“Kino mənzilini dəyişib”
Rasim Balayev: «Hərdən fikirləşirəm, nə qədər
ki, canım salamatdır, çəkilmək lazımdır»
Onun kinoya
öz baxışı, öz yanaşması var. Ömrünün
35 ildən çoxunu kinoya həsr edən Xalq artisti Rasim
Balayevin kinematoqrafiya ilə bağlı söhbətlərində
həmişə bir nostalji hiss olunur. Bu, onun
yaşıdı olan kino adamları kimi içində
yaşatdığı xiffətdir – kinomuzun intibah
dövrünün xiffəti. Bununla belə,
aktyor ümidini də üzmür. Baxımlı
filmlərin çəkiləcəyinə,
tamaşaçı kütləsinin kinoteatrlara axınına,
zamanın öz sənətkarını yetişdirəcəyinə...
inanır.
Aktyorla söhbətimizdə
özünüz də bunun şahidi olacaqsınız.
Əvəzolunmaz adam
- Bu həftə mərhum
rejissor Rasim Ocaqovun filmlərinin həftəsi keçirilir. Siz onun bir neçə filmlərində çəkilmisiniz.
Rasim Ocaqovun rejissor dəst-xəttinə
uyğunlaşmaq sizin üçün rahat idimi?
- Rasim Ocaqov Azərbaycanın
ən görkəmli rejissorlarından biridir. O, milli kino tarixində
öz dəsti-xətti olan, yaratdığı əsərlərlə
uzun müddət Azərbaycan tamaşaçısının
qəlbində yaşayan sənətkardır. Rasim Ocaqov
çox ciddi, intizamlı, ədalətli adam
idi. Azərbaycanın bir neçə ustad sənətkarları
olub, mən deyərdim ki, onların içərisində əsil
vətəndaş sənətkarlardan biri də Rasim Ocaqov idi.
Çox xoşbəxtəm ki, onun 4 filmində
çəkilmişəm. Rollarımın
bəzisi əsas, bəzisi isə epizodik rollar olub. Rasim Ocaqov kinonu dərindən bilən, sevən bir sənətkar
idi. Aramızda yaş fərqinə
baxmayaraq, onunla dostluğumuz da var idi. Hələ lap ilk dəfədən,
o, operator kimi məni «Ömrün ilk
günü» filminə çəkib. Ondan sonra
Rasim Ocaqova «Qatır Məmməd» filmini verdilər, mən də
orada çəkildim. O vaxtdan biz dostluq edirdik və
axırıncı illərdə də bir yerdə işləyirdik.
Rasim Ocaqov axır illər Azərbaycan kinosunun xiffətini
edirdi
- Rasim Ocaqovun belə bir fikri
var idi: “Kino insanları tərbiyə edə bilməz,
yalnız onlara emosional təsir göstərə bilər”. Bu
fikrə münasibətinizi bilmək maraqlı olardı.
- Rasim Ocaqov elə bir adam olub ki, öz fikirlərində haqlı
idi... Düzdür, insanları kino ilə tərbiyə etmək
bir az absurddur. Amma kino ilə
müəyyən hadisələri göstərib, filmlərdəki
süjet xəttilə insanlara müəyyən bir ibrət dərsi
vermək mümkündür və bu olub. Vaxtilə
kompyuter, internet olmayanda biz əsas filmlərə baxır,
çoxlu kitablar oxuyurduq. İnsanın
formalaşmasında bu amillərin müəyyən rolu var.
İpə-sapa yatmayan bir uşağı götürüb
kino ilə tərbiyə etmək mümkün deyil. Tərbiyə, nizam-intizam çox incə şeydir.
Bu insanın qanında, genində
olmalıdır. Amma sənət əsəri,
belə deyək, hər hansı bir kino, sənət, musiqinin
gözəlliyi insanda müəyyən bir xoş əhval-ruhiyyə
oyadıb onu xeyirxahlığa, düşünməyə,
müəyyən gözəl hisslər vermək qabiliyyətinə
malikdir. Bir adamı kinoya göndərib, onun tərbiyəli adam kimi zaldan
çıxmasına inanmaq əlbəttə
ki, mümkün deyil.
- Sizcə bugünkü kinematoqrafiyada
Rasim Ocaqov kimi rejissorlar yetişirmi?
- Rasim Ocaqov kimi olmaq qətiyyən mümkün deyil. Qabaq belə bir söz vardı – əvəzolunmaz adam yoxdur.
Əvəzolunmaz adam var.
Rasim Ocaqovun özünəməxsusluğu, öz dünyagörüşü, öz baxışı, öz düşüncə tərzi vardı. Yəni, bundan
sonra Rasim Ocaqov olmayacaq. İndi gənclərin hansının
istedadlı, hansının istedadsız olduğunu bilmirəm.
Hələlik, adamın gözünə
qabarıq dəyən adamları görə bilmirəm.
Amma yəqin ki, yetişməlidir. Çünki qanunauyğunluq var – zaman öz sənətkarını
yetişdirir. Ola bilsin ki, bəzən müəyyən sənət
növlərində bir az durğunluq olur,
obyektiv və subyektiv səbəblər üzündən bir
az tənəzzül baş verir. Bu da yəqin
ki, müvəqqətidir. Tarixdə belə
hallar baş verir. İncəsənətin
bütün növlərində bu cür hadisələrə
rast gəlmək mümkündür. Məsələn,
bir neçə il bundan əvvəl
muğam sənəti ölkəmizdə arxa plana
keçmişdi. Bildiyiniz kimi, indi muğam sənətinə
yüksək diqqət və qayğı göstərilir.
İstedadların yetişməsi
üçün şərait yaradılır. Bu çox amillərlə bağlıdır. Mən inanıram ki, zaman öz sənətkarını
yetişdirəcək. Ancaq bütün
hallarda Rasim Ocaqov olmaq mümkün deyil.
Deməzdim ki, kino ölür
- Məşhur rus rejissoru
Andrey Kançalovskinin belə bir fikri var: «Kino ölüb,
ancaq özünü yalandan sağ göstərir». Bu pessimist
fikir Rasim Ocaqovun kino ilə bağlı yuxarıda qeyd etdiyiniz xiffəti
ilə səsləşmirmi?
- Fikir mübadiləsi bəzən
insanın ənval-ruhiyyəsindən də asılı olur. Hərdən
mənim özümdə də elə fikirlər oyanır:
«Daha bəsdir, neylədin, elədin». Amma hərdən
də fikirləşirəm, yox, nə qədər ki,
canım salamatdır, çəkilmək lazımdır.
Kinomuzun 100 ildən çox tarixi var.
Düzdür, müəyyən dövr olur ki, bəzi şeylər
qabağa keçir, kino arxada qalır. Ola
bilsin ki, o təsir qüvvəsi, tamaşaçıya təsir
imkanları əvvəlki kimi deyil. Əvvəllər
yay və qış kinoteatrları insanlarla dolu olardı.
Tamaşaçılar bütün filmləri əzbər
bilirdi. Amma bu gün çox filmlər çəkilir,
tamaşaçılar isə ondan xəbərsizdir.
Bu gün televiziyadan seriallara baxırlar. Kinoteatrlara gedən yoxdur. Kino mənzilini
dəyişib. Filmlər əvvəl
kinoteatrlarda göstərilirdisə, indi bu missiyanı efir,
disklər, kasetlər yerinə yetirir.
Bilmirəm, bu
zamanın, dövrün tələbidirmi? Amma
bütün bunlara baxmayaraq, mən kinonun ölməsi fikri ilə
razı deyiləm. Bu sənət bir şəkildən
başqa bir şəklə düşə bilər. Teatrda da bu cür hallar baş verib. Məsələn, 30-50-ci illərdə oynanılan
tamaşalar tamaşaçıya başqa cür təsir
edirdi. İnsanlar teatrdan hansı əhval-ruhiyyə
ilə çıxırdılar. Ancaq bu
gün tamaşalar həmənki effekti vermir. Deməli, teatrda da bir islahat lazımdır.
Rusiya teatrlarında bu yeniliklər hiss olunur və bu
tamaşaçıları cəlb edir. Ancaq
bizim teatrlarda o cür islahatları apara bilmirlər. Ona görə də insanlar teatra getmir. Ya formada, ya da məzmunda tamaşaçının qəbul
edə biləcəyi yeniliklər olmalıdır. İnkişaf
gedir, ancaq görünür sənət bir qədər geri qalır. Gərək sənət öndə olsun. Ona görə də mən deməzdim ki, kino
ölür. Ola bilsin ki, o, xəstələnir,
zəifləyir, özünü yaxşı hiss etmir, amma
özünə gələndə sözünü deyə
bilir. Kino öz funksiyasını
dayandırmayıb, davam edir.
İki həyat
- Müsahibələrinizin
birində demisiniz ki: «Bu gün kinoda mənim istədiklərim
yoxdur». Sizin istədikləriniz nədir ki?
- Mənim istədiyim gözəl
əsərlər və dolğun obrazlardır. Ancaq
bu gün təqdim olunan əsərləri oxuyuram, elə bir dolğunluq
yoxdur.
- «Əgər
bu gün kinoya gəlsəydim, heç bir uğur qazana bilməzdim». Bu fikirləriniz
çox ümidsiz səslənmirmi?
- Doğrudan da bu gün mən
kinoya gəlib mənasız, simasız çəkilən
filmlərdə özümü göstərə bilməzdim.
Mən elə əsərlərdə çəkildim
ki, orada tamam başqa ab-hava vardı. Bu
gün isə həmin ab-hava yoxdur. Hesab
edin ki, bu gün 22-23 yaşım var və mən kinoya gəlmişəm.
Elə bir əsər yoxdur ki, mən orada
çəkiləm və həmin filmlə də Azərbaycana
səs düşə. Ona görə də
fikirləşirəm ki, bu gün sənətə gəlsəydim,
elə də diqqət cəlb edən sənət adamı
olmazdım. - Bu gün çəkilən filmlərin məhdud
tamaşaçı auditoriyasının olması onların
kinoteatrlarda nümayiş olunmaması ilə
bağlıdır?
- O filmlərin heç məhdud
bir tamaşaçı auditoriyası da yoxdur. Filmlər
çəkilir və 5-6 nəfər o filmi qəbul edib rəfə
qoyur. Arabir kimsə təşəbbüs göstərib
1-2 dəfə televiziyaya çıxmasın nail olur. Ancaq geniş tamaşaçı kütləsinin o
filmlərdən xəbəri olmur. İndi
tamaşaçılarda da fərq var. Əgər
tamaşaçı bu gün maraqlanmırsa, qəhrəmanların
ekran həlli onlara maraqlı deyilsə, neyləmək olar?
Bu gün tamaşaçı üçün
bunun fərqi yoxdur. Bütün bunların
dərin sosioloji tədqiqatlara ehtiyacı var. Mən bu sahədə
mütəxəssis olmadığım üçün dəqiq
bir söz deyə bilmirəm. Məncə
insanların durumu, həyat tərzi, psixoloji yaşamı –
bütün bunlar böyük önəm daşıyır.
Ona görə də filmlər çəkilir və
ən yaxşı film olsa belə, tamaşaçının
marağına səbəb olmur. Araşdırmaq
lazımdır ki, bu qədər pullar sərf edilir. Ancaq tamaşaçı filmləri sevmirsə, onda
bu filmləri nə üçün çəkirlər?
- Son illər çəkilən
«Hökmdarın taleyi», «Cavad xan», «40-cı qapı» və s.
filmlər kinematoqrafik nöqteyi-nəzərdən sizi qane
edirmi? Bu filmlərin bəziləri müəyyən
festivallarda mükafatlar da qazanıb.
- Ola bilsin ki, festivalda
hansısa mükafatı qazanırlar. Bu təqdirəlayiqdir.
Ancaq bizim elə filmlərimiz olub ki, o hadisəyə
çevrilib. Tamaşaçılar bu
günə qədər həmin filmlərdən
danışırlar. O nəsil ki, həmin filmlərlə
böyüyüb, onlar o kinolarla yaşayıblar. Uğur o olur ki, film tamaşaçı qəlbinə
yol tapsın. Mən festivalda hansısa bir
roluma görə mükafat ala bilərəm. Amma ümumi film tamaşaçının qəlbinə
yol tapmalıdır. Bu gün isə
tamaşaçı ilə əlaqə yoxdur.
- Siz heç
öz-özünüzə «Kino mənim həyatımdır»
deyirsiniz?
- Yox… Mənim
öz şəxsi həyatım var. Kino da həyatımın
bir hissəsidir. 1973-cü ildən kino aləmindəyəm.
Təbii ki, bu illərdə öz şəxsi həyatımla
bərabər başqa adamların da həyatını
yaşamışam. Elə vaxt olub ki, bir
ildə üç filmə çəkilmişəm -
ayrı-ayrı adamların həyatını oynamışam.
Ona görə də həmişə deyirəm ki, mən həm
şəxsi həyatımı, həm də
oynadığım obrazların həyatını
yaşamışam…
Təranə Məhərrəmova
Kaspi. -2010. – 3 iyun. – S.8.