“Çalışmalıyıq
ki, öz yolumuz olsun”
Təyyar Bayramov: «Demək olar ki, Məcnun
obrazını özüm üçün
hazırlamışam. Teatrın rəhbərliyi nə zaman məsləhət
görsə, onda da oynayaram»
Bu gün muğam sənətimizi inkişaf etdirən, xarici ölkələrdə tanıdan çoxlu gənc ifaçılarımız var. Onların sırasında Opera və Balet Teatrının solisti Təyyar Bayramovun adı xüsusi çəkilir. Ölkəmizdə keçirilən muğam müsabiqələrinin və Beynəlxalq Muğam Müsabiqəsinin qalibi olan Təyyar Bayramov bu uğurlarına görə özünü muğamımızın qüdrətinə və müəllimlərinə borclu sayır.
Məcnunu oynamaq arzusu
- Keçən il gənc
bir xanəndə kimi sizin üçün uğurlu oldu. Əməkdar artist fəxri
adına layiq görüldünüz. Müsabiqələrdə
qalib gəldiniz. Bəs bu il hansı
hadisələrlə yadda qalır?
- Muğam sənəti nə
qədər şərəfli olsa da, bir o qədər çətindir.
Bizim çox böyük sənətkarlarımız
olub. Ancaq gənc xanəndələrin
tanınması ustad sənətkarlardan bir qədər asan
olub. Onlar illər boyu zəhmət çəkiblər.
Biz isə bir neçə ayın içində
tanına bilirik. Bu sənətdə
mükəmməl olmaq və tanınmaq üçün illər
lazımdır. Bizim üçün bu
baxımdan çox asan oldu. Ancaq elə hallar ola bilərdi ki, bizdə başgicəllənmə
yaransın. Amma şükür,
yaşıdım olan sənətkarların heç birində
belə hallar baş vermədi. Düzdür, bu sənətdə
həyəcanlı və sevincli günlərim çox olub. 2005-2006-cı illərdə muğam müsabiqəsi
keçirildi. Həmin müsabiqədə
birinci yerə layiq görüldüm. Keçən
ilin mart ayında Ümumrespublika Muğam Müsabiqəsində
1-ci yer, daha sonra Beynəlxalq Muğam Festivalında Qran-pri
mükafatına layiq görüldüm. Bu
titulların hamısı üzərimə böyük məsuliyyət
qoyur. Bu ada layiq olmaq lazımdır.
Bu il isə Kuba və Meksikada, eləcə
də Qətərdə keçirilən Azərbaycan Mədəniyyət
Günlərində iştirak etmişəm. Qətərdə
Opera və Balet Teatrının kollektivi “Leyli və Məcnun”
operası ilə çıxış elədi. Orada ilk operanın
nümayişi olduğundan çox böyük anşlaqla
qarşılandı. Bundan əlavə solo
yaradıcılıqla məşğulam. Artıq
3-cü diskim işıq üzü görəcək. Əvvəlki iki diskimdə olduğu kimi bu diskdə
də təsniflər, muğamlar və xalq mahnıları yer
alacaq. Hələlik daha çox dəsgahların
yazılması üzərində işləyirəm. Yaxın aylarda da bir neçə xarici ölkədə
keçiriləcək Azərbaycan Mədəniyyət
Günlərində iştirak edəcəyik.
- Yeri gəlmişkən, Məcnun
rolunu oynamaq istəyiniz nə zaman reallaşacaq?
- 2004-cü ildən Opera
Teatrında çalışıram. İlk rolum "Leyli və
Məcnun" operasında İbn Səlam obrazı oldu. 2006-cı ildə
isə "Şah İsmayıl" operasında Şah
İsmayıl, "Natəvan"da Aşıq və Xanəndə
rollarını, "O olmasın, bu olsun" musiqili
komediyasında Xanəndəni oynamışam. Bu
tamaşalar yenə də repertuardadır. Məcnun
rolunu oynamaq istəyimə gəlincə, hər şey mənim
fizionomiyamdan asılıdır. Demək
olar ki, Məcnun obrazını özüm üçün
hazırlamışam. Teatrın rəhbərliyi
nə zaman məsləhət görsə, onda da oynayaram.
Amma bunun üçün ilk növbədə
zahirən Məcnun obrazına uyğun gəlməliyəm.
Uzun illər peşəkar idmanla məşğul
olduğuma görə zahiri parametrlərim bu obraza bir qədər
uyğun gəlmir. Ancaq bu obraza
uyğunlaşmağı qarşıma məqsəd
qoymuşam. Hazırda Opera və Balet
Teatrı mövsümi tətildədir. Məcnun
rolunun məşqləri də yarıda qalıb. Həmçinin Aşıq Qəribi oynamaq
üçün təklif almışam. İnanıram ki, bu
arzularım yaxınlarda reallaşacaq.
Sənətdə zirvə olmur
- Səhnədə solist kimi
çıxış etməklə xanəndə kimi
çalışmağın hansı fərqləri var?
- Xanəndə kimi qavalla
özün-özünü müşayiət edirsən. Opera səhnəsində çıxış etmək
isə daha çətindir. Həm
oxumalı, həm aktyor kimi oynamalısan. Opera
səhnəsində xanəndə kimi oxumursan. O səhnənin
tələbləri başqadır. Opera
Teatrında işləmək həm də böyük şərəfdir.
- Siz xarici ölkələrdə
çox olursunuz. Öz
tamaşaçılarımız, yoxsa əcnəbilər
qarşısında daha çox məsuliyyət hiss edirsiniz?
- Təbii ki,
tamaşaçılar fərqlidir. Bizim
tamaşaçılar illər boyu rəngarəng səslər
eşidiblər. Ustad sənətkarları
dinləyiblər. Bu xalq Cabbarı,
Xanı, Seyidi, İslamı, Yaqubu, Arifi, Mənsumu
görüb. Onlar səsə qiymət verməyi
bacarırlar. Bu baxımdan bizim
tamaşaçılarımız qarşısında oxumaq
daha məsuliyyətlidir. Ustadlarımızın belə
bir sözü var: çalışıb həmişə
formada olmaq lazımdır. Ola bilər ki, 20 il
yaxşı oxuyasan, amma bir dəfə pis oxumaqla
tamaşaçının gözündən düşə
bilərsən. İfaçı hansı səhnədə
ifa edəcəksə - fərqi yoxdur, ya doğma səhnədə,
ya da xaricdə, o, həmişə formada olmalıdır.
Bəzən ifa edən zaman zalda oturan hansısa
bir tamaşaçının ağladığını
görürsən. Başa
düşürsən ki, bu, sənətin, muğamın
gücüdür. Amerikada olduğum bir ay
müddətində belə hallarla çox
qarşılaşdım. "Musiqini
tanıtım" proqramı ilə Amerikanın bir çox
ştatında oldum. Yalnız səfirliyin
Vaşinqtonda təşkil etdiyi konsertdə tamaşaçılar
içərisində azərbaycanlılar var idi. Ayrı-ayrı ştatlarda verdiyimiz konsertlərdə
isə heç bir azərbaycanlı dinləyici görmədik. Onlar bizim
muğamlarımızı eşidib heyrətə gəlirdilər.
- Hazırda dünyada bir
çox beynəlxalq musiqi festivalları keçirilir. Belə müsabiqələrə heç dəvət
almısınızmı?
- Hələ ki, xaricdə
keçirilən bu cür festivallara dəvət
almamışam. Onu da deyim ki, mən Bakıda
keçirilən beynəlxalq muğam festivalını
çox yüksək qiymətləndirirəm. Bu festivalda dünyanın bir çox ölkəsindən
olan musiqiçilər iştirak edirdi. Onların
əksəriyyəti nüfuzlu və istedadlı musiqiçilər
idi. Zalda dünyada muğamın tədqiqi
ilə məşğul olan insanlar oturmuşdu. Onların qarşısında oxumaq çox çətin
idi. Bizim ifamızı eşidib çox
yüksək fikirdə oldular. Nümayəndələr
ifaçılarımıza heyranlıqlarını gizlətmədilər.
Bizim ölkədən 5 ifaçı bu
müsabiqəyə qatılmışdı və
hamının ifası gözəl idi. Belə
ifaçılar arasında Qran-pri mükafatına layiq
olduğum üçün sözün düzü, gözlərimə
inanmadım. 10-15 gün ondan əvvəl
isə mən öz tanınmış sənətkarlarımızdan
qiymət alaraq Ümumrespublika müsabiqəsinin qalibi
olmuşdum. Bu, beynəlxalq müsabiqəyə
keçid xarakteri daşıyırdı. Elə
böyük sənətkarlardan yüksək qiymət almaq mənim
üçün fəxrdir. İki
müsabiqənin qalibi kimi tamaşaçılar məni
tanıdı. Bu sənət bir növ
idman kimidir. Üzərində müntəzəm
məşğul olmasan, yadırğaya bilərsən. Muğamları, xalq mahnılarını bilməlisən,
musiqi tarixinə bələd olmalısan. Qazanmaq
asandır, ancaq onu qoruyub saxlamaq çətindir.
Müsabiqələrin qaydası var: yerlər müəyyənləşdirilməlidir.
Ancaq ilk pillədə muğamımız durur.
Bu sənətdə kim özünə
birinci desə, o, yanlış düşünür. Muğam sənəti elədir ki, daim öyrənməlisən.
Sənətdə zirvə olmur.
Sanki muğamımız ölmüşdü
- Sənət aləmində
- fərqi yoxdur, istər kino olsun, istərsə də
teatr, bəzən cavanlar gileylənirlər
ki, yaşlı nəsil öz yerini onlara üzdə versə
də, içdə vermirlər. Musiqi aləmində
vəziyyət necədir?
- Ola bilər qısqananlar
olsun. Belə bir qısqanclıq hər bir sahədə
var, həmişə də olacaq. Ancaq onu
deyə bilərəm ki, həmişə ustad sənətkarlarımızdan,
xanəndələrimizdən xoş sözlər eşidirik,
onlar bizə düzgün istiqamət göstərirlər.
Bizə deyirlər ki, “çalışın
muğam sənətinin sirlərinə mükəmməl yiyələnin.
Siz bizim muğam sənətini gələcəkdə
yaşadacaqsınız”. Biz də bu
tövsiyələrin məna yükünü yaxşı
başa düşürük və səylə
çalışırıq.
- Bu sənətdə eyni
musiqini oxuyub, ancaq öz yolu olmaq nə deməkdir?
- Muğamlarımız
eynidir, ancaq hər ifaçı özünə uyğun tərzdə
oxuyur. Elə xanəndələr olub ki, bu sənətdə
izini qoyub gedib. Elə böyük sənətkarlarımız
var ki, həmişə onların ifasından bəhrələnirik.
Onların öz yolu olub. Biz
də çalışmalıyıq ki, öz yolumuz olsun.
- Şəxsən
özünüz kimin ifasını çox
xoşlayırsınız, kimə daha çox qulaq
asırsınız?
- Uşaq vaxtlarında dədə-babamın
qulaq asdığı Arif Babayev, Yaqub Babayev, Şahmalı
Kürdoğlu, Qədir Rüstəmov, Xan Şuşinski idi. Mən də onların muğamlarının sədası
altında böyümüşəm. Daim
qulaq asmışam, bu gün də qulaq asıram. Təbii ki, bir də dərslərini dinlədiyim
müəllimim Mənsum İbrahimova qulaq asıram.
- Muğamı dinləmək
üçün yaş həddi varmı?
- Belə bir deyim var ki,
muğamı yetkin beyin qəbul edir. Bu fikirdə
həqiqət var. İnsan yaşa dolduqca muğama daha
çox meyl edir. Mühitdən də
çox şey asılıdır. Ancaq elə
ahıl adamlar da tanıyıram ki, heç muğam eşitməyiblər.
Birmənalı surətdə bildirirlər ki,
muğam xoşumuza gəlmir. Ancaq 15-20
yaşında elə gənclər də var ki, hansısa
muğamı ifa etməyi xahiş edirlər. Bir də burda təbliğat rol oynamalıdır.
Son illər dövlətimizin qayğısı
sayəsində muğama diqqət çoxalıb. Televiziya ekranlarında muğamın ifasına
geniş yer ayrılır, müsabiqələr keçirilir və
xalq bütün bunları görür. Onlar
da qədim musiqimizi sanki yenidən sevməyə
başlayırlar. İlk muğam
müsabiqəsi ölkəmizdə sanki bir partlayış
yaratdı. Ustadlarımız həmişə
deyirlər ki, sanki muğamımız ölmüşdü, təzədən
dirildi. Ancaq bu, təbii bir haldır ki, hər
bir insan istədiyi musiqini dinləyə bilər.
Muğamatdan ayrı düşsəm...
- Deyirlər ki, toylar ən
böyük konservatoriyadır. Siz də bu məktəbdən
bəhrələnirsiniz?
- Bu fikir düz deyil. Konservatoriya elə konservatoriyadır. Orada ustad qarşısında oturub muğamın
xırdalıqlarını öyrənirsən. Xanəndənin sırf bişməyi
üçün məktəb ona tədris verir. O zaman
Üzeyir bəylə ustad sənətkarlarımız
muğamın tədris sistemini sadələşdiriblər. Hansısa muğamın 35-40 şöbəsi
varmış və tamaşaçının onu dinləməyə
hövsələsi çatmırmış. Bu təhsil ocağında bütün bu sirləri
öyrənirsən. Toy isə xanəndənin
bir qədər mükəmməlləşməsində,
özünə arxayın olmasında rol oynayır.
- Siz də deyirsinizmi,
“muğamatdan ayrı düşsəm ölərəm?
- Muğam artıq həyatımın
bir hissəsidir. Əvvəllər yaşlı
sənətkarlardan “muğamatdan ayrı yaşaya bilmərəm”
sözlərini eşidəndə mənə qəribə gəlirdi.
Amma indi bu sözlərin mənasını dərk
edirəm. Muğamat məni xalqa
tanıdıb, sevdirib. Əgər mən
özüm bu sənəti sevməsəydim,
qarşılığını da görməzdim. Ona görə mən də deyirəm ki, həyatımı
muğamatsız təsəvvür eləmirəm. Sənətdə olmaq əzmkarlıq tələb
edir. Muğam çətin bir janrdır.
Əsas odur ki, bu sənətdə ola-ola
unudulmayasan, ölməyəsən, xalqın yaddaşında
qalmağı bacarasan.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi. -2010. -27 avqust. –S.12.