Toylarımızı əcnəbilər də tənqid
edir
Budaq Budaqov: “Xalq arasında təbliğat işi
aparılmalıdır, bu sahədə ağsaqqallara da güvənmək
lazımdır”
Azərbaycan Ağsaqqallar
Şurası Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Yanında QHT-lərə Dövlət Dəstəyi
Şurasının 2010-cu il üçün I maliyyə
yardımı müsabiqəsinə «Xeyir-şər məclislərində
ifratçılığın aradan
qaldırılmasının təbliğində
ağsaqqalların rolu» adlı layihə ilə qatılıb
və hazırda layihə ilə bağlı işlər
görülür. Müsahibimiz AMEA Coğrafiya İnstitutunun
direktoru, Azərbaycan Ağsaqqallar Şurasının sədri,
akademik Budaq Budaqovdur.
- Hörmətli Budaq müəllim,
sizcə belə bir layihənin həyata keçirilməsi bu
gün aktualdırmı?
-Əlbəttə,
aktualdır. Bu gün hamımız cəmiyyətdə
baş verənləri görür və qiymət verməyi
bacarırıq. Hamı şahiddir ki, toy və yas mərasimlərimizdə
həddindən artıq ifratçılığa yol verilir. Özü
də bu ifratçılıq hər bir xırdalıqlarda
özünü kəskin şəkildə büruzə verir.
Milli toy görmək arzusu ilə məclislərimizə gələn
əcnəbi qonaqlar toylarımızdakı
ifratçılığı xüsusilə vurğulayır
və tənqid edirlər. Yüksək istehlak mədəniyyətinə,
kapitalizmin diktə etdiyi qənaət anlayışına ciddi
yanaşan xarici vətəndaşlar bu qədər ərzaq məhsulunun
məhv edilməsinə ağılsızlıq kimi baxır. Bunun
dəfələrlə şahidi olmuşuq. Bu məsələ
gündəmdədir. Hətta Milli Məclisin
komissiyalarında da müzakirə olunur. Bu məsələ ilə
bağlı hamı narahatdır və çıxış
yolları axtarılır.
- AAŞ-nın potensial
gücü layihədə göstərilən işlərin həyata
keçirilməsinə yetərmi? Ağsaqqal nüfuzu bu məsələdə
rol oynaya biləcəkmi?
- Hələ qədim
zamanlardan Azərbaycanda, ümumiyyətlə, Şərq aləmində
ağsaqqallara xüsusi hörmət edilib. Ölkəni,
diyarı idarə etməkdə ağsaqqalların rolu həddindən
artıq böyük olub. Onlar indiki müasir dillə desək,
həm məhkəmə, həm prokuror, həm hökmlü,
sayılan şəxslər kimi çıxış ediblər.
Ağsaqqallar qan töküləndə də, çox
ağır cinayətlər olanda da dəyərli məsləhətləri
ilə hadisələri yoluna qoyub, xalq arasında sülh və
əmin-amanlığa nail olublar. O ənənələrə
sadiq qalaraq indi də Azərbaycanda ağsaqqallara böyük
hörmət var. Ağsaqqal dedikdə, həm ailənin, həm
bir qrup tayfanın, həm də bu və digər
yaşayış yerlərinin ağsaqqalları nəzərdə
tutulur. El dara düşəndə: «Kimə müraciət edək,
kimə deyək ki, bu işi yatıraq?»-deyə
düşünməyib. Belə şəraitdə ilk növbədə
ağsaqqalara müraciət edilib, onların məsləhətləri
dinlənilib. Ona görə ki, ağsaqqalların nüfuzu hər
zaman, hər yerdə yüksək tutulub. İndi də bu bir ənənə
kimi ölkəmizdə yaşamaqdadır. Ağsaqqallara Azərbaycanda
xüsusilə yüksək qiymət verirlər. Ulu öndərimiz
Heydər Əliyevin də ağsaqqallara xüsusi hörməti
və diqqəti var idi. O ağsaqqalları milli-mənəvi dəyərlərimizin
qızıl fondu adlandırıb. Hətta özünün
yubileylərinin birində Azərbaycan Ağsaqqallar
Şurasının üzvlərini qəbul etdi. Onlarla söhbət
edib, öz tövsiyələrini söylədi. Bundan
başqa, Azərbaycan xalqı ən ağır problemlərin
həll olunmasında ağsaqqalların mühüm rol
oynamasını təsdiq edir. Çünki xalq ağsaqqallara
hər zaman inanıb və etibar edib. Ağsaqqallara
qarşı olan bu inam, hörmət və ehtiram bu gün də
davam etməkdədir. Ona görə inanırıq ki,
ağsaqqalların nüfuzu sayəsində məclislərimizdəki
həddini aşma hallarının qarşısı alına
bilər. Buna şuranın potensial gücü var. Şurada həyat
və iş təcrübəsi on illərlə
ölçülən, şərəfli ömür yolu
keçmiş ağsaqqallar toplaşıb ki, onların
sözləri və tövsiyələri xalq üçün
meyar sayıla bilər.
- Hamıya məlumdur ki,
çox ölkədə olmusunuz və müxtəlif
xalqların adət-ənənələrinin şahidisiniz. Bu
məsələdə başqa şərq xalqlarının adət-ənənələrindən
faydalanmaq olarmı?
- Mən Şərq ölkələrində
müxtəlif adət-ənənələrlə
rastlaşmışam. Öz elmi fəaliyyətim müddətində
bir çox ölkədə olmuşam. Orta Asiya
respublikalarında, İranda, Türkiyədə və
başqa yerlərdə. Həmin ölkələrdə
rastlaşdığım adət-ənənələrdən
bir neçə misal çəkmək istəyirəm. Qırğısıtanda
bir dostumun 70 illik yubileyi keçirilirdi. Mən də həmin
yubileydə iştirak edirdim və olduqca elit bir təbəqənin
iştirak etdiyi məclis idi. Məclisin sonuna yaxın hərəyə
bir sellofan torba payladılar. Mən təəccübləndim
və soruşdum ki, bu nədir? Cavab verdilər ki, insanlar
süfrədə qalan, yeyilməmiş, əl dəyməmiş
ərzaqları bu torbaya yığıb aparacaq. Bunun əsas məqsədi
isə ondan ibarətdir ki, məclis qurtarandan sonra artıq ərzaqlar
qalacaqsa, onlar atılmasın, günahdır. Gördüyüm
bu mənzərə mənə çox müsbət təsir
etdi. Fikirləşdim ki, kaş ki, Azərbaycanda da belə ənənələr
tətbiq olunaydı.
İkinci misal, mən 2 il
bundan əvvəl İrana gedən zaman Tehrana yaxın olan Rey
şəhərində oldum. Orada Coğrafiya İnstitutunun
dissertantı–Behnam ağa ilə bərabər səhər
saat 11.00-da şəhərə çıxan zaman bir
restoranın qarşısında çoxlu insanın sıraya
düzüldüyünü gördüm. Hərənin əlində
bir qab vardı. Mən Behnam ağadan soruşdum ki, bu nə məsələdir?
O da cavabında: «Burada ehsan verilir. Bizdə ehsanı belə
paylayırlar. Kimin ehtiyacı varsa, gəlib
götürür»-dedi. Bizdə isə əksinə, ehsanı
ancaq yas mərasiminə gələnlər yeyir. Belə
çıxır ki, varlının yasında varlı gəlib
ehsan yeyir, ehtiyacı olanlar isə
çağrılmadığı üçün qıraqda
qalır. Əsas odur ki, rəhmətə gedən insan
üçün dua oxuyanların, rəhmət diləyənlərin
sayı çox olsun. Özü də bu rəhməti bir var
tox adamlar, ehsan yeməyənlər desin, bir də var ki, ac və
ehtiyacı olanlar. Qarnı ac olan insanların ehsan yeyib
ölüyə rəhmət diləməsi daha yaxşı qəbul
olunur. Belə ənənələri bizdə də tətbiq
etmək lazımdır və məncə, müsbət nəticə
əldə etmək olar. Nəticədə həm artıq
qalan qidalar, ərzaqlar xarab olub atılmaz, həm də
ehtiyacı olan ailələr ehsan payından yeyib bir
günlük də olsa problemdən uzaqlaşarlar. Axı
dinimizdə də buyrulur ki, ac qarınları doyurmaq
savabdır. Daha çox rəhmət qazanmağın bundan
yaxşı yolu yoxdur. Bu tədbir yavaş-yavaş rayonlarda, kəndlərdə
tətbiq edilsə, tezliklə yayılar, daha «ayıbdır»,
«bizə nə deyərlər», «yaxşı deyil» sözlərini
heç kim işlətməz. Eşitdiyimə görə,
bir dəfə yas mərasimində ac olan kasıb hamilə
qadın kənara çəkilib ehsan yeyir və onu görənlər
də deyir ki, əsl ehsan onun yediyidir. Çünki
ehtiyacı var. Ümumiyyətlə, yaxşı olan hər
bir şeyi görüb götürmək lazımdır. Şərq
xalqlarının adət-ənənələri də bir-birinə
oxşar olduğu üçün yaxşı ənənələrdən
faydalanmaqdan utanmamalıyıq.
- O zaman nə etməliyik ki,
məclislərimiz israfçılıqdan uzaq olsun? Sizcə
layihənin nəticəsi olacaqmı?
- Əlbəttə, müsbət
nəticələr gözlənilir. Azərbaycanda yas yerlərində
də, toy məclislərində də böyük
israfçılığa yol verilir. Bunun
qarşısını almaq üçün xalq arasında təbliğat
işi aparılmalıdır. Deməli, hərə öz
yaşayış məntəqəsində bu işi qaydaya
salarsa və ya kənd, şəhər miqyasında öz
sözünü deyərsə, böyük iş
görmüş olar. Məsələn, eşitdiyimə
görə, Tovuzda, İsmayıllıda bu məsələ ilə
ciddi məşğul olurlar. Gəncənin bir çox yerində,
Bakı kəndlərində, Naxçıvanda da xeyir-şər
məclislərinin qaydaya salınmasına nəzarət var. Bu
da xalqı razı salır, onları əlavə borca-xərcə
düşməkdən qurtarır. Bu sahədə ağsaqqallara
da güvənmək lazımdır. Onların nüfuzunu nəzərə
alaraq demək olar ki, ağsaqqalların köməkliyi ilə
israfçılığın qarşısı alına bilər.
Çünki xalq arasında gedən söz-söhbətlərdən
də aydın olur ki, hamı israfçılığın əleyhinədir,
hamı buna qarşı mübarizə yollarını
axtarır. Fikrimcə, israfçılığın
yaranmasına əsasən şadlıq evləri şərait
yaradır. Onlar deyirlər ki, mənim restoranımda bir nəfərin
yerinin qiyməti bu qədərdir, istəyirsən məclisini
et, istəyirsən etmə. İmkanı olanlar ora can
atırlar, imkansızlar isə belə bahalı yerləri qəbul
etməyib öz maddi vəziyyətlərinə uyğun yerlər
axtarırlar. Məncə, bələdiyyələr də bu
sahədə böyük işlər görə bilər. Yəni
xalqın öz məclislərini keçirmək
üçün xüsusi yerlər təşkil edilməlidir
ki, onlar şadlıq evlərindən asılı olmasınlar,
onların məcbur etdikləri qayda-qanunlara riayət etməsinlər.
- Bəzi qərbmeyilli
qüvvələr ağsaqqal sözünə, nüfuzuna
kinayə ilə yanaşır, ağsaqqalların cəmiyyətə
təsir etmələrinə inanmırlar. Onlara
sözünüz varmı?
- Hazırda nəinki Şərq
xalqlarında, eləcə də dünyada ağsaqqalların
iş və həyat təcrübəsindən
faydalanırlar. Fikir versəniz görərsiniz ki, hər
hansı bir ölkədə prezident olmuş şəxs yenidən
seçilmədikdə onun iş təcrübəsi
davamçısı tərəfindən öyrənilir,
hörmətlə yanaşılır. Bu gün təəssüf
ki, bəzi qüvvələr Avropaya inteqrasiya adı
altında bizim mentalitetimizə yad ünsürləri zorla həyat
və məişətimizə qatmağa
çalışırlar. Əlbəttə, Avropa və digər
dünya ölkələrinin də həyat və məişətində,
siyasi mühitində öyrənməli, ibrət
götürülməli çox şey var. Gəlin, onlardan
demokratiyanın düzgün formasını, məsuliyyəti,
bir-birinin hüquqlarına hörmət etməyi öyrənək.
Ancaq açıq-saçıq hərəkətləri,
davranışları, böyük-kiçik yeri bilməməyi
əxz etməyək. Əlbəttə, biz «ağsaqqal
sözünə, nəsihətinə qulaq asın»-dedikdə
də ağıllı sözü, məsləhəti nəzərdə
tuturuq. Yadımdadır, bizə qonşu olan kənddə Mircəfər
ağa var idi. Çox nurani kişi idi. Hamı ona ağsaqqal
kimi hörmət edirdi. Niyə? Çünki onun sözü
ilə əməli bir idi. O vaxtlar həmin kəndə nə
məhkəmə, nə milis, nə qanun lazım deyildi. Çünki
bütün mübahisələri o ağsaqqal həll etməyə
qadir idi. Hər adamı ağsaqqal qəbul etmək olmaz. İnsan
ağsaqqalığa uşaqlıqdan, hər bir hərəkətini
ölçə-ölçə, biçə-biçə,
özündən böyüklərin ehtiramını
saxlaya-saxlaya, bütün varlığı ilə gəlməlidir.
Ağsaqqallıq yaşla ölçülmür. Elə orta
yaşlı insan var ki, bir elə, obaya böyüklük etməyə,
onun dərd-sərini çəkməyə qadirdir. Belə
insanların sözünü dinləmək lazımdır.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan mentalitetində, həyat tərzində
ağsaqqal sözü öndə dayanıb. Ağsaqqalların
cəmiyyətə təsiri güclü olub, həmişə
də belə olacaq.
Südabə Mehdizadə
Kaspi. -2010. – 20 may. – S.11.