«Anar müəllim bütün
yazıçıların əvəzindən yazan deyil»
Nizami Cəfərov: «Bu gün Yazıçılar
Birliyinin 1500-ə qədər üzvü var və bunların
yaradıcılıqla məşğul olanları çox
azdır»
Millət vəkili, Atatürk Mərkəzinin müdiri, professor Nizami Cəfərovun milli.az xəbər
portalına müsahibəsini ixtisarla təqdim edirik
- Nizami müəllim, bu
gün dünyaya inteqrasiya xəttini tutan, mədəniyyətlərarası
dialoqun tələbləri ilə cərəyan edən proseslər
ədəbiyyat sisteminə hansı vədləri verir?
- Bizim bir dostumuzun söylədiyi kimi, bugünkü dünya «pul qazan və kef elə» məzmunundadır. Bəlkə də bu, xeyli dərəcədə bayağı səslənir, amma mahiyyətcə doğrudur. Baxmayaraq ki, bu gün müharibələr var, öz dinini yaymaq uğrunda böyük proseslər gedir, hər hansı formada vətənpərvərlik təzahürləri var, amma bunlar elə proseslərdir ki, insanı daha az səciyyələndirir, nəinki qlobal təsir altında şənlənmək, zövq almaq, müəyyən qədər yüngülləşmək. Ağır sənətlə yüngülləşmək olmur. İnsan rahatçılıq istəyir.
"Oxucunu Səməd Vurğunu,
Mirzə İbrahimovu oxumağa məcbur etmək olmaz"
- Deməli, qloballaşma
ideoloji baxışları itirir?
- Əslində
dünyada bir ideologiyasızlaşma prosesi gedir. Əgər
vaxtilə bu və ya digər ideologiya, bu və ya digər
siyasi mövqe insanın ləyaqəti kimi qəbul olunurdusa,
indi başqa cürdür. Bizdə ən
azından 200-300 illik bir milli-mənəvi ideologiya kompleksi
formalaşıb. Biz dərhal ordan qopub
qlobal dünyanın «pul qazan, kef elə» texnologiyasına
keçə bilmərik. Azərbaycan
insanı istəyir ki, yaxşı yaşasın, vətəninin
torpaqları azad olunsun, eyni zamanda güclü olsun. Eyni zamanda bunu da görürük ki, böyük
güclərin Azərbaycana müəyyən konyektur
münasibəti var. Bununla yanaşı Azərbaycanda müstəqil,
dönməz bir dövlətçilik texnologiyası qərarlaşır.
Bunun da təsirləri var.
- Nizami müəllim, bu
gün ədəbiyyata maraq azalıbsa, belə
çıxır ki, ədəbiyyat da insan üçün
ağırlıq yaradır? Sizcə ədəbiyyata
marağın azalması insanın qlobal ağırlıqdan
canını qurtarmaq istəyindən irəli gələ bilər?
- Çox dərin bir
sualdır. Məsələn, bu gün kimsə mənə desə
ki, biz Azərbaycan oxucusunu Səməd Vurğunu, Mirzə
İbrahimovu oxumağa məcbur etməliyik və oxumursa, bu
onun günahıdır, mən bunu qəbul edə bilmərəm.
Azərbaycan oxucusunun Səməd Vurğunu, Mirzə
İbrahimovu, Rəsul Rzanı, xüsusi olaraq 50-60-70-ci illərdə
oxuduğu qədər, indi oxuması mümkün deyil. Mən müsbət halı onda görürəm ki,
Azərbaycan insanı daha çox öz televiziyasına
baxır. Televiziyalarda gedən verilişlərin
indiki səviyyəsi azərbaycanlıları təmin edir.
Yəni bunu qəbul etmək lazımdır.
Dünyanın hər yerində olduğu kimi, Azərbaycanda
da elə tək-tək insanlar var ki, özünün elitar
hesab elədiyi hər hansı bir yaradıcılıq
texnologiyaları ilə məşğuldur. Yəni lap
Kantı oxuyanlar da ola bilər, amma bu, tipik
deyil.
«Gənclər heç 10 faiz ədəbiyyat yarada bilmirlər»
- Artıq xeyli müddətdir
ki, ədəbiyyat sistemində, eləcə də ziyalılar
arasında mahiyyəti bilinməyən bir ziddiyyətli proseslərin
getdiyi müşahidə olunur. Sanki
yaradıcılığa yeni gələn şairlər, nasirlər
köhnələri qəbul etmək istəmir. Sizcə bu gün ədəbiyyat daha çox nəyin
üzərində köklənməlidir?
- Bir vaxtlar Azərbaycan ədəbiyyatına
60-70-ci illərdə gələnlər arasında ziddiyyətlər
var idi. Məsələn, Məmməd Rahim,
Süleyman Rüstəm, Hüseyn Abbaszadə, Bayram Bayramov
70-80 ci illərdə yazıb yaradırdılar. Amma sonra Anar, Elçin, Əkrəm Əylisli və
sair ədiblərdən ibarət nəsil meydana
çıxdı. Bu nəsillərin arasında deyək
ki, Bəxtiyar Bahabzadə, Nəbi Xəzri, Nəriman Həsənzadə,
Qabil və sair kimi keçid ədəbiyyatçıları
da yarandı. Onlar ziddiyyətli tərəfləri
həmişə barışdırırdı və
bütöv bir ədəbiyyat kompleksi yaranırdı. İndi artıq yeni bir nəsl gəlib və bu nəslin
köhnə nəsillə ziddiyyətləri yoxdur. İndi bir neçə yazıçı meydana gəlib
ki, onlar daha çox publisistika ilə məşğul olur, hərdən-bir
şeir yazır. Məsələn, Həmid Herisçi,
Qan Turalı, nə bilim bu tip xeyli yeni fon var. Bunların da
babaları hesab oluna biləcək, heç vaxtı nə
işlə məşğul olduğu, nə dediyi dərindən
bilinməyən Rafiq Tağı var. Bu yeni nəslin nümayəndələri
Anar, Elçin, Əkrəm Əylisli, Fikrət Qoca, Zəlimxan
Yaqub və ədəbiyyatın yaradıcılıq sisteminə
töhfələr verən digər yaradıcı adamları
təhqir etmək səviyyəsində problem
çıxardırlar. Amma mən bunu ziddiyyət
hesab etmirəm. Çünki burda
ictimai-publisistik səviyyədə zövqlərin ziddiyyəti
var. Amma bu gənclər nə Anar qədər, nə
Elçin, nə Əkrəm Əylisli, Zəlimxan Yaqub qədər
ədəbiyyat yarada bilmirlər. Onlar
heç 10 faiz ədəbiyyat yarada bilmirlər. Əgər vaxtilə ziddiyyətlərdə
Elçin, Anar yaratdığı əsərlərlə
özlərindən əvvəlki nəslə qarşı
dururdularsa, indikilər əsər yaratmaq yox, istədikləri
əsərin obrazını təsvir edirlər. Ona görə də görkəmli ədiblərin
qarşısında duruş gətirə bilmirlər.
Azərbaycan ədəbiyyatında
bir cəhət də var. Azərbaycanın ədəbi-bədii
təfəkkürünün fonunda Azərbaycan dilində
yüngül və gözəl ədəbiyyat yaratmaq olmur. Bunun əvəzində
isə ədəbi-bədii cəhətdən
aşağı səviyyədə olan bir şey yarada bilərlər.
Məsələn, deyək ki, macara ədəbiyyatı.
İndi bizdə dünyada
tanındığını iddia edən və həqiqətən
də tanınan Çingiz Abdulayev var. Çingiz Abdullayev Azərbaycan
oxucusu üçün deyil. Yəni Azərbaycan
oxucusu onu həzm eliyə bilmədi. O, azərbaycanlıdır
və azərbaycanlı kimi onunla fəxr edirik. Amma
o, daha çox kənardakı hörmətinə görə
Azərbaycanda hörmət qazandı.
"Ədəbi tənqid istedad yarada bilməz"
- Ədəbi tənqidin
olmaması və eyni zamanda ictimai qınağın
yaranmaması ədəbiyyatda bu kimi halların inkişafı
üçün vasitə ola bidərdimi?
- Ədəbi
tənqid heç vaxt güclü olmayıb. Ədəbi tənqidə
o qədər də böyük ehtiyac yoxdur. Heç bir yazıçı ədəbi tənqidlə
hesablaşmır. Cəmiyyətdə
yaradıcılığa müəyyən ideoloji təzyiqlər
olubsa, bu da ədəbi tənqid müəyyən qədər
yüksəldib. Bu daha çox dövlətlə
bağlı olub. Yəni dövlət
ideologiyası məsləhət bilibsə, ədəbi tənqid
bir ideologiya nazirliyi səviyyəsində gedən proseslərə
nəzarət edib. Amma bu nəzarətin nəticə
etibarilə əhəmiyyəti olmur. Ədəbi
tənqid istedad yarada bilməz, o cümlədən istedadı
irəliyə aparmağı bacarmaz.
- Ədəbiyyatla
bağlı ortaya çıxan mübahisələrdə
qabarıq şəkildə görünən məsələlərdən
biri də yaradıcı adamların mövcud problemləriylə
bağlı daha çox Yazıçılar Birliyini və
onun sədri Anar müəllimi qınamaları ilə
müşahidə olunur. Buna fikriniz nədir?
-
İqtisadiyyatda keçid dövrü başa çatıb. Amma yaradıcı təşkilatların
qurulmasında bu proses davam edir. Bu gün
Yazıçılar Birliyinin 1500-ə qədər
üzvü var və bunların yaradıcılıqla məşğul
olanları çox azdır. Bunlar vaxtilə
yazıb-yaradıblar və Yazıçılar Birliyinin
üzvü olmağa tam haqları var. Elələri də var
ki, 60-cı illərdə nəsə yazıb, 90-cı ildən
sonra heç nə yazmayıb, yaxud zəif yazır, kitabı
çıxmayıb, buna baxmayaraq, heç kim də onları
Yazıçılar Birliyindən çıxara bilmir. İndi bəziləri Anar müəllimin üzərinə
düşürlər. Amma Anar müəllim
bütün yazıçıların əvəzindən nə
şeir, nə də nəsr yazan deyil. Hər
kəs yaradıcılıq işi ilə məşğul
olmalıdır. Yazıçılar
Birliyi ictimai birlikdir. Yəni əvvəlki kimi ədəbiyyat
nazirliyi səviyyəsində deyil ki, yazıçılara
maşın versin, ev versin, onları
yaradıcılıq evlərinə göndərsin və sair.
İndi Yazıçılar Birliyinin o imkanı
yoxdur. Amma Yazıçılar Birliyi
dağıla da bilərdi. Necə ki, bir
sıra respublikalarda belə birliklər dağıldı və
yenidən müxtəlif birliklər yarandı. Anarın da böyük xidməti onda oldu ki, təxribata
gedib Yazıçılar Birliyini dağıtmadı. Ağır vəziyyətdə belə, onu qorudu,
saxladı. Bu mənada Anara qarşı
qaldırılan hər hansı iddialar indiki tarixi şərait
baxımından, həm də Anarın özünün şəxsi
fəaliyyəti və xarakteri baxımından gülünc
görünür. İndi ya inqilab, ya da
seçki ilə Anarın əvəzinə kimi Birliyə gətirsələr
də, Anara qarşı səslənən o ittihamların 5
qatı ona yönələcək. Mən
Yazıçılar Birliyinin Ağsaqqlar Şurasının
üzvüyəm və təhlillər aparıram, vəziyyəti
bilirəm. Hər bir yaradıcı şəxsin,
xüsusilə gənclərin bu və ya başqa adama
qarşı iddia qaldırmalarına da mən təbii
baxıram. Bu olacaq. Yaradıcılıq
işi elədir ki, kiminsə kimin üslubundan, kiminsə
kiminsə şəxsiyyəti ilə davası var. Bunların
da ağzını
"Hamımız özümüzü göstərmək
istəyirik"
- Son vaxtlar televiziya
verilişlərində bir çox məqamlar tənqid hədəfinə
alınır. Daha çox bütün
kanalların birdən-birə «yemək bişirmə
kampaniyasına» başlaması mübahisə doğurur.
Sizcə bu yöndə aparılan işlər
düzgün qurulub?
- Bizim folklorumuzda xeyli
yaradıcılıq fəaliyyəti yeməklə
bağlıdır. Toxumun əkilməyindən
başlamış, ta yeməyin bişirilib süfrəyə
gəlməsinə qədər. Tamaşa
dövrüdü. Biz hamımız
özümüzü göstərmək istəyirik. Təbii ki, istedadımızın səviyyəsi nə
qədərdisə, o səviyyədə göstəririk.
Folklordan nümunələr verilişlərə
gətirilə bilər. Amma birdən birə,
bütün televiziyaların belə verilişlər
hazırlaması cılız görünür. Onu zənginləşdirmək, orda maraqlı
söhbətlər etmək olar. İnsan nə
qədər yüngüllüyə meyilli olsa da, orada bir
damcı intellekt varsa, təsiri olur. Məsələnin
mürəkkəb cəhəti bundadır ki, intellektual
verilişə, uşaqlar üçün verilişlərə
heç kim reklam vermir. Televiziyaların
çoxu da özəldir və bunlara maliyyə
lazımdır. Ona görə də
şou tipli verilişlərə daha çox reklam verilir.
Bu da verilişləri yüngülləşdirməyə
sövq edir. Yəni tələb də
lazımi səviyyədə deyil. Hər
halda, inkişaf, təkmilləşmə gedir. Birdən-birə bütün verilişləri pisləyib,
sıradan çıxarmaq da olmaz. Televiziyalarımız
müzakirə olunub. Mənə belə gəlir
ki, televiziyalarda professionallar çatışmır.
Televiziya rəhbərliyinin günahından çox, televiziya
sahəsində peşəkarların yetişdirilməsinə
cavabdeh olan məktəblərin, təşkilatların,
universitetlərin günahı var. Ədəbiyyatını
bilən, xalqını, dünyanı tanıyan, televiziya
verilişin texnologiyasını və tamaşaçıya təsir
mexanizmlərini yaxşı bilən mütəxəssislər
olsa, istər-istəməz bayağılıq da
aşağı düşəcək, səviyyə yaranacaq. Əsas odur ki, mütəxəssislərin yetişməsinin
qayğısına qalaq. Hamı tənqid
edir. Tənqidi isə sayan da yoxdur.
Qaffarlı Tahirə
Kaspi. -2010. – 20 aprel. – S.13.