji maraqlarına tam uyğun şəkildə hazırlandı.
1994-cü
il sentyabrın 20-də ARDNŞ ilə 6 ölkənin 10 aparıcı neft şirkəti arasında Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda “Azəri”, “Çıraq” və “Günəşli” yataqlarının dərinlikdə
yerləşən hissəsinin
birgə işlənməsi
və neft hasilatının pay bölgüsü
haqqında “Əsrin müqaviləsi” imzalandı.
Bu müqavilə ilə
Azərbaycanın neft
sənayesinə “Amoco”, BP, “McDermott”,
UNOCAL, “Lukoyl”, “Statoil”, “Exxon”, “Türkiyə Petrolları”,
“Pennzoyl”, ITOCHU, “Ramco” və
“Delta” kimi nüfuzlu şirkətlər tərəfindən
böyük həcmdə
sərmayə yatırılmasına
razılıq verildi.
Bu gün qürurla deyə bilərik ki, ölkəmizə yatırılan
investisiyaların böyük
hissəsi neft-qaz sektoruna yönəlib. Son
22 il ərzində iqtisadi
artım əsasən
qeyri-neft sahələri
sayəsində əldə
olunub və bu da iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi siyasətinin
uğurunu göstərir.
Yalnız paytaxt Bakı deyil, bölgələrimiz də
iqtisadi inkişafı
ilə xarici investorların diqqətini
çəkir. Hazırkı
reallıqlar göstərir
ki, Azərbaycan qarşıya
qoyduğu bütün
hədəflərə uğurla
çatır. Hər
bir layihənin müvəffəqiyyətlə tamamlanması növbəti
böyük layihələrin
başlanmasına zəmin
yaradır. Azərbaycan
isə beynəlxalq səviyyədə təşəbbüsləri
həyata keçirən
və etibar qazanan ölkə kimi tanınır.
Dövlət başçısı İlham Əliyev 2006-cı ildə
Azərbaycan neftinin
Ceyhan terminalına çatması
münasibətilə xalqa
müraciətində bu
mühüm məqama
toxunmuşdur: “Gəlin
fərz edək ki, əgər 1994-cü ildə
"Əsrin müqaviləsi"
bağlanmasaydı, nə
olardı, əgər
çətin, ağır
şəraitdə Heydər
Əliyevin səyləri
nəticəsində biz Bakı-Tbilisi-Ceyhan
neft kəmərinin tikintisinə başlamasaydıq
nə olardı? Azərbaycan hansı problemlərlə üzləşərdi?
İndi Azərbaycanın dünyadakı
mövqeləri necə
ola bilərdi? Əlbəttə,
bunu təsəvvür
etmək çətin
deyildir. Bu gün Azərbaycanın inamlı
inkişafının əsas
səbəbi məhz
1990-cı illərin ortalarında
ulu öndər Heydər
Əliyev tərəfindən
başlanmış neft
strategiyasıdır. Bu neft
strategiyası bizə
böyük imkanlar yaratdı, böyük imkanlar da yaradacaqdır və biz bundan səmərəli
istifadə edəcəyik.”
1999-cu ildə Dövlət Neft Fondunun yaradılması
Ulu Öndər Heydər
Əliyevin uzaqgörən
və məqsədyönlü
siyasətinin bariz nümunəsi idi. Bu fond neft gəlirlərinin səmərəli idarə
olunmasını təmin
etmək məqsədi
ilə təsis edilmişdir və vəsaitlərindən istifadə
edilərək ölkənin
sosial-iqtisadi inkişafı
üçün mühüm
layihələr həyata
keçirilir. Dövlət
Neft Fondunun yaradılması və sonrakı strateji addımlar Azərbaycanın
iqtisadi müstəqilliyinin
möhkəmləndirilməsi və milli rifahın yüksəldilməsi üçün
əsas təməl olmuşdur. Dövlət Neft Fondu sayəsində Azərbaycan iqtisadiyyatının
dayanıqlılığı və gələcək nəsillərin rifahı təmin olunur. Ulu Öndərin
əsasını qoyduğu
neft strategiyasının
uğurla davam etdirilməsi üçün
daha bir əhəmiyyətli tarixi
sənəd imzalanmışdır.
2017-ci il sentyabr ayının
14-də Bakı şəhərindəki
Heydər Əliyev Mərkəzində Xəzər
dənizinin Azərbaycan
sektorunda “Azəri”, “Çıraq” və “Günəşli” yataqlarının
dərinlikdə yerləşən
hissəsinin birgə işlənməsi və neft hasilatının pay bölgüsü haqqında
kontraktın imzalanması
mərasimi keçirildi.
Bu sənədin imzalanması
ilə neft yatağının işlənmə
müddəti 2050-ci ilə
qədər uzadıldı.
Yeni sazişin imzalanması
mərasimində Prezident
İlham Əliyev “Əsrin
kontraktı”nı Ümummilli Lider Heydər Əliyevin Azərbaycan xalqı qarşısında misilsiz
xidmətlərindən biri
kimi dəyərləndirərək
bildirmişdir ki, bu mühüm sənəd ölkəmizin iqtisadi inkişafının təməlini
qoymuşdur. Dövlət
başçısı vurğulamışdır
ki, bu kontraktın nəticələri artıq
real həyatda özünü
göstərir və Azərbaycan xalqı həmin nəticələri
gündəlik həyatında
aydın şəkildə
hiss edir.
Bu gün “Əsrin müqaviləsi”nin qazandırdığı təcrübə,
iqtisadi dayanıqlıq
və beynəlxalq nüfuz Azərbaycanın
yaşıl enerji sahəsində də mühüm uğurlar əldə etməsinə
zəmin yaradır. Bu
strateji sənəd yalnız neft sektorunun inkişafı ilə kifayətlənməyib,
eyni zamanda ölkəmizin enerji siyasətini diversifikasiya etməsinə, alternativ və bərpaolunan enerji mənbələrinin
inkişaf etdirilməsinə
şərait yaradıb.
Neft ixracından əldə olunan gəlirlər bu gün Azərbaycanın enerji keçidi siyasətinə xidmət edən layihələrə
yönləndirilir və
yaşıl enerji sahəsinə xarici sərmayələrin cəlb
olunmasında əsas inam mənbəyi kimi çıxış edir. “Əsrin müqaviləsi” sayəsində
ölkə iqtisadiyyatında
sabitlik təmin olunub, qeyri-neft sektorunun inkişafı üçün güclü
baza formalaşıb.
Bu müqavilə, həmçinin
Azərbaycan əhalisinin
sosial rifahının yüksəldilməsində, infrastrukturun
yenilənməsində, regionların
dirçəlməsində, eləcə də təhsil, səhiyyə və digər sahələrə yatırımların
artmasında mühüm
rol oynayıb. Əldə olunan gəlirlər təkcə
iqtisadi deyil, siyasi və hərbi gücün formalaşmasına da mühüm
töhfə verib. Azərbaycanın beynəlxalq
arenada etibarlı tərəfdaş kimi tanınması, siyasi nüfuzunun artması,
regional təşəbbüslərdə liderliyinin güclənməsi
də bu neft strategiyasının uzunmüddətli nəticələrindəndir.
Məhz bu güclü iqtisadi-siyasi baza və xalq-iqtidar
birliyi sayəsində
2020-ci ildə Müzəffər
Ali Baş Komandan
İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə Azərbaycan Ordusu 44 günlük Vətən müharibəsində
tarixi Zəfər qazanaraq torpaqlarımızı
işğaldan azad etdi. Bu Qələbənin
təməlində duran
əsas amillərdən
biri də məhz “Əsrin müqaviləsi” ilə başlanan strateji inkişaf xətti və bu siyasətin
ölkəmizə qazandırdığı
gücdür.
Bu gün işğaldan azad edilən Qarabağ və Şərqi Zəngəzurda, eləcə
də Naxçıvan
Muxtar Respublikasında,
Xızı rayonunda və Abşeron yarımadasında alternativ
enerji mənbələrinin
yaradılması və
inkişaf etdirilməsi
istiqamətində ciddi
addımlar atılır.
Bu sahəyə böyük
sərmayələr yatırılır,
beynəlxalq təcrübəyə
malik, innovativ texnologiyalar
tətbiq edən şirkətlər ölkəmizə
dəvət olunur. Bu təşəbbüslər Azərbaycanın
enerji sektorunun müasirləşdirilməsi və
davamlı inkişafını
təmin etməklə
yanaşı, regionların
sosial-iqtisadi inkişafına
da yeni təkan verir. “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi
inkişafa dair Milli Prioritetlər” çərçivəsində
enerji balansında bərpaolunan enerjinin payını 30 faizə yüksəltmək məqsədi
ölkəmizin gələcəkdə
enerji təhlükəsizliyinin
daha da gücləndirilməsini,
iqtisadiyyatın dayanıqlılığının
artırılmasını və
ətraf mühitin mühafizəsini təmin
etməyi hədəfləyir.
Bu, həmçinin ölkənin
ekoloji vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması, karbon qazı emissiyalarının azaldılması
və yaşıl inkişaf prinsiplərinə
uyğun hərtərəfli
siyasətin formalaşdırılması
baxımından böyük
əhəmiyyətə malikdir.
Bərpaolunan enerji mənbələrinin inkişafı
Azərbaycanın enerji
sektorunda diversifikasiyanı
təmin etməklə,
gələcək nəsillər
üçün təmiz
və təhlükəsiz
enerji təminatı yaratmaqla yanaşı, qlobal iqlim dəyişiklikləri
ilə mübarizədə
də ölkəmizin
rolunu artırır.
Bu istiqamətdə görülən
işlər Azərbaycanın
regional və beynəlxalq
enerji bazarlarında rəqabət qabiliyyətini
daha da yüksəldir,
iqtisadi müstəqilliyimizi
möhkəmləndirir və
dayanıqlı inkişaf
strategiyasının həyata
keçirilməsində mühüm
mərhələdir.
Bölgələrimiz arasında sağlam rəqabət mühiti formalaşıb.
Prezident İlham Əliyevin
irəli sürdüyü
iqtisadi təşəbbüslər
ictimaiyyət tərəfindən
yüksək rəğbətlə
qarşılanır və
geniş dəstək
qazanır. Bir çox
neft hasil edən ölkələrdən
fərqli olaraq Azərbaycan neft gəlirlərini insan kapitalına çevirməyi
bacarıb. İqtisadi
inkişafın əsasını
təşkil edən üç mühüm istiqamət -enerji, nəqliyyat və ərzaq təhlükəsizliyi
sahələrində davamlı
tərəqqi müşahidə
olunur. Bu inkişafın
təməlində isə
Ulu Öndər Heydər
Əliyevin müəllifi
olduğu neft strategiyası və həmin strategiyanın bu gün Prezident
İlham Əliyev tərəfindən
ardıcıl və uğurlu şəkildə
həyata keçirilməsi
dayanır.
“Əsrin müqaviləsi”
yalnız iqtisadi deyil, həm də siyasi baxımdan ölkəmizə
mühüm dividendlər
qazandırdı, Azərbaycanı
iri investisiyalar üçün cəlbedici
məkana çevirdi,
sabitlik və etibarlılıq nümunəsi
kimi mövqeyini daha da möhkəmləndirdi.
Bu müqavilədən sonra
imzalanan çoxsaylı
neft-qaz sazişləri
və Anlaşma memorandumları Azərbaycanın
beynəlxalq nüfuzunun
və tərəfdaşlıq
imkanlarının göstəricisidir.
Ölkə iqtisadiyyatına yönələn
investisiyaların həcminin
ildən-ilə artması,
xüsusilə daxili investisiyaların xarici investisiyaları üstələməsi
Azərbaycanın öz
iqtisadi gücünə
və sahibkarlıq potensialına verdiyi önəmin göstəricisidir.
Bu, həm də dövlətin sahibkarlığın
inkişafına göstərdiyi
ardıcıl dəstəyin
bariz təzahürüdür.
Yaradılan münbit biznes mühiti, vergi və maliyyə
təşviqləri, həmçinin
dövlət proqramları
nəticəsində yerli
iş adamları daha aktiv fəaliyyət
göstərir, iqtisadiyyatın
müxtəlif sahələrinə
sərmayələr yönəldilir.
Bununla yanaşı, əhalinin ərzaq təhlükəsizliyinin təmin
edilməsi və aqrar sahənin dayanıqlı inkişafı
dövlət siyasətinin
əsas prioritetlərindəndir.
Bu məqsədlə ölkənin
müxtəlif bölgələrində
müasir tələblərə
cavab verən aqroparklar və iri fermer təsərrüfatları
yaradılır. Yeni texnologiyalara
əsaslanan bu təsərrüfatlar məhsuldarlığın
artırılmasına, ixrac
potensialının genişləndirilməsinə
və kənd təsərrüfatı məhsullarının
keyfiyyətinin yüksəldilməsinə
xidmət edir. Artıq beş ilə yaxındır ki, Azərbaycan öz tarixinin mühüm və şərəfli mərhələsini yaşayır.
İşğaldan azad
edilmiş ərazilərin
bərpası və yenidən qurulması istiqamətində genişmiqyaslı
işlər həyata
keçirilir. Bu proses təkcə
fiziki infrastrukturun yaradılması ilə məhdudlaşmır, eyni
zamanda, ölkənin gələcək iqtisadi inkişafı üçün
strateji zəmin formalaşdırır. İqtisadi
rayonların yeni bölgüsü
və «Azərbaycan
2030: sosial-iqtisadi inkişafa
dair Milli Prioritetlər»in
təsdiqlənməsi gələcək
inkişaf modelinin əsas konturlarını müəyyən edir. Bu sənədlər regionların
ixtisaslaşması, resurslardan
səmərəli istifadə,
rəqabətqabiliyyətli iqtisadi mühitin formalaşdırılması baxımından
mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Qarabağ
və Şərqi Zəngəzurda həyata keçirilən layihələr-yaşayış
kompleksləri, sənaye
parkları, aqroparklar,
nəqliyyat və logistika infrastrukturu bölgənin
böyük investisiya
məkanına çevriləcəyini
deməyə əsas verir. Bu bölgələr
təkcə iqtisadi inkişaf deyil, həm də dayanıqlı məskunlaşma,
sosial rifah və milli birliyin rəmzinə çevrilməkdədir.
Şəmsiyyə Əliqızı
İki sahil.- 2025.- 20 sentyabr, ¹169.-
S.3.