AMEA-nın müxbir üzvü Yaqub Mahmudov və
Naxçıvan tarixi məsələləri
Ölkəmizdə Yaqub Mahmudov
adı, belə demək mümkünsə, hər kəsə
tanış olan, sevilən, hörmət bəslənilən,
xalqın taleyini öz taleyində yaşadan görkəmli
tarixçi alim kimi məlumdur. O, ilk növbədə fədakar
pedaqoq, Vətənimizin ən ağır, gərəkli
günlərində həmişə prinsipial mövqeyi ilə
seçilən vətənpərvər ziyalı, Azərbaycan
həqiqətlərini, xalqımızın haqq işini
qoruyan, onu bütün dünya ictimaiyyətinə
çatdıran, bu yolda heç nədən çəkinməyən
yüksək erudisiyalı, görkəmli azərbaycanşünas
alim və ictimai xadimdir.
Yaqub Mahmudov AMEA
A.A.Bakıxanov adına Tarix İnstitutunun direktoru, Milli Məclisin
deputatı, fakültə dekanı, kafedra müdiri, Dissertasiya
Şurasının Sədri, Ensiklopediyanın elmi işlər
üzrə direktor müavini, tarix ixtisası üzrə
Respublika Əlaqələndirmə Şurasının sədri...
və onlarla vəzifəni şərəflə, ən
yüksək səviyyədə və uğurla yerinə
yetirmiş və bu gün də işlədiyi vəzifələrə
şərəf gətirir. Yaqub müəllim həm də həyatda
gərgin, yorulmaq bilməyən fəaliyyəti ilə
uğurlar qazanmışdır: AMEA-nın müxbir
üzvü, Əməkdar elm xadimi, “Şöhrət” ordenli,
Y.Məmmədəliyev adına mükafatın laureatı,
tarix elmləri doktoru, professor... və neçə-neçə
uğurların sahibi. Ən başlıcası isə dövlət
və dövlətçiliyə, torpağa və xalqa ürəkdən
bağlı olan, xalqın dərin və sonsuz məhəbbətini
qazanan görkəmli alim, nüfuzlu müəllim, vətənpərvər
ziyalı və ictimai xadim.
Yaqub Mahmudov Azərbaycanın
şimal-qərb bölgəsində anadan olmuş və orada
boya-başa çatmışdır. Lakin ölkəmizin
bütün bölgələri Yaqub müəllim
üçün əziz və doğmadır. “Ata yurdu” dərsliyinin
müəllifi Azərbaycanın bütün tarixi
torpaqlarının təəssübünü çəkən,
onu bütöv Azərbaycan bilən və tədqiqatlarını
bu yöndə aparan görkəmli tarixçidir. Azərbaycana,
onun tarixi coğrafiyasına, ərazisinə, etnik tarixinə -
bütövlükdə Azərbaycan tarixinə kəc baxan,
onu saxtalaşdıran “tədqiqatçılar”
qarşısında vətən qeyrətli tarixçi-
alimimizi - Yaqub Mahmudovu görürlər.
Azərbaycanın
dövlətçilik ənənələri Yaqub müəllimin
tədqiqatlarının əsasını təşkil edir. Onun
çox sanballı əsərləri tarix elmimizi əhəmiyyətli
dərəcədə zənginləşdirmişdir. Azərbaycan
tarix elminin inkişafı sahəsində yorulmadan
çalışmış, yarım əsr fəaliyyət
göstərmiş, çox böyük uğur və
nüfuz qazanmışdır.
Y.Mahmudov uzun illər ali
təhsil sistemində çalışmış, rəhbər
vəzifələr tutmuşdur. Onun minlərlə yetirməsi
vardır. Fəxrlə qeyd etməyi özümə borc bilərək
bildirirəm ki, mən də Yaqub müəllimin tələbələrindən
biriyəm. Respublikamızın ictimai-siyasi və mədəni
həyatında, ölkəmizdən xaricdə də onun yetirmələri
uğurla fəaliyyət göstərirlər.
Y.Mahmudov Azərbaycanın
görkəmli ziyalılarından biridir. O, müstəqil Azərbaycan
dövlətinin qorunub saxlanması və möhkəmləndirilməsi
üçün əlindən gələni etmiş və bu
gün də səmərəli fəaliyyət göstərir.
Onun tədqiqatları daha çox Azərbaycanın Avropa
ölkələri ilə əlaqələrinə, Azərbaycanın
diplomatiya tarixinə həsr edilmişdir. Lakin son illərdə
məkrli düşmənlərimizin Azərbaycan
torpaqlarına iddiaları, onu “böyük Ermənistan”a qatmaq
arzuları Yaqub müəllimin elmi fəaliyyətində yeni
istiqamətin yaranmasına səbəb olmuşdur. Qarabağ
problemi, İrəvan dərdləri, Naxçıvan tarixi, azərbaycanlılara
qarşı törədilmiş soyqırımı və
deportasiyalar tarixinə Y.M.Mahmudov daha çox diqqət yetirir.
Yaqub Mahmudov
Naxçıvanla, onun tarixi, abidələri və görkəmli
yetirmələri ilə daim maraqlanmış, bunların tədqiqinə
ciddi diqqət yetirmişdir. Yaqub müəllim dəfələrlə
Naxçıvan Muxtar Respublikasına səfərlər
etmiş, onun bölgələri, arxeoloji, tarixi və memarlıq
abidələri ilə yaxından tanış olmuş, onlar
haqqında mötəbər tədqiqatçı sözü
demişdir. Gəmiqayaya, Əlincə qalasına, Ordubad abidələrinə,
Qarabağlar, Xanəgah, Möminə xatın türbələrinə,
Nuh peyğəmbərin məzarüstü abidəsinə -
onlarla abidəyə tədqiqatçı marağı ilə
baxmış və onları tədqiq etmişdir. Gənc tədqiqatçılara
elmi rəhbərlik etmiş, onlara istiqamət vermiş,
Naxçıvan xanlığının tarixinin,
Naxçıvan bölgəsinin tarixi-demoqrafik vəziyyətinin
araşdırılmasına nail olmuşdur.
Y.Mahmudov əvvəlki
illərdə olduğu kimi, 2003-cü ilin sentyabrında da
Naxçıvana səfər etmiş, bir həftə ərzində
Naxçıvanı gəzmiş, öyrənmiş və nəticədə
“Qədim diyarın çağdaş günləri” adlı
çox sanballı və tarixi tutumu olan böyük həcmli
məqaləsini yazmışdır (“Xalq qəzeti”, 2-3 dekabr
2003-cü il). Y.Mahmudov burada təkcə öz təəssüratlarını
qeyd etməmişdir. Məqalədə Əshabi-Kəhf, Gəmiqaya,
Xanəgah kompleksi, Əlincəqala, Ordubadın tarixi və
memarlıq abidələri, Şəki süvarilərinin Əlincəqalanın
müdafiəsində iştirakı, Göynük kəndinin
(Culfa rayonu) tarixi, Naxçıvan Dövlət Universiteti,
Akademiyanın Naxçıvan bölməsi, Naxçıvan
Muxtar Respublikası Ali Məclisi sədrinin tariximizə
göstərdiyi diqqət və qayğıdan əsl vətəndaş
yanğısı, tədqiqatçı səriştəsi ilə
bəhs etmişdir.
Y.Mahmudov
Naxçıvan tarixinin müxtəlif məsələlərindən
yeri gəldikcə bəhs etmiş və onu yüksək qiymətləndirmişdir.
O, tarixçi alim, t.e.d. K.Şükürovla birgə
“Naxçıvan: tarixi və abidələri” adlı (B., “Təhsil”,
2007, 216 s.) çox dəyərli kitab yazmışdır. Kitabda
Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi və
dünyanın ən qədim mədəniyyət mərkəzlərindən
biri olan Naxçıvan tarixindən bəhs edilir. Əsərdə
Naxçıvanın keçdiyi tarixi inkişaf yolu
ayrı-ayrı dövrlər üzrə nəzərdən
keçirilir. Kitaba əlavə olunmuş illüstrasiya
materialı onun əhəmiyyətini artırır və
Naxçıvanın tarixi və abidələri haqqında
dolğun təsəvvür yaradır.
Y.Mahmudov
Naxçıvanın Yer kürəsində həyatın
başlandığı ilk insan məskənlərindən
biri olduğunu qeyd edir. Göstərir ki, “Qədim Şərq
sivilizasiyaları ilə sıx bağlı olan
Naxçıvan tarixi inkişafın gedişində dərin
iz qoymuşdur. Bu diyarda Azərbaycan xalqının zəngin
tarixi, elmi və mədəni irsi formalaşmışdır”.
Naxçıvan Paleolit
dövründə ən qədim insanların ilk
yaşayış məskənləri olmuşdur. Sonrakı
dövrlərdə də bu ərazilərdə insanların
yaşaması məlumdur. Y.M.Mahmudov Naxçıvanın
arxeoloji və tarixi abidələrindən Qazma, Kilit, Əshabi-Kəhf
mağaraları, I Kültəpə, II Kültəpə,
Ovçulartəpəsi, Damlama, Maxta, Gəmiqaya
qayaüstü təsvirləri, boyalı qablar və
Naxçıvan mədəniyyəti haqqında maraqlı
fikirlər söyləmişdir. “Naxçıvan
torpağı bu planetdə torpaq süxurlarının,
ayrı-ayrı geoloji qatların ilkin əmələ gəldiyi
yerdir. İlk yerdir ki, planetimizdə həyat burada
başlanıb, insan cəmiyyəti formalaşmağa burada
başlayıb, ibtidai insanlar formalaşmağa məhz burada
başlayıb”.
Naxçıvanın qədim
türk yurdu olduğunu Y.M.Mahmudov dəfələrlə
söyləmişdir. O, göstərmişdir ki,
“Naxçıvan ərazisinin ən qədim sakinləri olan Azərbaycan
tayfaları, burada meydana gəlmiş tayfa birlikləri Azərbaycanın
etnik-siyasi tarixində mühüm rol oynamışdır”.
Ermənilərin
Naxçıvanla bağlı əsassız ərazi
iddialarına Yaqub müəllim dəfələrlə layiqli
cavab vermişdir. O göstərmişdir ki, erməninin
bura-Naxçıvana qətiyyən dəxli yoxdur.
Çünki ermənilər ümumiyyətlə Asiya qitəsinə
gəlmədirlər. Onlar bura Balkan yarımadasından
köçüb gəliblər. Özü də Asiya qitəsinə
köçüb gələnlər onların özləri
yox, ulu babaları hesab olunan tayfalardır.
Ermənilərin
Naxçıvan ərazisinə XIX əsrin 20-30-cu illərində
köçürüldüyü məlumdur. Bununla əlaqədar
Y.Mahmudov qeyd edir ki, “Bu torpaqlar qədim Azərbaycan
torpaqlarıdır. Doğrudur, XIX yüzilliyin əvvəllərində
Rusiya-İran və Rusiya-Türkiyə müharibələri
dövründə və bundan sonra çar hökuməti
İran və Türkiyədən Şimali Azərbaycana
kütləvi surətdə erməni köçürərkən
Naxçıvanda da erməniləri yerləşdirməyə
cəhdlər göstərib. Lakin qəhrəman
Naxçıvan camaatı ermənilərin burada qərar
tutmasına imkan verməyib. Və beləliklə,
Naxçıvan tarixin ən qədim çağlarından bu
günədək əzəli Azərbaycan torpağı olaraq
qalıb”.
Naxçıvanın
bir sıra torpaqlarının heç bir əsas olmadan ermənilərə
verilməsinə öz kəskin etirazını bildirən
Y.Mahmudov bunu beynəlxalq müqavilələrin şərtlərinin
kobudcasına pozulması hesab etmişdir: “Biz çar
Rusiyası və sovet hakimiyyəti dövrlərində Azərbaycana
qarşı yol verilmiş haqsızlıqlara, bizdən
qoparılıb ermənilərə verilmiş ərazilərlə
bağlı məsələyə öz münasibətimizi
bildirməliyik. Nə üçün biz iddia
qaldırmırıq ki, Naxçıvan
xanlığının keçmiş ərazisi nə qədər
idi? Və Sovet dövründə Moskva və Qars müqavilələrinə
əsasən Naxçıvanın sərhədləri müəyyənləşdirilib.
Nə üçün bu sərhədlər dəyişdirilib?
Bizim fikrimizcə, bu məsələ ilə bağlı iddia
qaldırmaq lazımdır...”.
Y.Mahmudov bir neçə
dəfə Naxçıvan tarixinin mövcud vəziyyəti,
öyrənilmə səviyyəsi və bunun tədqiqinin zəruriliyini
irəli sürmüşdür. Qeyd etmişdir ki,
Naxçıvanımızda elm, o cümlədən də
tarix elmi sürətlə inkişaf edir. Tarix sahəsində
yazılmış əsərlərin həsr olunduğu
problemlər də çox aktualdır. Lakin bununla bərabər,
Naxçıvan tarixinin hələ də zəif işlənildiyi
və xarici dillərə tərcümələrin lazımi səviyyədə
olmadığını göstərmişdir. AMEA
A.A.Bakıxanov adına Tarix İnstitutunun, Naxçıvan
bölməsinin və Naxçıvan Dövlət Universiteti
əməkdaşlarının iştirakı ilə ikicildlik
Naxçıvan tarixi üzərində iş gedir. Əsər
artıq yazılıb və yekun mərhələsindədir.
Son illərdə həmin elm və tədris müəssisələri
əməkdaşlarının və xarici ölkə alimlərinin
iştirakı ilə iki mühüm beynəlxalq simpozium
keçirilmişdir: “Naxçıvan: tarixi gerçəklik,
müasir durum, inkişaf perspektivləri” (9-10 iyun 2006-cı
il); “Naxçıvan bu gün: islahatlar, perspektivlər” (5-6
oktyabr 2007-ci il). Beynəlxalq simpoziumlarda Naxçıvanın
tarixi, arxeologiyası, mədəniyyəti, toponimikası,
iqtisadiyyatı və b. sahələri ilə əlaqədar
125-dən artıq elmi məruzələr dinlənilmişdir.
Yaqub Mahmudovun “Tarixdə və tariximizdə
Naxçıvanımız”, “Böyük Ermənistan
uydurması: terror, soyqırımları və özgə
torpaqlarına yiyələnmək “ideologiyası”
mövzularındakı məruzələri ciddi maraq
doğurmuş, Naxçıvan tarixi, mədəniyyəti,
abidələri və görkəmli şəxsiyyətlərinin
fəaliyyəti təhlil edilmişdir.
Dünyanın ən qədim
mədəniyyət ocaqlarından biri olan Naxçıvanda
bunun üçün xeyli sübutlar vardır. Y.Mahmudov belə
sübutlara aşağıdakıları aid etmişdir: Əshabi-Kəhf,
Gəmiqaya, Nuhla bağlı əfsanələr və yer
adları, tarixi yerlər, rəvayətlər,
saysız-hesabsız abidələr və b.
Y.Mahmudov
yazılarında, çıxışlarında
Naxçıvan şəhəri, onun qədimliyi, şəhər
mədəniyyəti haqqında da bəhs etmiş,
Naxçıvanı dünyanın ən qədim şəhərlərindən
biri hesab edir. O, məqalələrinin
birində yazmışdır ki, “...bizim
Naxçıvanımız dünyanın ən qədim şəhərlərindən
biridir. Əgər biz dərindən araşdırsaq, görərik
ki, dünya tarixində ən qədim şəhər mədəniyyətinin
başlandığı yer də Azərbaycandır!
Dünyanın ən qədim bir neçə şəhərindən
biri də məhz Naxçıvandır!”
Tarixçi-alim
yazdığı kitab və monoqrafiyalarda, elmi məqalələrdə
və publisist yazılarda Naxçıvanın görkəmli
yetirmələrindən qürur hissi və fəxrlə bəhs
etmişdir.
Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin siyasi və
dövlətçilik fəaliyyətinə onlarla elmi əsər
həsr edən Y.Mahmudov “Azərbaycan tarixində Heydər Əliyev
şəxsiyyəti” monoqrafiyasında bu böyük azərbaycanlının
şəxsiyyətinə Azərbaycanın dövlətçilik
tarixi fonunda nəzər salır. Y.M.Mahmudov
yazmışdır ki, Naxçıvan Heydər Əliyev kimi
dahi siyasətçinin vətənidir. “Heydər Əliyev
dünya tarixində Atatürk, Vaşinqton, Bismark, Nehru kimi
simalarla müqayisə edilən tarixi şəxsiyyətdir. Mənim
aləmimdə Heydər Əliyev öz Vətəni
üçün onunla müqayisə olunan tarixi şəxsiyyətlərdən
daha çətin problemləri həll etmişdir. Çünki
Bismarkın arxasında böyük Almaniyanın potensialı,
Vaşiqtonun arxasında Amerikanın qüdrəti dururdu. ...Heydər
Əliyev isə kiçik, əzilən, ayrı-seçkiliyə
məruz qalan bir xalqın nümayəndəsi idi. Lakin buna
baxmayaraq, dünyanın altıda birinə sahib olan bir ölkənin
- Sovet İttifaqının rəhbərlərindən biri səviyyəsinə
ucala bildi”.
Y.Mahmudov Heydər Əliyevi
böyük azərbaycanlı, Azərbaycanın xilaskarı
kimi səciyyələndirərək yazmışdır: “Əliyev
şəxsiyyəti öyrənilməmiş dünyadır! Bu
nadir dühanın siyasət aləmini bitib-tükənməyən,
sahilləri görünməyən ümmana bənzətmək
olar. Misilsiz dövlət xadimi ən nadir, ən mürəkkəb,
hətta çıxılmaz hesab olunan vəziyyətlərdən
Vətən üçün, doğma xalqından ötrü
heç kəsin görmədiyi ən yaxşı
çıxış yolu tapmaq bacarığı Allahın
ona bəxş etdiyi vergidir. Bütün bunlar bir keyfiyyət
altında birləşir: Heydər Əliyev BÖYÜK AZƏRBAYCANLIDIR,
Azərbaycan xalqının, Azərbaycan torpağının
misilsiz təəssübkeşidir”.
Y.Mahmudov ölkəmizin
görkəmli şəxsiyyətləri, siyasi və dövlət
xadimləri olan Prezident İlham Əliyev və
Naxçıvan MR Ali Məclisinin Sədri Vasif Talıbovun fəaliyyətini
geniş təhlil etmiş, Azərbaycanın hərtərəfli
inkişafında onların əvəzedilməz rolunu göstərmişdir.
Naxçıvan tarixi Əbubəkr
Əcəmi Naxçıvani, Nəsirəddin Tusi, Cəmşid
Naxçıvanski, Cəlil Məmmədquluzadə, Hüseyn
Cavid, Yusif Məmmədəliyev və onlarla ümumdünya
korifeylərinin tarixidir. Bu korifeylərin hər biri haqqında
sanballı oçerklər yazan Y.Mahmudov onların tarixi xidmətlərini
və fəaliyyətlərini çox yüksək dəyərləndirmişdir.
Ümumiyyətlə,
AMEA-nın müxbir üzvü, əməkdar elm xadimi,
professor Y.M.Mahmudov Naxçıvan tarixinin problemləri və
tarixi mərhələləri haqqında obyektiv, əhatəli
və əsl tədqiqatçı sözü demişdir və
bu fikirlər sabahkı tədqiqatçılar
üçün elmi istiqamət təşkil edəcək,
onların əməli fəaliyyətləri üçün
isə çox faydalı olacaqdır.
Yekunda, müəllimim
Yaqub Mikayıl oğlu Mahmudovu - görkəmli Azərbaycan
tarixçisini, tanınmış elm mücahidini 70 illik
yubileyi münasibətilə çoxsaylı yetirmələri
adından səmimi qəlbdən təbrik edir, Ulu Tanrıdan
ona uzun ömür, möhkəm cansağlığı,
yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzulayıram.
İsmayıl Hacıyev
İki sahil.- 2009.- 4 fevral.- S. 6.