Bizdə nə çatmır?
Nə üçün Azərbaycan musiqiçilərinin
- müğənnilər, bəstəkarlar,
ifaçıların nüfuzu ölkəmizin sərhədlərini
aşa bilmir? Nə üçün onların sorağı,
Biləcəridən o tərəfdə eşidilmir?
Musiqi mədəniyyəti
tarixini müxtəlif baxışlardan işıqlandırmaq
mümkündür. Bu baxımdan hər hansı müstəqil
janrın təkamülü, bəstəkarlıq və ifaçılıq
məktəbinin inkişafını, müəyyən
üslubu və bədii cərəyanı izləyib Azərbaycan
musiqi sənətinin gözəl ənənələri ilə
bağlı qürur dolusu yazılar yazmaq olar. Çünki
ölkəmizi dünyada tanıdan Üzeyir Hacıbəyov,
Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Niyazi, Cövdət Hacıyev və
b. kimi dünya şöhrətli bəstəkarlarımız
olub. Bu gün barmaqla sayılası qədər də olsa yenə
elə sənətkarlarımız var. Elə təkcə “Məhəbbət
əfsanəsi” baleti dünyanın 60-dan çox ölkəsində
səhnəyə qoyulan Arif Məlikovun adını çəkmək
kifayətdir. Bundan başqa, Rusiyanın hələ də Azərbaycanla
bölə bilmədiyi Müslüm Maqomayev kimi müğənnimiz
olub. Rəşid Behbudov, Zeynəb Xanlarova, Vaqif Mustafazadə
kimi müğənnilərimiz zamanında ölkəmizi dünyanın
ən əlçatmaz və ayaqdəyməz yerlərində
tanıtmağa nail olublar.
Təəssüf ki, Azərbaycan
musiqi nəsillərinin bu tarixçəsi XX əsrlə məhdudlaşıb.
O mənada ki, yeni nəslin içindən nə o cür dahi
bəstəkarlar, nə də adı dilləri dolaşan
dünya şöhrətli ifaçılar çıxıb.
Əlbəttə, onda zaman
başqa idi. Yəni onda ciddi sənətkarların ciddiyyəti
sayəsində sənətə yalnız istedadı olanlar gəlirdi.
Onda musiqi ifaçılarına tələblər çox sərt
idi. Hər yerindən duranı efirə buraxmırdılar.
Onda hər mızıltıya mahnı və ya musiqi demirdilər.
Çünki onda sənətə əsil sənətkarlar
qiymət verirdi. Onda xalq musiqisinə xal salanların
ayağı səhnəyə həsrət qalırdı.
Böyük səhnəyə yollar uzun-uzadı öyrənmə
proseslərindən, yüksək səhnə mədəniyyətindən
keçirdi. Və bu ciddi sınaqdan keçmək hər kəsə
müyəssər olmurdu. Onda müğənnilər səhnədə
soyunduqca soyunmaq yarışına qoşulmurdu. O vaxtlar sənətə,
insanlara əsl xidmətdən danışılırdı,
populyarlığa can atmaqdan yox.
Cavabsız suallar
Nə üçün Azərbaycan
musiqiçilərinin - müğənnilər, bəstəkarlar,
ifaçıların nüfuzu ölkəmizin sərhədlərini
aşa bilmir? Nə üçün onların sorağı,
Biləcəridən o tərəfdə eşidilmir? Nə
üçün heç bir müğənni və
ifaçımız dünyanın ən ünlü musiqi
mükafatlarına sahib çıxmağı bacarmır?
Düzdür, müxtəlif caz festivallarında Salman Qəmbərov,
İsfar Sarabski və ya Şahin Növrəsli uğurla
çıxış edərək mükafat qazana biliblər.
İş ondadır ki, ölkəmizi Qərbdə
keçirilən bu yönlü festivallarda yalnız caz və
opera ifaçıları təmsil edir. Əlbəttə, Alim
Qasımov nümunəsini də danmaq olmaz. Xanəndə
dünyanın hər yerində muğam konsertləri verir,
milli musiqimizin tanınmasına və sevilməsinə nail
olur. Ancaq nə qədər fikirləşirəmsə, milli
musiqimizi təbliğ edən digər bir müğənninin
ölkəmizə qazandırdığı ünlü bir
mükafatı xatırlaya bilmirəm. Hərçənd
hansı xanəndəni dindirirsən, okeanın o tayında və
ya Avropa şəhərlərində konsert verdiyini söyləyir.
Qayıdandan sonra da “konsertimiz anşlaqla keçdi, zalda adam əlindən
tərpənmək olmurdu” deyə ağızdolusu müsahibələr
verir. Amma sonradan məlum olur kim, onların konsertlərini izləyən
elə getdikləri ölkədə yaşayan
soydaşlarımızdır. Elə xaricə konsertlər də
onların dəvəti ilə gerçəkləşir.
Başa düşmək olmur, kimlərinsə qəribçiliyini
ovundurmaq və ya nəşələndirmək
üçün keçirilən konsertlər nə vaxtdan Azərbaycanın
adına yazılan uğur sayılıb?
Saxta vətənpərvərlik
Dünyanın hər ölkəsində,
hətta hər şəhərində belə müxtəlif
musiqi festivalları və müsabiqələr keçirilir.
Aralarında nüfuzlu olanları da var, orta və
aşağı səviyyəliləri də. Yuxarıda qeyd
etdiyim kimi, daha çox belə yarışmalara opera və caz
ifaçıları qatılır. Onlar da ortabab səviyyədə.
Bir neçə müğənni ilə söhbətimdə
nüfuzlu festivallara gedə bilməmələrini maliyyə
çətinliyi ilə əlaqələndiriblər. Onu da
bildiriblər ki, özlərinin də elə imkanları yoxdur
ki, heç olmasa öz hesablarına xaricə gedə bilsinlər.
Qaldı ki, bizim gecə-gündüz
efirdən düşməyən şou-biznes təmsilçilərinə
onların müsabiqələr haqqında ümumiyyətlə
anlamı yoxdur. Aralarında “Yurmala” və ya “Yalta” kimi sovet
ölkələri çərçivəsində
keçirilən müsabiqələrdə iştirak edənlər
olsa da dünya miqyaslı müsabiqələrdən söhbət
gedə bilməz. İş ondadır ki, onlar da çox vaxt
bu yönlü sualların cavabını maliyyə ilə
bağlayırlar. Amma bizim müğənnilərin pul
qıtlığı yoxdur, desəm məncə səhv etmərəm.
O mənada ki, el şənliklərində bir günə 5-10
min civarında pul qazanan müğənninin gileyi ola bilməz.
Ona görə də dövlət vəsait ayırmasa belə,
ölkəyə başucalığı gətirmək istəyən
sənətçi öz vəsaiti hesabına olsa da hər
hansı müsabiqəyə və ya festivala qatıla bilər.
Əlbəttə, əgər istəsə... Necə ki,
İran kinosunu dirçəltmək üçün evini,
maşının satıb film çəkərək
festivallarda uğur qazanan rejissorlar var. Vətənpərvərlikdən
boş-boş danışmaqdansa, heç olmasa onlardan
nümunə götürmək olar.
Məsələn, ölkəni
tanıdan kino festivallarına qatılmaqdansa, indiyə qədər
sanballı bir film çəkib ortaya çıxara bilməyən
rejissor Əbdül Mahmudbəyov az qala meyxananın YUNESKO-nun
maddi-mənəvi sərvətlər siyahısına daxil
olması üçün canfəşanlıq göstərir.
“Namərd qonşularımız bu sənəti də bizdən
oğurlayacaq, ona sahib çıxacaqlar” - deyə bu sənətə
qətiyyən dəxli olmayan rejissor həyəcan təbili
çalır. Təəssüf ki, bizdə səntçilərin
vətənpərvərliyi bu kimi cəhdlərdən o yana
keçmir.
Müğənnilərin
ölkə daxilində keçirdikləri konsert də
özünüreklam aksiyasından başqa bir şey deyil. Məsələn,
Röya bir dəfə “Xaricdən gəlib bizim kassadan pul
qazanırlar, sonra da min hoqqadan çıxırlar. Niyə mən
eləməyim?” deyə bildirib. Ona görə inanmaq çətindir
ki, içi Röyaqarışıq bizim müğənnilərdən
kimsə reklamsız bir işə qol qoysun.
Olmayan rəqabət
Dərd ondadır ki,
müsabiqə və festivallar barədə musiqiçilər
arasında ümumiyyətlə, rəqabət
anlayışı yoxdur. Təkcə “Evrovizion” müsabiqəsindən
başqa. Amma əvəzində efir məkanımız
eksperimentlər üçün əla sınaq meydanına
çevrilib. Kim səsini yoxlamaq istəyirsə, kimin “ulduz”
olmağa və reklama ehtiyacı varsa və ya hansısa
müğənni digəriylə münasibətini
aydınlaşdırmaq istəyirsə... buyura bilər! Bu
rinqdə sənət adlı nəsnədən başqa hər
nə desən var. Teleefir toy meydanına dönüb. Əl-qol
götürüb oynayan kim, azqala küçə
söyüşləri ilə bir-birlərini təhqir edən
kim... Verilişlərin əksəriyyəti də müğənnilərin
özlərini reklama hesablanan süni qalmaqalları və
şəxsi həyatlarına həsr olunur. Çox nadir
hallarda onların yaradıcılıqlarına toxunulur. Səbəb
də göstərilir ki, şou-biznes əhlinin şəxsi həyatları
publika üçün daha maraqlıdır, nəinki
hansısa disk və ya albomlarının işıq
üzü görməsi. Nəticədə millətimiz
artıq bu müğənniləri az qala özündən də
yaxşı tanıyır.
Ümumiyyətlə,
çağdaş müğənnilərin əksəriyyəti
Azərbaycan milli musiqisini təsnifləyən xüsusiyyətlərdən
məhrumdur. Çox da ki, özlərini elə göstərmək
istəyirlər. Hər şey imic xatirinə yapma,
qondarmadır. Onların hər biri şou-biznesin özlərinin
də anlamadığı qanunlarına tabe olmaq, yeni imicdə
gündəmdə qalmaq, başqa həmkarlarından fərqlənmək,
“soyunmaqla” daha çox gəncləri cəlb eləmək,
populyarlıq qazanmaq şüarını özünə
bayraq etməklə şou-biznesin köləsinə
çevrilənlərdir. Təəssüf ki, müasir musiqi
aləmimizi təsnifləyən də onlardır: gecə-gündüz
yaşadıqları villaları, istirahət etdikləri məkanı,
bahalı avtomobilləri reklam etdirən və yeri gələndə
sənətdən ağız dolusu danışan və
bir-birlərini bəyənməyən “ulduzlar...” –
“qızıl şlyagerlər”, “madonnalar”, “primadonnalar”, daha nə
bilim kimlər...
Bəli, artıq hər
gün televiziya kanallarında yayımlanan “maqazin” verilişlərinə,
müğənnilərin öz ətraflarında
yaratdıqları süni qalmaqallara, söz-söhbətlərə,
“daha gizli mətləblər qalmayacaq” - deyə anonsu eşidilən
şit verilişlərə baxmaq hamını təngə gətirib.
Telekanallar da sanki rəqabət adı altında səviyyəsizlik
yarışına qoşulublar. Bu tip verilişlərin
içərisində səviyyəlisinə rast gəlmək
qeyri-mümkündür. Artıq gözlər eynilikdən
yorulub - qəzet səhifələrindən də eyni simalar
boylanır, efirdən də. Ha deyilsin ki, şəxsi həyatı
gündəmə gətirməklə sevilmək olmaz, sənətlə,
yeni yaradıcılıq layihələri ilə gündəmə
gəlmək lazımdır, xeyri yoxdur... Nəticədə bu
gün Azərbaycan incəsənəti dedikdə göz
önünə intriqalar, süni qalmaqallar, yüngül bazar
musiqiləri və s. kimi şablonlar gəlir. Amma Azərbaycan
mədəniyyəti, incəsənəti çox yüksək
anlamdır. Onun arxasında dahi Üzeyir bəydən
üzü bəri gələrək çağdaş
dövrümüzün barmaqla sayılan nadir sənətkarları
dayanır. Onlar meydanı bu ucuz müğənnilərə əmanət
etməyiblər. Amma bunu efir məkanı edib.
Məhərrəmova Təranə
Kaspi. -2010. – 18 mart. – S.12.