Qloballaşma dini özünə
tabe etdirəcəkmi?
Son bir neçə onillikdə
dünya gündəmini məşğul edən qloballaşma
problemi cəmiyyət həyatının maddi sferası ilə
yanaşı, mənəvi sferasına da ciddi şəkildə
müdaxilə etməkdədir. Onun cəmiyyətlərin mənəvi
həyatlarının ən mühafizəkar tərəfi olan
dinlə münasibətləri isə olduqca diqqətçəkicidir.
Qloballaşmanın ayrı-ayrı lokal mədəniyyətlərlə,
yerli adət-ənənə, milli mentalitet, milli dəyərlərlə
münasibətləri haqqında çox danışılsa
da, onun dinlə qarşılıqlı münasibətləri
çox vaxt diqqətdən kənarda saxlanılır. Lakin
qeyd etmək lazımdır ki, qloballaşmanın adət-ənənələrlə,
milli dəyərlərlə, mentalitetlərlə
uzlaşması, onları nə vaxtsa əridə bilməsi
mümkün görünsə də, dinlə bağlı
çox ciddi problemlərinin olacağı
qaçılmazdır.
Bu yazıda sosial bir proses
olaraq qloballaşmanın dinin teoloji sisteminə və ictimai tərəflərinə
təsiri, dinin qloballaşmaya qarşı müqaviməti və
birbaşa qlobal bir ünsür olaraq, sosial həyatı yenidən
qurma təşəbbüsü məsələsi əsas diqqət
yetirilən problem olacaq. Məqalədə bir sıra
tanınmış dinşünas alimin, xüsusilə də
Peter Beyerin mövzu ilə bağlı
araşdırmalarına toxunulub.
Peter Beyer hesab edir ki, din və
qloballaşma arasında münasibətlər birmənalı
deyil. Başqa sözlə, qloballaşmanın hakim, dinin isə
məhkum olduğu qənaətlər doğru deyil. Digər tərəfdən,
qloballaşmanın, xüsusilə, ənənəvi cəmiyyətlərdə
əsaslı ziddiyyətlər yaratdığı da
doğrudur. Bu isə biristiqamətli proses hesab edilə bilməz;
qloballaşma bir tərəfdən ənənəvi mədəni
quruluş və fərdi kimlikləri dəyişdirir, digər
tərəfdən də bəzi lokal kimliklərin yenidən
formalaşdırılmasına təsir edir. Ümumiyyətlə,
din qlobal sistemin inkişafında və ya onun cəmiyyətdən
kənarlaşdırılmasında mühüm rol
oynamaqdadır.
Beyerin din və qloballaşma
nəzəriyyəsi iki təməl iddiaya söykənir. Bunlardan
biri Talkot Parsons, Peter Berger, Tomas Lukman və Robert Bella kimi
sosioloqların xüsusilə, Qərb cəmiyyətlərində
dinin özəlləşdiyi (privatization of religion)
iddiasını qəbul etməkdən ibarətdir. Digəri
isə öz tezisi olan dinin qloballaşma nəticəsində
Şeytanını itirdiyi iddiasıdır. Dinin özəlləşməsi
nəzəriyyəsi ənənəvi dinlərin cəmiyyətdə
mövqeyini itirərək, daha çox şəxsi müstəvidə
təsirli olması mənasını verir. Bunu bir qisim
sosioloqlar dinin fərdiləşməsinə, digərləri
camaatın ruhunu itirməsinə və bir qismi də dinlərin
əxlaqi birliyi təmin etməkdə uğursuzluğa
düçar olmasına bağlayırlar. Əslində, dinin
özəlləşməsi ənənəvi dini
formaların bir bütün olaraq cəmiyyətə təsirli
ola bilməməsi deməkdir. Beyer dinin özəlləşməsi
iddiasını Lukmanın dinlə bağlı inkişaf
etdirdiyi funksiya və icra anlayışlarına əsaslanaraq
izah edir.
Lukman ibadət, mənəvi
rahatlıq və Qurtuluşa (cənnətə getməklə
cəhənnəm zülmündən qurtulma) çatma kimi
dinin şəxsi tərəfinə, yəni səmimi dini
ünsiyyətə funksiya, dinin təhsil, sağlamlıq,
sosial rifah kimi sosial məkandakı fəaliyyətinə də
icra adı vermişdir. Məhz dinin özəlləşməsi
onun icra tərəfinin zəifləyərək sadəcə,
bir funksiya olaraq dərk edilməsilə əlaqəlidir. Digər
tərəfdən, dinin şəxsiləşməsi ilə əxlaqın
cəmiyyətdəki qurucu rolunun azalması arasında da
birbaşa əlaqə var.
Modernizm və
qloballaşmanın dinə müsbət və eyni zamanda da mənfi
təsirləri olduğu məlumdur.
Modernizm öncəsi cəmiyyətlərdə
din iqtisadi, sosial, siyasi və elmi sferaları əhatə
edirdisə, modern cəmiyyətlərdə din
marginallaşdırılmışdır. Bu sferaların
qloballaşması ilə birlikdə dinin sosial sferadakı təsiri
zəifləmişdir. Lakin bu proseslərə dinlərin,
xüsusilə, xristianlığın cavabı fərqli
olmuş, öz-özünü funksional alt sistem halına gətirərək
bu prosesə müsbət cavab verməyə
çalışılmışdır. Məsələn,
protestantlar və katoliklər yeni formalaşan modern təhsil
sistemi içində yer almağa
çalışmışlar.
Peter Beyerə görə,
elm, iqtisadiyyat və siyasətin həddən ziyadə dünyəviləşməsi
nəticəsində xristianlıq özünü sosial sferada
təsirli funksional bir alt sistem etmə səylərində
müvəffəqiyyətsiz olmuş və beləliklə,
din sadəcə, iman sferasına
sıxışdırılmışdır. Bu baxımdan bir
inanc obyekti olaraq deyil, amma bir sistem olaraq dinin gələcəyi
qloballaşmanın doğuracağı nəticələrə
bağlıdır. Beyer hesab edir ki, din funksional alt sistemlərin
bacardığını öz struktur və öz tarixi səbəbiylə
bacara bilməmiş və bu səbəbdən qloballaşma
ilə bir uyğunlaşma təmin etməmişdir. Dinin təbiəti
və funksional münasibətləri baxımından kapitalist
iqtisadi sistem və ya modern dövlət sistemi yeni qlobal bir dini
sistemin formalaşmasını qloballaşmanın bu andakı
səhifəsi prizmasından çox da mümkün etməməkdədir.
Lakin Beyerə görə, bu, əlbəttə, heç bir
dini qlobal sistemin olmayacağı və ya dinin sadəcə,
azlığın şəxsi marağı halına gələcəyi
anlamına gəlməməlidir. Modern və qlobal mühit dinə
bir tərəfdən neqativ sanksiyalar yükləyərkən,
digər tərəfdən yeni potensiallar da yaratmaqdadır. Bu
andakı biliklərdən çıxış edərək
dinin güclü və qlobal bir alt sistem ortaya qoyması
mümkün görünməməklə birlikdə, qlobal cəmiyyətdə
hər şeyin qanunauyğun və stabil olduğu da deyilə
bilməz.
Qlobal cəmiyyətin hər
ötən gün gücünün artmasına, cəmiyyətin
hər sahəsinə uyğun vasitələr
formalaşdırmasına rəğmən, sosial həyatda
nüfuz etmədiyi təbəqələr və bu təbəqələrə
aid problemlər var. İndi qlobal dünya fərdi və qrup
kimliklərinin formalaşmasında ortaya çıxan problemlər,
ekoloyi təhdid, gəlir dağılımında getdikcə
artan bərabərsizlik, güc disbalansı kimi təməl
problemlərlə qarşı qarşıyadır.
Beləliklə, dinin gələcəyini
bu arzu olunmayan durumdan özünə necə bir dərs
çıxaracağı təyin edəcək. Bu səbəbdən
məsələyə ideoloji prizmadan baxmamaq lazımdır.
Çünki Beyerə görə, məsələ ideoloji
deyil, struktural və praktikidir. Əgər məsələ həqiqətən
də strukturaldırsa, dinin nativi yoxdur və edəcəyi
şeyi zorla edəcək.
Beyerin qloballaşma - din
münasibətlərinin təhlilində digər önəmli
nöqtə də dinin öz strukturu üçün zəruri
olan Şeytanı itirdiyi iddiasıdır. Beyerə görə,
qloballaşma 1960-cı illərdəki bəzi teoloqların
düşündüyü kimi Tanrının
ölümünə deyil, Şeytanın naməlumlaşmasına
səbəb olmuşdur. Qlobal cəmiyyətlərdə
Tanrı bu gün də diridir, amma ondan insanların
qorxması zəifləmişdir. Beyerə görə,
qloballaşma şərin və Şeytanın dini strukturdan
çıxarmaqla dinin yenidən strukturlaşmasını zəruri
hala gətirmiş və bu səbəbdən ənənəvi
imanı daşıyan dindar təbəqələri ciddi bir
dilemma qarşısında qoymuşdur. Əslində, bir tərəfdən
müasir qlobal problemlər, digər tərəfdən ənənəvi
teoloji strukturu dəyişdirmə zərurəti Beyerə
görə, dinlə maraqlanan insanları mühafizəkar və
liberal seçimlərə məcbur etməkdədir.
Mühafizəkar seçim
şərin və Şeytanın mövcud olduğu ənənəvi
dini strukturun davamını təsəvvür edirsə, liberal
seçim şəri fərdiləşdirmədən və
konkretləşdirmədən daha çox mücərrədləşdirərək
ənənəvi strukturun yenidən qurulmasını
düşünməkdədir. Liberal seçimə görə,
ənənəvi dini qeyri-tolerantlıq şəri ortaya
çıxmaqdadır. Beyerə görə, qlobal cəmiyyət
daha konkret bir gerçəklik halına gəldikcə, liberal
dini seçim gələcəyin meyli olaraq daha da diqqətəçarpanlaşmışdır.
Digər tərəfdən
mühafizəkar seçim isə sosial sahədə ənənəvi
ilahi məhəbbət anlayışını yenidən hakim
etmək və cəmiyyəti ənənəvi normativ əsaslar
ilə strukturlaşdırmaq istəməkdə və bu təşəbbüsü
ilə də, Beyerə görə, təhlükəli
olmaqdadır.
Qloballaşan dünyada hələ
də bir yol olaraq qəbul edilən mühafizəkar
seçimin qlobal sosial strukturlardakı hakim istiqamətlərlə
ciddi problemləri var. Mühafizəkar seçimin konkret təmsilçisi
kimi Amerikadakı bəzi fundamentalist xristian qruplar və
İran göstərilə bilər. Təkrar edəcək
olsaq, qloballaşma şəri, təhlükə və fitnəni
təmsil edəcək kafirləri və "özgələr"i
olmayan bir cəmiyyət yaratmaqdadır. Halbuki əxlaqi
qaydaların ontoloji əsasları və ən önəmlisi
də digər dünyada qurtuluş anlayışı,
xeyir-şər ayrı-seçkiliyinin qətiliyinə və
güclülüyünə bağlıdır. Bu səbəbdən
qloballaşma xeyir və şər ayrı-seçkiliyini
qeyri-müəyyən edir, şər və fitnənin konkretləşəcəyi
cəmiyyətləri yox edirsə, bu, uzun dövrdə dinin
ontoloji əsaslarının təxribi anlamına gəlməkdədir.
Qısa ifadə etmək istəsək,
qloballaşma dinə iki istiqamətli bir proses olaraq təsir
etməkdədir. Bir tərəfdən qloballaşma və onu
mümkün edən iqtisadi və siyasi strukturlaşmanın
sosial və əxlaqi problemlər ortaya çıxarması,
yeni dini hərəkatların meydana çıxmasına imkan
yaradaraq, qlobal arenada dinə manevr imkanı verməklə, digər
tərəfdən isə bu dini hərəkatları qlobal
şərtlərdə ciddi ünsiyyət vasitəsi ola bilməməsini
təmin edəcək ictimai şərtlərə məruz
qoyaraq çərçivələndirməkdədir.
Başqa sözlə, qloballaşma həm dinin icra tərəfini
canlandıracaq sosial mühit hazırlamaqda, həm də
funksional əsasında (teoloji və ibadət) ciddi təxribat
edərək onun qlobal bir sistem olmasını əngəlləməkdədir.
Qloballaşma dini həm məhdudlaşdırmaqda,
həm də inkişafına imkan hazırlamaqdadır.
Önümüzdəki əsrdə din qloballaşmanın
özü üçün uyğun bildiyi mövzuya, nisbiləşdirməyə
və özəlləşdirilməyə razı
olacaqdırmı? Yoxsa özünə xas qlobal modellər
istehsal edərək ictimai strukturu və mədəniyyəti
bütövlükdə inşa etməyimi sınayacaq?
Dinin qlobal cəmiyyətdəki
mövqeyini müəyyənləşdirməyə cəhd
etsək, aşağıdakılara xüsusilə diqqət
yetirmək zəruridir:
1. Modern dünyanın meydana
gəlməsi dindar cəmiyyətləri böhrana
sürükləmişdir. Ənənəvi inanclar elmi tənqidlərə
tabe edilmiş və fərqli dünyagörüşləri
ortaya çıxmış, ideoloji mənada din bunlarla
mübarizə apara bilməmişdir.
2. Dünyanın çoxmədəniyyətli
qlobal bir kənd vəziyyətinə gəlməsi bir-biriylə
toqquşan vəziyyət yaratmış və meydana
çıxan bu xaos vəziyyəti bir tərəfdən antik
ənənələrin canlanmasına, fundamentalizm
formasında yenidən dirilməsinə imkan verərkən,
digər tərəfdən sivil din və millətçilik
kimi hərəkatlar ortaya çıxmışdır.
3. Bu vəziyyət
insanlığı məcburi bir seçimlə
qarşı-qarşıya gətirmiş, qlobal kənddə
dini adətlə ya bir xaos mühiti, ya da stabil bir cəmiyyət
yaratma, ya da sülhpərvər bir dünyanın
yaradılmasına təşəbbüs, ya da sosial qruplar
arasındakı qarşıdurma və vəhşiliyi
haqlı hesab etmə kimi həyati bir seçimə məcbur
edilməkdədir.
Bəs, XXI əsrdə nələr
olacaq? Məsələn, Robertson ənənəvi dinlərin
və lokal mədəniyyətlərin qloballaşmanın təhdidi
altında olduğu iddialarına rəğmən, dinin və
mədəniyyətin gələcəyinin parlaq olacağı
fikrini müdafiə edir və hətta qloballaşmanın ənənəvi
mədəniyyəti gücləndirdiyini bildirir. Digər tərəfdən
isə əsrin tanınmış sosioloqlarından Peter Berger
isə qeyd edir ki, XXI əsrin dövrümüzdən daha az
dindar olacağını söyləmək üçün
heç bir səbəb yoxdur. Köhnə sekulyarlaşma
(dünyəviləşmə) nəzəriyyələrini
müdafiə edən bir qrup din sosioloqları modernləşmənin
sekulyarlaşmanı reallaşdırdığını,
İslam və Yevangelik xristianlığın isə dinin son
müdafiə xətti olaraq uzun müddət müqavimət
göstərə (dözə) bilməyəcəyini bildirməkdədir.
Lakin Bergerin fikrincə, sekulyarlaşmanın qələbəsi
iranlı mollaların, dindar xristian keşişlərin və
tibetli lamaların Amerika universitetlərindəki dünyəvi
professorlar kimi düşünüb, onlar kimi davranış sərgiləyəcəkləri
deməkdir. Bu isə inandırıcı deyil Bergerə
görə, yaşadığımız XXI əsrdə din
siyasi hərəkatlar üçün də önəmli bir
ilham qaynağı olmağa davam edəcəkdir.
Dadaşov T.
Kaspi. -2010. – 2 fevral. – S.9.