Müasir dövrün böyük strateqi
Heydər Əliyev
xoşbəxt gələcəyi
olan bir dövlət qurdu
Lider və dövlət, lider və inkişaf - bunlar bir-biri ilə sıx vəhdət təşkil edir. Lideri olmayan dövlət heç vaxt tərəqqi edə bilməz. Lideri olmayan dövlət heç vaxt tanına, beynəlxalq aləmdə nüfuz qazana bilməz. Lideri olmayan dövlət üzləşdiyi taleyüklü problemləri həll edə bilməz, dinamik və sabit inkişafdan qalar. Lideri olmayan dövlətin xalqı həmişə narahat yaşayır. Dünyanın inkişaf tarixi bütün bunlara əyani sübutdur. Bu gün qloballaşan dünyada ən məşhur siyasətçilər, proqnozlaşdırıcılar şəxsiyyətin təntənəsi amilini müasir dövrün ən aparıcı inkişaf amillərindən sayırlar.
Azərbaycan xalqı Heydər Əliyevi özünün umumilli lideri hesab edir.
Bu, bir həqiqətdir ki, Sovetlər İttifaqına daxil olan mütləq respublikanın rəhbərləri, bir qayda olaraq, İttifaq tərəfindən müəyyən edilən «oyun qaydaları» əsasında fəaliyyət göstərirdilər. Hər bir mühüm məsələ SSRİ dövlətinin nəzarətində idi. Lider kimi fəaliyyət göstərmək üçün çoxlu məhdudiyətlər var idi.
1969-cu ildə Azərbaycanın rəhbəri seçilən Heydər Əliyev də bütün bu məhdudiyyətlərlə, çətinliklərlə üzləşməli oldu. Üstəlik də respublika iqtisadiyyatında, sözün əsl mənasında, ağır vəziyyət yaranmışdı: bütün əsas sosial-iqtisadi göstəricilərə görə Azərbaycan İttifaqda axırıncı yeri tuturdu. Heydər Əliyev ilk növbədə iqtisadiyyatda yaranmış ağır vəziyyətin, onu doğuran səbəblərin sistemli təhlilini apardı, risklər edərək bir sıra təşkilati tədbirlər həyata keçirdi. İttifaq hökuməti qarşısında respublikanın gələcək iqtisadi həyatı ilə bağlı məsələlər qaldırdı və qısa vaxt ərzində Sovet hökumətinin Azərbaycan Respublikasının inkişafına dair xüsusi qərarının qəbul edilməsinə nail oldu.
Heydər Əliyev əsl liderə məxsus olan keyfiyyətlərdən uğurla istifadə edərək, respublika hökumətini, bütün idarəetmə strukturlarını iqtisadiyyatda yaranmış geriliyin aradan qaldırılması işində səfərbər etdi. Məqsəd və vəzifələr dəqiqləşdirildi, idarəetmə strukturlarına profesionallar cəlb edildi, strateji məqsədlərə çatmaq yolları və vəzifələri müəyyənləşdirildi. İttifaq orqanları ilə əməkdaşlıq formalarının təkmilləşdirilməsi istiqamətində səmərəli addımlar atıldı, məhsuldar əməyə, işin nəticələrinə layiqli qiymət vermək ön plana çəkildi. Bir sözlə, respublika iqtisadiyyatında qaynar həyatın formalaşması üçün bütün imkanlar və vasitələr hərəkətə gətirildi ki, bütün bunlar da öz bəhrəsini verdi: milli gəlir, sənaye, kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalındakı 60-cı illərdəki gerilik aradan qaldırıldı, yeni keyfiyyətli inkişafın fundamental əsaslarının möhkəmləndirilməsi üçün xeyli iş görüldü.
Azərbaycan dotasiyasız yaşayan bir respublika kimi
tanındı.
Bütün bu nailiyyətlərdən məharətlə
istifadə edən Heydər Əliyev SSRİ hökuməti
qarşısında daha fundamental məsələlər
qaldırdı və onların həllinə nail oldu.
Heydər Əliyev tam əmin idi ki, respublika sənayesinin
struktur, səmərəlilik problemlərini həll etmədən
respublikanın dinamik inkişafına nail olmaq mümkün
olmayacaqdır.
Ona görə də bu problemi Azərbaycanın
inkişaf strategiyasında prioritet istiqamət kimi müəyyən
etdi. Çünki birtərəfli
inkişaf, digər sahələrə ayrılan əsaslı
vəsait qoyuluşunun məhdudluğu, yeni texnika və
texnologiyaların zəif tətbiqi, əsas fondların fiziki və
mənəvi köhnəlməsi, xammal istehsal edən sahələrin
yüksək çəkiyə malik olması sənayenin
dinamik inkişafını və səmərəliliyinin
yüksəldilməsini xeyli ləngidirdi. Lakin bu problemin
həllində dönüş yaratmaq o qədər də asan
məsələ deyildi: axı, sənaye müəssisələrinin
90%-i İttifaq mülkiyyətində idi.
Bütün
bu ciddi problem və çətinliklərə baxmayaraq, Heydər
Əliyev xalqının, respublikanın inkişafı naminə
sərt planlaşma sisteminin bu gün də dünyada inkar
edilməyən üstünlüklərindən məharətlə
istifadə edir, İttifaq nazirlikləri ilə birlikdə
istehsal, onun maddi, maliyyə resursları ilə təminatı
məsələlərinin həllinə nail olurdu. Bunu təmin edən vacib şərtlərdən biri
də o idi ki, İttifaqın bir çox nazirliklərində
Azərbaycan rəhbərinə, onun quruculuq fəaliyyətinə
inam gündən-günə artırdı.
Bu illərdə
Nazirlər Soveti, Dövlət Plan Komitəsi, Maliyyə
Nazirliyi, Elmlər Akademiyası, Dövlət Maddi-Texniki Təchizat
İdarəsi İttifaq nazirlikləri ilə sıx əlaqədə
işləyir, respublikada yeni istehsal sahələrinin
yaradılması məsələlərini təhlil edir, daxili
imkanları araşdırır, sənayenin
inkişafının müxtəlif variantlarını
hazırlayırdılar. Heydər Əliyev qəti qərara gəlmişdi
ki, respublika iqtisadiyyatının gələcək
inkişafı elmi-texniki tərəqqini müəyyən edən
sahələrin daha üstün inkişaf etməsindən
çox asılı olacaqdır. Bu strateji xətti
həyata keçirmək üçün Heydər Əliyev
titanik fəaliyyət göstərdi, ciddi maneələrin
aradan qaldırılmasına nail oldu. 1976-cı
ildə Sov. İKP MK və SSRİ Nazirlər
Soveti Azərbaycanda sənayenin strukturunun təkmilləşməsinə
dair çox münüm sənədi qəbul etdilər.
Heydər Əliyevin bilavasitə rəhbərliyi ilə Azərbaycan
sənayesinin inkişaf tarixində mühüm rol oynayan bu
proqramın uğurla reallaşması üçün
böyük təşkilati iş aparıldı. Nəticədə
sənayenin vacib proporsiyaları xeyli yaxşılaşdı,
yeni tipli sənaye müəssisələri, istehsal sahələri
istifadəyə verildi, on minlərlə yeni iş yerləri
yaradıldı, sənayenin ixrac potensialı xeyli artdı,
istehsalın mədəni-texniki səviyyəsi yüksəldi.
1976-1980-ci illərdə Azərbaycan sənayedə
məhsul istehsalının artımına görə
SSRİ-də birinci yerə çıxdı. Sənayenin
strukturunda maşınqayırma və metal emalı sənayesinin
payı 1965-ci ildəki 10%-dən 16,3%-ə
qalxdı. Elmi-texniki tərəqqini müəyyən edən
sənaye sahəldərində istehsalın həcmi əvvəlki
onillikdəki səviyyəyə nisbətən 2,4 dəfə artdı.
70-ci illər tariximizə, sözün əsl mənasında,
Azərbaycan sənayesinin intibah dövrü kimi daxil oldu.
Heydər Əliyevin müəyyən etdiyi inkişaf
strategiyasında iqtisadiyyatın səmərəliliyinin
yüksəldilməsi problemi də mühüm vəzifə
kimi müəyyən edilmişdi. Lakin bu problemin həllində
də çətinliklər var idi. Hər şeydən əvvəl
ona görə ki, qapalı iqtisadiyyat, qapalı cəmiyyət
kimi tanınan SSRİ-də uzun müddət resurslardan istifadə
məsələsinə azad bazar iqtisadiyyatı qurmuş
ölkələrə nisbətən az
fikir verilirdi. Bundan əlavə, səmərəli
iqtisadi həvəsləndirmə sisteminin olmaması problemin həllini
daha da çətinləşdirirdi. Məhz
buna görə də SSRİ əmək məhsuldarlığının
səviyyəsi, material resursları, əsas fondlardan istifadə
və keyfiyyət göstəricilərinə görə
inkişaf etmiş ölkələrdən xeyli geri
qalırdı. Azərbaycanda isə bu problemlə
bağlı qəribə bir vəziyyət də
yaranmışdı: əsas istehsal fondlarının xeyli hissəsinin
cəmləndiyi yanacaq sənayesində hasilat aşağı
enirdi. Neft sənayesi istisna olmaqla digər sahələrdə
əməyin fondlarla silahlanması İittifaq və digər
respublikalarla müqayisədə bir neçə dəfə
aşağı idi. Yəni, səmərəlililk
göstəricilərini yaxşılaşdırmaq
imkanları o qədər də əlverişli deyildi. Amma Heydər Əliyev müəyyənləşdirdi
ki, bu problemdə də dönüş
yaradılmalıdır, çünki bu məsələni həll
etmədən respublikanın hazırladığı təklifləri
İttifaqda qorumaq çox çətin olacaqdır. Ona
görə də respublika rəhbəri yeni inkişaf
imkanlarını hərəkətə gətirmək
üçün sistemli iş apardı, əmək məhsuldarılığı,
məhsulun fond veriminin, keyfiyyətinin artırılması
üçün məqsədli proqramların
hazırlanmasını, əsaslandırılmış əlavə
texniki-təşkilati tədbirlərin görülməsini zəruri
saydı.
Ən narahatlıq doğuran məsələlərdən
biri sənayedə əmək məhsuldarlığının
zəif artımı idi. 1960-1970-ci illərdə respublika sənayedə
əmək məhsuldarlığının artımına
görə müttəfiq respublikalar arasında 14-cü yeri
tuturdu.
1978-ci ilin iyun ayında Azərbaycan KP MK-nın
Bürosunda H.Əliyevin sədrliyi ilə sənayedə əmək
məhsuldarlığının yüksəldilməsi tədbirləri
haqqında məsələ müzakirə edildi. Büroya
problemlə əlaqədar olaraq materialların
hazırlanmasında iştirak etdiyim üçün mən də
dəvət olunmuşdum. MK-nın
şöbə müdiri mərhum Firudin Əliyevin məlumatı
və büro üzvlərinin çıxışından
sonra Heydər Əliyev konkret və inandırıcı
faktlarla Azərbaycan sənayesinin imkanlarını və eləcə
də gələcək inkişaf istiqamətləri ilə
bağlı fundamental əhəmiyyət kəsb edən fikirlərini
açıqladı. Texniki tərəqqi,
maddi və əmək ehtiyatlarından səmərəli
istifadə olunması, iqtisadi və maddi həvəsləndirmə
metodlarının təkmilləşməsi, sənayedə
struktur dəyişikliklərinin daha da sürətləndirilməsi,
əməyin və istehsalın təşkili məsələlərinə
diqqətin artırılmasını xüsusilə
vurğuladı.
Görülmüş tədbirlər nəticəsində
respublika sənayesinin bu göstəriciyə görə
İttifaqdan geri qalmasına son qoyuldu.
Diqqəti həm də o cəlb edir ki, bu dövrdə
Azərbaycan sənayesində bir orta illik işçiyə
düşən ümumi məhsulun, eləcə də təmiz
məhsulun həcmi orta İttifaq, bir çox
respublikalardakı səviyyədən yüksək idi.
Bir sözlə, 70-ci illərdə əmək məhsuldarlığının
sürətli artımı respublika iqtisadiyyatının
çox güclü amilinə çevrildi. Böyük
qürur hissi ilə qeyd etməliyik ki, bu illərdə
yüksək səmərəlillik uğrunda əməksevər
xalqımızın mübarizəsi onun şanlı tarixinin
qızıl səhifələridir. Bu gün də bizimlə
əməkdaşlıq edən xarici şirkətlərin rəhbərləri,
menecerləri yerli mütəxəssis və fəhlələrin
iş qabiliyyəti, bacarığına, məharətinə
heyran qalır, onların əməyə münasibətini
yüksək qiymətləndirirlər.
Heydər Əliyevin öz dövləti, xalqı
qarşısında tarixi xidmətlərindən biri də
odur ki, O, Azərbaycan iqtisadiyyatının maddi-texniki
bazasının möhkəmləndirilməsi, yeni-yeni sənaye
sahələrinin, istehsal obyektlərinin istifadəyə verilməsi
məqsədilə keyfiyyətli investisiya strategiyasını
hazırladı və onun uğurlu həllinə nail oldu.
XX əsrin əvvəllərində, istərsə də
sovet hakimiyyəti dövründə Azərbaycan
iqtisadiyyatında əsas rolu neft sənayesi oynayırdı. Böyük Vətən
müharibəsi illərində SSRİ-nin neftə olan tələbatının
70%-dən çoxu Bakının payına
düşürdü. Ona görə də
investisiyaların həlledici hissəsi bu sahəyə yönəldilirdi.
Lakin iqtisadiyyatın birtərəfli
inkişafı, eyni zamanda, bir çox problemlər
yaradırdı. Heydər Əliyev
iqtisadiyyatın maddi-texniki bazasında yaranmış geriliyin
aradan qaldırılması, qeyri-neft sahələrinin
üstün inkişafının təmin edilməsi
üçün əsaslandırılmış təkliflər
hazırladı. Lakin onların
reallaşması prosesində də ciddi maneələr
mövcud idi. Çünki respublikada maliyyə
resurslarının ayrılması mərkəzdə həll
edilirdi və bu zaman bir çox amillərlə yanaşı,
illik tapşırıqların yerinə yetirilmə səviyyəsi
nəzərə alınırdı. Bu məsələdə
isə vəziyyət xeyli pis idi. Bir
faktı göstərək. Səkkizinci beşillikdə
əsas fondların istifadəyə verilməsi üzrə
ayrılmış vəsait 25 faiz kəsirlə yerinə
yetirilmişdi, başa çatmamış tikintinin həcmi
xalq təsərrüfatına bir il
üçün ayrılmış əsaslı vəsait
qoyuluşunun həcminə bərabər idi. Bu
sahədə dönüş yaratmaq, əsaslı tikintinin
texniki-iqtisadi göstəricəlirinin
yaxşılaşması istiqamətində qısa vaxtda
konkret tədbirlər həyata keçirildi. Bütün bunlar Heydər Əliyevin investisiya siyasətinin
təkmilləşdirilməsi ilə bağlı SSRİ
hökuməti qarşısında qaldırdığı məsələlərin
reallığını artırdı. 1971-1975-ci illərdə
respublika iqtisadiyyatına 1966-1970-ci illərdəkindən 30
faiz çox vəsait qoyuldu, 64 iri sənaye müəssisəsi
istifadə verildi.
1976-cı ildə Azərbaycan KP MK-nın Plenumu əsaslı
tikintinin daha da yaxşılaşdırılması məsələlərini
müzakirə etdi. Materialları hazırlayan işçi
qrupunda mən də iştirak edirdim. Plenuma
çox ciddi hazırlıq gedirdi. Ayrı-ayrı sahələr,
iri müəssisələr üzrə təhlillər,
hesablamalar aparılır, İttifaq nazirlikləri
qarşısında istehsalın rekonstruksiya edilməsi, yeni
avadanlıqların alınması, maddi-texniki təchizatın
yaxşılaşdırılması
araşdırılır, bir sözlə, Azərbaycan
iqtisadiyyatının maddi-texniki bazasının möhkəmlənməsi
üçün son dərəcə zəruri olan tikinti
kompleksinin inkişaf istiqamətləri müəyyən
edilirdi.
Bu
dövrdə istifadəyə verilən əsas fondların
miqdarı 8-ci beşillikdəki göstəriciyə nisbətən
1,7 dəfə artdı, əsaslı vəsait
qoyuluşunun səmərəlilik göstəriciləri xeyli
yaxşılaşdı. Bir faktı qeyd edək ki, 1960-1970-ci
illərdə milli gəlirin bir faiz artması əsaslı vəsait
qoyuluşunun 1,3 faiz, 1976-1980-ci illərdə isə 0,8 faiz
artması ilə müşayiət edilmişdi SSRİ üzrə,
əksinə, milli gəlirin bir faiz artımı əsaslı
vəsait qoyuluşu göstəricilərinin xeyli dərəcədə
pisləşməsi ilə müşayiət edilirdi. Heydər Əliyev əsl liderə xas olan nailiyyətlərə
də tələbkarlıqla yanaşır, iqtisadiyyatın
maddi-texniki bazasının daha da möhkəmlənməsi, əsas
istehsal fondlarının quruluşunun təkmilləşməsi,
istehsal aparatının yeniləşməsi, istehsal
potensialından istifadənin səmərəliliyinin
artırılmasını ön plana çəkirdi. Bu məqsədlə tikinti kompleksinin inkişafı
ilə bağlı İttifaq hökuməti
qarşısında daha cəsarətli, miqyası etibarilə
daha tutumlu məsələlər qaldırdı və
onların həllinə nail oldu. Nəticədə
tikinti kompleksi Azərbaycanın gələcək
inkişafı üçün zəruri olan güclü
bazaya malik bir kompleksə çevrildi. Qətiyyətlə
bildirmək lazımdır ki, bu illərdə tikinti kompleksində
qazanılmış təcrübə, tikinti sürəti,
professional kadrlar məktəbi olmasaydı, respublika iqtisadiyyatı
bu gün çoxlu çətinliklərə məruz qala bilərdi.
Heydər Əliyevin Azərbaycanın
iqtisadiyyatını inkişaf etdirməklə bağlı
müəyyən etdiyi strategiyada aqrar sektor xüsusi yer
tuturdu. Altmışıncı illərdə Azərbaycan kəndində
əhalinin yarısı yaşayırdı, kənd təsərrüfatında
istehsal olunan milli gəlir də böyük çəkiyə
malik idi. Amma bu mühüm sahənin
göstəricilərinin səviyyəsi ciddi narahatlıq
doğururdu. İstehsal zəif artır,
güzəran isə yaxşılaşmırdı. Heydər Əliyev İttifaq hökuməti
qarşısında aqrar sektorun inkişafı, kənd əhalisinin
məşğulluğu, güzəranı baxımından
taleyüklü məsələlər qaldırdı və
onların həllinə nail oldu. 1971-1975-ci
illərdə 1966-1970-ci illərə nisbətən məhsul
istehsalı 34 faiz artdı, bir sıra vacib sahələrdə
yüksək göstəricilərin əldə edilməsinin
möhkəm təməli yarandı. 1976-1980-ci
illərdə Azərbaycan kənd təsərrüfatının
ümumi məhsulunun artımına görə İttifaqda
birinci yerə çıxdı. Aqrar
sektorun maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
üçün mühüm tədbirlər
görüldü. İstehsalın
ixtisaslaşmasında yerli xüsusiyyətləri, səmərəlilik
göstəricilərini nəzərə almaqla mütərəqqi
dəyişikliklər edildi. Bunun üçün mərkəzdən
külli miqdarda vəsaitin ayrılması məsələsi həll edildi, on min hektarlarla
bağlar və üzüm plantasiyaları salındı, əkinçilik
mədəniyyətinin yüksəlməsi üçün
böyük işlər görüldü.
Bir sözlə, Heydər Əliyev kənd təsərrüfatında
istehsalın intensivləşdirilməsi məsələlərini
müvəffəqiyyətlə həll etməyə nail
olurdu. Lakin bütün bu nailiyyətlərə də Heydər
Əliyev böyük tələbkarlıqla yanaşır və
hələ də kifayət qədər istifadə
olunmamış imkanların olduğunu
açıqlayırdı. Məsələn, O kənd təsərrüfatının
ümumi məhsulunun strukturunda heyvandarlıq məhsullarının
xüsusi çəkisinin artmasını, kəndin sosial
inkişafı üçün əlavə tədbirlərin
görülməsini prioritet vəzifələr kimi qiymətləndirir,
onların reallaşması üçün böyük
işlər görürdü. Onun nəticəsidir
ki, 70-ci illərdə Azərbaycan kəndində, sözün
əsl mənasında, sosial-iqtisadi həyat qaynayırdı.
Aqrar sektorun dinamik inkişafının
arxasında on minlərlə, yüz minlərlə kənd zəhmətkeşi,
kənd ziyalısı, yüzlərlə aqrar-sənaye müəssisəsinin
ahəngdar fəaliyyəti, məhsul
yığımını uğurla başa çatdıran,
torpağın qədrini bilən əməksevər Azərbaycan
xalqı dururdu.
O vaxtlar
SSRİ-də hər ilin nəticələrinə
görə
respublikalar arasında yarış
keçirilmişdir. Sov.İKP
MK və SSRİ
Nazirlər Soveti tərfindən çox dərin müqayisəli təhlillərdən
sonra qaliblər müəyyənləşdirilirdi. Qeyd etmək
lazımdır ki, uzun illər Azərbaycan bu
yarışların qalibi olmuşdur. Bu, təkcə fəxri
diplom və bayraqlar deyildi, qalib respublikalara İttifaq xeyli maddi vəsait,
müəyyən imtiyazlar verirdi.
Lakin
İttifaq rəhbərliyində Azərbaycan iqtisadiyyatının dinamik
inkişafına qısqanclıqla yanaşanlar da az deyildi (MK-da işləyərkən
mən bir neçə il
respublikanın inkişafının yekunları ilə
bağlı məsələlərin
Sov.İK MK-nın şöbələrində
müzakirəsində bilavasitə
iştirak etmişəm və respublikamıza, onun iqtisadi uğurlarına qısqanclıqla
yanaşmaların şahidi olmuşam). Heydər Əliyev
Moskvada yüksək vəzifəyə təyin edildikdən
sonra bu qısqanclıq, paxıllıq daha da artmışdı. Bu dövrdə
bilavasitə Sov.İKP MK-nın göstərişi ilə
respublikaya çoxlu yoxlama komissiyaları göndərilirdi ki,
onların bir məqsədi var idi: nəyin bahasına
olursa-olsun, 70-ci illərdə Azərbaycanın sosial-iqtisadi
sahədə əldə etdiyi yüksək nəticələri
azaltmaq... 1984-cü ilin ortalarında Azərbaycana Sov.İKP
MK-nın təşkilat şöbəsinin birinci müavini
L.Nikifirovun başçılığı ilə
böyük bir komissiya
gəldi. Onunla və komissiya üzvləri ilə söhbətlərdən
açıq-aşkar hiss olunurdu ki, mərkəzin
komissiyası qərəzli mövqedən sosial-iqtisadi həyatın
bütün sahələrinin
inkişafı ilə maraqlanır, əsassız olaraq 70-ci illərdə
görülmüş işlərin nəticələrini
azaltmağa çalışır.
Azərbaycan KP MK-nın Bürosunun
tapşırığı ilə mən (o vaxtlar MK-nın
İqtisadiyyat şöbəsinin müdiri vəzifəsində
çalışırdım) respublikanın sosial-iqtisadi
inkişafına dair arayış, əyani cədvəllər
və digər hesablamalar hazırladım, Büro və
komissiya üzvləri qarşısında məruzə etdim.
İnandırıcı faktlarla zəngin olan informasiyalar, Nazirlər Soveti,
Dövlət Plan Komitəsi və s. idarəetmə
strukturlarının hazırladığı arayışlar
komissiya üzvlərinə güclü təsir etmişdi,
onlardan bəziləri hətta
etiraf etdilər ki, bizdə kifayət qədər məlumatlar
yox idi. Nəticədə komissiya qabaqcadan Moskvada
hazırladıqları arayışa ciddi dəyişikliklər
etməyə məcbur
oldu...
1960-1980-ci illərdə respublika iqtisadiyyatının əsas
göstəricilərinin müqayisəli təhlili sübut
edirdi ki, 1960-1970-ci illərdə Azərbaycan əsas
inkişaf göstəricilərinin səviyyəsi və dinamikasına
görə respublikalar arasında 15-ci yeri tuturdu. Narahatlıq doğuran həm də o idi ki, bu
göstəricinin Azərbaycan üzrə artım sürəti
İttifaq üzrə göstəricidən
33 faiz bənd geri qalırdı. 1976-1980-ci illərdə
isə vəziyyət köklü surətdə dəyişdi.
Azərbaycan milli
gəlirin artımına görə birinci yerə
çıxdı və İttifaq
üzrə göstəricisini 24 faiz bənd ötdü.
Sənaye istehsalının artımına görə
respublikamız 1960-1970-ci illərdə SSRİ-də axırıncı
yeri tuturdu, ittifaq üzrə göstəricidən 33 faiz bənd geri qalırdı,
1976-1980-ci illərdə Azərbaycan bu göstəriciyə
görə də SSRİ məkanında birinci yerə çıxdı. İttifaq üzrə orta göstəricini 23 faiz bənd
ötdü. Sənayedə əmək məhsuldarlığının
artım sürətinə görə Azərbaycan 1960-1970-ci
illərdə müttəfiq respublikalar arasında 15-ci yeri
tuturdu və İttifaq üzrə göstəricidən 23 faiz
bənd geri qalırdı. 1976-1980-cı illərdə isə
bu sahədə də gerilik aradan qaldırıldı, əməksevər
xalqımızın qəhrəmanlıq tarixinə yeni-yeni sahələr
yazıldı.
70-ci illərdə
Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişafı ilə
bağlı göstəriciləri tarixi inkişafın
ayrı-ayrı dövrləri ilə müqayisə etdikdə,
birmənalı olaraq aşağıdakı nəticəni
çıxarmaq olar: Azərbaycanın 1969-1985-ci illəri əhatə
edən dövründə iqtisadiyyatda yüksək artım
sürəti təmin edilmiş, onun keyfiyyət göstəriciləri
əsaslı surətdə yaxşılaşmışdır
ki, bütün bunlar da müstəqil Azərbaycanın
iqtisadi bazasının formalaşması və
inkişafında müstəsna rol oynamışdır.
Qeyd edək ki, 70-ci illərdə yaradılmış
elmi-texniki istehsal potensialı olmasaydı, bu gün müstəqil
Azərbaycan çoxlu çətinliklər, problemlərlə
üzləşə bilərdi.
Lakin Azərbaycanın
müstəqilliyinin ilk illərində başabəla
islahatçıların professionallıqdan uzaq,
reallığı nəzərə almayan addımları nəticəsində
sosial-iqtisadi göstəricilər 70-ci illərdəki göstəricilərlə
müqayisədə xeyli pisləşdi. Məsələn,
1985-1990-cı illərdə
respublikada istehsal olunan milli gəlirin artımına görə
müttəfiq respublikalar içərisində yenidən 14-cü yeri tutdu.
Adambaşına düşən milli gəlirin miqdarı isə hətta
azalmağa meyil etdi. Halbuki, yuxarıda qeyd olunduğu kimi,
1970-1985-ci illərdə Azərbaycan bu mühüm
göstəriciyə görə ölkədə ən qabaqcıl mövqe tuturdu. 90-cı
illərin əvvəllərində əhalinin
yaşayış səviyyəsinin göstəriciləri də
xeyli dərəcədə
pisləşmişdi. 1990-cı ildə
bütünlükdə xalq təsərrüfatı üzrə
əməkhaqqı İttifaq səviyyəsinin cəmi 73%-ni təşkil
edirdi. Hər nəfərə düşən
ictimai istehlak fondlarının miqdarına görə də
respublikamızın vəziyyəti xeyli pisləşdi.
1993-cü
ilin may-iyununda hökumət böhranının son dərəcə
kəskinləşməsi ilə ölkədə vətəndaş
müharibəsinin baş verməsi və Azərbaycanın müstəqilliyinin itirilməsi
təhlükəsi yarandıqda, xalqımız mövcud
hakimiyyətin dəyişməsini təkidlə tələb
etməklə həmin vaxtdan
taleyini yenə Heydər Əliyevə etibar etdi.
Zəngin
dövlətçilik təcrübəsinə malik olan Heydər
Əliyev Azərbaycanda yenidən böyük siyasətə
qayıtdı, respublikanı ağır fəlakətdən
qutarmaq üçün Azərbaycanın
tarixi-iqtisadi xüsusiyyətlərinə, xalqın mentalitetinə,
geopolitik şəraitinə, milli mənafelərinə
uyğun inkişaf strategiyası hazırladı,
düşünülmüş və əsaslandırılmış
sistemli tədbirlər həyata keçirdi, beynəlxalq təşkilatlar,
inkişaf etmiş ölkələrlə əməkdaşlığın
formalaşmasını, iqtisadi islahatların aparılmasını
prioritet vəzifələr kimi
müəyyən etdi.
Müstəqil
dövlətin
inikşaf strategiyasında dövlət
quruculuğu, sivil demokratik cəmiyyətin, yeni iqtisadi sistemin
hüquqi bazasının formalaşması prosesi beynəlxalq
hüquq normaları, qarşılıqlı əməkdaşlıq
prinsipləri ilə əlaqələndirildi. Respublikada
iqtisadi, investisiya mühitinin yaxşılaşması istiqamətində
ardıcıl tədbirlər həyata keçirildi.
Qeyd edək
ki, müstəsna təşkilatçılıq qabiliyyətinə,
zəngin idarəçilik təcrübəsinə, dərin təfəkkürə və iti
analitik duyuma malik olan Heydər
Əliyevin müstəqil Azərbaycanın inkişaf
strategiyası barədə baxışları fundamental,
konseptual xarakter daşıyır, bu baxışlar Azərbaycan
reallığına, onun malik olduğu imkanların sistemli təhlilinə,
qloballaşan dünyada gedən proseslərin milli maraqlar
baxımından qiymətləndirilməsinə əsaslanır.
Bu gün
biz böyük qürur hissi ilə deyə bilərik ki,
müstəqil Azərbaycan dövlətinin yeni iqtisadi
sisteminin yaradılması Heydər Əliyevin adı ilə
bağlıdır. Bu elə bir
iqtisadi sistemdir ki, o, respublikamızın perspektiv inkişaf,
xalqın yaşayış səviyyəsinin yüksəldilməsi
imkanlarını reallaşdırmağa güclü zəmin
yaratmağa qadirdir.
Heydər
Əliyev xarici iqtisadi siyasətlə bağlı strategiyasını çox
çətin bir şəraitdə
formalaşdırdı. Müstəqilliyin ilk illərində
respublikada yaranmış ağır şərait, qeyri-ictimai-siyasi
sabitlik müstəqil Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə
imicini çox aşağı salmışdı. Heç bir dövlət Azərbaycana
investisiya baxımından əlverişli bir region kimi
baxmırdı. Respublika isə xariclə iqtisadi əməkdaşlığa
böyük ehtiyac hiss edirdi. Heydər Əliyev beynəlxalq əməkdaşlığın yeni prinsiplər əsasında
inkişafını formalaşdırmaq üçün bir
sıra qanunlarda dəyişiklik
etdi. Xarici ticarətin
genişləndirilməsi istiqamətində cəsarətli
addımlar atdı. Lakin bütün bu mərhələlərdə
milli maraqları ön plana çəkdi. Xarici şirkətlərin,
demək olar ki,
hamısı gözləyirdi ki, Heydər Əliyev
tez bir zamanla ondan əvvəl hazırlanmış neft
kontraktlarını imzalayacaq. Amma dövlət
başçısı bunu etmədi və
çıxışlarının birində bunu vurğuladı
ki, biz milli mənafelərimizin əleyhinə gedə bilmərik,
təkid edilən şərtlər respublikanın
maraqlarına cavab
vermir. Bundan sonra dərin
araşdırmalar aparıldı, müqayisəli təhlillər
edildi, müstəqil ekspertlərin fikirləri
açıqlandı. Demək istəyirəm ki, H.Əliyev
xarici iqtisadi əməkdaşlıq məsələlərində
milli maraqları
ön plana çəkməyi inkişaf strategiyasının vacib prinsipi kimi
qiymətləndirirdi.
Heydər
Əliyev ağır vəziyyətdə olan Azərbaycan
iqtisadiyyatını dirçəltmək,
bütünlükdə dövlətimizin müstəqilliyinin
qorunmasını təmin etmək üçün
çox
düşünülmüş strategiya seçdi və
bu strategiyada neft amilinə
üstünlük verdi. Bu, yeganə
çıxış yolu idi. Bu, beynəlxalq əmək
bölgüsündə iştirak etmək, maliyyə imkanları, demək olar ki,
tükənmiş respublikaya investisiyaların cəlb edilməsi
yolu idi. Azərbaycan xalqı yaxşı bilir ki, Heydər
Əliyevin neft siyasətinin həyata
keçirilməsinə nə qədər güclü təzyiqlər,
maneələr oldu. Amma dövlətimizin
başçısı millətimizin dövlətimizin taleyi,
tərəqqisi üçün çox vacib olan prinsipial
mövqeyindən dönmədi və 1994-cü ildə Azərbaycan
Respublikası dünyanın böyük neft şirkətləri
ilə «Əsrin müqaviləsi»ni
imzaladı. Bu, müstəqil Azərbaycan dövlətinin,
onun prezidentinin tarixi
uğuru idi. Bu, eyni zamanda, Azərbaycanın
dünyaya inteqrasiyasında fəal iştirakı
üçün əlverişli imkanların yaradılması
idi.
Biz hamımız bunu dərk etməliyik ki, neft faktoru
qlobal bir məsələdir. XX əsrdə
dünyada baş verən böyük konfliktlərin,
müharibələrin əsas səbəblərindən biri
neft sərvətlərinə yiyələnmək olmuşdur.
Heydər
Əliyev sübut etdi ki, Azərbaycan suveren dövlət kimi öz təbii
sərvətlərinin sahibidir və tarixin ona verdiyi bu
şansdan xalqının mənafeyi naminə uğurla istifadə edilməlidir. Müstəqil Azərbaycanın neft strategiyası
dünya təcrübəsini nəzərə aldı. Məlumdur ki, neftlə zəngin olan ölkələrin
bir çoxu yoxsulluq, səfalət içində
yaşayır. Bu ölkələrin təcrübəsindən məlum
olur ki, onlarda milli mənafelərə
cavab verən inkişaf strategiyası olmayıb, istimai-siyasi
sabitlik təmin edilməyib, demokratik institutlar
yaradılmayıb, neft gəlirlərindən daxil olan
külli miqdarda vəsaitlərdən
istifadənin şəffaflığı təmin edilməyib.
Korrupsiyaya qurşanmış dövlət məmurlarına
qarşı laqeydlik göstərilib, xalqın taleyüklü problemlərinin həlli arxa
palana atılıb.
Müstəqil Azərbaycan başqa dövlətlərin
keçdiyi yolu təkrar etmədi, öz yolunu öz
inkişaf modelini seçdi. Neft siyasətini ümumi inkişaf
startegiyası, hüquqi demokratik cəmiyyətin prinsipləri
ilə əlaqələndirdi, milli mənafelər, investisiya
mühitinin yaxşılaşması, risk faktorunun azalması
üçün zəruri tədbirlər həyata
keçirdi. Amerika və
Avropanı Azərbaycanın maraqlarına cəlb etdi
ki, bütün bunlar da Azərbaycan
dövlətinin beynəlxalq aləmdə imicinin yüksəlməsinə,
respublikaya investisiya
axınının güclənməsinə əlverişli
şərait yaratdı, respublikamızın müstəqil bir
dövlət kimi inkişaf
imkanlarını genişləndirdi.
Bu gün respublikamıza güclü investisiya
axını vardır. Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə reytinqi yüksəlir. Qərb, Rusiya ilə əməkdaşlıq
imkanları genişlənir. Azərbaycan
dövləti dünyada düşünülmüş,
balanslaşdırılmış siyasət aparan bir dövlət
kimi tanınır. Bir sözlə, əsası Heydər
Əliyevin neft siyasətinin hazırlanması və
reallaşması ilə bağlı olan bu uğurlu nəticələr
getdikcə daha artıq dərəcədə Azərbaycanın
tərəqqisinə, keyfiyyətli inkişafına xidmət
edir. Heydər Əliyevin neft
strategiyasının qlobal əhəmiyyəti daha
böyükdür. Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft boru kəməri işə
düşdükdən sonra respublikamıza çoxlu vəsaitlər
daxil olacaqdır ki, onlardan da səmərəli
istifadə edilməsi iqtisadiyyatın dinamik inkişaf imkanlarını xeyli
genişləndirəcəkdir.
Neft amili
hələ uzun müddət ərzində bütünlükdə
respublika iqtisadiyyatının inkişafı üçün çox mühüm rol
oynayacaqdır. Bu, həmçinin onunla əlaqədar
olacaqdır ki, neft satışından əldə edilən gəlirlərdən
digər strateji inkişaf proqramlarının reallaşdırılması
üçün istifadə ediləcəkdir.
H.Əliyevi
idxal və ixracın nisbətində ilk illərdə yaranmış mənfi saldo
narahat edirdi. Bu gün isə nisbət ixracın xeyrinə dəyişib.
Qeyri-neft sektorunun üstün inkişaf etdirilməsi ilə bağlı müəyyən
edilən strateji inkişaf xətti ixracın strukturunun daha da
təkmilləşməsini təmin edəcəkdir.
Heydər
Əliyev açıq iqtisadiyyatın, bazar
iqtisadiyyatının prinsiplərinin nəinki tərəfdarı,
həm də
fəal təbliğatçısı idi. Eyni zamanda, O, zəngin dövlətçilik
təcrübəsinə malik olan ölkə
başçısı kimi, dövlət və
iqtisadiyyatın münasibətlərində
optimallığı müəyyən etməyi tövsiyə
edirdi.
O, sosial
problemlərin, elm, təhsil, ekologiya, qlobal struktur və inkişaf
problemlərinin həllində dövlətin imkanlarından,
köməyindən (söhbət təkcə maliyyə
yardımından getmir) səmərəli istifadə etməyi,
iqtisadi orqanların məsuliyyətinin
artmasını həmişə diqqət mərkəzində
saxlayırdı. Heydər Əliyev beynəlxalq
maliyyə qurumları ilə əməkdaşlığa
xüsusi diqqət verirdi. Bu əməkdaşlıqda da
milli maraqları əsas tuturdu və sevinirdi ki, ölkənin
maliyyə imkanları ildən-ilə artır, borc almağa ehtiyac
azalır, büdcə sisteminin göstəricilərində
müsbət meyillər güclənir. Amma yenə də arzu edirdi ki,
bank-maliyyə qurumları daha səmərəli fəaliyyət
göstərsinlər, ölkənin milli maraqlarını daha güclü
surətdə qorusunlar.
Heydər
Əliyev iqtisadiyyatda müasir tələblərə cavab verən
struktur dəyişikliklərinin edilməsi, müstəqil Azərbaycanın inikşaf
etmiş sənayeyə malik olması
üçün düşünülmüş
strategiyaya malik idi və bu istiqamətdə görülən
işlərin miqyasının genişlənməsi
üçün çox
çalışırdı.
Heydər
Əliyevin Azərbaycan xalqı qarşısında dahi xidmətlərindən
biri də Qədim «İpək yolu»
nəqliyyat dəhlizində respublikamızın aktiv iştirakını təmin etmək
üçün möhkəm əsaslar yaratması ilə
bağlıdır. Çünki bu yolun fəaliyyəti respublikamızın
sosial-iqtisadi dirçəlişinə böyük təsir
göstərəcəkdir.
Qədim
«İpək yolu»nun
bərpası və orada Azərbaycanın aktiv
iştirakı qlobal əhatə dairəsi, miqyası, əsrlər
boyu faydası çox böyük olan bir məsələdir
ki, onun da həllində Heydər Əliyev müstəsna rol
oynadı.
Aparılan
dərin araşdırmalar sübut edir ki, qədim «İpək
yolu» Azərbaycan üçün daimi kapitaldır, daimi
iqtisadi inkişaf amilidir, daimi gəlir və siyasi sabitlik mənbəyidir.
Eyni zamanda, unutmamalıyıq ki nəqliyyat dəhlizlərinə
yiyələnmək, bu mümkün olmadıqda isə alternativ yollar
axtarmaq istiqamətində dünyada, elə bizim regionda
böyük mübarizələr gedir. Ona
görə də biz sayıqlığımızı itirməməliyik.
İqtisadi İnkşaf Nazirliyi, Nəqliyyat
Nazirliyi bu barədə ciddi düşünməlidir.
Bunu ümummilli lider Heydər Əliyevin 1998-ci ildə
Bakıda keçirilmiş Bakı sammitində qoyduğu vəzifələrin
həyata keçirilməsi zərurəti tələb edir.
Heydər Əliyev liderliyinin gücü onda idi ki, o,
bütün işlərə yüksək tələbkarlıqla
yanaşırdı. Onun bu
keyfiyyəti əsl səfərbərlik faktoruna
çevrilmişdi. O, daima təhlil aparırdı, müqayisəli
araşdırmalara üstünlük verirdi, islahatların
gedişi prosesində meydana çıxan problemlərin həlli
üçün zəruri tələblərin həyata keçirilməsini hökumətdən
tələb edirdi. Açığını
deyək ki, bir sıra idarəetmə strukturları bu tələblə
ayaqlaşa bilmirdilər. O, müvafiq strukturların rəhbərlərindən
tələb edirdi ki, xidməti vəzifələrin məsuliyyətini
tam dərk etsinlər, dövlətin
vəsaitlərindən səmərəli istifadə etsinlər, əhalinin
qayğıları ilə yaşasınlar, şəhər təsərrüfatlarında
su, qaz, enerji ilə əlaqədar yaranan çətinliklərin
təkrarlanmamasına, onların sistemli həllinə nail olsunlar. Bir anlığa gözlərimiz
qarşısında Heydər Əliyevin sədrliyi ilə
keçən özəlləşmə, sahibkarlığın inkişafı, respublika əhalisinin
su, qaz, elektrik enerjisi ilə təminatının
yaxşılaşması məsələlərinin müzakirəsinə həsr
edilmiş iclasları canlandıraq.
Heydər
Əliyev Bakıda keçirilən Beynəlxalq Konfransda
demişdir»: İqtisadi islahatlar, özəlləşdirmə,
iqtisadiyyat sahəsində
bizim apardığımız işlərin hamısı
iqtisadiyyatı inkişaf etdirməyə, vətəndaşların rifah
halını yaxşılaşdırmağa, sosial problemləri
həll etməyə yönəlibdir və bu məqsədi
daşıyır. Əgər biz aparılan bütün tədbirlər
nəticəsində buna nail ola bilmiriksə, onda bazar
iqtisadiyyatının,
özəlləşdirmənin həyata
keçirilməsi istiqamətində gördüyümüz
işləri, islahatları ləkələmiş oluruq. Beləliklə, bizim indiyə qədər gördüyümüz
işlər dövlət idarəetmə sistemində
islahatın daha da dərinləşməsi zəruriliyinə
gətirib çıxarır».
Dövlət
başçısının İqtisadi İnkişaf
Nazirliyinin rolunun artması, inkişaf elementləri olan bir sıra sənaye
müəssisələrinin fəaliyyətlərinin
canlanması, yerli tikinti təşkilatlarının
gücündən daha geniş istifadə etmək və s. ilə
bağlı tövsiyələri məhz bu zərurətdən
irəli gəlmişdi. O, iqtisadi işin keyfiyyətinin daha da yüksəldilməsini,
milli maraqların üstün tütulmasını xüsusi
vurğulayırdı.
Heydər
Əliyevin müzakirə olunan hər bir məsələ barədə
professional baxışı, sistemli təhlili, inkişafı ləngidən
maneələrin aradan qaldırılması üçün
verdiyi qlobal və lokal təkliflər onun bir daha ümummilli
lider kimi məsuliyyətindən, daima
narahatlığından, bütün varlığını
xalqına həsr etməsindən
xəbər verirdi.
Heydər Əliyev bütün fəaliyyəti
dövründə insan, onun qayğıları, sosial
inkişaf problemlərinə xüsüsi diqqət yetirirdi. Respublikamızda yeni iqtisadi
sistemin tələblərinə uyğun olaraq sosial sahədə
islahatların keçirilməsi xalqın güzəranının
yaxşılaşdırılması imkanlarını xeyli
gücləndirirdi. Bununla belə,
Heydər Əliyev narahatlıq keçirirdi ki, əhalinin
müəyyən hissəsi işsizlik, yoxsulluq şəraitində
yaşayır, doğma yurdlarından erməni millətçiləri
tərəfindən qovulmuş azərbaycanlılar
ağır çətinliklərlə üzləşirlər. Sadalanan hər bir
problem haqqında onun çox dəyərli, proqram xarakterli
tövsiyələri, təklifləri var idi. Heydər Əliyevin
tapşırığı ilə 2001-ci ildə Azərbaycanda
«Yoxsulluğun azaldılması üzrə Dövlət
Proqramı» qəbul
edildi. Hazırda Prezident İlham Əliyevin nəzarətində
olan bu proqramın reallaşması üçün
mühüm tədbirlər həyata keçirilir.
İllər keçəcək, Azərbaycanda bir nəfər
də yoxsul olmayacaqdır. Bütün xalq dahi Heydər Əliyevi ehtiramla yad edəcəkdir
ki, «Yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi inkişaf
üzrə Dövlət Proqramı» onun bilavasitə
tapşırığı ilə hazırlanmışdı.
Heydər
Əliyev yeni iqtisadi sistemin səmərəli fəaliyyəti
üçün çox vacib olan amilə - sahibkarlığın inkişafına xüsusi diqqət
verirdi. Sahibkarlığı iqtisadi inkişafın strateji resursu
kimi qiymətləndirən Heydər Əliyev özəl
sektorun inikşafı, mülkiyyət münasibətlərinin
formalaşması, kiçik və orta biznesə mane olan əngəllərin
qaldırılması, ümumiyyətlə, əlverişli
işgüzar, investisiya mühitinin yaradılması
üçün ardıcıl və sistemli mübarizə aparırdı. O, milli
sahibkarların, orta sahibkarlıq sinfinin formalaşması,
yerli resurslardan səmərəli istifadə, rəqabətə
davamlı məhsullar istehsalının genişləndirilməsini
çox arzulayırdı. Heydər Əliyev əmin idi ki, Azərbaycan
iqtisadiyyatında yaradıcı, məhsuldar əməyə diqqət daha da
artacaq, bu məqsədlə kadr
potensialından, yerli mütəxəssislərin əməyindən
daha səmərəli istifadə ediləcək, onlar
müasir menecment qaydalarına
yiyələnəcəklər.
Bu
yaxınlarda «Amerikanskaya strategiya dlya XX veka» adlı maraqlı
bir kitabı oxuyarkən orada bir fikir mənim diqqətimi cəlb
etdi: «Ölkə əsas həyati fəaliyyət proseslərini
idarə etməyə qabil olan
insanlara, idarəçiliyə ehtiyac duyduğu zaman, gec
və ya tez həmin vakuumu xarici ölkə vətəndaşları
doldurmağa başlayır. Buna kolonizasiya (müstəmləkəçilik
- Z.S) deyirlər...».
Azərbaycan da vaxtilə bu kimi təhlükəli proseslə
üzləşə bilərdi. Belə ki, uzun müddət
respublikanın bir
sıra aparıcı sahələrində azərbaycanlı
kadrların xüsusi çəkisi çox aşağı
idi. Ona görə də 70-ci illərdə Heydər Əliyev əsl
strateq, üzaqgörən bir lider
kimi böyük səy göstərdi. Minlərlə azərbaycanlı gəncin
Sovetlər İttifaqının nüfuzlu ali məktəblərində
təhsil almasına nail oldu. Bu
gün müstəqil dövlətimizin həyati əhəmiyyət
kəsb edən sahələrinin ahəngdar fəaliyyəti
üçün tələb olunan kifayət qədər kadr
potensialımız var. Bunlar bizim milli sərvətimizdir,
onların yüksək potensiallığı, əməksevərliyi
hətta xaricin tələbkar iş adamlarını da heyran
edir.
Heydər
Əliyev vətən torpağının hər qarışının
çiçəklənməsi üçün
çalışırdı, məhsuldar qüvvələrin ərazi
üzrə yerləşdirilməsindəki illər boyu
yaranmış uyğunsuzluqların aradan götürülməsi,
Bakı-Sumqayıt regionunda istehsalın təmərküzləşməsinin
qarşısının alınması, kiçik və orta
şəhərlərin inkişafını strateji vəzifə
kimi qiymətləndirirdi və onların yerinə yetirilməsi
üçün böyük zəhmət sərf edirdi.
Azərbaycan
müstəqillik əldə etdikdən sonra Heydər Əliyev qəti əmin oldu
ki, kənddə torpaq münasibətlərini radikal şəkildə
dəyişdirmədən, kəndlini torpağın sahibi etmədən
əhalinin güzəranını
yaxşılaşdırmaq, ölkənin ərzaq təhlükəsizliyini
təmin etmək mümkün olmayacaqdır. Bu tarixi
missiyanı yerinə yetirmək üçün Heydər
Əliyev dünya təcrübəsini, yerli xüsusiyyətləri,
əhalinin mentalitetini, yaranmış vəziyyəti sistemli təhlil
etdi, bir-birini tamamlayan qanunları imzaladı, normativ baza yaratdı,
informasiya təminatını gücləndirdi. Bütün bunlar respublikada torpaq
islahatlarının uğurla, sosial sarsıntılarsız həyata
keçirilməsini təmin
etdi. İlk nəticələr böyük inkişaf
imkanlarından xəbər verir. İndi kənddə
islahatların ikinci mərhələsi davam etdirilir ki, bu istiqamətdə də
görüləsi işlər dövlət başçısı
İlham Əliyev tərəfindən ciddi nəzarətə
götürülüb. Çünki kəndə
qayğı Azərbaycanın gələcəyinə
qayğıdır.
Heydər Əliyev dünya azərbaycanlılarının
da ümummilli lideri idi. O, çox arzulayırdı ki, bir çox səbəblər
üzündən tarixən dünyanın bir çox ölkələrində
məskunlaşmış azərbaycanlılar Azərbaycanla
daima əlaqədə olsunlar,
azərbaycançılıq ideyalarının
yayılmasında fəallıq
göstərsinlər. Heydər Əliyevin «mən fəxr edirəm ki, azərbaycanlıyam»
sözləri dünya azərbaycanlılarına
müqəddəs çağırış idi. Bu
çağırışla Heydər Əliyev bütün
dünya azərbaycanlılarını, qədim tarixə, zəngin
mədəni irsə, yüksək mənəvi dəyərlərə
malik olan Azərbaycanı dünyada tanıtmaq istəyir, onun
xalqını bu sahədə daha geniş iş aparmağa səsləyirdi.
Heydər
Əliyev xaricdə yaşayan soydaşları
qarşısında Azərbaycan iqtisadiyyatının
inkişafı ilə bağlı
çıxışlarında Azərbaycanın gələcəyinə
inandığını, bunun üçün real
imkanların, müəyyən etdiyi
strategiyanın dönməz olduğunu, onun
xalqımızın milli mənafelərinə, Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün təmin edilməsinə yönəldiyini
xüsusi vurğulayır, bu kimi ali
amallara xidmət etməyi hər bir azərbaycanlının müqəddəs
vəzifəsi sayırdı.
O, xaricdə
yaşayan imkanlı azərbaycanlıları Azərbaycanda
iş qurmağa, investisiya qoymağa çağırdı.
O, yaxşı bilirdi ki, qloballaşan, gündən-günə
mürəkkəbləşən
dünyada mənafelər uğrunda mübarizələr
daha da genişlənəcək.
Qərblə Şərq, Qərblə İslam dünyası, Qərb və
postsovet məkanı ölkələri arasında münasibətlər
ciddi amillərin təsirindən asılı olaraq Azərbaycana
da bu və ya digər dərəcədə
təsir edə bilər.
O,
Türk dünyasının daha sürətlə
inkişafıını arzulayırdı və
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft-boru kəmərinin də bu baxımdan
tarixi rolunu xüsusi vurğulayırdı. Heydər Əliyev
dəfələrlə qeyd edirdi ki, Azər baycanın türk
dünyası ölkələri ilə iqtisadi sahədə əməkdaşlığı
daha da inikşaf etməlidir, investor hər iki ölkənin
milli maraqlarına cavab verən layihələr həyata
keçirməlidirlər. Onun Türkiyənin dövlət,
hökumət rəhbərləri ilə səmimi dostluğu
Türk dünyası ölkələrinin birliyinə xidmət edirdi. Böyük məmnunluqla qeyd etmək istəyirəm
ki, indi bu dostluq, qardaşlıq münasibətlərini
Prezident İlham Əliyev bir müqəddəs vəzifə
kimi davam etdirir. Biz hamımız bunu dərk
etməliyik ki, Azərbaycanın Heydər Əliyevi və
Türkiyənin Atatürkü Mustafa Kamal Türk
dünyasının XX əsrdə yetişdirdiyi nadir şəxsiyyətlərdir
- ümumilli liderlərdir. Bu iki görkəmli
şəxsiyyətin dövlət başçıları
kimi çox dəyərli iqtisadi platformaları,
baxışları olub ki, bunların da ana xəttini Türkiyə
və Azərbaycanın iqtisadi cəhətdən güclü
dövlətlər səviyyəsinə yüksəlmələri
təşkil edir. Bizim hamımız Böyük
Atatürk və Böyük Heydər Əliyevin türk
dünyasının Türkiyə və Azərbaycanın
inkişafı barədə baxışlarını uca
tutmalı, ölkələrimiz arasında əməkdaşlığın
nəinki kəmiyyət, həmçinin keyfiyyət göstəricilərinin
yüksəlməsinə nail olmalıyıq.
Bu yazıda biz ümumilli lider Heydər Əliyevin
iqtisadi inkişaf strategiyasının mahiyyəti, prioritet
istiqamətlərini açıqladıq, bu dahi şəxsiyyətin
amalı, fəaliyyəti barədə bəzi məqamlara
toxunduq. Bir iqtisadçı kimi bildirmək istəyirəm
ki, Heydər Əliyevin iqtisadi baxışları, fikirləri
çox zəngindir, onların sistemləşdirilməsi,
qruplaşdırılması və dərindən öyrənilməsi
nəinki iqtisadi qurumların, həmçinin iqtisadi təhsilin
və iqtisad elminin ən vacib vəzifələrindən
sayılmalıdır. Heç şübhə
yoxdur ki, Heydər Əliyevin Azərbaycan iqtisadiyyatına dair
baxışları uzun müddət hamımızın fəaliyyət
proqramında öz layiqli yerini tutacaqdır.
Hamımız qürur hissi keçiririk ki, müstəqil
dövlətimizin gələcəklə bağlı Heydər
Əliyev tərəfindən müəyyən edilmiş
stragiyası vardır. Gələcək inkişaf
üçün onun tərəfindən möhkəm təməl
yaradılmışdır. Bu təməl
Azərbaycan dövlətinin dinamik inkişafına, xalqın
yaxşı yaşamasına, ölkəmizdə hüquqi,
demokratik cəmiyyətin qurulmasına, Azərbaycanın sivil
dövlətlər içərisində özünə
layiqli yer tutmasına xidmət edir və edəcəkdir.
Onun Azərbaycan iqtisadiyyatının gələcəyi
ilə bağlı arzuları böyük idi. Heydər
Əliyev 1969-cu ildə hakimiyyətə gələndə o,
respublikasını SSRİ məkanında birincilər
sırasına çıxarmaq vəzifəsini qarşıya
qoymuşdu. O buna nail oldu. İkinci dəfə
hakimiyyətə qayıdan Heydər Əliyev Azərbaycanın
müstəqilliyini xilas etməli, ölkənin ictimai-siyasi həyatında
yaranmış xaosu aradan qaldırmalı, sabit və dinamik
inkişafa xidmət edən yeni iqtisadi sistem yaratmalı
idi. O, buna da nail oldu.
Heydər Əliyev öz respublikasının
taleyüklü iqtisadi problemlərinin həllində
özünü əsl ümumilli lider kimi təsdiq etdi. Əsl lider
kimi öz gücünü düzgün, sona qədər sərf
etdi. Onun lider kimi başlıca xüsusiyyətlərindən
biri uzaqgörənlikdir.
Sakit təbiətə
malik olan Heydər Əliyev hadisələri qabaqcadan görmək,
gələcəyi proqnozlaşdırmaq məharətinə
malik idi, riski sevirdi, strateji, qlobal düşünməyə çox
üstünlük verirdi. Əldə
etdiyi nailiyyətlərə yüksək tələbkarlıqla
yanaşırdı. İnadkar və
möhkəm idi, məsuliyyət hissini çox yüksək
qiymətləndirirdi, böhran, ağır şəraitdə
idarə etmək, təhlükəni aradan qaldırmağa
qadir idi. Heydər Əliyev əlçatmaz olana doğru
inamla gedirdi və məqsədinə nail olurdu. Ümummilli
liderə məxsus olan bu keyfiyyətlərin, xüsusiyyətlərin
hər birini respublikamızın taleyi ilə bağlı
faktlarla açıqlamaq olar. Heydər Əliyev müstəqil
Azərbaycan dövlətinin dağılmasının
qarşısının alınması, respublikamızın
geriliyinin aradan qaldırılması, neft kontraktlarının
bağlanması, ölkənin dinamik inkişafının təmin
edilməsi, qloballaşan dünyada Azərbaycanın
özünə layiqli yer tutması və s. fundamental problemlərin
uğurla həll edilməsinə nail oldu. Azərbaycanı,
onun xalqını dünyaya tanıtdı.
Heydər Əliyevin tarixi şəxsiyyət, ümumilli
lirder kimi fundamental uğuru ondan ibarətdir ki, onun qurduğu
müstəqil Azərbaycan dövləti yaşayır və
inkişaf edir.
Bu gün Azərbaycanda iqtisadi inkişaf sürəti
dünya iqtisadiyyatı üzrə olan göstəricini xeyli
ötür. Bu, bizim tarixi nailiyyətimizdir. Bu
inkişaf meyli uzun bir dövr üçün mütləq və
mütləq davam etməlidir ki, dövlətimizin iqtisadi
qüdrəti daha da möhkəmlənsin, keyfiyyətli həyat
səviyyəsi təmin edilsin, Azərbaycanın inkişaf
etmiş ölkələr səviyyəsinə
çatması istiqamətində cəsarətli addımlar
atılsın.
Çox sevindirici haldır ki, bütün bunlar
reallığa çevrilir. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev bütün
çıxışlarında, həyata keçirdiyi tədbirlərdə,
hökumətə verdiyi tapşırıqlarda respublika
iqtisadiyyatının inkişafında baş verən müsbət
dəyişişkliklərin daha da gücləndirilməsini,
dərinləşdirilməsini xüsusi vurğulayır.
Dahi Heydər
Əliyevin əziz xatirəsinə həsr etdiyim yazını
ümummilli liderin layiqli davamçısı, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 2003-cü ildə
andiçmə mərasimində dediyi aşağıdakı
sözlərlə bitirmək istəyirəm:
İlham Əliyev:
“Heydər Əliyevin siyasəti Azərbaycana
böyük uğurlar gətiribdir. Bütün sahələrdə
Azərbaycan inkişaf edir, uğurlar qazanır. Azərbaycan beynəlxalq aləmdə özünəlayiq
yerini tuta bilibdir, Azərbaycanın nüfuzu artıbdır.
İndi Azərbaycanla hesablaşırlar, Azərbaycana
hörmət edirlər. Regionda bütün beynəlxalq,
irimiqyaslı layihələr Azərbaycanın iştirakı
ilə, onun milli maraqlarının nəzərə
alınması ilə həyata keçirilir.
Ancaq bütün bunları həyata keçirmək və
Azərbaycanı qüdrətli dövlətə çevirmək
üçün, ən başlıcası, ölkədə
Heydər Əliyevin siyasəti davam etdirilməlidir. Bu gün
yüksək kürsüdən çıxış edərkən
mən Azərbaycan xalqına söz verirəm ki, bu siyasətə
sadiq qalacağam, heç vaxt bu yoldan dönməyəcəyəm,
Heydər Əliyevin siyasətini davam etdirəcəyəm».
* * * * *
2018-ci il
sentyabrın 21-də Milli Məclisdə Azərbaycan
parlamentinin 100 illiyi münasibətilə təntənəli
iclasda Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev demişdir:
“...Bu
gün isə Azərbaycan dünya xəritəsində bir
uğur nümunəsidir. Bu gün Azərbaycan
tam müstəqil siyasət aparır. Qeyd
etdiyim bütün məsələlər – istər xarici siyasətlə,
daxili siyasətlə, iqtisadiyyatla bağlı olan bütün
nailiyyətlər bu məqsədə xidmət göstərir
ki, bizim müstəqilliyimiz daha da möhkəmlənsin.
Müstəqilik təkcə dövlət
atributları deyil. Sən müstəqil
siyasət apara bilirsən, yoxsa yox?
Bunu uğurla apara bilirsən, yoxsa yox? Bu müstəqil
siyasət sənə xeyir gətirir, yoxsa yox?
Bax, bu suallara cavab verdikdə əminliklə deyə bilərik
ki, bu gün tam şəkildə müstəqil siyasət
aparan Azərbaycan öz milli maraqlarını tam şəkildə
təmin edir.
Azərbaycan parlamentinin bu işlərdə
önəmli rolu var.
Akademik
Ziyad SƏMƏDZADƏ
İqtisadiyyat.- 2019.- 12-18 dekabr.-
S.3-5.