Tut ağacının
pıçıltısı...
Musiqidən yazmağa başlayan istənilən qələm sahibi əvvəlcədən məğlubiyyətə düçar olmuş kimi görünür.
Dəfələrlə deyilmiş həqiqətdir ki, musiqinin əsl böyüklüyü elə sözlə ifadə etməyin mümkünsüzlüyündədir. Çünki musiqi heç bir sözə sığmayan bəşəri hiss və duyğuların, səmavi sakral energetikanın ifadəsidir.
Belə olan halda, bəs niyə musiqi əsərləri barəsində bəstəkarlar, ifaçılar haqqında bu qədər məqalələr, monoqrafiyalar, kitablar yazırlar? Yoxsa bütün bunları yazan qələm sahibləri, yazıçılar, alimlər elə hesab edirdilər ki, həqiqətən də onları ruhlandıran musiqilərdən aldıqları energetikanı sözə - yazıya sığışdıra biləcəklər? Təbii ki, yox... Bütün bu yazarlar həqiqəti çox gözəl başa düşürdülər. Lakin buna rəğmən yenə də yazırdılar və indi də yazırlar...
Bəs niyə? Çünki keyfiyyətli musiqi insan ruhunun elə nöqtələrinə toxunur ki, elə bil yatmış duyğusal enerji mənbələrinin üstünü açır, işığa çıxardır, azadlığa buraxır. Bu gizli nöqtələrdən çıxan enerji axınını isə ruhun içində qapadıb saxlamaq çox çətindir. İnsan aldığı enerjini nə formadasa bölüşməlidi. Kimsə sözlə, kimsə yazıyla, kimsə də başqa bir formada...
Deməli, bu zaman subyektiv amil ön plana çıxır. Əlbəttə,
musiqinin tarixilə və sırf peşəkar texniki tərəflərilə
bağlı məqamları çıxmaq şərtilə,
bu barədə yazılan bütün yazılar, deyilən
bütün fikirlər subyektiv xarakter daşıyır.
Vaqnerin "Valkiriyalar"ı kiminçünsə
döyüşə səsləyən bir marşdısa, kiminçünsə
də ruhunun ən zərif qatlarına toxunan romantik bir
duyğu axınıdır. "Bayatı-Şiraz"
muğamının "Mayə"si kiminsə nəzərində
sonsuz ağrı-acının, iztirabın ifadəsidirsə,
bir başqasının nəzərində ali
səmavi gözəlliyin təcəssümüdür.
Hətta, məncə, bir çox hallarda müəyyən
musiqilər insan ruhu üçün lakmus kağızı
rolunu oynayır. Hansısa konkret musiqilərlə kontakt zamanı
insanın ruhunda hansı hiss və duyğuların
yaranması onun özünün daxili aləminin keyfiyyətindən,
ruhunun hansı halda olmasından xəbər verir... Başqa
sözlə desək, musiqi həm də insanları həm
öz-özünə, həm də bir-birinə
tanıtdırır... Əlbəttə, tanımaq istəyənlər
üçün...
Şərq musiqisində bir dinləyici olaraq məni cəlb
edən, hiss və duyğuların məhz pərdəli şəkildə
təqdim olunmağıdır. Bu da Şərq xalqlarının,
ələlxüsus da Azərbaycan xalqının milli
mentalitetindəki pərdəliliklə bağlıdır.
Biz tarixən hiss və duyğuların, arzu və istəklərin
açıq-aşkar, çılpaq şəkildə ifadəsini
sevməmişik. Nə şeirdə, nə musiqidə, nə
də başqa sənət növlərində... (Səbəbləri məlumdur, bu barədə bir
neçə yazıda öz fikirlərimi yazmışam, təkrar
eləmək istəmirəm).
Düzdü, açıq sənət növləri daha
kütləvi olub, daha çox yayılıb. Lakin bütün dünyada ali sənət nümunələri həmişə
öz pərdəliliyi ilə seçilib (Təbii ki, pərdələrin
müxtəlif formaları və rənglərini nəzərə
almaq şərtilə).
Azərbaycan musiqisinin sovet dövründəki nümunələrinə
diqqət yetirəndə, yenə də həmin pərdəliliyi
görürük. Hətta XX əsrdə də bizim musiqimiz heç vaxt
insanın hiss və duyğularını, əzab və
iztirablarını açıq və çılpaq şəkildə
ifadə etməyə çalışmayıb.
Lakin əfsuslar
olsun ki, son on beş ildə
Qloballaşmanın və Qərb mədəniyyətinin təsiri
altında bizdə də sürətlə sənətin (eyni
zamanda, musiqinin) çılpaqlaşması prosesi gedir. İnsanın ruhundan bütün pərdələri
götürmək geniş yayılan bir dəb halını
alıb. Klassik prizmadan baxanda, bunu sənətin
enişi kimi də dəyərlədirmək olar. Bəli,
ədəbiyyat da, musiqi də, başqa sənətlər də,
sanki insanın ali səmavi hiss və
duyğularından ayrılıb, "qurşaqdan
aşağı" enir, yerə yaxınlaşır, sırf
cismani hiss və duyğuların ifadəçisinə
çevrilir...
Bu hal nə dərəcədə yaxşıdır, ya
pisdir - bunu tarix göstərəcək. Lakin həmişə
olduğu kimi, bu gün də elə sənətkarlar var ki,
ümumi axına qoşulmur, nə qədər çətin
olsa da, öz sənətini öz ruhunun pərvaz elədiyi
yüksəkliklərdə saxlaya bilir. Əlbəttə
ki, çətindir. Çünki ortaya
bayağı, "qurşaqdan aşağı" sənət
nümunələri qoyaraq, kütləni öz ardıyca apara
bilən dırnaqarası sənətkarlardan fərqli olaraq,
belə "tək"lər müəyyən qədər
kölgədə qalmış kimi görünə bilər.
Ancaq belə deyil. Həqiqətən
keyfiyyətli sənət bütün axınlardan, ələlxüsus
da zamanın axınından həmişə yuxarı
dayanmağa çalışır.
Bu gün Azərbaycan musiqisində bu cür "tək"lərdən
danışanda, şəxsən mən bir neçə
imzanı xatırlayıram ki, bunlardan biri də xalq artisti,
gözəl bəstəkarımız Aygün Səmədzadədir.
Aygün xanımın bütün musiqilərinə
fikir verəndə, şəxsən mənim diqqətimi
çəkən ən əsas detal, bayaq haqqında
danışdığım "pərdə" məqamıdır. Bəli,
Aygün xanım XXI əsrin bəstəkarıdır, lakin, ən
əsas, Azərbaycan bəstəkarıdır və Azərbaycan
xalqının minillik təfəkkür və
duyğusallıq dünyasına bütün
varlığı ilə bağlıdır. Məhz buna
görə də, hətta müasir insanın hiss və
duyğularının musiqi dililə ifadə edərkən belə,
bunu həyalı bir Azərbaycan xanımı kimi edir -
hay-küylə, qışqır-bağırla yox, məhz
utancaqlıqla, sakitliklə, az qala pıçıltıyla...
Ancaq bu pıçıltının arxasında
necə böyük və zəngin hiss və
duyğuların, təəssüratların gizləndiyini hiss
eləmək çətin deyil.
Onun mahnılarında yüksək, aqressiv tonlara rast gəlmək
mümkün deyil. Ümumiyyətlə, onun musiqi
dünyasında bu gün bir çoxlarına xas olan gərginliyə,
qatı qəzəbə, acı nifrətə, aqressiyaya
ehtiyac yoxdu. Qara-boz rənglər yaddı Aygün
xanıma...
Bəli,
bu gün əksər sənət növlərində bunu
müşahidə edirik ki, sənətkar öz içindəki
bütün ağrı-acını, qəzəbi, nifrəti,
kin-küdurəti sənətinə boşaldıb,
özü rahatlanır, əvəzində bütün bu
neqativ, mənfi enerjini oxucunun, dinləyicinin üstünə
axıdır. Nəticədə özü
rahatlanır, əvəzində bütün mənfi enerjisini
başqasına yükləmiş olur. Bu
gün artmaqda olan intihar meyillərindən çox
danışırlar. Lakin çox az
adam düşünür ki, bu xoşagəlməz halların
artmasında neqativ yüklənmiş qara-boz sənətin nə
qədər böyük rolu var.
Aygün xanım isə əsl müasir Şərq sənətkarı
olaraq, bu yolu tutmur. İçindəki bütün
ağrı-acının, gərginliyin, narahatlıqların mənfi
energetikasını öz içində sıxıb-saxlaya
bilir, öz sənətinə isə yalnız və yalnız
pozitiv enerjini yönəldir. Bu, o qədər
də asan yol deyil. Amma şərəfli
yoldur. Kökündə də özünə
yox, məhz insanlara xidmət, insanlara yardım hissi durur.
Burda eqo hissi susdurulur. Mərhəmət
və şəfqət ön plana çıxır. Axı öz eqosuna xidmət edən sənətkarçün
qətiyyən fərqi yoxdur ki, tamaşaçı, dinləyici,
oxucu ondan hansı enerjini alır - müsbət mənada təsirlənir,
yoxsa neqativ qəbul edir. Belə sənətkarçün
əsas məsələ öz içindəki neqativi
boşaldıb öz eqosunu sakitləşdirməkdir. Başqaları onunçün maraqlı deyil. Aygün xanım kimi sənətkarlar isə ən əvvəl
onu düşünür ki, dinləyici onun sənətilə
təmasdan yalnız xoş və müsbət hisslərlə
ayrılsın. Bir növ bu həzinliklərin,
gözəlliklərin dadı onun ruhunda qalsın, həyatın
çətinliklərinə tab eləməyə
yardımçı olsun, onun içində ümid
işığı yandırsın, həyata inam yaratsın.
Aygün xanımla bir neçə layihədə işləmək
mənə də qismət olub. Bir neçə
şeirimə mahnı bəstələyib, ssenari müəllifi
olduğum "Axırıncı dayanacaq" (2013. "Azərbaycanfilm". Rej-Fikrət
Əliyev) filminin də bəstəkarı Aygün xanım
olub. Onunla birgə iş prosesində də dediklərimin
bir daha sübutunu gördüm. Elə
seçib bəyəndiyi şeirlər də eynən öz
musiqisinin ruhuna uyğun olurdu. Neqativlə
yüklənmiş bircə misranı belə Aygün
xanım yaxına buraxmırdı. Özündən
asılı deyildi...
"Axırıncı dayanacaq" filmində o çox
çətin bir missiyanı həyata keçirmiş oldu. Film
"Qocalar evi"ndən bəhs edir. Və
məkan təbii ki, bir çıxılmazlıq, bədbinlik
əhvalı yaradan bir yerdir. Adından da
göründüyü kimi, bura bir çox atılmış,
qovulmuş insanların axırıncı
dayanacağıdır. Lakin Aygün
xanımın bu filmə bəstələdiyi musiqilərin bir
notunda belə bədbinlik, çıxılmazlıq hissi yox
idi. Ən ağır yerdə belə yenə də
işıq, yenə də ümid yenə də inam, yenə də
həyat eşqi... Həyat hər yerdə var. Həyat olan yer
isə heç vaxt qaranlıq ola bilməz.
Hətta axırıncı dayanacaq olsa belə...
Çox ağır, psixoloji mövzuya həsr olunmuş
bir filmin neqativ enerjidən azad olmasında bir bəstəkar
olaraq Aygün xanımın rolu böyük idi.
Böyük
Avropa filosofu Artur Şopenhauerin sənətlə bağlı
düşüncələrində maraqlı bir məqam var.
Filosof ali sənətlə kütləvi sənəti
ayırarkən təxminən belə qeyd edir ki, kütləvi
sənətdə bütün hisslərin çılpaq şəkildə
ifratını görürük: Əgər yumordusa,
qurşaqdan aşağıdır, şit qəhqəhələr
yaradır. Əgər
ağrı-acıdırsa, vay-şüvən, ağlaşma
şəklində ifadə olunur. Lakin ali
sənətdə nə qəhqəhə, nə də
açıq fəryad yoxdur: ən böyük sevinc də
yalnız təbəssümlə, ən ağır dərd-əzab
da hüzn və kədərlə ifadə olunur. Əsl sənətin
ali sənətdən fərqi də budur. Əsl sənətkar heç vaxt ifrata getmir. Çünki hisslərin ifratında
düşüncə keyiyir. Belə
aşağı səviyyəli sənətlə təmasda
olan insan heç nə düşünmür. Sadəcə hisslərin əsiri olur. Ali sənət isə hissləri
çərçivədə saxladığına görə
insanı düşündürür...
Şopenhauerin
ali sənət barədə fikirləri, əslində,
klassik Şərq mədəniyyətinin bir çox tərəflərinə
də işıq salmış olur. Eyni zamanda,
Aygün xanımın sənətinin xarakteristikasını
da bizimçün açır. Doğrudan
da, onun yaratdıqlarında bu dediyimiz ifratlardan heç biri
yoxdur. Onun şən mahnılarını dinləyərkən,
insan sevincindən, fərəhindən az
qala ortaya düşüb oynamaq halına düşmür, sadəcə,
üzlərə yüngül təbəssüm qonur,
insanın içinə fərəh hissi yayılır. Eyni
zamanda, onun qəmli mahnılarını da dinlərkən
insan göz yaşı axıtmır, ağlaşma qurmaq həddinə
çatmır, sadəcə təsirlənir, kədərlənir,
içinə hüzn qonur...
Bir də Aygün xanımın musiqilərinə xas olan
nostalji hissindən mütləq danışmaq istərdim. Hər bir sənətkarın
yaradıcılıq müstəvisində xüsusi bir
mövzu xətti olur ki, bu xətt üzərində yaranan əsərlər,
o biri əsərlərdən xüsusi
emossionallığı, daxili məzmunu ilə seçilir.
Aygün xanımın
yaradıcılığında bu xüsusi xətt, əlbəttə
ki, nostalji xəttidir. "Məktəb illəri"ndən
tutmuş "Tut ağacı"na qədər
bir çox mahnılarda biz məhz bu xəttin xüsusi
parlaqlıqla ifadəsini müşahidə edirik. Elə bil ki, uşaqlıq, yeniyetməlik xatirələrinin
şirinliyi onun musiqilərinin üstünə narın şəkər
tozu kimi səpilib və bu sənət əsərlərinə
xüsusi bir dad verir. Əlbəttə, ruhunda oxşar
nostalji hisslərini yaşamayan dinləyici ola
bilər ki, bu zərif hissləri duymasın, çünki
qeyd elədik ki, Aygün xanım heç vaxt heç bir
hissini və duyğusunu qışqır-bağırla bəyan
eləmir, ən ağrılı hissləri də həzin
pıçıltıya çevirməyə
çalışır. Lakin o insan ki, özü də
heç cür şirin keçmişdən qırıla
bilmir, yaşadığı evin, küçənin, şəhərin
uzaq əlçatmaz keçmişilə bağlı xatirələrlə
nəfəs alır, belə dinləyicini Aygün
xanımın melodiyaları sanki yerdən aralayır, onilliklərin
dumanını aralayaraq həmin uzaq əlçatmaz və
şirin keçmişə aparır...
Bakıda
və Abşeronda böyüyüb-başa çatan hər kəsin
təhtəlşüurunda bir tut ağacı obrazı var.
İstər qadın olsun, istər kişi;
istər adi zəhmət adamı olsun, istərsə də mədəniyyət,
incəsənət xadimi... Dünya
xalqlarının kollektiv təhtəlşüurundakı
mifik-simvolik "Həyat ağacı" (Derevo jizni)
obrazı bizim üçün tut ağacı cildində təzahür
edib. Hər birimizi silkələsən, tut
ağacıyla bağlı onlarla uşaqlıq xatirəsi
tökülər. Ancaq üstündən illər,
onilliklər keçsə də, bu xatirələr diridi,
canlıdı...
Aygün
xanımın tut ağacına həsr olunmuş yalnız bir
mahnısı olsa da, zənnimcə, onun bütün musiqiləri
sanki əzəmətli, möhtəşəm bir tut
ağacının kölgəsində yaşanan zərif hiss
və duyğulardır. Başqa dinləyiciləri deyə
bilmərəm, şəxsən mən Aygün xanımın
hər melodiyasında, hər bəstəsində bu
mistik-sehirli tut ağacının budaqlarının iniltisini,
yarpaqlarının xışıltısını eşidirəm,
bu tut ağacının içindən keçib sanki təmizlənən,
paklaşan Xəzrinin, Gilavarın nəfəsini hiss edirəm,
tut ağacının üstünə yağan yaz
yağışlarının nəğməsini dinləyirəm...
Təkcə Xəzri-Gilavar yox, yaz yağışları yox,
elə bizim ruhumuz da hər dəfə bu tut
ağacının yarpaqlarının, budaqlarının
arasından keçərək sanki bütün
ağırlıqlardan, gərginliklərdən təmizlənir,
sanki tut ağacı ruhumuzun bütün mənfi energetikasını
özünə çəkir, əvəzində
özünün ən dadlı bəhərinin -
yetişmiş iri ağ tutların
şirinliyini bizim ruhumuza bağışlayır... Ruhumuz bu
tut ağacının içindən təmizlənmiş,
saflanmış və ən əsas da şirinləşmiş
çıxır... Və bugünkü musiqilərimizi
dinləyərkən, mənə elə gəlir ki, köhnə
Bakının tut dadını yalnız Aygün xanımın
musiqilərindən almaq olar. Bu dad artıq
heç yerdə qalmayıb. Heç indiki tut
ağaclarının özündə də...
P.S. Gec də olsa, Aygün xanımı
xalq artisti fəxri adı almağı münasibətilə təbrik
edirəm. Və ümid edirəm ki, onun ruhundakı
mistik-sehirli Tut ağacı heç vaxt susuz qalıb
qurumayacaq, həmişə öz bəhərinin şirinliyini
bizimlə bölüşəcək...
İlqar FƏHMİ
İqtisadiyyat.-
2018.- 6-13 sentyabr.- S.8.