“Muğam bütün musiqilərin
köküdür”
Bəyimxanim Mirzəyeva: «Mən muğam oxuyanda bu
dünyadan ayrılıram. Öz ifamı bildiyim kimi
auditoriyaya çatdırmaq istəyirəm»
Sevincimiz sinəmizə
darlıq edəndə, qəlbimiz qüssədən, gözlərimiz
həsrətdən göynəyəndə
bir nisgillimi, lirikmi, şuxmu nəğməyə ehtiyac
duyuruq. Həmin an əhvalımıza şərik olan, bizi tənhalıq
möhnətindən, təklik sınağından qurtaran musiqiçilərə, xanəndələrə minnətdar olmaq istəyirik. Qəlbimizə,
ruhumuza rahatlıq gətirən
mahnıları, muğamları onun da ifasında dinləməyə
adət etmişik. Səsini eşidən kimi istər-istəməz
deyirik: xanəndə Bəyimxanim Mirzəyevadı - Xəzər
telekanalının “İncilər” verilişi ilə “Kaspi”nin
birgə layihəsinin növbəti qonağı.
İstedadlı uşaq
- Musiqiyə həvəsim uşaq yaşlarından yaranıb. İlk dəfə səsimi anam kəşf etmişdi. O, mənə körpə yaşlarımda layla çalar, layla qurtaran kimi mən ağlayırdım. Anam efirdə səslənən muğam saatlarını çox xoşlayırdı. Mənsə həmin ifaları eşidib evin hansısa bir küncündə sıxılıb ağlayardım. Mən də əlimi ürəyimin üstünə qoyub: “söndür-söndür, mənə nəsə olur” deyirdim. Anam uşaq həvəsi ilə oxuduğum mahnıları eşidib məni bəstəkar Əfsər Cavanşirovun yanına apardı. Əfsər müəllim mənim ifamı eşidən kimi çox sevindi və “Bu qız ancaq solist olacaq» – deyə bildirdi. 1993-cü ildə Əfsər müəllim məni ilk dəfə solist kimi Azərbaycan Televiziyasına çıxartdı. Onda mənim 4 yaşım vardı. “Nargilə” mahnısını oxudum. Mən uşaq mahnılarını sevmirdim, yalnız böyüklər üçün yazılan mahnıları xoşlayırdım.
1995-ci ildə respublika üzrə istedadlı uşaqların müsabiqəsi keçirilirdi. Həmin müsabiqədə bir çox musiqi məktəblərinin istedadlı uşaqları iştirak edirdi. Məni də bağçadan o müsabiqəyə göndərdilər. Müsabiqədə oxuduğum «Anamın səsi» mahnısı ilə birinci yerə layiq görüldüm. Daha sonra «Pöhrə - 97» müsabiqəsi, «Kainat» muğam müsabiqəsinə qatıldım. Həmin müsabiqələrdə də, «Qran-pri» və başqa müxtəlif dərəcəli mükafatlar qazandım. Görkəmli xanəndə Əlibaba Məmmədovla rəhmətlik İslam Rzayev dedilər ki, bu, istedadlı uşaqdır, onun daha hər hansı müsabiqəyə qatılmasının mənası yoxdur. Ustad xanəndələr musiqi üzrə təhsil almağım üçün məsləhətlərini verdilər. Mən Bülbül adına orta ixtisas musiqi məktəbinə daxil olaraq görkəmli xanəndə Ağaxan Abdullayevdən dərs aldım. Amma onu da deyim ki, ondan əvvəl Uşaq Filarmoniyasında ilk muğam müəllimim Zabit Nəbizadə olub. Bülbül adına məktəbi bitirdikdən sonra Milli Konservatoriyaya daxil oldum. Hazırda üçüncü kurs tələbəsiyəm. Səsdən Ağaxan Abdullayevdən, pedaqoji təcrübədən isə Alim Qasımovdan dərs alıram.
- Sizcə muğam ifaçılığında nəzəri biliklərin rolu nə qədərdir? Axı deyirlər yaxşı səs, gözəl ifa Allah vergisidir.
- Musiqinin bütün janrları üzrə təhsil vacibdir. Ən azından dünya səhnəsinə çıxanda qarşına not qoyulanda anlayışın olur. Bir də nəzəri biliklərlə təcrübi biliklərin vəhdəti daha yaxşı nəticə verir.
İkinci həyat
- Siz uşaq yaşlarından dövlət tədbirlərində oxuyursunuz. Çox sənət adamlarının can atdığı, arzusunda olduğu bu mühüm tədbirlərə ilk dəfə necə dəvət almısınız?
- 90-cı illərdə indiki Heydər Əliyev
Sarayında muğam konsertləri təşkil olunurdu. Belə
konsertlərin birində mənim ifamı bəyənib
adımı dövlət konsertinə salmışdılar. 1996-cı
ildə dövlət tədbirinin birində mən, Qəndab Quliyeva, Ağaxan Abdullayev
və rəhmətlik Səfa Qəhrəmanovla birlikdə
“Heyratı” ritmik muğamını oxuduq. İfamız
çox maraqla qarşılandı. Ümummilli lider Heydər Əliyev
konsertdən sonra pərdə arxasına keçərək
bizimlə görüşdü və “Bu qızı nəzarətdə
saxlayın” – deyə mənə qayğı göstərilməsi
üçün tapşırıq verdi. O gündən
başlayaraq Azərbaycanda və ölkəmizdən kənarda
keçirilən bütün dövlət tədbirlərində
iştirak etməyə başladım. Demək olar ki, bu ilə
qədər xarici ölkələrə səfərlərim
davam edib.
- Artıq kifayət qədər
tanındığınız halda Respublika Muğam müsabiqəsinə
qatılmağınızda məqsəd nə idi?
- “Spase” televiziyasında
müsabiqənin anonsları gedəndə əvvəlcə tərəddüd
elədim. Fikirləşirdim ki, onsuz da lazımı qədər
SMS toplaya bilməyəcəyəm. Ancaq sonradan sənədlərin
qəbul müddəti uzadılanda özümü sınamaq
qərarına gəldim. Həmçinin münsiflər heyətinin görkəmli
xanəndələrdən ibarət olması məni
ruhlandırdı. İlk muğam müsabiqəsi olduğundan
rəqabət böyük idi. Birinci və ikinci turlardan
keçib finala düşdüm. Ancaq yarışmanın
dördüncü həftəsi lazım olan səs faizini
toplaya bilmədiyim üçün müsabiqədən kənarlaşdırıldım.
Bu, münsiflər heyətinin də narazılığına
səbəb oldu. Əslində o qədər də təsirlənmədim,
çünki belə də gözləyirdim. “Space” telekanalının
qarşısında canlı yayımı izləyən
çoxlu insanlar da “Bu qız istedadlıdır, müsabiqədən
kənarlaşdırılmamalıdır” – deyə münsiflər
heyətinə etirazlarını bildirdilər. Canlı
yayıma respublikanın rayonlarından da çoxlu etiraz zəngləri
olurdu. Yenidən 10 ifaçının içərisindən
seçim edib məni müsabiqəyə qaytardılar. Finalda
5-ci yerə layiq görüldüm. Bu muğam müsabiqəsi
sənət yolumda ikinci həyatım idi. Çünki ondan əvvəl
iştirak etdiyim müsabiqələrin hamısı
uşaqlıq illərinə təsadüf edirdi. Bu müsabiqə
isə artıq peşəkar səhnə üçün bir
növ imtahan idi. Müsabiqə özümə inamımı
artırdı. Başa düşdüm ki,
tamaşaçıların da sevgisini qazanmışam. Daha
sonra Beynəlxalq Muğam müsabiqəsində iştirak elədim
və finala qədər irəliləyə bildim. Seçilən
3 iştirakçının arasında mən də oldum.
Birinciliyə isə gənc xanəndə Təyyar Bayramov
layiq görüldü. Bu müsabiqə də sənət
uğuru kimi yaddaşıma yazıldı.
Bütün musiqilərin kökü
- Bəzən deyirlər ki,
muğamın dinləyicisi yalnız yaşlı nəsil ola
bilər. Gənclərin həvəsi daha çox musiqinin
başqa janrlarınadır. Auditoriyada bu fərqliliyi hiss
etmisinizmi?
- Bilirsiniz ki, 2005-ci ilə qədər
muğam az qala unudulmaq dərəcəsində idi. Ancaq bu
gün muğama dövlət səviyyəsində qiymət
verilir. Xüsusən biz gənclərin muğam ifa etməsi gənc
nəslin də xoşuna gəlir. Konsertlərə müasir
geyimli gənclər gəlir və həvəslə dinləyirlər.
Onları görəndə bəzən mən özüm də
məəttəl qalıram. Çox vaxt onlar deyirlər ki,
“biz sizdən əvvəl yaşlı insanların muğam
oxumasına o qədər də maraq göstərmirdik, ancaq gənclərin
ifasını daha çox bəyənirik”.
- Artıq dəbə
çevrilməyə başlayıb: musiqinin başqa bir
janrının ifaçısı da muğam oxumaq həvəsinə
düşür. Musiqidə bu qəbil amplua dəyişikliyinə
necə baxırsınız?
- Təxminən kimləri nəzərdə
tutduğunuzu bilirəm. Onlar muğam ifaçıları
deyillər, heç oxumağı da bacarmazlar. Muğamı hər
adam oxuya bilməz. Anlayışlarının olması, arada
zümzümə etmələri isə pis deyil. Çünki
muğam bütün musiqilərin köküdür.
Ancaq çıxıb demələri
ki, “mən də muğam oxuyuram”, bu, düzgün deyil.
- Sizə dilimizi bilməyən
əcnəbi tamaşaçılar qarşısında oxumaq
xoşdur, yoxsa muğamı başa düşən, qiymətləndirən,
bəzən də laqeydlik göstərən öz
tamaşaçılarımız qarşısında?
- Mən həm öz
tamaşaçılarımız, həm də əcnəbi
tamaşaçılar qarşısında oxumağı
xoşlayıram. Təbii ki, öz auditoriyamız musiqimizi
başa düşür. Kimisini qəzəliyyat, kimisini
sözlər, kimisini musiqi təəccübləndirir. Həmişə
fikirləşirdim ki, əcnəbi nə bilir muğam nədir?
Ancaq onlar muğama o qədər diqqətlə qulaq asırlar
ki, adam özü də heyrətlənir. Yadımdadır,
İsrailə səfərim zamanı bir iranlı solo konsertimdən
sonra mənə yaxınlaşıb: “Bu vaxta kimi elə bilirdim
ki, dünyada ən gözəl muğam İran
muğamıdır. Ancaq bu gündən sonra əmin oldum ki, ən
gözəl muğam Azərbaycan muğamıdır” deyə
bildirdi. Əcnəbilərin belə bir heyrətini
görüncə, onların milli musiqimiz haqqında xoş
sözlərini eşidincə adam doğurdan da qürur duyur.
- Müəlliminiz Alim Qasımov həmişə deyir ki, mən muğam oxuyanda özümü göylərdə hiss edirəm. Bəs həmin anda siz hansı hissləri yaşayırsınız?
- Bu elə bir aləmdir ki, onu dillə təsvir eləmək mümkün deyil. Sanki 5-10 dəqiqəlik bu dünyadan ayrılıb tamam başqa bir aləmə düşürsən. Mən muğam oxuyanda çox zaman gözlərimi yumuram. Bəzi sənətçilər mənə deyirlər ki, ifa zamanı gözlərini yumma, tamaşaçıların gözlərinə bax. Deyirəm ki, bu, məndən asılı deyil. Çünki mən muğam oxuyanda bu dünyadan ayrılıram. Bu, həm də mənə zalda əyləşən bəzi laqeyd tamaşaçıları görməməyə kömək edir. Öz ifamı bildiyim kimi auditoriyaya çatdırmaq istəyirəm.
Ailə və sənətin sərhədi
- Həmişə musiqi aləmində yaşamaq mümkündürmü?
- Təbii ki, yox. Heç kim elə düşünməsin ki, mənim hər günüm ancaq muğamdan ibarətdir. Elə günüm olur ki, muğam dinləmək istəmirəm. Ancaq lirik musiqilər eşitmək istəyirəm.
- Repertuarınızda birdən-birə lirik mahnılara keçid etməyiniz də bununla bağlı idi?
- Mən muğamla bərabər həmişə bəstəkar mahnılarını da ifa edirdim. «Bənövşə» uşaq xorunda oxuyarkən ansamblın pianoçusu Nailə Mirməmmədli ilə yaxın münasibətim yaranmışdı. Mən onun və həyat yoldaşı Hikmət Mirməmmədlinin çox mahnılarını oxumuşam. Demək olar ki, ilk bəstəkar mahnılarını elə o vaxtdan ifa etməyə başlamışam. Daha sonra Əfsər Cavanşirovun «Qara toylar» mahnısını oxumuşam. O mənə qədər həmin mahnını ifa etmək üçün istədiyi səsi tapa bilməmişdi. Daha sonra da bir neçə bəstəkar mahnısını ifa etdim. Ən son işlərimdən biri isə Sona xanım Vəliyevanın sözlərinə Ruslan Səfəroğlunun yazdığı «Yollara yağış yağır» mahnısı oldu. Bu mahnıdan sonra bizim işbirliyimiz yarandı. Mən Sona xanımın sözlərinə onun yazdığı bir sıra silsilə mahnıları oxudum. Həmin mahnılar sevildi və həyatıma da uğur gətirdi. O mahnıları ayrıca bir albom şəklində çıxarmaq haqqında düşünürük.
- “Musiqi mənim həyatımda hansı yeri tutur?” sualını özünüzə verəndə nə cavab verirsiniz?
- Musiqi məni çox sakitləşdirir. Elə anlarım olur ki, qəhərlənib boğuluram, ancaq nə qədər istəsəm də ağlaya bilmirəm. Məsələn, Könül Xasıyevanın bir neçə ifası var ki, elə anlarımda dinləyəndə sakitləşirəm. Qəlbimə yaxın olan bir musiqi, ya da elə bir muğam olur ki, o məni sakitləşdirir, təskinlik gətirir. Həmin anlarda musiqidən başqa heç nə məni rahatlaşdıra bilməz. Digər tərəfdən, muğamın qəzəl, şeir seçimi ruhuma daha yaxın, doğmadır.
- Ənənəvi sual. Yaradıcılıq planlarınız barədə nə deyərdiniz?
- Ailə həyatı qurduğuma görə, musiqidən tam ayrılmasam da,
yaradıcılığımda bəzi sərhədlər olacaq. Mən bunları təbii qəbul edirəm. El şənliklərində və xarici səfərlərdə iştirak etməyəcəyəm. Bəzi seçmə konsertlərdə və verilişlərdə oxuyacağam. Həmişə demişəm ki, ailəmi sənətimə qurban vermərəm.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi. – 2010. – 12-14 iyun. – S.8.