Milli rəqs sənəti və
yaxud itən dəyərlər
Bizim milli qadın rəqslərimizdə
hoppanıb-düşmək olmayıb. Bu, yalnız
"Yallı"da ola bilər. Zərif, incə, gözəl
Azərbaycan qadını uzun paltarda necə
hoppanıb-düşə bilər?
Beynəlxalq Rəqs
Günü 1982-ci ildən bəri YUNESKO-nun qərarı ilə
qeyd olunur. Bu tarix hər il Fransız baletmeysteri Jan Jorj Noverin
doğum günü, yəni aprelin 29-na təsadüf edir. Dünyanın əksər ölkələrində
olduğu kimi Azərbaycanda da Beynəlxalq Rəqs Günü
təsis olunduğu tarixdən ənənəvi olaraq qeyd
edilir.
Zəngin və qədim tarixə
malik Azərbaycan xalq rəqslərini səhnəyə
çıxarmaq və inkişaf etdirmək
ağırlığını hələ dünənə qədər
Əminə Dilbazi, Roza Cəlilova, Xoşbəxt Məmmədova,
Böyükağa Məmmədov, Kamil Dadaşov kimi sənətkarlar
daşıyıblar. Bir-birindən
maraqlı, məzmunlu xalq rəqslərimiz nəinki vətəndə,
dünyanın böyük konsert salonlarında ifa olunaraq
maraqla qarşılanıb.
Ancaq milli rəqs sənətimizin
korifeyləri bu günkü milli rəslərin quruluşu və
ifasından narazılıqlarını gizlətmirlər.
Danışan rəqslər
"Rəqs şahzadəsi"
Əminə Dilbazi bildirir ki, rəqs çox çətin, səbr
və hövsələ tələb edən sənətdir.
Belə ki, bu sənətə gənc ikən gəlib,
qocalanlar var: "Səhnədə 20-25 il dözmək
çox böyük işdir. Bəzən səhnəni daha
tez tərk edirlər. Ya zədə alırlar, ya ciddi pəhrizə
dözə bilmirlər. Rəqqasə olmağın əsas
şərtlərindən biri xarici görkəmdir". Əminə
xanımın fikrincə, o dövrdə sənətə
qarşı fərqli münasibət olub. Belə ki, rəqqasələr
özlərini oynadığı rəqslərə qurban etməyə
çalışıblar: "Onda deyirdilər ki, Şəfiqə
Əmirovanın "Bənövşə"si, Roza Cəlilovanın
"Gəlmədi"si, Əminə xanımın "Naz eləmə"si,
"Turacı"sı və s. O ifaçılar
hamısı adbaad getdi. Bu gün deyə bilmərəm ki, səhnədə
Roza Cəlilova, Qarabağ maralı adlanan Tutu Həmidova var. Hər
rəqqasəmizin özünə məxsus adı,
şöhrəti vardı. Heç birimiz də bir-birimizə
oxşamırdıq. İndi isə əvvəlki kimi deyil. Rəqqasə
sadəcə oynayıb səhnədən düşməməlidir.
Oynadığı rəqslərin mənasını, məzmununu
tamaşaçılara anlatmalıdır”. Əminə
xanımın fikrincə, əgər rəqqasə
oynadığı rəqsin mənasını dərk etmirsə,
səhnəyə çıxmasa yaxşıdır.Ə.Dilbazi
bildirib ki, o dövrdə Mahnı və Rəqs
Ansambılının çox istedadlı üzvləri olub. Əlibaba
Abdullayev, Məhərrəm və Fərəc Cavanşirovlar,
Gülnisə Qafarova, Şəfiqə və Fizzə Hənifəyeva,
Tutu Həmidova kimi gözəl sənətkarlar ansamblın
şöhrətini dünyaya yayıblar: "Sonra bir-birinin
ardınca yeni qızlar və oğlanlar gəldi. Mən
Filarmoniyada ansamblın rəhbəri olanda, virtuoz rəqqasımız
Böyükağa Məmmədov və Roza Cəlilovanı qəbul
etmişəm. Onların gəlişi ansambla təkan verdi.
Bizim rəqslərimiz sanki danışırdı".
Azərbaycanın milli rəqsləri,
ümumiyyətlə, bütün bölgələrin rəqsləri
haqqında dərin bilgilərə malik olan Əminə
Dilbazinin fikrincə, Azərbaycan rəqslərinin tarixi
yazılmalıdır. "Kimsə o rəqslər haqqında
oturub yazmalıdır. Hələlik elə bir kitaba rast gəlməmişəm".
Fərqli ifa tərzi
"Rəqsin professoru"
sayılan Xalq artisti Xumar Zülfüqarovanın fikrincə, bu
gün Azərbaycanda baletmeyster olmaq çox çətindir.
"Bunun üçün mütləq muğamatı bilməlisən.
Bir şəxs muğamatı tanımasa, o Azərbaycanın
baletmeysteri deyil. Çünki musiqinin hansı muğam üzərində
olduğunu bilmək lazımdır. Dövlət Rəqs
Ansamblında, həmçinin Mahnı və Rəqs
Ansamblında bu gün elmli rəhbərlər yoxdur. Azərbaycan
rəqsləri içərisində moldav, ləzgi hərəkətləri
görünür. Axı bizim ağayana, oturuşu, duruşu,
baxışları ilə tam fərqli rəqslərimiz var. Azərbaycan
rəqsləri göz üstündə qurulub. Rayonların hər
bir rəqsi bambaşqadır. Bizim çox zəngin folklorumuz
var. "Yallı"lar xalqın ruhundan əmələ gəlmiş
rəqslərdir. Ancaq indi "Yallı"lara o qədər
artıq hərəkətlər qoşurlar ki, adam baxmaq istəmir.
Geyindikləri paltarlar da heç özümüzünkü
deyil. Vəznəli paltarlar çərkəzlərindir. Bu
gün heç nə yerində deyil".Əməkdar artist
Tutu Həmidova isə bu gün oynanılan rəqslərlə
o dövrkü rəqslər arasında yerdən-göyə qədər
fərq olduğunu bildirib: "Bu gün ifa olunan rəqslərin
heç biri o vaxtın rəqsləri kimi cazibədar deyil. O
vaxtın ifa tərzi tamam başqa idi. İndi bizim kimi rəqqasələr
yoxdur".
Xalq artisti Roza Cəlilovanın
fikrincə, rəqs oynamaq və ifa etmək üçün
ilk növbədə daxili istedad olmalıdır: "Əgər
daxildə istedad, musiqi qavrama qabiliyyəti, gözəl qollar
varsa, üzə çıxmalıdır. Əgər istedad
yoxsa, nə qədər yoğursan da, bir şey
çıxmayacaq". R.Cəlilova bildirib ki, indiki rəqqaslar
insanların zövqünü korlamaqla yanaşı, milli rəqslərimizin
kökünü başqa istiqamətə yönəldirlər.
Bu isə qeyri-peşəkarlıqdan xəbər verir.
"Bizim dövrdə şərtlər də başqa idi. Rəqqasənin
ilk çıxışı uğurlu sayılırdısa,
onda Bədii Şura onun efirə çıxışına
razılıq verirdi. Senzuranın nə qədər
ağır şərtləri olsa belə, bir çox sənət
adamının püxtələşməsində
böyük rol oynayırdı. Sənətçi
özündə məsuliyyət hiss edirdi. Bədii Şuradan
keçməyən şəxs üçün "yox"
cavabı ağır gəlirdi. O, özünü sübut etmək
üçün günlərlə
çalışırdı. Bu cür yetişən sənətkarların,
xüsusilə də rəqqasələrin çox şahidi
olmuşam".
Şit xörək
Tanınmış rəqqas
Qorxmaz Qurbanov da bu gün rəqs sənətimizin
inkişafından narazılığını gizlətmir:
"Mən hələ indiyə qədər o səhnədə
Kamil Dadaşovu, Qorxmaz Qurbanovu, Əlikram Aslanovu görməmişəm.
İndiki oynayanların canında duzu yoxdur, hamısı quru
oynayır. Günah onların müəllimlərindədir.
Bizim müəllimlərimiz duzlu oynadığı
üçün biz də elə oynamışıq. Şit
xörəyi necə yemək olar? İndi heç rəqsi
başa düşmədən solist olurlar. Rəqsin dərinliyini
bilməyə-bilməyə Əməkdar artist adı
alırlar".
Tanınmış rəqqasə
Aliyə Ramazanova "Biz sənətimizə böyük məsuliyyətlə
yanaşmışıq"- deyərək bildirib ki, bu
gün səhnəyə çıxmağın çox asan
olduğunu bildirib: "Biz sənətimizə həmişə
böyük məsuliyyətlə yanaşmışıq.
Heç bir rəqsə fərq qoymamışıq. Bəzən
şaxtalı havada adi rəqs geyimində oynamalı
olmuşuq. Bütün bu çətinliklərə sənətimizə
olan məhəbbət xatirinə dözmüşük. Bu
gün səhnəyə çıxmaq çox
asanlaşıb. Ancaq yaxşı oyun tərzi göstərmək
çətindir. Çünki əsl istedadlı səhnə
ustalarımız çox azdır. Bizim milli qadın rəqslərimizdə
hoppanıb-düşmək olmayıb. Bu, yalnız
"Yallı"da ola bilər. Zərif, incə, gözəl
Azərbaycan qadını uzun paltarda necə
hoppanıb-düşə bilər? "Tərəkəmə",
İnnabı", "Naz eyləmə", "Vağzalı",
"Uzundərə" kimi nə qədər gözəl
milli rəqslərimizi yaşatmaq lazımdır. Əgər
istedadın, qabiliyyətin varsa, öz gözəl əlavələrini
də edə bilərsən. Amma bacarmırsansa, heç olmasa
olanlara dəymə, korlama".
Aliyə xanım bildirib ki, əvvəllər
rəqqas və rəqqasələr özləri rəqs də
qurardılar və bu rəqslərin çoxu Azərbaycanın
oyun havaları tarixində yer alıb: "Mən "Azərbaycan
süitası"nı qurmuşam. Çox gözəl rəqsdir.
Vaxtilə mən özüm də oynamışam. O vaxt bu rəqsi
rəhmətlik Əlibaba Abdullayev qurmuşdu. İndi istəyirəm
ki, o itib-batmasın. Musiqisi də, rəqsi də hamısı
yadımdadır. Niyə onu atmalıyıq ora-bura?
"Vağzalı-mirzeyini" niyə oynamayaq? Niyə onu
unudaq? Axı mən 25 il oynayıb yaşatmışam. Mən
onu necə oynamışamsa, tələbələrimə də
elə öyrətmişəm ki, qoy onlar da gələcəkdə
öz tələbələrinə elə öyrədib
yaşatsınlar. "Zəriflik" rəqsini də
özüm qurmuşam. Əminə Dilbazi xanım ona baxandan
sonra "Bu rəqsdə bir dənə də olsun nöqsan
tapa bilmədim" -deyə bildirdi. Elə rəhbərlik
etdiyim ansambla da ona görə "Zəriflik"
adını vermişdim. Mahnısını İslam Rzayev
oxuyurdu. Uşaqlar üçün "Güllər" rəqsini,
Nigar Rəfibəylinin "Neyləyim" mahnısına da
bir rəqs qurmuşam. "Ay ləli yar" yallısı,
"Zaqatala" rəqsi də mənimdir. Bir-iki dənə
hind rəqsi də qurmuşam. Özümə məxsus belə
rəqslərim çoxdur. İndi hamısını
xatırlaya bilmirəm. Amma indiki rəqqasələr rəqs
qurmağı da bacarmırlar".
Əlbəttə, Beynəlxalq
Rəqs Günündə rəqsi sevənlərə və bu
peşə ilə məşğul olanlara sevinc bəxş
etmək üçün milli rəqs sənətimizin
gün-gündən inkişafına həsr olunan yazı da
yazmaq olardı. Ancaq biz sadəcə bu bayrama rəqs sənətinin
qocaman və çox məşhur ifaçılarının
gözü ilə baxmaq istədik…
Təranə Məhərrəmova
Kaspi. -2010. – 29 aprel. – S.11.