Azərbaycan təhsili dünya təhsil
sisteminə necə inteqrasiyasiya edir?
Azərbaycan təhsilinin beynəlxalq miqyasda ciddi
uğurlar əldə etdiyini də qeyd edən ekspertlərin
fikrincə, gənclərimizin nüfuzlu ali təhsil müəssisələrində
təhsil alması dünya təhsil sisteminə
inteqrasiyanı sürətləndirir
Qloballaşan dünyada
ölkələrin inkişaf səviyyəsi iqtisadi meyarlarla
yanaşı, həm də onun təhsil sistemindəki vəziyyət
və mövcud kadr potensialı ilə
ölçülür. Bu da təsadüfi deyil.
Çünki hər bir ölkədə gedən bütün
mənfi və müsbət proseslər insan amili ilə
sıx əlaqədardır. Hərtərəfli və
davamlı inkişafın etibarlı yolu isə elm və təhsilə
daha çox diqqət və qayğı göstərilməsindən,
onun müasir dünya standartlarına uyğun təşkilindən
keçir. Mövcud intellektual potensialın zənginləşdirilməsi
Azərbaycanda da aktuallığını saxlayır. Məhz
bu səbəbdən 2005-ci ilin mayından Azərbaycan Vahid
Avropa Ali Təhsil Məkanının yaradılmasını nəzərdə
tutan Boloniya prosesinə qoşulub. Bu, Azərbaycanın təhsil
sisteminin Avropa Ali Təhsil Məkanına daha səmərəli
inteqrasiyasına geniş imkanlar yaradır. Boloniya prosesi
çərçivəsində 2010-cu ilədək regionda
Vahid Ali Təhsil Məkanının yaradılması prosesinin
başa çatdırılmasının
planlaşdırıldığını nəzərə
alsaq, qarşıdakı müddətdə ölkədə
ali təhsil sahəsində fundamental dəyişikliklərin
aparılması zərurəti yaranır.
ALİ TƏHSİL SİSTEMİNİN XARİCİ VƏTƏNDAŞLAR
ÜÇÜN CƏLBEDİCİLİYİ ARTACAQ
Avropanın 45 ölkəsini
əhatə edən Boloniya prosesinin hazırda Azərbaycanın
ali təhsil sistemində də tətbiqi ilə bağlı
ciddi addımlar atılır. Hazırda ölkənin bir
çox ali təhsil müəssisəsində, o cümlədən
Bakı Dövlət Universiteti, Azərbaycan Dövlət Neft
Akademiyası, Azərbaycan Texniki Universiteti, Azərbaycan
Memarlıq və İnşaat Universiteti, Azərbaycan Dövlət
İqtisad Universiteti, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Universiteti, Bakı Slavyan Universiteti, Azərbaycan Dillər
Universitetində kredit sisteminin tətbiqi həyata
keçirilir. Bəs proses respublikanın ali təhsilinə nə
verəcək? Təhsil naziri Misir Mərdanov hesab edir ki, ilk
növbədə təhsilin məzmunu aparıcı ölkələrin
universitetlərinin tələblərinə
uyğunlaşdırılacaq, xarici ölkə mütəxəssis
və alimlərinin respublikanın ali məktəblərinə
cəlb olunma imkanları genişlənəcək. Bundan
başqa, hər bir tələbə üçün fərdi
təhsil trayektoriyası müəyyənləşdirilməklə
ali təhsilin demokratikləşdirilməsinə nail olunacaq. Tələbə
və müəllimlərin mobilliyi təmin ediləcək,
ölkənin ali təhsil sistemi xarici ölkə vətəndaşları
üçün daha cəlbedici olacaq. Nazirin fikrincə, ali məktəblərimizin
diplomları Avropa ali məktəblərinin diplomlarına
uyğunlaşacaq, beynəlxalq tələblərə
müvafiq meyarlar müəyyənləşdirilməklə
ali təhsilin keyfiyyəti yüksələcək, respublikada
hazırlanan mütəxəssislər beynəlxalq aləmdə
rəqabətə davamlı olacaq. Bu sistemə keçidlə
hər bir tələbə ayrı-ayrı fənlərdən
ali məktəbin imkanları daxilində müəllimi
seçmək hüququna malik olur. Bu da müəllim-tələbə
münasibətlərinin daha səmərəli qurulmasına
xidmət etməklə bu günədək mövcud olan
neqativ halların qarşısını ala bilər.
SİSTEMƏ KEÇİD ÇƏTİNLİKLƏR
DƏ YARADIR
Amma bütün bu
üstünlüklərə baxmayaraq, təhsil naziri ali məktəblərdə
kredit sisteminə keçidlə bağlı çox ciddi
çətinliklərlə üzləşdiklərini
bildirib. Eksperimentlər zamanı rast gəlinən ən ciddi
problem isə ali məktəb tələbələrinin,
müəllimlərin və valideynlərin geniş maarifləndirilməsi,
bu işə hazırlanması işinin təşkili ilə
bağlı olub. Digər çətinliklər isə
eksperiment aparılan istiqamətlər üzrə dövlət
təhsil standartlarının və buna müvafiq tədris
planlarının kredit vahidləri əsasında yenidən
hazırlanması, müəllimlərin dərs
yükünün kredit vahidlərinə uyğun müəyyənləşdirilməsi,
eksperiment aparılan müddətdə tədris prosesini təmin
edən normativ sənədlərin hazırlanması və tətbiqi
ilə bağlı idi. Məhz həmin vəzifələrin
yerinə yetirilməsi, ali məktəblərimizdə kredit
sisteminin tətbiqi ilə bağlı vahid qaydaların
hazırlanması və buna müvafiq normativ sənədlərin
işlənməsi məqsədilə Təhsil Nazirliyində
ali məktəb mütəxəssislərindən ibarət
işçi qrupu yaradılıb. İşçi qrup tərəfindən
kredit sisteminin tətbiqi üzrə bir sıra xarici ölkələrin
təcrübəsi öyrənilib. Eləcə də "Ali
təhsil müəssisələrində kredit sistemi ilə tədrisin
təşkili barədə nümunəvi əsasnamə"
hazırlanıb və Təhsil Nazirliyi tərəfindən təsdiq
olunub. Bu əsasnaməyə müvafiq olaraq isə ali məktəblərin
profilinə uyğun əsasnamə, tədris planı, müəllimlərin
işçi tədris planları, tələbələrin fərdi
və işçi tədris planları hazırlanıb təsdiq
olunub.
BOLONİYA PROSESİNİN TƏTBİQİ
İLƏ BAĞLI BİRMƏNALI FİKİR FORMALAŞMAYIB
Boloniya prosesinin tətbiqini zəruri
edən amillərlə yanaşı, bu gün adıçəkilən
sistemin təhsilin keyfiyyətinə edəcəyi təsirə
inam göstərməyənlər də az deyil. Təhsil
naziri də narahatlıqla etiraf edir ki, Azərbaycanın ali məktəblərində
Boloniya prosesinin tətbiqi ilə bağlı birmənalı
fikir formalaşdıra bilməyiblər. "Məcbur deyil ki,
bütün ölkələr Boloniya prosesinə qoşulsun.
Bu, könüllü xarakter daşıyır. Amma Azərbaycanın
Boloniya prosesinə qoşulmasına nazir artıq imza
atıb" - deyən Təhsil Problemləri İnstitutunun
(TPİ) direktoru Abdulla Mehrabov hesab edir ki, Boloniya prosesi Azərbaycan
üçün Avropa təhsil məkanına geniş yol
açır. Boloniya prosesinin əsas məsələlərindən
birinin ikisəviyyəli kadr hazırlığı - bakalavriat
və magistratura olduğunu vurğulayan direktorun sözlərinə
görə, digər məsələ kredit sistemi ilə təhsilin
təşkil olunmasıdır: "Kredit sisteminin çoxlu
üstünlükləri var. Yəni şagirdə və ya tələbəyə
çox geniş hüquqlar verir. Belə ki, tələbə
öyrəndiyi fənnin kreditini toplamaq imkanı əldə
edir. Məcburi deyil ki, məsələn, ayın 5-də fizikadan
imtahandır və o da imtahanda iştirak etsin. Əgər
hazır deyilsə, tələbə imtahanda iştirak etməyə
bilər. Yəni o, yalnız hazır olduğu vaxt imtahanda
iştirak etməlidir. Hazırda bakalavriat 4 ildir, amma kredit
sisteminə keçəndə qabiliyyətli tələbə
onu 3 il müddətinə də verə bilər. Yəni 3 il
müddətinə də həmin müəyyənləşdirilmiş
məcburi krediti toplaya bilər". Tələbə
imtahanı verə bilməzsə, onun yenidən həmin
imtahanı vermək üçün vaxt
qazandığını vurğulayan TPİ direktoru qeyd edib
ki, tədris planının quruluşuna görə, hər tələbəyə
semestrin başlanğıcında tədris planı verilir. Yəni
bu tələbə birinci və ya ikinci semestrdə hansı fənlərdən
kredit toplaya bilər? Seçim isə tələbənin
öz üzərinə düşür. Tələbə
hansı fəndən hazırdırsa, o fənndən də
imtahan verə bilir.
HUMANIZM PRİNSİPİNİ REALLAŞDIRAN SİSTEM
"Əgər tələbə bir
fəndən həmin krediti yığa bilmədisə, o,
yenidən özünün seçimi əsasında həmin
fənnin mühazirələrində iştirak edə bilər"
- deyən qurum rəhbərinin sözlərinə görə,
Boloniyanın üstünlüklərindən biri də sinifdən-sinfə
keçmə məsələsinin olmamasıdır. Semestr
imtahanını verə bilməyən tələbə isə
institutdan xaric edilmir: "Yəni sənin o təhsildə
mobilliyin geniş tətbiq olunur. İkincisi, şagirdə, tələbəyə
böyük üstünlüklər verilməklə onun
şəxsiyyət kimi formalaşmasında, aldığı
sənədin tanınmasında çox geniş imkanlar
açır. Arzu edirəm ki, Azərbaycanda tezliklə bu
proses bütün ali təhsil müəssisələrində
bütün ixtisaslar üzrə həyata keçsin. Müasir
tələblərə cavab verən təhsil sistemində
humanizm deyilən prinsip var. Kredit sistemi o prinsipin həyata
keçməsinə imkan yaradan sistemdir".
Boloniya prosesinə
qoşulmaqla təhsilin keyfiyyətinin yüksəlməsinə
gəlincə, A.Mehrabov təhsilin keyfiyyətinə çoxlu
faktorların təsir etdiyini deyib. Bu faktorlardan biri də bilik
və bacarıqların qiymətləndirilməsi ilə
bağlıdır. "Boloniya sisteminin əsas məqsədlərindən
biri bilik və bacarıqların qiymətləndirilməsinə
yeni yanaşmanın irəli sürülməsidir" - deyən
qurum rəhbərinin fikrincə, burada tədris prosesinin
düzgün qurulması da əsas yer tutur. Belə ki, tədris
prosesində əyani vəsaitlərdən istifadə edilməsi
təhsilin keyfiyyətinə təsir göstərə bilir. Təhsil
müəssisələrinin maddi-texniki bazalarının
gücləndirilməsi, müasir tələblərə cavab
verməsi də təhsilin keyfiyyətinin yüksəlməsinə
cavab verir. Eləcə də humanizm prinsiplərindən
geniş istifadə, müəllimin səriştəlik səviyyəsi
də təhsilin keyfiyyət göstəricilərini yüksəltmək
istiqamətində tətbiq olunan əsas faktorlardır.
SİSTEMİN NÜANSLARINDAN BAŞ ÇIXARANLAR
AZDIR
Azərbaycanın əməkdar
müəllimi, təhsil üzrə ekspert Asif Cahangirovun
sözlərinə görə, əksər ölkələr
Boloniya prosesi çərçivəsində
formalaşmış ideyaları artıq özlərinin milli
qanunlarında əks etdiriblər: "Ali təhsili bitirmək
haqqında milli diplomlarımız hətta qonşu ölkələrdə
belə tanınmırdı. Bütün bu problemlər təhsil
sahəsində avrointeqrasiya istiqamətində səylərin
güclənməsinə gətirib çıxardı. Boloniya
prosesinin əsas qaydaları Avropanın müxtəlif ölkələrində
onilliklər boyu toplanan təcrübəyə əsaslanıb.
Bu gün isə reallıq belədir ki, yalnız Təhsil
Nazirliyinin işçiləri, müəllimlərin müəyyən
hissəsi və ali məktəblərin rəhbər heyəti
bu sistemin nüanslarından baş çıxarır. Kredit
sistemi ölkənin ali məktəbində qəbul edilib, bu
il isə bütün ali məktəbləri əhatə etməlidir".
Azərbaycan təhsilinin
beynəlxalq miqyasda ciddi uğurlar əldə etdiyini də
qeyd edən ekspertin fikrincə, gənclərimizin nüfuzlu
ali təhsil müəssisələrində təhsil
alması dünya təhsil sisteminə inteqrasiyanı sürətləndirir:
"Tanınmış xarici universitetlərdə azərbaycanlı
gənclərin təhsil alması demokratiya yolunda mühüm
islahatın başlanması kimi xarakterizə edilməlidir. Xaricdə
təhsil alan tələbələr, onların valideynlərinin
kimliyi barədə Təhsil Nazirliyinin saytında məlumatların
yerləşdirilməsi də müsbət
addımdır".
"BOLONIİYA PROSESİNƏ QOŞULMUŞUQ,
LAKİN SÜRƏTİMİZ MƏNİ QANE ETMİR"
"Avropada Boloniya prosesi və onun
Azərbaycanda perspektivləri" kitabının müəllifi,
tarixçi-alim İbrahim Əliyev hesab edir ki, Azərbaycan təhsil
sistemində bir çox problemlər mövcuddur. Onun qənaətincə,
tədris proqramları dəyişdirilməli, operativ,
çevik bir proqram sistemi olmalıdır: "Bu prosesə
qoşulmaq uzun bir fəaliyyətin nəticəsidir. 1991-ci ildə
müstəqillik qazanandan sonra bizim təhsil sahəsində
qlobal dəyişikliklər baş verdi. Azərbaycan
düzgün olaraq Avropaya meyl götürdü, inteqrasiya xəttini
tutdu. Düşünürəm ki, təhsil sahəsində
Avropanın təcrübəsindən bəhrələnmək
vacibdir. Amma Boloniya prosesi başqa mühitdə ortaya gətirilmiş
bir təcrübədir. Onun mexaniki şəkildə Azərbaycana
tətbiq edilməsi çox çətindir. Çünki
bizim özümüzün tədris ənənələri
var".
Tarixçi-alim təkliflərini
də irəli sürür: "Nələri düzəltmək
lazımdır ki, bu prosesin Azərbaycanda tətbiqini sürətləndirək?
Biz Boloniya prosesinə qoşulmuşuq, lakin sürətimiz məni
qane etmir. Bizə bu prosesə qoşulmaq hüququ verilib, amma təhsildəki
problemlərimizi həll etmədən, onlarla yanaşı
addımlaya biləcəyikmi?"
TƏHSİLİN DİQTƏ EDƏNİ MÜƏLLİM
DEYİL, ONUN MÜŞTƏRİSİDİR
İ.Əliyev hesab edir
ki, ən əsası, təhsilin fəlsəfəsi dəyişməlidir:
"Boloniya prosesi sadəcə bir model deyil ki, onu gətirib Azərbaycanda
tətbiq edəsən. Əgər əvvəllər təhsilin
diqtə edənləri müəllimlər, yüksək
inzibati strukturlar idisə, Avropa təhsil sisteminin əsasını
tələbə yönümlü təhsilin tətbiq edilməsi
təşkil edir. İndi təhsilin diqtə edəni müəllim
deyil, onun müştərisidir. Müştəri isə tələbədir.
O necə diqtə edirsə, elə də olacaq. Tələbənin
diqtəsi ixtisas almaq və əmək bazarında öz yerini
tutmaq, karyera qurmaqdır". Tarixçi-alim Boloniya prosesində
təhsilin fasiləsizliyini də önə çəkib:
"Burada tələbə 4 il deyil, 8-9 il təhsil ala bilər".
Ümumiyyətlə,
dünya təcrübəsində kredit sisteminə müxtəlif
yanaşmalar mövcuddur. Ayrı-ayrı ölkələrdə
təhsilin məzmunu və təşkili formalarından
asılı olaraq kredit sistemi müxtəlif formalarda tətbiq
olunur. Amma mütəxəssislər hesab edirlər ki,
yanaşmalar müxtəlif olsa da, yeganə məqsəd ali təhsildə
demokratik prinsiplərin bərqərar olması və təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsidir.
Nuriyev Azər
Kaspi. -2010. -25 fevral. – S.8-9.