Nəsimi bir baxışda
Nəsimi
dövrü
Bütün Şərqi istila və
talan edən moğollardan yaxasını qurtarmaq istəyən
və külli miqdarda vergi ödəyən vassal dövlətlərdən
tutmuş pərən-pərən düşmüş
irili-xırdalı xalqlara qədər hamının bezdiyi XIIIəsr
yeni qurtuluş və vəhdət ideyalarına tamarzı
idi. İslam dininin şahların, sultanların
hərbi məqsədlərini həyata keçirtmək
üçün vasitəyə çevrildiyini anlayan aydın
düşüncəli insanlar bəzən məcburiyyətdən,
bəzən öz çıxarları məqsədi ilə
Allahın adından, kitabından istifadə edərək
insanları bir yerə cəlb etmək, bir qayə ətrafında
birləşdirmək üçün müxtəlif yollar
arayırdılar. Azərbaycan torpaqları gah
Əmir Teymurun, gah Toxtamış xanın, gah da Osmanlı
sultanlarının at oynatdığı hərbi arenaya
çevrilmişdi. Üç tərəfdən mühasirədə
can verən sahibsiz, sərhədləri bilinməyən Azərbaycan
və vergilərin ağırlığı altında əzilən
Şirvanşahlar dövləti sonunda işartı görünən az qala hər azadlıq
düşüncəsinə imza atmağa hazır idi.
İdeyaları bir mütləq hakimiyyətə çevirmək,
azad nəfəs ala biləcək bir dövlət yaratmaq bir
çox təriqət başçılarının,
mürşidlərin can atdığı məsələ idi.
Nəticə etibarı ilə şifrəli dillə
danışan, rəmzlərlə bir-birindən seçilən
və öz dini görüşlərini kütlələrə
xitabın bütün təzahür formalarından istifadə
edərək çatdırmaq istəyən neçə-neçə
təriqət ocaqları yaranırdı. Bəziləri
qarışıq vəziyyətdən
istifadə edərək varlanmaq, bəziləri də
böyük həqiqətləri insanlara çatdırmaqla vəhdətə,
birliyə nail olmaq niyyəti ilə
çırpınırdı. Hindistandan Anadoluya, İrakdan Azərbaycana
qədər böyük bir coğrafi əraziyə
yayılmış təriqətlər, eyni zamanda, müəyyən
mənada həm yerli əhalinin yaşam tərzinə, həm
də dövlətlərin siyasətinə təsir edə
bilirdi. Bu ocaqlar ətrafına yığılanların
böyük əksəriyyəti dövlətdən narazı
şəhər əsnafı və başqa məmləkətlərdən
müxtəlif səbəblərdən köç etmiş
qruplar idi. Bəzən təriqət üzvlərinin
sayı və gücü o səviyyəyə
çatırdı ki, xanədan və ya dini idarə
başçıları da onlarla işbirliyi etmək məcburiyyətində
qalırdı. Bəzən dövlətlərin özləri,
bəzən müxalif güclər təriqətlərin gücündən,
təbliğat imkanlarından istifadə edirdi. Bir sözlə,
təriqətlərin varlığı dövrün tələbi
olmaqla yanaşı, həm də Şərqin qurtuluş məktəbi
idi. Təbii ki, bu təşkilatların
işğalçılara da xeyri var idi, onlar da təriqətlərin
yerlərdəki ruhani hakimiyyətindən
faydalanırdılar, amma əksər hallarda təriqət
nümayəndələri təqib olunur, zindana salınır
və ya sürgün edilirdi. Ən radikal görüşdə
olanlar isə edam edilir, görk olsun deyə kəsik
başları ya şəhər darvazasından asılır,
ya da düşmənlərə “hədiyyə” göndərilirdi.
Bu səbəbdən, təriqət üzvü olduğunu gizlətmək
təriqətin var olması demək idi. Geyim tərzi,
saqqal şəkli və ya müxtəlif gözə
çarpmayan nişanələrlə bir-birinə işarə
vermək, rəmzlərlə danışmaq sağ qalmağa
və təşkilatı qorumağa yönəlmiş tədbirlər
idi.Belə bir hərc-mərcliyin içində fəaliyyəti
genişləndirmək və ayaqda qalmaq həm
böyük iradəyə sahib olmaqdan, həm nizam-intizama ciddi
riayət etməkdən xəbər verir. Çox az sufi cərəyanı
bu gərginliyə davam gətirə bilirdi. Hürufilik də
bu təriqətlərdən biri və dövrün tələbi
idi.
Hürufilik
Niyyətimiz hürufiliyin tarixi və yaşam tərz və prinsiplərini təhlil etmək olmasa da, deməliyik ki, bu təriqət də digərləri kimi Qurana söykənir və müsəlmanların qəbul etdiyi ümumi ölçülərdən kənara çıxmırdı. Fərqlərin içində “Allah və insan” münasibətlərinin və xüsusən də insan mərkəzli düşüncənin ağırlığı hürufiləri xüsusi diqqətlə incələməyə əsas verir.
Hürufi dünyagörüşü və yaşam tərzində “Rifai”likdən zikr gücü ilə insanlara təsir, “Yəsəvi”likdən insanın Allahda əriyib yox olması, “Şəzliyyə”dən nəfslə mübarizə metodları, “İşraqiyyə”dən həqiqətlərə ağılla deyil, qəlbin nuru ilə yetişməyin tək yol olduğunu anladan fərziyyələr, “Qədriyyə”dən çoxsəsli (xor) və yüksəkdən oxunan zikrin ruha təsiri, “Mövləvi”likdən hallar vasitəsilə vəcdə gəlmək və bir çox böyük sufi Şeyxlərinin görüşlərindən incə məqamlara rast gəlmək olar. Səyyah müridlərin qurduğu məclislərlə, məktub və əlyazmalarla, xüsusən də şeirlər vasitəsilə yayılan bu ezoterik “məhsul”lar istedadli bir şəxs üçün öz “yol”unu yaratmaq baxımından qiymətli xəzinə və ələdüşməz fürsət idi. Zəmanəsinin dərin bilik və məlumata sahib insanlarından biri olan Fəzlullah Nəimi də bu fövqəladə istedada malik idi. Nəiminin görüşlərində “yuxu” və “vəhy” ağırlıqlı məqamlar üstünlük təşkil etsə də, Musəvilik və İsəvilikdən gələn düşüncələr də az deyildir. Bu dünyagörüşü din içərisində “aciz və zəif” mövqeydə olan insanı yaradılışın fövqünə qaldırır, Quranı insanı ucaldan ayələrlə cəmiyyətə təqdim edirdi. Müxtəlif dini mətnlərdə və xüsusən də Quranda “yer üzünün əşrəfi”, “Allahın ən gözəl əsəri”, “kainatın yaradılışının səbəbi” kimi təriflərlə vəsf olunan insana öz məqamını tanıtmaq, ona layiq olduğu həyatı anlatmaq və Allahın bəndəsinə necə məhəbbət və ümidlə yanaşdığını izah etmək hürufiliyin əsas məqsədidir.
Təbii ki, bu çətin məqsədi
həyata keçirtmək üçün müsəlman
şüuruna oturmuş sakral dini görüşləri
müəyyən qədər dəyişmək və bunu bəzən
çox bəsit, bəzən də anlaşılmaz fikirlərlə
möhkəmləndirmək lazım idi. Bu,
“alın yazısı” və “qəzavü-qədər” kimi
yarıqorxulu məfhumları müəyyən qədər zəiflətməyə
və onların içini “insan zəkası” və “kamil
insan” ifadələri ilə doldurmağa, başqacür desək,
bəndə üzərindəki Allah xofunu nisbətən
azaltmağa, insanı düşdüyü “heçlik”
quyusundan çıxartmağa xidmət etmək idi. Panteist
düşüncədən fərqli olaraq insan “heçlikdən”
ucalaraq “heçliyə” yetişməli idi. Birinci “heç”
özündə cəhaləti, ikinci isə kamilliyi ehtiva
edir. Sufizmə görə insana bu dünyada verilən
ömür “cəhalət”dən “kamalat”a yetmək
üçün verilən müddətdir. “Kamil insan”
dünyanın mahiyyətini (fani, müvəqqəti
olduğunu) idrak edərək Yaradanı tanımış olur
və “hər şey öz əslinə
qayıtmalıdır” düşüncəsi ilə zərrə
şəklində Allaha qovuşur və onda əriyib yox olur.
Bu “heç olma” “damla”nın “okean”a qovuşmasına bənzəyir.“Okean”la
birləşən “damla” nəticədə “damla”lığından
çıxır və “okean”laşır. Eyni bənzətmə ilə
kamil insan “insan”lığı bitirib “Allah”laşır. QurandakıTin surəsində
“biz insanı, əlbəttə, ən gözəl biçimdə
yaratdıq” ayəsini “mən gizli xəzinə idim, bilinmək
istədim və bu üzdən xəlq etdim” hədisi ilə
tutuşduraraq hürufilər və onlar kimi insanı ucaldan
başqa təriqətlər də
məhz insanın ən gizli xəzinə olduğunu və
Yaradanın öz qüdrətini insanı xəlq etməklə
göstərdiyini irəli sürürdülər. Təriqət üzvləri təqib səbəbiylə
açıq-aşkar söyləməsələr də, Nəsimi,
Həqiqi, Süruri kimi şairlər bu fikirləri öz əsərlərində
dolayı yolla, şeirin bədii örtüyü altında cəmiyyətdə
yayırdılar.
İnsanın Haqqı tanıyıb onunla bütövləşməsi
Hürufi dünyagörüşünə görə bir
neçə mərhələdən ibarətdir. Bu mərhələlər
təriqi qayda və qanunlara, ayin və ibadətlərə
riayət edilərək keçilirdi. Formallığı
bir kənara qoysaq, hürufilik insanın müqəddəsliyini,
onun ilahi məqsədləri öz ixtiyarı ilə
(faili-muxtar) həyata keçirə bilməli olduğunu
ön plana çıxaran yaşam tərzi və
dünyagörüşüdür. İlk
baxışdan utopik görünsə də, müasir
dünyaya hakim kəsilmiş və Qərbin ciddi-cəhdlə
həyata keçirdiyi homosentrizm ideyalarının hələ
altı əsr bundan qabaq Azərbaycanda mövcud olması
faktı ilə üz-üzəyik. Hürufilik məqsədinə
çatıb dövlət qura bilsəydi, dünyanın
tarixini dəyişən demokratik, azad və insan
hüquqlarının dominant olduğu ilk dövləti yaratmış
olardı. İmadəddin Nəsimi belə bir
dövləti və cəmiyyəti qurmaq ideyalarının
daşıyıcısı və carçısı idi.
Səs – söz – hərf
“Səs”
fiziki anlayış kimi nə qədər dərin elmi çəkiyə
malikdirsə, bir o qədər də metafiziki
ağırlığa malikdir. Ən qədim
dövrdən bu günə qədər “səs”lər
insanların həyatında mühüm yer tutub. Həm vahimənin, qorxunun, həm sevginin, nəvazişin
mənbəyi olub. “Səs”də
“görüntü”dən də təsirli sehrkar qüvvə
var və bu sehrə düşənlər əsrlərlə
insan psixikasına hökm edə biliblər. Yaradanın
“ol” əmrindən müasir “böyük partlayış” nəzəriyyəsinə
qədər hər düşüncənin içində bir
“səs” hegemoniyası var. İnsanın intuitiv yaşamındakı “səs”lər
- qəlbinin səsi, “öz”ünün səsi, “vicdanının
səsi” fenomenoloji baxışın əsasını təşkil
edir. “Vəhy”dən tutmuş “ürəyə
damma”ya qədər insan ruhuna hər səsləniş bu və
ya digər şəkildə “görüntü”lərlə
birləşib fikir yaradır. “Görüntü”nün
fiziki olaraq dərk edilməyən və görünməyən
tərəfləri, bilinməyən xassələri intuitiv
düşüncənin xammallına çevrilir. Bu məqamda
“səs” kütlələri ələ alan,
inandıran və ardınca apara bilən məntiqi sübut
kimi ortaya çıxır. Yaradılışın
başlanğıcı “səs”dirsə, səsin də insan
üçün ən kamil forması “söz”dür. Canlılar kimi cansızlar da “səs”lidir. Məhz “söz”ün ən kamil forma olduğu
ideyasını mökəmləndirən də bu amildir.
Cansız əşyalar yalnız bir-birinə
toxunduqda “səs” çıxarır, özlərindən səslənmə
bacarığına malik deyillər. Canlılar
isə “səs”in mənbəyidir, başqa məxluqatın təsiri
olmadan “səs”lənə bilirlər. Lakin insanlar
heyvanlardan fərqli olaraq bu “səs”lərə forma və məna verərək “səs”in
ən kamil şəklini – “söz”ü yaradırlar. Bu baxımdan İlahi başlanğıclı “səs”
yalnız Allah və insanda kamilliyə çata bilir. Burada insan öz Yaradanı ilə eyniləşir.
Fəqət “səs”in kamilliyə
çatması hələ “söz”ün kamil olduğuna dəlalət
edə bilməz. Kamil “söz”ü yaratmaq istedadı
olmadan insan “Xaliq” ola bilmədiyi kimi, “bəndə” də ola bilməz. Çünki hər
“bəndə” potensial “Xaliq”dir. Bu, təxminən hər birinin
qılıncı olan orduya bənzəyir. “Söz” insana
kamil “səs” şəklində verildiyi kimi, qılınc da əsgərə
hazır olaraq verilir, əsgər qılınc
düzəltmir. Əsgərlərin biri qılınc oynatmaqda
mahir, digəri zəifdirsə, burada qılınc düzəldənin
heç bir təqsiri ola bilməz. Təqsir bu bacarıqdan, təcrübə və
texniki imkanlardan kifayət qədər istifadə edə bilməyən
əsgərdədir. Bu zəiflik həm əsgərin canından olmasına, həm
ordunun məğlubiyyətinə, həm də o orduya güvənən
ölkənin məhvinə səbəb olar. Bu mənada
“söz”ü kamilliyə çatdırmayan insan həm
özünün “bəndə” ola bilməməsinə,
həm cəmiyyətin doğru yolu tapmamasına, həm də
“haqq”ın, İlahi ideyaların batil olmasına imkan vermiş
olar. “Söz” cəmiyyətə xidmətin əsas
silahıdır, bu xidmət nəticədə Yaradanın
bütün müqəddəs sifət və xüsusiyyətlərini
özündə birləşdirmiş “əsil insan”lardan ibarət
cəmiyyətin yaranması və “insan” kimi yaşaması deməkdir.
“Söz”lər hərflərdən qurulduğu
üçün ərəb qrafikasında hərflərin
şəkli, düzülüşü, fərqli
kombinasiyalarda yazılışı “görüntü”nü də
cazib edir. Adından göründüyü kimi, hürufilik də
hərflərin müqəddəsliyi üzərində
qurulmuş sufi-fəlsəfi görüşdür. Hürufilər Quran ayələrinin təfsirində,
xüsusən də surələrin əvvəlində
yazılan hərflərin şərhində hərflərin
sadəcə hərf deyil, içərisinə dərin
İlahi sirlər, hətta elmlər gizlədilmiş simvollar
olduğunu iddia edir və məntiqi düsturlarla izah edirdilər.
Yaradanın insan ilə dialoqunun bu qədər sadə ola bilməyəcəyini,
kamilliyin sözlərdən çox hərflərin bətnində
olduğunu önə
sürürdülər. Hürufilik insan
üzünün Quran olduğu, insan sifətinin fərqli
cizgilərinin insanın taleyinə, yaşam tərzinə və
hətta təbiətə və kainata təsiri barədə
tək-tük fikirləri bir xətdə, bir ümumi
görüşdə birləşdirən, dərin və
dolğun məntiqlə möhkəmlədən ilk
böyük fəlsəfədir. Heç
bir elmi-fizioloji sübutu olmasa da, bu fikirlərin ecazına
düşməmək, düşünməmək,
ağlı məşğul etməmək mümkün deyil.
“Səs”, “hərf”, “söz”
ardıcıllığının daha düzgün
olmasına rəğmən, “hərf”i üstün məqama gətirmək
sufi ənənələrinə də
uyğundur. Bu görüş, “bütün Quran “Fatihə”
surəsində, “Fatihə” surəsi “Bismillahir rəhmanir rəhim”
ayəsində, bu ayə də “be” hərfinin nöqtəsində
cəmdir” fikri ilə yaxındır.
Kamillik
İnsanın bədən və ruhun birliyində yetə
biləcəyi son nöqtə kamillikdir. Hər şeyə
vaqif olmaq, hər şeyin məğz və mahiyyətini idrak
etmək insanın heyrət mərtəbəsinə
qalxmağına səbəb olur. Xəlq
olunmuşların mürəkkəb quruluşu, təbiətin
nizamı, insan və təbiət arasındakı üzvi və
ruhani bağlılıq yalnız bir şeydən - Xaliqin əzəmət
və qüdrətindən xəbər verir. Bu qüdrətə məftun olan insan
dünyadakılara deyil, onları yaradana aşiq olur (əsərlərini
oxuyub Nəsimiyə heyran olduğumuz kimi). Quranda
insanı ucaldan, öyən ayələrlə yanaşı, bu mükəmməl
yaradılışı kiçildən ayələr də
vardır. Ucaldan ayələrdə insanın ilahi, lahuti, batini
tərəfləri olduğu vurğulanır və elə bu da kifayət edirdi ki,
sufi nəzəriyyəçiləri bu xüsusun üzərində
dayansınlar. Sufi nəzərindəki kamil insan
bütün aləmlərin fövqündə dayanan, on səkkiz
min aləmə on səkkiz min gözlə baxan, qəlbin,
hissin, ağlın gözü ilə seyr edən, mələkut
və cəbərutda hər şeyi görə və dərk
edə bilən varlıqdır. Kainatda
heç nə ona gizli deyildir, o, bütün aləmlərin
sirrinə vaqifdir. Əşyalar və
onların hikməti kamil insana məlumdur. Lahut
aləminin güzgüsü cəbərut, cəbərut aləminin
güzgüsü mələkut, mələkut aləminin
güzgüsü kamil insandır. Kamil
insan varlıq aləmindəki hər şeyi cəzb edir və
qeybin sirləri ilə birləşdirərək
özünü kainatın fövqünə ucaldır. Bu ucalıq onu ilahiləşdirir və Allahın sifətlərinin
daşıyıcısına çevirir.Ona bu ucalığı
bəxş edən Yaradana eşqi son həddə
çatır və Allahda əriyib yox olur. Mənfəət, mənafe və tədbir vasitəsi
olan ağıl dünyaya ehtiyac qalmadığına görə
kamil insan üçün gərəkliliyini itirir.
Aşiq ağıl və onun kimi dünyəvi yaşam
üçün lazımlı olan hər şeydən (qorxu,
ümüd, şəhvət, cəsarət və s.) və hər
kəsdən (peyğəmbər, imam, mürşid, ustad) azad olur və
özünü tanımağa, içindəki zərrəni
öyrənməyə qərq olur. Hər
baxışda Allahı, hər nəfəsdə
özünü kəşf edir. İnsan
qüsurlardan arınır, eyiblərdən təmizlənir,
Yaradanı ilə bütünləşir, tamlaşır.
Nəsimi və insan
Nəsimi
düşüncəsindəki "insan" təkcə hürufi
dünyagörüşü ilə məhdud deyil. Nəsimi "insan"ı İslami-fəlsəfi
görüşlərdən çox-çox əvvəl
yaranmış dini inanclardakı insan obrazlarını
özündə birləşdirir. Burada həm
"Məzdəki"likdən, həm "Manheyizm"dən,
həm də "Zərdüştlük"dən qopan
humanist ideyalar bir müstəvidə qovuşaraq əzəmətli,
kamil bir obraza çevrilir.
Ayrı-ayrı din, inanc və cərəyanların
içindən müsbət keyfiyyətləri bir araya gətirə
bilmək, bu keyfiyyətləri üzvi halda bir insan obrazında əridə bilmək
və müstəsna bir ilahi varlıq şəklində təqdim
etmək fövqəladə istedad, dərin bilik və
geniş məlumat tələb edir. Nəsiminin
"insan"ı tələbkar olduğu qədər səmimi,
dürüst olduğu qədər sərt, təvazökar
olduğu qədər uca insandır. O, qaranlıqdan
qurtulmaq üçün qaranlığı inkar etmir,
işıqsız qaldığı üçün
işığı
günahlandırmır. Zülmətdən
çıxmaq üçün zülməti
tanımağı, nura yetişmək üçün nuru dərk
etməyi vacıb bilir. Nəsiminin
"insan"ı inadkar deyil, dönməzdir, üsyankar
deyil, tələbkardır.
Mənsur Həllac humanizmi və Zərdüşt ədalətinin
vəhdətindən yoğrulmuş insanın dünyanın
hər məşəqqətinə tab gətirə biləcəyinə,
ruhani paklığı ilə dünyəvi üfunətdən
silkinib çıxacağına inanan Nəsimi,əsərlərində
səmavi kitablarda, xüsusən Quranda vəsf olunan insanı
təsvir edir. İnsanın Allahın
sözü olduğunu, haq deyənin Allahın
sözünü dediyini bəyan edir. Nəsimi
vicdan səsidir, onun "insan"ı da ziddiyyətlər tərəzisində
həqiqətin ağırlığını görə
bilməyənlərə gah qulaqbatırıcı səslə
hayqırır, gah da nəvazişlə
pıçıldayır. Bu insanın əzablardan
möhkəmlənən mübariz ruhu da var, cəhalətin təntənəsinə
davam gətirməyən yorğun ürəyi də. Nəsiminin "insan" düşüncəsi
Mövlana Cəlaləddin Ruminin "dünyanın
fövqündə dayanan" insan obrazı ilə də
üst-üstə düşür. Mövlana bəndənin
qul deyil, şah olduğunu, Allahın sifətlərinə və
İlahi keyfiyyətlərə malik ikən ona aciz və zəlil
varlıq kimi baxmağın yanlışlığını aşiqanə bir dillə ifadə
edərkən, Nəsimi bir az da yüksəyə qalxaraq bu həqiqətləri
amiranə tərzdə ifadə edir. Digər bir sufi Şeyx Əttar Nişaburi insanların vəhdətindəki
qüdrətin kamilliyə aparan yol olduğunu iddia edərkən,
Nəsimi hər bir insanın fərd olaraq kamilliyinin
bütün bəşəri vəhdətə gətirə
biləcəyini deyir. Bu fikirlər bəzən
ziddiyyət təşkil etsə də, nəticədə vəhdətin
"olmazsa olmaz"lığında və buna gedən yolun
kamillikdən keçdiyində bu böyük insanlar həmfikirdirlər.
Nəsimi ili
Klassik irsimizin təbliği istiqamətində görülən hər iş Azərbaycanın sabahına xidmətdir. Bəzi dəyərlər vardır ki, onları zamanı gəlmişkən, imkan varkən cəmiyyətə tanıtmaq və cəmiyyəti həmin dəyərin səviyyəsinə qaldırmaq vacibdir. Dövlətimiz tərəfindən 2019-cu ilin “Nəsimi ili” elan olunması bir şairin yaradıcılığı ilə tanışlıqdan daha böyük hadisəyə çevrilməlidir və bu istiqamətdə atılan addımlar başlanğıcdır. Belə ki məqsəd Nəsimi yaradıcılığının araşdırılması, Azərbaycan tarixinin, dilinin və mədəniyyətinin ən optimal şəkildə cəmiyyətə inikası ilə bərabər, eyni zamanda, Azərbaycan xalqının hansı ümumbəşəri dəyərlərə malik olmasını dünyaya göstərməkdir. İctimai fikir tariximizin ən önəmli mütəfəkkirlərindən olan Nəsimi, lirikası və fəlsəfi görüşləri ilə tədqiq olunarkən, fürsətdən istifadə edib onu bütün klassik ədəbiyyatımızın simvoluna çevirə bilməliyik. Bu böyük insanın ədəbi irsinin araşdırılması həm də köklü türkdilli Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin bünövrəsinin və bu bünövrə üzərində tikilmiş və hələ də qızıl daşları üst-üstə qoyulan əruz ölçülü ədəbiyyatın araşdırılması deməkdir.
Arif Buzovnalı,
şair-tədqiqatçı
İqtisadiyyat .- 2019.- 10-16 oktyabr.-
S.7.