"Azərbaycanın nə rəsmi
dini, nə də rəsmi təriqəti var"
Hidayət Orucov: “Azərbaycanda vətəndaşların
əqidə seçiminə hörmətlə
yanaşılır, lakin dini ekstremizmin, dini
dözümsüzlük ideyalarının təbliği qəbuledilməzdir”
Azərbaycan Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət
Komitəsinin sədri Hidayət Orucovun Milli.Az xəbər
portalına müsahibəsi
- Son zamanlar İslamın Azərbaycan
üçün qeyri-ənənəvi sayılan nurçuluq
və vəhhabilik kimi təriqətləri cəmiyyətdə
xeyli aktivləşib. Bunun səbəbi nədir?
Onları himayə edən xüsusi dairələr
varmı?
- Mən ölkədəki
dini durumun təriqətlərin və dini cərəyanların
fəaliyyəti fonunda analiz edilməsini doğru saymıram. Hesab edirəm ki, bu sahəyə kompleks
yanaşılmalı və ümumi məqamlar qeyd edilməlidir.
Bu baxımdan deyə bilərəm ki, bu gün
ölkədə dini durum sabit və normaldır. Çünki dövlət vətəndaşlarının
vicdan azadlığını tam şəkildə təmin
edir və dini durumu nəzarətdə saxlayır. Bunun nəticəsidir
ki, bu sahədə ciddi problem yoxdur, əksinə, dini fəaliyyət
sahəsində dövlət siyasətinin həyata
keçirilməsi, dövlət-din münasibətlərinin
qanunvericilik bazasının möhkəmləndirilməsi,
mövcud tolerantlıq mühitinin qorunub saxlanılması,
dini konfessiyalar və icmalar arasında əməkdaşlığın
gücləndirilməsi, dini dözümsüzlük və
qarşıdurma meyillərinin qarşısının alınması
məqsədilə mühüm tədbirlər həyata
keçirilir.
O ki qaldı təriqətlərə,
bir daha bildirirəm, dövlətimiz təriqətlərüstü
siyasət yeridir və Azərbaycan Respublikasının nə
rəsmi dini, nə də rəsmi təriqəti var. Amma
dövlət vətəndaşlarının vicdan
azadlığını təmin etdiyi üçün hər
kəsin seçiminə hörmətlə yanaşır. Birmənalı şəkildə bəyan edirəm
ki, hansısa təriqət və ya təriqət mənsubları
dövlət üçün problem yaradacaq gücdə deyil.
Çünki dövlət Azərbaycan
xalqının iradəsini ifadə edir və heç bir
qüvvə bu iradəyə qarşı çıxa bilməz.
Qeyri-ənənəvi
təriqətlərin yayılmasına gəlincə,
mövcud vəziyyət heç də bəzilərinin
düşündüyü və iddia etdiyi kimi deyil. Doğrudur,
indiyədək bu sahədə maddi amillərdən,
insanların sosial problemlərindən istifadə edilməsi
halları müşahidə olunub. Bu
gün də belə hallara rast gəlmək
mümkündür. Lakin bu cür
halların qarşısının alınması məqsədilə
konkret tədbirlər həyata keçirilir və təhlillər
göstərir ki, zaman keçdikcə qeyri-ənənəvi
təriqətlərin və dinlərin təbliğat
imkanları zəifləyir.
- Bu təriqətlərin qarşısı alınmalıdırmı?
- Mən məsələnin bu cür qoyulmasını məqbul saymıram. Çünki hər kəs əqidəsində və seçimində azaddır. Dövlət vətəndaşına münasibətini onun dini əqidəsinə və ya mənsub olduğu təriqətə görə müəyyənləşdirmir. Bu məsələdə yeganə meyar qanundur. Yəni dövlət qanunlara əməl edən bütün vətəndaşlarına, o cümlədən təriqət mənsublarına da hörmətlə yanaşır. Əks təqdirdə isə hansı təriqətə mənsubluğundan asılı olmayaraq, qanunu pozanlar məsuliyyətə cəlb edilir.
- Azərbaycanda qeyri-ənənəvi dinlərə qulluq edənlərin sayı barədə nə deyə bilərsiniz? Onlar əsasən hansı bölgələri əhatə edir?
- İslam və
xristian dinlərinin xeyli sayda təriqəti var. Bu təriqətlərin
böyük əksəriyyəti bizim üçün qeyri-ənənəvi
sayılır.
Çünki Azərbaycanda tarixən onların
mənsubları yaşamayıb. Bununla belə,
hazırda ölkədə bu təriqətlərin mənsublarına
tez-tez rast gəlmək olar. Amma söhbət
qeyri-ənənəvi dinlərdən gedirsə, onların mənsubları
o qədər də çox deyil. Ümumiyyətlə,
ölkədə bir neçə qeyri-ənənəvi din var
ki, onların mənsublarının sayı çox azdır.
Bu dinlərə etiqad edənlərə əsasən
böyük şəhərlərdə rast gəlmək olar.
“Qeyri-ənənəvi təriqətlərin radikal
qanadlarının ideologiyaları cəmiyyət
üçün təhlükəlidir”
- Qeyri-ənənəvi təriqətlərin
radikal qanadlarının ideologiyalarını necə qiymətləndirirsiniz?
Onların cəmiyyətə, insanların fikirlərinə
təsir imkanları varmı?
- Qeyri-ənənəvi təriqətlərin
radikal qanadlarının ideologiyaları cəmiyyət
üçün təhlükəlidir. Son
dövrlər həyata keçirilən inzibati və maarifləndirmə
tədbirləri nəticəsində ölkədə
radikallıq meyilləri azalıb. Əvvəllər
onlar cəmiyyətdə fikirlərini sərbəst yaya
bilirdilərsə, hazırda bu kimi cəhdlər ölkə vətəndaşları
tərəfindən etirazla qarşılanır. Davamlı profilaktik tədbirlər də
sözsüz ki, öz bəhrəsini verir. Onların insanların fikirlərinə təsir
imkanları xeyli zəiflədilib. Davamlı
olaraq bu istiqamətdə monitorinqlər və maarifləndirmə
işləri aparılır.
- Dini icmaların təkrar
qeydiyyatından sonra kənarda qalan dini qurumlar tərəfindən
sizə qarşı narazılıqlar yarandımı?
- Qanuna əsasən, dini
icmalar yenidən qeydiyyatdan keçmək üçün 1
yanvar 2010-cu ilədək sənədlərini Dövlət
Komitəsinə təqdim etməli idilər. Bu
müddətdə sənədlərini təqdim etməyən
dini qurumların qeydiyyatı Dövlət Komitəsinin
müraciəti əsasında məhkəmə qaydasında ləğv
edilə bilər. Dövlət Komitəsi
Qanunda göstərilmiş vaxtı nəzərə alaraq,
bütün lazımi tədbirləri gördü ki, yenidən
qeydiyyat prosesi yubadılmadan başa çatsın.
İlk növbədə
qanuna edilmiş əlavə və dəyişikliklərlə
bağlı dini icmalar məlumatlandırıldı. Hətta əlavə
və dəyişikliklərin, ümumiyyətlə, dövlət
və din münasibətlərini tənzimləyən
qanunvericilik bazasının geniş və hərtərəfli
şərhi məqsədilə ölkənin bütün
bölgələrini əhatə edən seminar-treninqlər
keçirildi. Dövlət Komitəsi bu
seminar-treninqləri 2007-ci ildən başlayıb və mütəmadi
təşkil edir. “Dini etiqad
azadlığı haqqında” qanuna əlavə və dəyişikliklər
edildikdən sonra həmin seminar-treninqlər bu məsələyə
həsr olundu. Dini icmalar vaxtında məlumatlandırıldıqları
üçün yenidən qeydiyyat prosesi sürətlə və
intensiv həyata keçirildi. Üstəlik,
lazımi sənədlərin hazırlanması məqsədilə
onlara zəruri kömək göstərildi. Təbii ki, yerli icra hakimiyyəti orqanlarının
da bu prosesdə böyük rolu var. Dövlət Komitəsi
qeydiyyat prosesində onların imkanlarından maksimum istifadə
etməyə çalışır. Çünki
onların köməyi ilə dini icmaların sənədlərinin
hazırlanması prosesi daha sürətlə gedir.
Hazırda yenidən
qeydiyyatla bağlı işlərin böyük bir hissəsini
artıq başa çatdırmışıq. Hətta deyərdim
ki, işin ən ağır hissəsi arxada qalıb. O
ki qaldı yenidən qeydiyyatdan keçə bilməyən
dini icmaların bizdən narazı qalmasına, mən buna təbii
baxıram. Çünki onların günahı
özlərində yox, başqalarında axtarmaları
başadüşüləndir. Amma mən
qətiyyətlə deyirəm ki, həmin dini icmaların yenidən
dövlət qeydiyyatından keçməmələrinə
görə Dövlət Komitəsi məsuliyyət
daşımır.
- Ötən il
ölkəyə gətirilən qanunla qadağan olunmuş
dini ədəbiyyatların sayında artım, yoxsa azalma qeydə
alınıb?
- Son illər həyata keçirilən tədbirlər nəticəsində zərərli dini ədəbiyyatın ölkəyə idxalı və yayılması kəskin azalıb. 2009-cu ildə Dövlət Komitəsində 2332 adda dini təyinatlı ədəbiyyata baxılaraq, 380 adda zərərli kitabın ölkəyə idxalının və yayılmasının qarşısı alınıb. Müxtəlif dövlət qurumları ilə bu istiqamətdə əməkdaşlıq daha da gücləndirilib və ardıcıl tədbirlər həyata keçirilib. Hazırda Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin razılığı olmadan ölkəyə dini ədəbiyyatın idxal edilməsinin qarşısının alınması istiqamətində tədbirlər davam etdirilir.
“İndiyədək Azərbaycanda
qanuni fəaliyyət göstərən heç bir məscid
bağlanmayıb”
- Ötən illərdə fəaliyyəti dayandırılmış məscidlərin aqibəti necə olacaq?
- İndiyədək ölkədə qanuni fəaliyyət göstərən heç bir məscid bağlanmayıb. Əgər söhbət “Şəhidlər” və Nərimanov rayon “Cümə” məscidlərindən gedirsə, onların fəaliyyətinin dayandırılmasının səbəbi məlumdur. O ki qaldı dini icması qeydiyyata alınmamış məscidlərin fəaliyyətinə, bu məsələ qanunvericilikdə öz əksini tapıb. “Dini etiqad azadlığı haqqında” qanuna əsasən, dini icma yalnız dövlət qeydiyyatına alındıqdan sonra fəaliyyət göstərə bilər. Bu isə o deməkdir ki, məscidlərdə fəaliyyət göstərməsi üçün dini icmalar mütləq dövlət qeydiyyatına alınmalıdırlar.
- Dini icmalar ictimai-siyasi
proseslərdə iştirak edirlərmi?
- Verdiyiniz sualın bir qədər
açılmasına ehtiyac duyuram. Demək istəyirəm ki,
sualı müəyyən mənada iki hissəyə
bölüb: “dini icmalar ictimai proseslərdə iştirak edirlərmi?”
və “dini icmalar siyasi proseslərdə iştirak edirlərmi?”
şəklində cavablandırsaq, daha məqsədəuyğun
olar. Məsələ burasındadır ki,
birinci suala müəyyən mənada müsbət cavab vermək
mümkündür. Hətta
qanunvericiliyimizdə bu məsələ ilə bağlı
konkret müddəa da mövcuddur. “Dini
etiqad azadlığı haqqında” qanunun beşinci maddəsində
deyilir ki, dini qurumlar ictimai həyatda iştirak etmək, habelə,
ictimai birliklərlə yanaşı, kütləvi məlumat
vasitələrindən istifadə etmək hüququna malikdirlər.
Hesab edirəm ki, bu və digər müddəalarda
dini icmalara ictimai məsələlərlə bağlı fəaliyyətləri
üçün geniş imkanlar tanınır. Etiqadından asılı olmayaraq, hər dini
icmanın öz nizamnamələri çərçivəsində
ictimai mühitdə digər bərabərhüquqlu qurumlar
kimi aktiv və səmərəli fəaliyyət göstərmək
sərbəstliyi yaradılıb. Bu məsələdə
hər hansı məhdudiyyətdən söhbət gedə
bilməz.
Sualın ikinci
hissəsinə, yəni “dini icmalar siyasi proseslərdə
iştirak edirlərmi?” tərəfinə gəldikdə isə
bu məqamın da birmənalı şəkildə
qanunlarımızda göstərildiyi kimi, yolverilməz
olduğunu qeyd edirəm. Dini qurumlar nə siyasi partiyaların fəaliyyətində,
nə də onlara maliyyə və digər yardımların
göstərilməsində iştirak edə bilərlər.
Ümumiyyətlə, dinin siyasiləşməsi
müasir unitar prinsiplərlə və Azərbaycan
Respublikasının tutduğu dünyəvi dövlətçilik
siyasi xətti ilə ziddiyyət təşkil edir.
Konstitusiyamızda yer alan “din dövlətdən
ayrıdır” müddəasının fəlsəfi mahiyyəti
məhz bu prizmadan konkret anlaşılmalıdır.
- Müəyyən ictimai
qurumlar, ekspertlər orta məktəblərdə ibtidai siniflərdən
dini dərslərin tədris olunmasını təklif edirlər.
Onların fikrincə, dini təhsil verilməsi
fanatizmin qarşısını almağa kömək edər.
Buna münasibətiniz necədir?
- Son zamanlar belə mahiyyətli
suallar kütləvi informasiya vasitələrində tez-tez
hallanır. Orta təhsil məktəblərində
dini dərslərin tədrisinin mümkünlüyü
müxtəlif aspektlərdən təhlil edilir, təkliflər
verilir və s. Lakin nəzərə alınmalıdır ki,
Azərbaycan Respublikasında dövlət təhsil sistemi dindən
ayrıdır. Azərbaycan dünyəvi
dövlətdir və şəriət qanunları ilə idarə
olunmur. Bu baxımdan orta məktəblərdə
şəriət fənninin tədrisindən söhbət gedə
bilməz. Amma bununla yanaşı,
qanunvericilikdə göstərilir ki, dini-idraki, dini-fəlsəfi,
müqəddəs dini kitabların əsasları ilə
tanışlıq dövlət təhsil müəssisələrinin
tədris proqramına daxil edilə bilər. Artıq bu məsələ də öz həllini
tapıb. Çünki orta təhsil məktəblərinin
ibtidai siniflərində “Həyat bilgisi” adlı fənn tədris
olunur və onun vasitəsilə şagirdlərə dinin əsasları,
sadə dini bilgilər öyrədilir. Bu fənn
vasitəsilə dini bilgilər dünyəvi tədris
metodikasına əsaslanaraq pedaqoji ixtisaslı müəllimlər
tərəfindən verilir. Bundan başqa,
Azərbaycanda vətəndaşlar istədikləri dildə fərdi
qaydada və ya başqaları ilə birlikdə ilahiyyatı
öyrənə və dini təhsil ala bilərlər.
Bununla bağlı müxtəlif orta ixtisas və ali dini tədris ocaqları fəaliyyət
göstərir.
“Ölkədəki dini-etiqad azadlığından
sui-istifadəyə yol verilə bilməz”
- Bir neçə ay əvvəl
Bakıda bir qrup dindarın cəhd etdiyi aksiyanın məqsədi
sizcə nədir və onun hansı ölkələrin və
ya qüvvələrin dəstəyindən
qaynaqlandığını düşünürsünüz?
- Yəqin söhbət cari
ilin fevral ayında özlərini din təəssübkeşləri
adlandıranların keçirdikləri aksiyadan gedir. Əvvəla qeyd edim ki, bu qeyri-qanuni aksiya ilə
bağlı Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət
Komitəsinin mətbuat xidmətinin bəyanatı
yayılıb, münasibət bildirilib. İslam peyğəmbərinin
vəfatı gününü bəhanə edərək, din pərdəsi
altında bir qrup şəxsin məqsədli şəkildə
planlaşdırılmış formada, cəmiyyətdə
qarşıdurma yaratmaq və tolerantlıq mühitini pozmaq istəməsi,
daha doğrusu, buna cəhd göstərməsinin
qarşısı hüquq-mühafizə orqanları tərəfindən
alındıqda, bu, bəzi kütləvi informasiya vasitələrində
birmənalı təqdim edilmədi. Amma qeyd
olunmalıdır ki, müəyyən dairələrin təsirinə
düşən bu qrupun dindən sui-istifadə edib asayişi
pozması, ictimai fikri çaşdırması qanunazidd hərəkətdir.
Buna görə də həmin qanunsuz
aksiyanın qarşısı hüquq-mühafizə
orqanları tərəfindən qətiyyətlə
alınıb.
Hesab edirəm ki, bu
aksiyanın təşkilində xarici havadarların
dırnaqarası xidmətləri də az
deyil. Bu isə Azərbaycanda mövcud tolerant
mühiti gözügötürməzlikdən irəli gəlir.
Azərbaycanda
vətəndaşların əqidə seçiminə
hörmətlə yanaşılır, lakin dini ekstremizmin, dini
dözümsüzlük ideyalarının təbliği qəbuledilməzdir. Dindən
siyasi məqsədlər üçün istifadəyə
çalışan, insanları radikallığa
çağıran qüvvələrin pozuculuq cəhdlərinə,
xalqımızın yüzillər boyu formalaşmış
tolerantlıq ənənələrinə xələl gətirməsinə
və ölkədəki dini-etiqad azadlığından
sui-istifadəsinə yol verilə bilməz.
Anar Məmmədov
Kapsi. -2010. – 4 iyun. – S.8.