“Adət-ənənələri
hansısa normativə
salmaq çox çətindir”
Hadı Rəcəbli
Novruz bayramının
5 gün qeyd olunmasını müsbət
hal hesab edir
Müsahibimiz Milli Məclisin
Sosial siyasət komitəsinin sədri Hadı Rəcəblidir
- Azərbaycan
xalqının özünəməxsus
milli adət-ənənələri,
dini bayramları var. Ümumiyyətlə, adət-ənənə
cəmiyyətdən gələn,
illərin sürgəcindən
keçən qaydalar,
belə demək mümkünsə, cəmiyyət
qanunlarıdır. Bu qanunlar
yazılmayıb, bəziləri
hüquqi əsasını
tapsa da, bəziləri tapmayıb.
Bu yerdə ümummilli
liderimiz Heydər Əliyevə dərin minnətdaram ki, xalqımızın adət-ənənəsindən
irəli gələn bir çox yazılmamış qayda və qanunları qanuniləşdirdi. Məsələn,
ərəfəsində olduğumuz
Novruz bayramının
artıq hüquqi bazası var. Görün,
neçə illərdir
ki, bu bayram
rəsmən, özü
də 5 gün qeyd olunur. Bundan
başqa, Qurban bayramı, Ramazan bayramı öz hüquqi qüvvəsini tapıb, rəsmi bayramlarımız sırasına
daxil olunub. Düzdür, Qurban bayramına bəzən dini don geyindirirlər, ancaq hesab edirəm
ki, əslində, bunun özü də xalqın adət-ənənəsinə çevrilən
bayramlardandır. Novruz
bayramı isə bayramların şahıdır.
Bu bayramın, əslində
dinlə bir o qədər bağlılığı
yoxdur. Bu bayram tarixinə görə islamdan, hətta atəşpərəstlikdən xeyli öncə yaranıb. Yeri gəlmişkən, bir çox xalqların tarixində Novruza bənzər bayramlar var. Məsələn, Asiya ölkələrində - Vyetnamda
bu bayramı fevral ayında keçirirlər. Ruslar bunu aprel ayında
Pasxa bayramı kimi qeyd edirlər.
Beləliklə, dünyada
bütün xalqlar təbiətin oyanmasını
bir növ bayram kimi qarşılayırlar.
Bütün bayramların,
o cümlədən Novruz
bayramının xüsusi
məziyyətləri var. Məsələn,
gərək Novruz bayramı ərəfəsində
ev, həyət-baca xüsusi şəkildə
təmizlənə. Yadımdadır,
uşaqlıq illərimizdə
qadınlar evdəki xalça-palazlarını, yorğan-döşəklərini
çırpardılar, günə
verərdilər, evlərin
divarlarını əhəngləyərdilər,
yolu-izi təmizləyərdilər.
Təsəvvür edin
ki, bütün yaxşı tədbirləri
- nişan, toy-düyün
mərasimlərini Novruz
ərəfəsinə salardılar,
qız-gəlinə Novruz
xonçası, bayram
sovqatı göndərərdilər.
- Bəzən,
bir qisim insanlar bu milli
adət-ənənələri, ənənələrdən doğan
ritualları geriqalmışlıq
kimi də qiymətləndirirlər...
- Mən
həmin insanlarla heç cür razılaşmıram. Dünyada
artıq etnoekologiya deyilən belə bir məfhum yaradılıb. Yəni, etnosun, etnik məsələlərin ekologiyası.
Hətta bəzi ölkələrdə etnoşəhərciklər
belə mövcuddur. Bir çox ölkələri gedib gəzib-dolaşsan görərsən
ki, orada qədim bir bölgədə milli adət-ənənələrin qorunub saxlandığı
bir guşə yaradıblar. Hesab edirəm ki, əksinə, bunlar indi müasirliyin gözəl bir formasına çevrilib. Bu
gün öz adət-ənənəsinə hörmət
etməyən xalq özü qəbul olunmur. Bu gün dünyada antiqlobalistlər
var ki, onlar
inteqrasiyanın əleyhinə
çıxırlar. Fransada
tez-tez antiqlobalistlərin
çıxışları olur. Nəyə görə? Ona görə ki, onlar milli-mənəvi dəyərlərin, adət-ənənələrin
aradan çıxa biləcəyindən ehtiyatlanırlar.
İndi qloballaşan dünyada elə proseslər gedir ki, xalqların adət-ənənələri az
qala aradan çıxsın. Odur ki, bu gün
varlı, imkanlı dövlətlər çalışırlar
ki, öz adət-ənənələrini qoruyub-saxlasınlar. Məsələn,
ABŞ-ı tez-tez nümunə
göstərirlər. Bu ölkə
çoxlu xalqların
cəmləşdiyi, ancaq
monoetnik bir dövlətdir. Orada konkret bir etnik
qrup yoxdur ki, onun adət-ənənəsini
daha çox önə çıxarsınlar.
Bu gün orada çinlinin də, ingilisin də, hindunun da, ərəbin
də, digərlərinin
də adət-ənənəsi
hörmətlə yad
olunur. Bundan başqa, Avropanın özündə - İngiltərədə,
Şotlandiyada, Niderlandda,
o cümlədən Şərq
ölkələrində milli
adət-ənənələr qorunub-saxlanılır. Bu sözləri
eynilə bizim xalqa da şamil
etmək olar. 90-cı
illərin əvvəllərində
- Azərbaycanın ən
gərgin illərində,
qaçqın-köçkünlərin olduğu, müharibənin
getdiyi bir dövrdə ümummilli liderimizin Qız qalası ətrafında, İçərişəhərdə, Milli parkda yumurta
döyüşdürməsini, kosalarla zarafatlaşmasını
görmüşük. Bu, ölkə
başçısının milli dəyərlərə
hörmətinin təzahürüydü.
Yəni, mən xalqla birgəyəm. Çox sevindirici haldır ki, bu estafet bugünkü
dövlət başçımız
İlham Əliyev tərəfindən də
davam etdirilir.
- Ancaq, çox təəssüflər
olsun ki, xüsusilə son onilliklər
ərzində bəzən
insanlar daha çox daxili deyil, zahiri "zənginliklərini" nümayiş
etdirməyə çalışırlar...
- Zaman istər-istəməz buna
öz korrektəsini edəcək. Məsələlərə
gərək zaman və məkan daxilində baxasan. Müəyyən zamanda, müəyyən məkanda
insan bunu edə bilər. Ancaq üstündən bir müddət keçəndən sonra başqa bir zamanda, başqa bir məkanda o, ifşa olunur. Bu, bizim gözümüzün
qabağındadır, hər
addımda hiss olunur. Digər tərəfdən
insanlar bu gün çox həssasdırlar. Ola bilsin ki, insanlar
kiminsə pullu olmasını qəbul edə bilərlər, amma onu şəxsiyyət
kimi heç cür qəbul etməzlər. Bununla yanaşı, xeyirxah, əməli-saleh insanlarımız
da az deyil.
Bu gün həm hakimiyyətə şərəf
gətirən, xalqı
hakimiyyətə bağlayan,
həm də xalqı hakimiyyətdən
uzaqlaşdıran məmurlarımız
var. Gedirsən "JEK" müdirinin qapısına
az qala səni
hökumətə düşmən
edir, qəbuluna gələn adamı narazı salır. Başı-bədəni 5 qəpiyə
dəyməyən ləyaqətsiz
bir adam "JEK"də oturub insanları canından bezdirir. Yaxşı haldır ki, son illər məmurlar testdən, söhbətdən
keçir. Bunlar çox vacib məqamlardır. Çünki
xalqın milli-mənəvi
dəyərlərini, adət-ənənəsini
bilməyən adamlar insanlara qarşı sayğısız, hörmətsiz
davranırlar ki, bunlar da yolverilməzdir.
Odur ki, biz ancaq milli-mənəvi dəyərlərimizi, adət-ənənələrimizi
qorumaqla insanlarımızı
tərbiyə etməliyik,
övladlarımızı yetişdirməliyik.
- Belə
bir təklif də var ki,
adət-ənənələr daxil olmaqla milli-mənəvi
dəyərlərimizin qorunub-saxlanılması
ilə bağlı ayrıca qanun qəbul olunmalıdır...
- Ola bilər ki, hansısa münasibətləri
qanunlar tənzimləsin,
amma milli-mənəvi
dəyərləri, adət-ənənələri
hansısa normativə
salmaq çox çətindir. Məsələn,
qanunvericiliyimizdə yazmışıq
ki, dövlət nikahı olsun. Bu olmasaydı, ailənin təməli, bünövrəsi
o qədər də düzgün qurulmazdı.
Amma elə məsələlər var
ki, onu qanunlardan
daha çox əməllə, hərəkətlə,
şəxsi nümunə
ilə reallaşdırmaq
daha məqsədəuyğundur.
Məsələn, bizim
yaşadığımız binada 60 ailə yaşayır. Çərşənbə
günləri, xüsusilə
də Novruz bayramında bizdən savayı heç kim həyətə düşüb tonqal qalamır. Hətta biz bir vaxtlar yaşadığımız
binanın blokunda tonqal qalayar, üstündən adlayardıq.
Demək istəyirəm
ki, milli-mənəvi dəyərləri, adət-ənənələri
bizim nümunə ola biləcək vəzifəli insanlarımız
yaşatmalı, təbliğ
etməlidirlər. Mərhum
ümummilli liderimizin Novruz bayramında şəhərə çıxması,
hələ sovetlər
dövründə - 60-cı illərin sonlarında mərhum Şıxəli
Qurbanovun Bahar bayramı adı altında Novruz bayramını yaşatması
çox böyük fədakarlıq, örnək
idi. Son illər bizdə Novruz bayramı 5 gün qeyd olunur. Bunun
özü insanlarımızın
daha gözəl bayram keçirməsi üçün dövlət
tərəfindən atılan
bir addımdır...
- Amma Novruz bayramının 5 gün olması da bir çoxları
tərəfindən müsbət
qarşılanmır...
- Bəli,
nə qədər qəribə olsa da, bu, belədir.
Ancaq necə olur ki, ABŞ-da milli bayram
12 gün qeyd oluna bilər, amma bizdə Novruz bayramının 5 gün olması qəbul olunmasın? Eyni zamanda, bu
gün dünyanın
bir çox yerlərində məzuniyyət
günləri heç
də 48 gün olmur. Məsələn, Yaponiya ən az məzuniyyət günləri olan ölkədir. Orada ildə üç dəfə qısamüddətli
məzuniyyətə çıxırlar
- 12 gün, 12 gün,
12 gün. Azərbaycanda
isə bu gün məzuniyyətin başqa bir forması öz əksini tapır. Əslində, bu, xalqa dəstəkdir, kim həmin günlər işləyir
ikiqat əmək haqqı alır. Bu, həm insanları istirahətinin təşkili
ilə bağlıdır,
həm də onların güzəranının
yaxşılaşdırılması ilə. Burada axı insanlarımızın
ziyanına olan nə var ki...
Quliyev İlham
Kaspi. – 2010. – 18 mart. – S.4.