Xalqın mənəvi
kimliyi-adlarımız
Ə.Süleymanlı:
“Ad yeni doğulan bəşər övladının
necə və kim olacağı ilə
bağlı ailə çağırışıdır”
Hələ ta qədimdən - Dədə Qorqud dövründə oğuz tayfasının igidlərinə daşıyacağı adı qazanmaq üçün göstərdiyi qəhrəmanlıqlara uyğun adlar seçilərdi. Hazırda insanın istədiyi adı daşıması üçün ondan heç bir xüsusi fərasət tələb olunmasa da, adqoyma mərasimini olduqca məsuliyyətli an hesab edən mütəxəssislər ad seçiminə xüsusi diqqət yetirməyi məsləhət görürlər. Bəzi hallarda valideynlər və qohum-əqrəba hətta dünyaya gəlməmiş körpəyə ad seçməyə başlayırlar. Ümumiyyətlə, əksər hallarda körpəyə verilən ad yaşanan hansısa məqamların təzahürü kimi ortaya çıxır.
Məsələn, qız uşaqlarının daha çox dünyaya gəldiyi və ya onun gəlişinin heç də sevinclə qarşılanmadığı ailələrdə Qızyetər, Qızbəsti kimi adlardan geniş istifadə olunur. Bəzən isə ad hansısa itirilmiş şəxsi yenidən həyatda yaşatmaq üçün qoyulur. Kimsə öz nakam sevgisini, kimsə də öz valideyn və ya yaxın ətrafının adını uşağa qoymağa can atır. Cəmiyyətdə gedən tərəqqi - yeniləşməni də unutmayanlar var. Məsələn, Sovet, Kolxoz, İnqilab, Şura, Tamaşa, Şahzadə və s. kimi adları bu sıradan hesab etmək olar. Elə adlar da var ki, məsələn, Tərlan, Arzu, Hicran və s. həm qız, həm də oğlan adları içərisində geniş yayılıb. Bəzi mütəxəssislərin fikrincə, ad maddi və mənəvi dünyaları birləşdirən vasitəçi hesab olunur. Ümumiyyətlə, psixoloqlar bu qənaətdədirlər ki, uşaqlara nə çox geniş yayılan, nə də nadirliyi ilə seçilən ad verilməməli, ən yaxşı halda orta dərəcədə yayılan adlardan istifadə olunmalıdır. Çünki bu, gələcəkdə uşaqda nadir və ya qəribə səslənən adlara görə komplekslərin yaranmamasına kömək edir.
Etnik qarışıq ailələr nəyi seçir?
Dövlət Statistika Komitəsinin (DSK) məlumatına görə, son ildə qız uşaqlarına verilmiş adlar içərisində ən çox “Fatimə” adına təsadüf edilir. Komitə tərəfindən aparılan müayinənin nəticələri göstərir ki, bu addan sonra şəhər yerlərində daha çox verilən ad “Fidan”, kənd yerlərində isə “Nərmin” olub. Son illərdə geniş yayılan növbəti qadın adları Zəhra, Nuray, Nəzrin, Leyla olub. 2009-cu ildə dünyaya gəlmiş körpələrə verilmiş adlar sırasında isə qız uşaqlarına ən çox Fatimə, Pərvanə, Aysel, Aytac adları verilib. Oğlanlar arasında ən çox qoyulan ad isə Əli, Hüseyn, Mühəmməd və Fərid olub. Ümumiyyətlə, bu gün ölkədə kimi adları sırasında Əli, Elçin, Vüqar, Anar, Elnur, Samir, İlqar, Elşən, Vüsal, Rəşad, Azər, Məhəmməd kimi adları daha populyar hesab eləmək olar. Qadınlara verilən adlar içərisində isə Sevinc, Günel, Leyla, və Aygün adları geniş yayılması ilə diqqət çəkir. Bu sahədə son günlərin maraqlı tədqiqatlarından biri də etnik qarışıq ailələrdə uşaqlara verilən adlarla bağlıdır. Bu tədqiqatları aparan AMEA Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, Azərbaycan Sosioloqlar Birliyinin icraçı direktoru Əbülfəz Süleymanlı da adların insanın hansı xalqa mənsubluğunu əks etdirdiyini bildirir: ”Dünyaya övlad gətirmə və onu böyütmə mərasimi olduqca geniş struktura malikdir. Bunların içərisində ən əhəmiyyətli mərasimlərdən biri də ad qoyma və ad seçimi mərasimidir. Belə ki, ad bütün cəmiyyətlər üçün yalnız söz deyil, eyni zamanda, özündə xalqın mənəvi kimliyini ehtiva edir. Valideynlərin ad seçimi insanın taleyinə güclü təsir göstərir. Çünki ad yeni doğulan bəşər övladının necə və kim olacağı ilə bağlı ailə çağırışıdır”. Bu səbəbdən adlarla bağlı tədqiqatın vacibliyini önə çəkən sosioloqlun sözlərinə görə, övlad sahibi olan qadın respondentlərin 42,1 faizinin böyük əksəriyyəti övladlarına əcnəbi ad veriblər: ”Nəticələrdən məlum olur ki, respondentlərdən 31,6 faizi qarışıq, yəni bir neçə dildə qəbul olunan ad, yalnız 21 faizi isə azərbaycanlı adı veriblər. Kişi respondentlərin isə 62,6 faiz övladlarına Azərbaycan adı, 15,6 faizi əcnəbi ad, 9,4 faiz qarışıq ad, 6,2 faiz isə bir övladına Azərbaycan, ikinci övladlarına əcnəbi ad verdiklərini qeyd ediblər”.
Alex Nadir,
Nandini, Melissa, Sevin və başqaları...
Belə ki, adlarla bağlı
sorğuya cəlb olunan, Çexiyada yaşayan və çex xanımla evli olan 34 yaşlı
azərbaycanlı kişinin
tək oğlan övladının adı
Alex Nadirdir. Respondent özü bunu qarışıq ad kimi səciyyələndirir.
Bakıda yaşayan və
hindli ilə evli olan 29 yaşlı
azərbaycanlı xanımın
tək qız övladına isə Hindistan adı-Nandini verilib. Türk-Azərbaycan ailəsində uşağa
verilən Yağmur adını respondent özü
qarışıq ad kimi
təqdim etsə də, bu, daha
çox Türkiyə
türklərində təsadüf
olunan addır. Fransızla evlənmiş
və hal-hazırda Azərbaycanda yaşayan 24
yaşlı azərbaycanlı
xanımın qız övladının adı
isə Sevindir: ”Sevin qarışıq
ad hesab oluna bilər. Ümumiyyətlə qeyd etmək
lazımdır ki, bu ada başqa
qarışıq nikahlarda
da təsadüf olunur. Bundan başqa, ingilislə
evlənmiş 26 yaşlı
azərbaycanlı xanımın
qızının adı
Melissadır ki, bu ada da
digər qarışıq
nikahlarda rast gəlinir. Misal üçün, hal-hazırda Almaniyada yaşayan və həmçinin alman vətəndaşlığını qəbul etmiş 30 yaşlı azərbaycanlı
xanımın tək qızının adı Melissadır”. İranda
mənşəli Amerika
vətəndaşı ilə
ailə həyatı qurmuş 35 yaşlı azərbaycanlı xanımın
3 yaşlı tək qız övladının
adı Eridir: ”Rus millətindən xanımla evlənmiş
72 yaşlı azərbaycanlı
kişinin iki qızından birinə Azərbaycan adı- Gülnarə, digərinə
rus adı olan İnna vermişlər. Ümumiyyətlə, bu cür hallara sıx təsadüf olunur. Rus xanımla ailə həyatı qurmuş 50 yaşlı azərbaycanlı
kişinin tək oğlan övladının
adı isə Ruslandır ki, bu ada da
rus-azərbaycanlı nikahlarında
çox sıx rast gəlinir. Azərbaycanlı kişi-rus qadınının
qızlarının adı
Meryemdir. Bu, hər iki millətdə
istifadə oluna bilən addır”. Rus-Azərbaycan ailəsində uşaqlara
verilən adlar Rada, Safura, Ramil,
Amildir. Almaniyada yaşayan və
almanla evlənmiş
45 yaşlı bir xanım öz qız övladlarına respondentin özünün
ifadəsi ilə hər iki ölkədə
eyni başa düşüləcək Emma və
Elza adını verib. ABŞ-da yaşayan və Amerika vətəndaşı
ilə evi olan azərbaycanlı xanım isə tək oğlan övladlarına Denis adını
verib: ”Respondentin
qeyd etdiyinə görə, özü onu Dəniz olaraq çağırır”.
Ad özü kimi
də həyat vəd edir?
Psixoloq Xatirə Səfərova uşağa yaxşı
ad qoyulmasını onun
haqlarından biri sayır: ”Təbii
ki, hər birimiz öz adlarımıza görə
bizə müraciət
edilərkən müəyyən
hisslər keçiririk.
İnsana xoşlamadığı adla müraciət edəndə onda daxili komplekslər yaranır. Bu da dərk edilmiş formada və ya dərk edilməmiş
şəkildə ola bilər. Məsələn, qız uşağına kişi adları qoyarlarsa, bu həmin uşaqda birbaşa kişi xarakteri ilə öz əksini tapacaq və ya əksinə. Adlar özünə məxsus xarakteri formalaşdırdığı
kimi davranışlarımıza
da təsir edir. Ona görə də hətta dinimizdə də Məhəmməd peyğəmbər: “Ad qoyarkən
övladlarınıza ən
gözəl adları
qoyun”- demişdir. Hətta yaxşı adı olmayan insanların adlarını dəyişdirməyi
məsləhət görərək
bildirmişdir ki, insanın öz adı kimi də
həyatı olur”.
Neqativ kod daşıyan adları qoymaq düzgün deyil
Psixoloq hesab edir ki, uşağın
düzgün seçilməyən
onu kompleksə salaraq hərəkətlərində
birbaşa özünü
göstərəcək. Uşaqların
adları xoşlarına
gəlmirsə, bu, bağçaya gedərkən
onların davranışlarında
özünü büruzə
verəcək: ”Məsələn, adına
kompleks yaranmış
uşaqlarda adi bir misal çəkə
bilərik. Uşaqlar yığışaraq qumla
oynadıqları zaman
daxili kompleksi olan uşaq kənardan onlara baxacaq, beynində daima: “Mən onlardan pisəm, onlar məndən yaxşıdırlar” fikri
formalaşacaq. Bu uşaqlarda nevroz halları öz əksini göstərir.
Ümumiyyətlə, uşaqlara neqativ
kod daşıyan adları qoymaq düzgün deyil”.
Sevilməyən adlar valideynlərə
sevgini də azaldır
X.Səfərovanın fikrincə, insanlar öz adlarını sevmirlərsə,
özlərini də sevmirlər: “Özünü
sevməyən insan isə ətrafı sevə bilməz və hər zaman daxili kinini
kiminsə üzərinə
acıq və ya qapalı şəkildə göstərir.
Xüsusi vurğulamaq lazımdır
ki, adlarının mənası və sevilməyən adlar övlada qoyularkən o insanlarda valideynlərinə
qarşı sevgi çox aşağı olur. İnsana verilən adların onun gələcək taleyinə təsirinə gəlincə, əslində,
adlar psixikamıza təsir etmədiyini deyir: ”Əslində,
bizim psixikamıza təsir edən adların cəmiyyətdə
ifadə etdiyi mənalardır. Əlbəttə ki, bir başa mənfi adlar özlüyündə
mənfi kod daşıdığı kimi
insanı daima mənfi emosiyalarla yükləyir”. Bu isə
həmin şəxsin
davranış və düşüncə tərzinə
mənfi təsir göstərir: ”İnsanın özünə
qoyulan ad onun adının şəxsiyyəti
ilə eyniləşdirilir.
Bəzən bir hərəkət edəndə
belə bir sözlərdən istifadə
edirik: “Adına uyğun hərəkət
et”. İnsan bu zaman öz hərəkətlərini
korrektə edir. Bu da onun şəxsiyyətinin formalaşmasına
müsbət təsir
göstərir”.
Həqiqət İsabalayeva
Kaspi.- 2010.- 23 dekabr.- S. 12.