Əqidə, ruh və teatr 

 

50-ci illərdən üzü bəri Azərbaycan teatrının daimi seyrçisi, əvvəlcə teatrsevər, sonralar baş verən proseslərin iştirakçısı, canlı şahidi kimi müəllif Ədalət Vəliyevin "Teatr" ("Əqidə, ruh və teatr") kitabını oxuduqca artıq tarixə dönmüş o illər silsilə kimi göz önündə canlanır, bir çox halda müəlliflə həmfikir olur. Elə məqamlar var ki, bugünə qədər mənə qaranlıq olsa da, müəllif onlara işıq salır, analitik münasibətdə, sənətə yaradıcı yanaşmada, teatr tendensiyalarının dəyişmə zamanlarını tez qavrayıb onunla həmahəng olmaqda oxucu müəllifdən ilham alır. Bu ondan irəli gəlir ki, müəllif teatr bilgilərini yaxından bilir, problemlərini araşdırıb düzgün nəticəyə gəlir. Anlaşılır ki, müəllif işin içindədir, çıxardığı nəticələr cəsarətli, səmimidir.

Monoqrafiyada tədqiq olunanlar yaradıcılığımla üst-üstə düşdüyündən bu əsər mənə doğma və anlaşıqlıdır. O zamanı yaşamış bir şəxs kimi münasibətimi bildirməyi özümə borc bildim. Monoqrafiya "Əqidə, ruh və teatr" adlanır, izahı da kəsə şəkildə, tən-dürüst verilib. "Əqidə fərdi-individual və sosial-ictimai pozisiyadır, fəaliyyət yönlüdür. Əqidə insanın bütün konseptual ideyalarının sosial xislətli mənəvi-əxlaqi kontekstidir. Əgər sosial-fəlsəfi və sosial-ideoloji münasibət analitik təfəkkürü formalaşdırırsa, onda əqidə ruh aləminə bağlanır. Ruh əqidənin köməyilə sosial dünyada özünü tanıtdırır, bu qoşalıqdan, bunun birgəliyindən insan kamilliyə çatır. Teatr da bu yolda əqidə və ruhun təcəssüm tapdığı məqamdır".

XX əsrin II yarısında həyata keçmiş milli teatr konsepsiyalarının bədii-estetik məzmunu, onun tarixi kökləri və ənənələri, təsir dərəcəsi, dünya teatr prosesləri ilə müqayisəsi, oxşar və fərqli cəhətləri, nəhayət, teatrın milli şüura göstərdiyi təsirin dəyəri hərtərəfli təhlilini tapıb. Bir çox qeyri-məsələləri də, məsələn, teatrın mühitlə, milli düşüncə ilə, mentalitetimizlə, mənəvi-əxlaqi, islami dəyərlərimizlə əlaqələri müəyyənləşdirilir.

Əsərdə araşdırılan mövzunun bu günün zərurətindən yarandığı dəqiq, aydın görünür. Əsər Azərbaycan teatr sənətinə aid indiyədək oxuduğum bir çox dəyərli əsərlərdə, monoqrafiyalarda rast gəlmədiyim fikirlərlə zəngindir. Birmənalı şəkildə, orijinal və nativsiz qələmə alınan əsər teatrşünaslıq tariximizdə hadisə sayıla bilər.

Müəllif milli teatrımızın XX əsrin II yarısının konsepsiyalarının təsnifatını verib, bu konsepsiyaların əhəmiyyətini müəyyənləşdirib, onların milli teatrımızın inkişafında yerini göstərib. Ə.Vəliyev Azərbaycan teatr sənətinin yaranışından çağdaş günümüzə qədər ümumi mənzərəsinə nəzər yetirərək, onun çatışan və çatışmayan cəhətlərini, teatrın keçdiyi yolda müvəffəqiyyətlərini və uğursuzluqlarını təhlil edib. Müəllif milli özünüdərketmə yolunda; bəzən siyasi-ictimai mühitdən gələn, bəzən teatrın özündən asılı olan, yaxud asılı olmayan uğurların, uğursuzluqların əsaslı şəkildə səbəblərini açıqlayır. Yarandığı gündən teatrın enişli-yoxuşlu yolunu zaman kontekstindən, ictimai-siyasi mövqedən addım-addım izləyən və şərh edən müəllif doğru-düzgün, səmimi olmağa çalışmış və buna nail olmuşdur. Öncə maarifçilik missiyası daşıyan, Avropa tipi əsasında yaranan teatrımız, zaman keçdikcə, mühit dəyişdikcə dəyişməli olub. Belə ki, XX əsrin əvvəlində Rusiyada baş verən inqilab nəticəsində sovet dövləti quruldu, daha sonra sovetlər birliyi yarandı. "Proletariatın dahi rəhbəri" V.İ.Lenindən: "Ateist bir dövlət yaradıb, dinə, dini məbədlərə qadağa qoyulub, bəs xalq nəyə inanmalı, hansı məkanda bu inanc yerinə yetirilməlidir?"-deyə soruşanda Vladimir İliç bütün xalqları teatra istiqamətləndirməyi vacib bilir. Elə o gündən teatr "məbəd", "məbədgah", sonralar "teatr sənəti məbədi" kimi mənalar kəsb edib və hələ də tam mənasında bundan qurtulmayıb. Şəxsiyyəti ucaltmaq, ideallaşdırmaq, ön plana çəkmək şakəri o dövrün incəsənətinə, o cümlədən də teatrın çiyninə yüklənib.

Şəxsiyyətə pərəstiş dövrünün teatrında qəhrəmanlar ideallaşdırılır, hal-hərəkətləri, davranışları, nitqləri sanbal, amiranəlik əxz edirdi - bu vəziyyət bütün sovet məkanındakı teatrları bürümüşdü.

Odur ki, müəllif zaman və onun siyasi-ideoloji məramını əks etdirən teatrın müxtəlif etaplarında müxtəlifləşən, gəzişən proseslərini həssaslıqla araşdırır.

Teatr zamanla göründüyü kimi, onun siyasi-ideoloji tələbi ilə həmahəng işləyir. Cəmiyyətlə ideologiya dəyişdikcə o da öz növbəsində yerişinə keçməli olur, keçə bilirsə, təzələnir.

Mədəniyyətimizin tarixində 60-cı illər xüsusi yer tutur. O illərdə ədəbiyyata, elmin müxtəlif sahələrinə, incəsənətə, rəngkarlığa, musiqiyə, teatra yeni nəfəs gətirən gənc nəsil meydana girmişdi. Adil İsgəndərovun, Tofiq Kazımovun, Mehdi Məmmədovun yaradıcılığı həmin dövr teatrı üçün ən bariz nümunədir. Adil İsgəndərovun şəxsiyyətinə hörmət, yaradıcılığına və şəxsiyyətinə baxış son günlərədək davam edirdi. Həmin vaxtlarda o, ancaq filmlərdə aktyor kimi çəkilirdi, tamaşa hazırlamırdı, kinofilmlər çəkmirdi.

Tofiq Kazımovun teatrda apardığı birmənalı qarşılanmayan reformaları, bəzən üstüörtülü, bəzən açıq-aşkar dissident fikirli tamaşaları hamıya xoş gəlsə də, bəyənilsə də, məmurlar tərəfindən tənqid atəşinə tutulurdu və bəzən bu tənqidlər çox amansız olurdu.

Monoqrafiyada o dövrün şərhinə xüsusi yanaşma aydın duyulur, sadə və anlaşıqlı dildə çatdırılır. Kitabı oxuduqca 50-ci illərdən bəri teatra bağlı bir aktyor kimi, o illərin teatr mənzərəsi xatırlandıqca, teatrlarda gedən proseslərin görüntüləri bir daha göz önünə gəlir. Müəllifin olmuş hadisələrə yanaşma prinsipini diqqətəlayiq sayıram. Bu səbəbdən hafizəmə həkk olunan iki misal çəkmək istəyirəm. "Vaqif", "Fərhad və Şirin", "Pəri Cadu", "İliç buxtası", "Otello" kimi tamaşalar nə qədər monumental idi, bu tamaşalara baxıb biz də böyüyür, mənən zənginləşir və qürur keçirirdik. Sonralar yeniliyə, həyatın aktual, real problemlərinə həsr olunan tamaşalar səhnəyə gəldi. Tofiq Kazımovun quruluşunda "Ölülər", "Hamlet", "Mariya Tüdor", "Antonio və Kleopatra" və İlyas Əfəndiyevin bir sıra lirik-psixoloji dramları canlandı. Sonuncu tamaşalar tamaşaçının çoxdan gözlədiyi, yığılmış suallarına cavab idi.

İlk növbədə mövzunun genişlənməsi, yeni forma axtarışları, aktyorların ifaçılıq tərzi, səhnə tərtibatının şərtiliyi təzahür etdi, müəyyən müddət bu hal birmənalı qarşılanmadı. Tofiq Kazımov hətta rol bölgüsündə belə bayaq dediyim, ideallaşdırma prinsiplərinə xətt çəkdi, amplua söhbətini pozdu. Yəni xarakterik rollar yaradan aktyora əsərin qəhrəmanı rolu tapşırıldı. Komik aktyora ciddi, dramatik rol həvalə olundu. Mənfi xarakterlər yaradan aktyora artıq müsbət təbiətli rollar verildi. Məsələn, səhnə tərtibatına fikir verək: "Ölülər" tamaşası iki məkanda vaqe olurdu, evdə və qəbristanlıqda. Bu iki məkan bir dairənin üstündə qurulmuşdu. Bir üzü ev, o biri üzü qəbristanlıq, yəni evdəkilər də elə qəbirdkilər kimidir və əksinə.

"Hamlet" tamaşasında taxt-taca münasibətin yeni yozumu belə verilmişdi. Tortinbras (Morviç prinsipi) Hamletin müdafiəsinə qalxır. Lakin şahzadə öldürülüb, onun nəcibliyindən, insaniyyətindən və ləyaqətlə basdırılmasını təmin etməkdən dəm vuran monoloqu söylərkən, səhnənin sac qabaq tərəfindən sini tac aparılır, sol tərəfin dərinliyində itir. Tortinbras amiranə tərzdə söylədiyi nitqin sürətini aparılan tacın sürətinə bağlayır, nəticədə tələm-tələsik sözünü bitirib tacın dalınca tələsirdi. Bu yozumun ifadəliliyi gözlənilməz olurdu, şok yaradırdı, alqış qazanırdı.

Ümumiyyətlə, Tofiq Kazımovun yenilikləri, həvəsi sönməkdə olan teatra ümid gətirdi, qurtuluşa çatdırdı, az zaman içərisində teatr yeniləşdi.

Fikir verirsinizmi, teatr həyatı dəyişkəndir, daima yeniləşəndir. Bir yerdə dayandısa, ona maraq azalır, ölümə gedir. Nə vaxt ki, özünü ələ alır, zamanla ayaqlaşır, onda dirilir, cana gəlir, axın-axın tamaşaçı seyrinə yığışır.

Kitabı oxuduqca, belə yeniləşmələri müəllif böyük sevgilə, şövqlə təsvir edir, araşdırır. Hiss edirsən ki, teatrın uğurlarına qürurludur, uğursuzluqlarına təəssüblüdür. Sətirlər arxasında onun canlı nəfəsini, səmimi münasibətini duyursan.

Azərbaycan teatrının 80-ci illərdə gedən proseslərindən, avanqard tamaşalardan rəğbətlə danışan müəllif araşdırmalardan xüsusi ləzzət alır. Bunu onunla izah etmək olar ki, bu dövrün teatrı onun yaşıdıdır, canlı şahidi olduğu dövrüdür, ona görə də fikirlərini, münasibətlərini daha coşqun tərzdə ifadə edir. Azər Paşa Nemətin, Vaqif İbrahimoğlunun, Hüseynağa Atakişiyevin avanqard tamaşaları, daha sonra Namiq Ağayevin onlara qoşulub etnomədəniyyətimizin kökləri əsasında yeniləşmə prosesinin şərhləri kitabın ən maraqlı, dolğun səhifələridir.

Monoqrafiyanın dəyəri XX əsrin II yarısında baş vermiş proseslərin həllinin əsaslı, ardıcıl, dəlillərlə, müqayisəli tərzdə, həmahəng aparılmasındadır.

Monoqrafiyadakı dil üslubu elmi olsa da, oxunaqlıdır, populyar ədəbiyyat sırasında dura bilər.

Təbii ki, bu monoqrafiyadan doğru-düzgün baş açmaq üçün teatr sənətinin mahiyyətinə və xüsusiyyətlərinə bələdlik dərəcəsinin əhəmiyyəti vardır. Əsər çağdaş teatr xadimlərinə, teatrsevərlərə, həyatını teatr sənətinə bağlayacaq hər bir kəsə ünvanlanıb, hər kəs teatr sənətindən anlayışı səviyyəsindən asılı olaraq bəhrələnə biləcəkdir.

Yüksək mənada isə Azərbaycan teatrı bu günün özündə belə problemsiz deyil. Milli etnoqrafik simasını tam şəkildə tapmaqda və dünya teatr mədəniyyəti içərisində özünü görməkdə və təmsil etmək imkanı əldə etməkdə israrlıdır.

Əsərin mayasında işıqlı bir xətt sezilir ki, o da ümid verir. Müstəqil respublikamızın məqsədyönlü siyasəti, düşüncə azadlığı, mədəniyyət sahəsindəki islahatları, teatr sahəsindəki yaradıcılıq axtarışları nəticəsində Azərbaycan teatrı bu uca nöqtəyə gəlib çatacaq.

 

 

Salmanlı Ağaxan

 

Kaspi. -2010. – 10 fevral. – S.11.