“Biz yol
ayrıcındayıq”
Azərbaycan
tamaşaçısının teatra olan məhəbbətini
hansı yollasa tərgitmişik
Ölkə teatrları yeni bir sınaq mərhələsindədir. Aparılacaq islahatlar birmənalı qarşılanmır. Baş verəcək yenilikləri dəstəkləyənlərlə yanaşı qəbul etməyənlər də var. Bununla belə, teatrların yaradıcı heyəti, xüsusən Akademik Milli Dram Teatrın kollektivinin narahatçılığının necə başa çatacağı naməlumdur.
Teatrın rejissoru, Xalq artisti, professor Ağakişi Kazımov yaşanan mərhələni “keçid dövrü” kimi xarakterizə etdi.
İslahatların narahatçılığı
- Quruluş verdiyiniz tamaşaları «Azdrama»nın səhnəsində görməyə alışan tamaşaçıları rejissor Ağakişi Kazımov yaxın zamanlarda hansı tamaşa ilə sevindirəcək?
- Əgər tamaşaçılar məni yaddan çıxarmayıblarsa və tamaşalarımı gözləmək istəyirlərsə bu, bir çox amillərdən asılı olacaq. Prezident İlham Əliyev "Azərbaycan teatrı 2009-2019-cu illərdə" Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında sərəncam imzalayıb. Bu sənədə əsasən teatrlarda islahatlar keçirilməlidir. Teatrların hamısı təzədən növbə ilə buraxılmalı və yenidən yığılmalıdır. Ömrünün 60 ilini teatra həsr edən canlı şahid kimi deyirəm ki, kollektivin tərkibini təzələmək, yeni qüvvələrlə gücləndirmək üçün ilk növbədə əyalət teatrlarından başlamaq lazımdır. Axırıncı islahatlar isə Akademik Milli Dram Teatrında keçirilməlidir. Məncə islahatları Qazax, Naxçıvan, Lənkəran teatrlarından üzü bəri başlamaq və sonda ana teatra yaxınlaşmaq lazımdır. Teatr oturub gözləməməlidir. O adamlar ki, işdən çıxa biləcəkləri barədə narahat olublar, onlar əslində bu gün işləməli, özlərini göstərməlidirlər. İşləməyəndən sonra aktyorun istedadını necə müəyyənləşdirmək olar? Necə demək olar ki, filankəs istedadlı, filankəs istedadsızdır? Əgər bu islahatlara başlasalar, mənə elə gəlir ki, onun mənfi tərəfləri çox olacaq. Ona görə ki, az-çox işi bilən aktyorların çoxu «Azdrama»ya toplanıb. Dünya teatrlarında belə vəziyyət yoxdur. Moskvada Böyük Teatrı, Kiçik Teatrı buraxıb təzədən yığmırlar. İş gedə-gedə yenidən yığırlar. Parisdə Komedi Franseni, Qrand Operanı, İngiltərədə Memorial Teatrının kollektivini buraxıb yenidən yığmırlar. Eyni zamanda, Azərbaycan Akademik Milli Dram Teatrını, Opera və Balet Teatrının kollektivini təzədən buraxıb yığmaq olmaz. İş gedə-gedə yeni bir variant tapılmalı və həmin qüvvələrlə kollektivin yaradıcılıq qüvvəsi möhkəmləndirilməlidir.
- Düşünürsünüz ki, bu prosesdə hansısa daha yaxşı qüvvələr kənarda qala bilər?
- Qüvvə
var ki, kənarda da qala? Nə qüvvə varsa,
o da «Azdrama»dadır. Belə bir qərar
çıxarılıb ki, rejissorlar ümumiyyətlə,
işdən getməlidir. Teatrlarda 20-ci əsrin
nailiyyəti rejissor nailiyyətidir. Bu
faktın danılmaz olduğu bütün dünyaya sübut
olunub. Qərara görə, bizim
rejissorların hamısı buraxılacaq; lazım gəlsə
xaricdən rejissorlar dəvət olunacaq. Mən
bilmək istəyirəm, xaricdən dəvət olunacaq
rejissor bizim teatrların durumunu, milli ənənəmizi,
aktyorların potensialını bilə biləcəkmi?
Tutaq ki, Lənkəran Teatrında hansısa bir tamaşanı
qoymaq lazım gəlsə, hər hansı bir rejissoru
çağırıb deyəcəklər: «Gedib həmin teatrda
filan tamaşanı səhnələşdirmək istəyirsənmi?» Getmək istəyən gedəcək,
istəməyən yox. Bu qərar
rejissorları bir sinif kimi ləğv etmək deməkdir.
İşin dərinliyinə getmək
lazımdır. İslahat gərək
aşağıdan başlasın. Tutaq ki,
xaricdən gələn rejissor tamaşanı səhnələşdirib
çıxıb getdi. Sonradan tamaşanın
yaşaması, hər hansı bir aktyorun yenidən tamaşaya
daxil edilməsi və s. problemləri həll etmək
üçün bu işlə kim məşğul
olacaq? Təbii ki, bu, direktorluq iş deyil. Təbii
ki, bu məsələlər çox böyük narahatlıq
yaradıb. Ona
görə də mən bunları deməyə bilmərəm.
Sabah deyərlər ki, tutaq ki, cavanlar işlərini
itirəcəklərindən qorxduqları üçün
danışmırlar, bəs yaşlılar niyə susub?
Ona görə də bu sözləri ilk dəfə
sizə danışıram.
- Sizcə
danışmaqla nəsə dəyişilə bilərmi?
- Yox... İnanmıram ki, sizə danışdıqlarım
haqqında məqalə yazmaqla dünyada nəsə dəyişəcək.
Heç nə dəyişməyəcək.
Sadəcə, bunlar gərək
sınağı özləri hiss etsinlər. Mən çox adamlara psixoloji şikəstlik gəlməsindən
qorxuram. Çünki mən özüm
aktyor olmuşam. Bu sənətin içində
olduğumdan aktyorların nə qədər incə qəlbli
olduqlarını yaxşı bilirəm.
Tamaşaçını necə qaytaraq?
- «Azdrama»nı tərk edən rejissorlardan biri qəzetimizə
müsahibəsində müqavilə ilə işləməyin
daha sərfəli olduğunu bildirdi.
- Bu
problem ortaya atılanda ilk razılıq verənlərdən
biri mən olmuşam. Ancaq bir anlıq fikirləşin,
nə əyalət teatrları, nə də buradakı
teatrların bir-birinin işindən xəbəri yoxdur. Tutaq ki, rejissor dəvət etmək lazımdır.
Kim çağıracaq və kimi
çağıracaq? Əgər o məsələ obyektiv olarsa, əlbəttə,
bunun xeyri var.
- Demək
istəyirsiniz ki, burada simpatiya rol oynaya biləcək?
- Əlbəttə ki, belə olacaq. Çağırıb
deyəcəklər ki, filan yerdə tamaşa qoymalısan.
Tamaşanın qiyməti budur, filan müddətdə
də başa çatmalıdır. Ola bilsin
ki, biri razılıq verəcək, biri yox. Bilmirəm, bəlkə də bu işdə bir xeyir
var. Biz yalnız narahatlığımızı bildiririk,
şikayət etmirik.
- Təbii
ki, bütün islahatlar birmənalı qarşılanmır. Eləcə də aktyorların, rejissorların
narahatlığı başadüşüləndir. Bəs
bu proseslərin tamaşaçıya hansı ziyanı ola bilər?
-
Prezidentin sərəncamında da tamaşaçıların
teatra cəlb olunması haqqında müddəa var. Məndən
başqa bu barədə hələ danışan yoxdur. Bunun üçün xüsusi proqram
hazırlanmalıdır. 2019-cu ilə qədər
Azərbaycan teatrlarının tamaşaçı problemini həll
etmək üçün Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi ilə Təhsil Nazirliyi arasında bir anlaşma
protokolu yaranmalıdır. Məktəblər
elə bu gündən teatrlara bağlanmalıdır. Mən
təklif etmişəm: «Gəlin, Qobustanda turistlər
üçün işıq və səs teatrı yaradaq. Biz
axşamlar İçərişəhərdə tarixi dramlar oynaya bilərik. Açıq səma altında göstərilən
bu tamaşalara həm öz tamaşaçılarımız,
həm də turistlər tamaşa edə bilər. Eləcə
də Gəncə Qapıları qarşısında, Şəki
Xan Sarayının içərisində və qarşısında,
Lənkəran Qala divarlarının yanında,
Naxçıvandakı Əcəmi seyrəngahında
tamaşalar qurmaq olar. Bunlar
tamaşaçını cəlb etmək üçün
lazımdır. Bu yaxınlarda Bakıda
keçirilən Beynəlxalq Teatr Konfransında qeyd olundu ki,
bir biletin qiyməti orta əmək haqqının bir faizi qədər
olmalıdır. Estoniyadan gələn
nümayəndələr öz ölkələrində belə
olduğunu vurğuladılar. Elə etmək
lazımdır ki, vaxtilə Yunanıstanda, Orta Əsrlərdə
və 20-ci əsrin əvvəllərində olduğu kimi
tamaşaçı teatra bir ritual kimi baxa bilsin. Mən də istərdim ki, teatr biletinin qiyməti əmək
haqqının bir faizinə bərabər olsun. Ancaq bu biletə tamaşa, 2 nahar, tamaşanın
müzakirəsi və tamaşanın ikinci dəfə
oynanılması aiddir. Təsəvvür edin, bunun
rezonansı necə ola bilər! Əlbəttə, bunu teatr özü edə bilməz.
Bunun üçün bizim şirkətlər,
nazirlik var. Qabaqcadan təşkilatçılıq
olmalıdır. Əvvəldən deyilməlidir
ki, məsələn, Şəki Xan Sarayının
divarları qarşısında tamaşa olacaq və
tamaşaçını ora yığmaq lazımdır.
Bəs tamaşaçını necə qaytaraq?
İndi tamaşaçı istehlakçı
olub. «Mənə nə verəcəksiniz, mən teatra gəlim?» deyə maraqlanır. Bu,
kampaniya çərçivəsində həyata keçməlidir.
Sonra tamaşaçı özü öyrəşəcək.
Teatrın hörmətini saxlamaq
üçün fəaliyyətini dondurub yenidən qurmaq
düzgün deyil. 400 ilə
yaxındır ki, Komedi Franse işləyir. İndiyə qədər eşitməmişəm
ki, bu teatrın kollektivini qovub, sonra da təzədən
yığıblar. Bu proses bizim teatrlarda da belə getməlidir.
Daha bir
şans
- Teatr
müəyyən müddətə fəaliyyətini dondurur və
yenidən işə başlayır – bu,
tamaşaçının teatrdan uzaqlaşmasının
yalnız bir səbəbidir. Bəs digər səbəblər
hansılardır?
- Mən
bir dəfə müsahibələrimin birində demişəm
ki, indiyə qədər öz metoduma fikir verməmişəm,
bundan sonra işləmək metodumu dəyişəcəyəm.
Əgər bu gün mənim tamaşama
tamaşaçı gəlmirsə, demək mən rejissor kimi
yoxam. «Sən mənə elə tamaşa
ver ki, mən gəlim» - bu, tamaşaçının tələbidir.
«Yeni nə deyəcəksiniz» - deyə
soruşacaqsınız. Teatrın ifa tərzi,
ifaçıların daxili, tərtibat və s. dəyişməlidir.
Mən tamaşaçıları əyləndirmək,
həyəcanlandırmaq, maarifləndirmək istəyirəm
– mənim məqsədim bu olacaq.
- Sizin məqsədiniz
aydındır. Bəs mövcud aktyor heyəti
bu tələblərə cavab verə biləcəkmi?
- «Azdrama»da mövcud aktyor heyətinin 25 faizi bunu edə
biləcək.
Mən onlarla işləmişəm, çoxlu
tamaşalar hazırlamışam. Hamısının
xarakterinə də, potensiallarına da bələdəm.
Ancaq digər problem də odur ki, bizdə cavanlar
azdır.
- Səbəb
nədir? Siz axı həm də tədrislə
məşğulsunuz.
- Mən
bu məsələni Elmi Şurada da qaldırmışım.
Hazırda rejissorlara dərs deyirəm. Orta
məktəb partası arxasından durub gələn tələbəyə
mən 3 il yarım ərzində aktyorluq və
rejissorluq sənətini tam öyrədə bilmərəm. Bu, mümkün deyil. Rejissor olmaq
üçün ilk növbədə aktyor olmaq
lazımdır. Mən 10 il aktyor
işləyəndən sonra 29 yaşında təzədən
5 il əyani rejissor dərsi keçmişəm. Ümumiyyətlə, teatr, teatrın estetik metodu,
aktyor oyunu və seçimi, repertuar seçimi hər 10 ildən
bir tədricən dəyişməlidir. Teatr
bu zamanın ifadəsidir. Əgər bu
zamanın ifadəsini tuta biləcəyiksə,
tamaşaçı teatra gələcək. Ona görə də qarşıda
yaradıcılıq baxımından daha dərin işlər
durur. Mən deyirəm ki, Milli Teatrda hər
bir aktyoru və rejissoru qovmamışdan əvvəl ona bir
şans vermək lazımdır. Əgər məni işdən
çıxarmasalar, təzədən dəvət etsələr,
75 yaşında mənə etimad göstərsələr,
Firuz Mustafanın narkomanların həyatından bəhs edən
yeni əsərini səhnələşdirmək istəyirəm
Sınaq
anı
-
Görüşdüyüm rejissorlardan biri «Teatrları
klassika xilas edəcək» - fikrindədir. Sizcə bu, xilas yolu ola bilər?
- Hörmətli
rejissor həmkarımın sözündə yarı həqiqət
var. Ancaq teatrları müasir əsərlər xilas edəcək.
Məndən bir az sonra gələnlərin
çoxu Mirzə Fətəli Axundovun kimliyini bilmirlər. Klassika aktyor və rejissor sənətini təkmilləşdirmək
üçün məhək daşıdır. Amma bu günün teatrına bu günün dramaturqu
lazımdır. Yazıçı Elçin, Firuz Mustafa,
Əli Əmirlidən başqa heç kəs yazmır. Bəlkə də bizim günahımızdır
Kamal Abdullanın əsərlərini az-az görürük.
Dramaturgiyaya biganəlik artıb. Azərbaycan tamaşaçısının teatra
olan məhəbbətini hansı yollasa tərgitmişik.
- Bu
gün Azərbaycan teatrının durumunu necə xarakterizə
edərdiniz?
- Biz yol
ayrıcındayıq. Ölkəmizin
başına çox müsibətlər gəldi və bunlar
bütün sahələrə olduğu kimi, teatra da təsirini
göstərdi. Bu keçiddir.
Keçid ağırı il də, göz
yaşları ilə də ola bilər. Keçid
mütləq vacibdir – tamaşaçıları teatra
qaytarmaq, tamaşaçıları sevmək lazımdır.
Ancaq bunu həyata keçirməli olan adamlar bir
qədər ehtiyatlı olmalıdırlar. Aktyor və rejissorlarda inamı öldürmək
olmaz. Rusiyada yaşı 90-nı ötən
aktyor və rejissorlar var. Mən ağsaqqalam. Azərbaycan rejissorlarının heç biri mənim
qədər yaşamayıb. Yeganə Azərbaycan
rejissoruyam ki, 75 yaşına çatmışam və bunun 60
ilini incəsənətə həsr etmişəm.
- Ola bilərmi,
bu proses hansısa aktyor və rejissora çətin
görünsün və o, yeni tələblərə cavab
verməyəcəyini görüb öz xoşu ilə sənətdən
uzaqlaşsın?
- Mən
bunu alqışlayıram. Həmişə
deyirlər ki, ağır anlarda dua elə və sakit ol.
Ağıllı adam belə situasiyada
özünü dənizə atmamalı, infarkt keçirməməlidir.
İnsan gərək özünü görə
və anlaya bilsin. Ən böyük insan
odur ki, ən çıxılmaz vəziyyətdən ən
azı iki çıxış yolu tapsın. Sadəcə
papağını qarşısına qoyub fikirləşsin:
«Hər bir insanın ömründə qarşısına bir
müvəffəqiyyət anı çıxır. İndi mənim müvəffəqiyyət anım
deyil. Mən bunu qəbul etməliyəm və yenidən
yaradıcılığıma start verməliyəm”.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.- 2010.- 16 dekabr.- S. 12.