Bənzərsiz səs
sahibi
Dekabrın 14-də
görkəmli müğənninin 95 illik yubileyidir. Həmin
gün Rəşid Behbudovun doğum günü qeyri-adi şəkildə
qeyd olunacaq
Onu bu gün də nəinki doğma Azərbaycanda, eləcə də dünyanın əksər ölkələrində yaxşı tanıyır, sevirlər. Şirin və ecazkar səsi neçə on illərdir ki, milyonlarla dinləyicini ovsunlayır. O, bütün bəşəriyyət üçün oxuyurdu. Ölkəmizi dünyada tanıdırdı. Dünya vokal sənətinin ulduzu Rəşid Behbudovun çəkildiyi və səsi yazılmış bədii və sənədli filmlər ekranlarımızda dəfələrlə göstərilməsinə baxmayaraq, tamaşaçılar onu hər dəfə maraqla qarşılayır, ekran qəhrəmanlarına sevə-sevə baxırlar.
Bir nəslin möcüzəsi
Deyirlər, musiqi həmin yerdə elə-belə kök salmır. İnsanların daha çox soy-kökə, torpağa, sənətə bağlı olduğu yerlərə tutur üzünü. Onların ailəsinin də dərin musiqi kökləri olub. Atadan oğula, oğuldan övlada irsən keçib bu istedad. Onların hər biri xalqı öz musiqisinin arxasınca aparmağı bacarıb. Minlərin, milyonların ürəyini əvəzsiz ifaları ilə fəth edə bilib. Behbudovlar nəsli zaman-zaman musiqi sənətimizə başucalığı gətirib, onun dünyada tanınmasına kömək edib. Babasının Şuşada bəzzaz dükanı vardı. Atası Məcid cavanlığında, hələ Qarabağda yaşadığı vaxtlarda arşın malı satar, başsız qalmış ailəni dolandırardı. Gənc Məcid varlı xanımların malikanəsinə arşın malı aparanda şəhərin küçələrində "Ay arşın malı alan"- deyə "Segah" və "Bayatı" üstündə oxuyar, xoş səsi ilə müştərilərin diqqətini cəlb edərdi. Ancaq tale onunla bir zarafat etdi. O, arşınmalçılığın daşını atıb xanəndə oldu. Məcid Qafqazda xalq mahnılarının mahir ifaçısını çevrildi. Onda bilmədi ki, tale bu zarafatı bir də təkrarlayacaq, haçansa oğlu da "arşınmalçı" olacaq. Həyatda qəribə təsadüflər olur. Neçə onillərdən sonra Məcidin oğlu Rəşid atasının hərəkətlərini bir aktyor kimi ekranda təkrar edir və onun qəhrəmanı tacir Əsgər də Gülçöhrəyə bir könüldən min könülə vurulur, sonra onu götürüb qaçır.
Qonşuları tarzən Rzabala qovaq ağacının altında salınmış palazın üstündə oturub çalardı. Məcid el havaları, muğam oxuyardı. Rəşid hər şeyi unudub dinləyərdi. Onda 7-8 yaşı vardı. Qardaşı Ənvər klarnet, bacısı Nəcibə piano çalardı. Rəşid isə nə bir musiqi aləti çalır, nə də oxuyurdu. Dərsdən gələn kimi qaçırdı bostana. Onunku gül-çiçək, qovun-qarpız tağları idi. Qızıl gülləri bir dərsə gedəndə sayardı, bir də gələndə sayardı ki, dərib-eləyən olmasın.
Bir gün böyük qardaşı Ənvər qaça-qaça gəldi ki, "Ata, xəbərin var, Rəşid oxuyur, özüm gördüm".
- Nə
oxuyur, a bala, harda gördün?
- "Müctəhid bağında". Uşaqlar
yığışmışdı başına. Sən oxuyan bir hava var e, onu oxuyurdu, özü də
lap sənin kimi.
O gün
xanəndə Məcidin kefi kök idi. Səsi
yazılmış bir dəstə valı töküb
qabağına ləzzətlə qulaq asırdı.
Ənvər belə deyəndə qımışdı:
- Gec-tez
oxumalıydı da. Mənim oğlum deyil, qadan alım!
Ailənin
sonbeşiyi
Rəşid Tbilisidə inqilablar dövründə
doğulub. Elə bir zaman idi ki, hakimiyyət əldən-ələ
keçirdi. Evdən bir çox qiymətli
əşyaları, bahalı qab-qacağı aparıb
satır və dolanırdılar. Rəşid ailəyə
heç olmasa bir az kömək etmək
üçün 12 yaşından işləməyə
başlayır. O, sonralar uşaqkən işləməsi
haqqında belə danışırdı: "Boyca balaca,
çox cəld idim. Məni nəhəng buxar
qazanlarının içərisinə salır, əlimə
şlanq verib qazanların ərpin təmizləməyi
tapşırırdılar. Orada hərarət
çox yüksək olurdu. İstidən
az qala boğulurdum".
Onun əlindən
çox iş gəlirdi. Evin
hər işinə yarayırdı. Dülgərlik,
çilingərlik işindən baş çıxarır, hətta
əla xörək bişirirdi. Bunları nə vaxt
öyrəndiyini soruşanda deyirdi: "Ailədə
uşaqların ən kiçiyi mən idim, buna görə də
anamın işə getməsi hamıdan çox məni
narahat edirdi. Evimiz Avlobarda - təpənin üstündə
idi. Mən yamac aşağı anamın
dalınca qaçır və ağlayırdım. Sonra saatlarla pəncərənin qabağında
oturub anamın gəlişini gözləyirdim. O, uzaqdan
gələn kimi sevinə-sevinə qaçırdım. Anam həmişə
xörək bişirəndə deyərdi: "Oğlum, sən
bu işi görməsən də olar, ancaq öyrənsən
yaxşıdır. Nə bilirsən, evlənəcəyin
qız hər şeyi biləcək? Ona məsləhət
verə bilərsən, öyrədərsən".
Anası Firuzə xanım 42 yaşında qəflətən
vəfat etdi.
O vaxt Rəşidin 16 yaşı vardı. Elə
həmin illərdə o, Tbilisidə "Teo-caz" adlı
kiçik caz ansamblı yaradır. O dövrdə
ansamblı bütün ittifaqda məşhur olan Ayvazyan bunu
görüb Rəşidi öz ansamblına dəvət edir.
O, Ayvazyanın caz-bəndi ilə bütün ölkəni
dolaşır. Cəbhədə konsertlər
verir. Bakıda qastrol səfərində
olanda burada qalmaq qərarına gəlir. Həm
də ki, onun qohum-əqrəbası - Vəkilovlar burada
yaşayırdı. Tezliklə Rəşidin
səsi və zahiri görkəmi Bakını fəth edir.
Çox keçmir ki, lap nağıllardakı kimi xoşbətlik
quşu başına qonur - Rza Təhmasib onu "Arşın
mal alan" filminə dəvət edir.
Arşınmalçı
Rəşid
Behbudov 1945-ci ildə həmin filmdə
Arşınmalçı rolunda çəkilir və bu film ona əbədi
şöhrət gətirir. Filmin ssenari müəllifi
Sabit Rəhman "Azərbaycan kinematoqrafiyasının təntənəsi"
məqaləsində aktyorun oyununu belə qiymətləndirib:
"Əsgər rolu Rəşid Behbudovun oynadığı
ilk roldur. Rəşid öz gözəl, lirik səsilə
estrada səhnəsində SSRİ-nin bir
çox şəhərlərində sevilmiş və dəfələrlə
alqışlanmışdı. Əsgər onun ilk rolu
olmağına baxmayaraq, Behbudovun bir kino aktyoru kimi böyük
ümidlər verdiyini göstərir..."
Çəkilişlər zamanı atasının
ölüm ayağında olması haqqında kinostudiyaya
teleqram gəlir. O, geyimini belə dəyişmədən, qrimini təmizləmədən
yol maşını ilə Qazağa tələsir. Gəlib çatanda görür ki, atası eyvanda
oturub çay içir. "Mənə
dedilər ki, indi sən məşhur müğənni olmusan,
kinoda çəkilirsən. Mən də
yoxlamaq istədim görüm, düzdür, ya yox".
Bu hadisədən
bir az sonra ikinci teleqram gəlir. Bu dəfə atası həqiqətən vəfat
etmişdi.
Rəşid Behbudov bu filmdən sonra qısa bir vaxt ərzində
məşhurlaşır, eyni zamanda, Azərbaycanı
bütün dünyaya tanıtdırır. Bir fin
tamaşaçısı filmdən aldığı təəssüratı
baş rolun ifaçısı R.Behbudova: "Azərbaycanlılar
nə gözəl xalqdır..."-deyə bildirib.
Rəşid
Behbudov söhbətlərinin birində demişdi: "Mən
dünyanın hər hansı bir ölkəsində konsert
proqramı ilə çıxış edəndə
tamaşaçılar məni hər şeydən əvvəl
"Arşın mal alan" filminin qəhrəmanı
tacir Əsgər kimi alqışlayırdılar". Doğrudan da, filmdə ifa olunan, dünya
ekranlarında məharətlə səslənən mahnı
uzun illər müğənninin "vizit vərəqəsinə"
çevrilir. Film 50 ölkədə
nümayiş etdirilir.
"Arşın
mal alan"ın ekranlara
çıxmasının 40 illiyi münasibətilə
Bakının "Bahar" yay kinoteatrında keçirilən
təntənəli gecədə R.Behbudov Çin dilində
Əsgərin ariyasını özünəməxsus
ustalıqla oxuyur, sonra çıxış edərək:
"Filmin yubileyini biz sovet kinosu günündə bayram edirik.
Fikrimizcə, bu, təsadüfi deyil, çünki
"Arşın mal alan" - Azərbaycan
kino sənətinin əsl, keçən on illər ərzində
solmayan və həmişə yaşayacaq bayramıdır.
"Arşın mal alan" Azərbaycan
kinosunun bütün dünyada bayrağı oldu. Bizim
"Arşın mal alan" dünya
ölkələrinin ekranlarını gəzdi. Çox
vaxt öz konsertlərimlə filmin arxasınca getməli
olurdum və Əsgər mənim ən gözəl "vizit
vərəqəm" idi"-deyir.
R.Behbudovun
Azərbaycan milli kinematoqrafiyasının inkişafında xidmətləri
təkcə "Arşın mal alan"
kinokomediyası ilə bitmir. O, həmçinin "Bəxtiyar"
filmində, "1001-ci qastrol", "Doğma
xalqımıza", "Toyda görüş",
"Abşeron ritmləri" film-konsertlərində və
bir çox sənədli filmlərdə və kinojurnallarda
çəkilib.
1951-ci ildə Rəşid Behbudov Çinə qastrol səfərinə
gedir. Azərbaycanlı müğənni Sovet
İttifaqından gəlmiş ilk sənətçi idi.
Çində "Arşın mal alan" filmi
"Örtüksüz məhəbbət" adı ilə
nümayiş etdirilərək çox məşhurlaşmışdı.
Ona görə də Rəşid Behbudovu orada
hamı tanıyırdı.
Məşhurluq onu addımbaşı izləyirdi. "Bəxtiyar"
filmi isə bu populyarlığın yeni dalğası idi.
Üstəlik, Tofiq Quliyevin mahnıları, solo konsertlər,
laureatlıq...
Onu hər
yerdə sevirdilər
Müğənni Mahnı Teatrı yaratmaq fikrinə
düşür. O, Azərbaycan Böyük Dövlət Konsert
Ansamblı ilə qastrollara getməyə başlayır. Sonradan bu ansambl Mahnı Teatrına çevrilir.
Bu, SSRİ-də ilk belə teatr idi. Həmin ansamblla o, 56 ölkəni gəzib, Mərkəzi
Amerikadan başqa dünyanın hər yerində olub. Bəzi ölkələrdə ansambl bir neçə
dəfə, təkcə Hindistanda isə 6 dəfə qastrol səfərində
olub. O, xarici ölkələrdə verdiyi konsertlərdə
yerli xalqların dilində oxuyur, heyrət nidaları və
alqışlarla qarşılanırdı. R.Behbudovun
özünün çəkdiyi və filmə daxil edilmiş
kinoxronikadan aydın olur ki, İran səfəri zamanı
verdiyi konsertlərdən yığılan vəsaiti Tehranda Gənclər
evinin konsert salonunun tikintisinə hədiyyə edir. İran gənclər naziri
çıxışında bildirir ki, 1962-ci ildə Tehranda dəbdəbəli
konsert kompleksi vaxtilə onun şərəfinə "Rəşidiyyə"
adlandırılıb.
"Mən
İranda ilk qastrol səfərində olarkən çox
varlı, məşhur adamlardan birinin evində qonaq oldum" -
deyə R.Behbudov sonralar öz həyat yoldaşına
danışıb: "Mənim soyadımı eşidəndə
ev sahibəsi o saat soruşdu: "Sən
kimin oğlusan?" Mən kim olduğumu
söyləyəndə, o ağladı. Sən
demə, qadın vaxtilə onun toyunda oxuyan xanəndənin
oğlunu gördüyündən kövrəlibmiş".
Çilidə olarkən R.Behbudov bir çox şəhərlərdə konsertlər verir. Hətta partizanlar onu öz kollektivi ilə birgə dağlara aparırlar. Burada R.Behbudov və onun həmkarları 4200 metr hündürlükdə konsert verir, antraktlarda isə isti çay içmək əvəzinə oksigen yastığı ilə nəfəs alırdılar. Həmin səfərdə iştirak edən Boris Brunovun dediyinə görə, üç ay ərzində kollektiv tərəfindən 85 konsert verilib və həmin konsertlərdə bir neçə yüz min tamaşaçı iştirak edib. R.Behbudov Çilidə Milli Qəhrəman Viktor Xara ilə tanış olur və onlar birlikdə mahnılar ifa edirlər. O vaxt, yəni 1973-cü ilin sentyabrında Çilidə hərbi çevriliş baş verir. Hərbi xunta hakimiyyət başına gəlir. Gözəl gitaraçalan Viktor Xaranın hər iki qolunu kəsirlər. Rəşid və onun kollektivi uzun müddət ölkədən çıxa bilmir. Sovet hökuməti işə qarışandan bir neçə ay sonra Rəşid Behbudov öz kollektivi ilə birgə vətənə qayıda bilir.
Qızların sevimlisi
Rəşid Behbudov binoklu əlinə götürüb eyvanda durar və həyətlərindən keçib gedən tələbə qızlara tamaşa etməyi xoşlayarmış. Günlərin birində Tibb İnstitutunun tələbələri arasında bir qız görür və ürəyində arzu tutur: "Əgər ad günümdə bu qızla tanış olsam, onunla evlənəcəyəm". Bir neçə gün sonra Rəşidlə qonşuluqda yaşayan Dürdanə xanım - Fikrət Əmirovun anası həyətə enir və "Bir dəqiqə sizi olar?" - deyə qızı saxlayır. Bu zaman məlum olur ki, onlar az qala qohumdurlar. Dürdanə xanım qızı evə dəvət edir. Rəşid dərhal öz niyyətinin ciddiliyini açıq bildirir. Artıq yanvarın 1-də Fikrət Əmirovun "Sevil" operasının premyerasında o, qızın valideynləri ilə tanış olur. Finlandiyaya və Hindistana səfərləri zamanı qıza tez-tez zəng edir və məktub yazır. Qayıtdıqdan sonra isə onunla evlənmək istəyini rəsmi bildirir. Aralarında 19 yaş fərq olmasına baxmayaraq onlar evlənirlər. Ceyran xanım Rəşidin ona olan hisslərinə inanırdı.
Laqeydlik
Dekabrın 14-də görkəmli müğənninin 95 illik yubileyidir. Həmin gün Rəşid Behbudovun doğum günü qeyri-adi şəkildə qeyd olunacaq. Belə ki, xalq artistinin yubileyi ilə əlaqədar Bakıda fleşmob təşkil olunacaq. Belə ki, paytaxtın mərkəzi məkanlarından birində eyni anda onlarla gənc Rəşid Behbudovun ən yaddaqalan mahnılarını ifa edəcək. Müğənninin yubileyinin qeyd olunması rəsmi dairələrdə unudulsa da, sadə insanlar yenə də heç zaman qulaqlarından çəkilməyən sehrli səsi yenidən eşidəcək, bu ecazkarlığı qəlblərinə köçürəcəklər. Axı o, xalqın dilində oxuyurdu...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.- 2010.- 14 dekabr.- S. 9.