Türkiyə məzunları əmək
bazarının bütün sahələrində təmsil
olunurlar
Türkiyə universitetlərindən məzun olmuş gənclərin
ali təhsildən sonrakı əmək fəaliyyəti
araşdırılıb. Onların böyük əksəriyyəti
əmək bazarında özünə münasib iş tapa
bilib
Xarici ölkələr
üçün kadr hazırlığı sahəsində
böyük ənənə və təcrübəyə
malik Azərbaycanın ali məktəblərində
hələ XX əsrin 70-ci illərindən başlayaraq
dünyanın müxtəlif ölkələrindən minlərlə
əcnəbi tələbə təhsil alır. Hazırda
ölkəmizin ali məktəblərində
50-ə yaxın ölkədən 6795 nəfər əcnəbi
tələbə bakalavr, magistratura, aspirantura və doktorantura
pillələrində dövlət hesabına və ya ödənişli
əsaslarla oxuyur.
Azərbaycanda
daha çox Türkiyə vətəndaşları təhsil
alırlar ki, türk kontingenti üçün də
yalnız bir ixtisas - pedaqoji ixtisaslar üstünlük təşkil
edir. Bu, Türkiyənin daxili qaydaları və tələbatı
ilə bağlıdır. Bu qaydalara
görə, imtahan verməyən sıravi bir vətəndaşın
Azərbaycanda təhsil almasına yol verilmir. Türkiyədən buraya gələn tələbələr
öz ölkələrində imtahan verir və ölkələrinin
daxili tələbatını nəzərə alaraq əsasən
pedaqoji ixtisaslar - müəllimlik, informasiya texnologiyaları və
neft ixtisasları üzrə təhsil alırlar. Ümumiyyətlə,
qarşılıqlı razılaşma əsasında
Türkiyə, Çin, Misir, eləcə də Azərbaycana
təqaüd verən ölkələrin vətəndaşları
burada müəyyən kvota üzrə dövlət xətti
ilə ödənişsiz əsaslarla, yəni Azərbaycanın
təqaüdləri hesabına oxuyurlar.
Hər il 200 tələbə dövlət
xətti ilə xaricə göndərilir
Son illərdə xarici
ölkələrdə təhsil alan azərbaycanlı
tələbələrin də sayı xeyli artıb. Təhsil
Nazirliyinin məlumatın görə, son beş
ildə hər il dövlət xətti ilə təqribən
200 tələbə partnyor ölkələrin təqaüd
proqramları hesabına xaricə göndərilir. Bu tələbələrin böyük əksəriyyəti
Türkiyə, Rusiya, Çin, Misir, Çexiya, Slovakiya kimi
ölkələrdə dövlət xətti ilə təhsil
alır. Hazırda 811 tələbə təhsilin
müxtəlif pillələri üzrə xarici ölkələrin
ali təhsil müəssisələrində
təhsilini davam etdirir. Öz hesabına təhsil
alanların sayı isə bir neçə dəfə
artıqdır. Xaricdə təhsil alan
azərbaycanlıların da əksəriyyəti Türkiyənin
payına düşür. Nazirlikdən bildirilib
ki, dövlət proqramı əsasında xaricdə təhsil
almağa göndərilənlərin təhsilin bütün
pillələri üzrə illik sayı 2015-ci ildə 1000 nəfərə,
ümumi sayı isə 2007-2015-ci illərdə 5000 nəfərə
çatdırılmalıdır. Həmin tələbələrin
seçimi isə Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə
"Xarici ölkələrdə təhsil alacaq Azərbaycan gənclərinin
seçim Qaydaları"na uyğun
aparılır. Belə ki, Təhsil
Nazirliyi hər il xarici ölkələrdə
təhsil almaq müddətlərini müəyyən edir, sənədlərin
qəbulunu həyata keçirir və bu barədə rəsmi
nəşrlərdə və internetdə məlumatlar
çap etdirir. Gənclərin xaricdə təhsillə
bağlı bütün xərcləri - vizaların və qəbul
edən ölkədə onların qeydiyyata alınması,
yaşayış, gündəlik qida, minimum zəruri tədris
ədəbiyyatı ilə təminat, tibbi sığorta, ildə
bir dəfə qəbul edən ölkəyə gediş-gəliş
xərclərinin ödənilməsi, təşkilati xərclər
də daxil olmaqla dövlət tərəfindən həyata
keçirilir. Tələbələrin təhsili ilə
bağlı bütün xərclərin məbləği hər
bir ölkə və ali təhsil müəssisəsi
üzrə onun və ya tərəfdaş təşkilatın
rəsmi təqdim etdiyi sənədlər əsasında
ayrı-ayrılıqda Təhsil Nazirliyi tərəfindən
hesablanır və təsdiq edilməsi üçün Nazirlər
Kabinetinə təqdim edilir. Xarici ölkədə
təhsil almaq istəyənlərlə, yəni təqaüdçülərlə
müqavilənin bağlanması da nəzərdə tutulur.
Təhsil Nazirliyi ilə təhsilin təşkili barədə
bağlanan müqavilədə təhsili bitirdikdən sonra təqaüdçünün
Azərbaycanda beş il ərzində
işləmək üçün respublikaya qayıtması
barədə şərt irəli sürülür. Bəs görəsən bu gün təhsilini xarici
ölkədə başa vuran azərbaycanlı məzunlar
respublikada işləməyə nə qədər maraq
göstərirlər?
AMEA Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq institutun aparıcı elmi
işçisi, Azərbaycan Sosioloqlar Birliyi İcraçı
direktoru, özü də İstanbul universiteti məzunu olan Əbülfəz
Süleymanlı məzunlarımızın təhsildən
sonrakı iş həyatlarını araşdırıb. Araşdırmaların
nəticələri “Türkiyə Universitetlərinin Azərbaycanlı
Məzunlarının Karyera Seçimlərinin Elmi-Sosioloji Tədqiqi”
adlı kitabda
öz əksini tapıb. Tədqiqatın ideya müəllifi və
kitabın yazarı Ə.Süleymanlı bu ideyanın uzun
müddət onu düşündürdüyünü deyir: ”Ölkəmiz
öz müstəqilliyini bərpa etdikdən qısa bir
zaman sonra minlərlə gənc vətəndaşımız
dünyanın müxtəlif ali məktəblərinə təhsil
almağa yollandı. Azərbaycanlı gənclərin
sayca ən çox təhsil aldığı ölkə
qardaş Türkiyədir. Belə ki,
1991-ci ildən bu günə qədər çoxlu sayda gənc
Türkiyənin müxtəlif universitetlərinə qəbul
olub və bunların böyük bir qismi təhsillərini
müvəffəqiyyətlə başa vuraraq məzun olub.
Türkiyədə təhsil almış bu gənclər
məzun olduqdan sonrakı həyatlarında hansı yeniliklər
baş verir? Onlar özlərinə əmək
bazarında layiqli yer tuta bilirlərmi? Bu gənclərin
böyük bir qismi daha çox hansı iş sahələrində
öz karyeralarını qururlar? Məzunların
neçə faizi dövlət qulluğunda, neçə faizi
özəl sektorda fəaliyyət göstərir? İşlədikləri sahələr təhsil
aldıqları ixtisasa uyğunluq təşkil edirmi? Onların potensialından kifayət qədər
istifadə oluna bilirmi?
Bütün bu
və digər suallar ətrafındakı məsələlər
bu sahədə xüsusi elmi-sosioloji tədqiqatın
keçirilməsi zərurətini meydana çıxarıb”. Tədqiqatın əhəmiyyətini
artıran digər bir məqam ondan ibarətdir ki, bu qəbildən
olan araşdırmalar indiyə kimi istər ölkəmizdə,
istərsə də xaricdə aparılmayıb:
”Bu tədqiqat həmin sahədə boşluğu qismən
doldurmaq məqsədi güdürdü. Təbii
ki, belə böyük bir araşdırmanın keçirilməsi
üçün maliyyə dəstəyi tələb olunurdu.
Bu layihə Azərbaycanın Gənclər və
İdman Nazirliyi və Türkiyə Cümhuriyyətinin
Bakı Böyükelçiliyi tərəfindən dəstəklənib”.
Təhsildən sonrakı dövr - nizamlı ailə
Ə.Süleymanlı bildirib
ki, tədqiqatın qarşısında əsas məqsəd kimi
Türkiyə universitetlərindən məzun olmuş gənclərin
ali təhsildən sonrakı əmək fəaliyyətində
karyera pillələrinin dinamikasını və formalarını
araşdırmaq qoyulub: ”Eyni zamanda, tədqiqatdan
çıxarılacaq nəticələr əsasında bu sahədə
mövcud olan bəzi problemlərin həlli istiqamətində
elmi cəhətdən əsaslandırılmış təklif
və tövsiyələr hazırlanması nəzərdə
tutulmuşdu. Bu baxımdan, tədqiqat öz məqsədini
həyata keçirmiş sayıla bilər. Layihənin əsas
tədqiqat
obyektini isə Türkiyənin müxtəlif
universitetlərindən məzun olmuş gənclər təşkil
edirdi. Sorğu anketi vasitəsilə Türkiyənin
müxtəlif universitetlərindən məzun olan 200 respondent
tədqiqat mövzusuna uyğun olaraq sosioloji sorğuya cəlb
olunub. Burada bu növ tədqiqatlarda sıx
istifadə olunan klaster seçmə üsulu istifadə edilib
və bizi maraqlandıran respondentlər müəyyən
kvotalar əsasında seçilib”. Sosioloq elmi tədqiqatların
ən əsas şərtlərindən biri olan reprezentativliyin
təmin olunmasına çalışdıqlarını da
vurğulayıb: ”Tədqiqatda həm məzunların
cinsiyyət baxımından bölgüsü, həm də
oxuduqları şəhərlərə görə seçimi
nəticələrin tutarlılığı baxımından
çox böyük əhəmiyyət kəsb edirdi. Çətin
də olsa buna nail olmaya müvəffəq
olduq. Eyni zamanda tədqiqatda təhsillərini başa vurduqdan
sonra Türkiyədə qalıb karyerasını davam etdirməyə
qərar vermiş və Rusiya, ABŞ və Avropa ölkələrində
yaşayan məzunlarımız da tədqiqata cəlb ediliblər”.
Ə.Süleymanlı araşdırmanın kifayət qədər çox mövzunu əhatə etməyə çalışdığını da deyir: ”Qarşıda duran ən əsas məqsədin Türkiyə universitetlərindən məzun olan gənclərin karyera seçimlərini araşdırma olmasına baxmayaraq, bununla birgə başqa məsələləri də araşdırmağa çalışmışıq. Suallar əsasən üç bloka bölünmüşdü”. Birinci blokda respondentlərin sosial-demoqrafik göstəriciləri - ailə vəziyyəti, yaş göstəriciləri, ailədə uşaqların sayı, respondentlərin məzun olduqları orta məktəb və s. yer alıb: ”Bu bloka aid cavabları ümumilikdə qiymətləndirdikdə məzunların təhsildən sonrakı dövrdə nizamlı ailə həyatına sahib olduqlarını görürük. Lakin bununla belə yaşları 30-un üzərində olan məzunlar arasında subay olanların faiz göstəricisinin yüksək olması (30%) tədqiqatın qayğılandırıcı nəticələrindən biridir. Bunu daha çox, respondentlərin vətəndən uzaq qaldıqları dövrdə ailə həyatı qurmaq üçün özlərinə münasib namizəd tapa bilməmələri və başqa mental-psixoloji məqamlarla izah etmək olar. Burada daha çox fərqli həyat tərzinin uzun müddət təsiri altında qalan gənclərin vətənə döndükləri zaman özlərinin dünya görüşlərinə uyğun birini tapmaqda çətinlik çəkməsi və son dövrlər ölkəmizdə özünü büruzə verən gənclərin karyera ucbatından evlilik planlarını təxirə salması faktorunu da qeyd etmək lazımdır”.
İş tapmaq asandırmı?
İkinci blokda isə əsasən gənclərin
karyera məsələlərinə aid mövzular tədqiq
olunub: ”Sevindirici haldır ki, Türkiyədən məzun olan
gənclərin çox böyük əksəriyyəti, 91
faizi əmək bazarında özünə münasib iş
tapa bilib. Bunu çox yüksək göstərici
kimi qiymətləndirmək lazımdır. Belə ki, bu fakt tam əminliklə
bizə Türkiyədə mütəxəssis hazırlıq
səviyyəsinin yüksək olduğunu deməyə əsas
verir. Hazırda Azərbaycanın əmək bazarında ali təhsilli gəncləri məşğulluq
səviyyəsi 63 faiz təşkil etdiyini nəzərə
alsaq, bu göstəricinin Azərbaycan ortalamasının xeyli
üzərində olduğunu açıq şəkildə
görmək mümkündür. Məzunların 66,7 faizi çox qısa bir müddət ərzində
özlərinə münasib iş tapa bilməsi də bu fərziyyəni
dəstəkləyir”.
Eyni zamanda tədqiqat
nəticəsində məlum olub ki, bu gün Türkiyə məzunları
əmək bazarının bütün sahələrində təmsil
olunurlar. Məzunların 63 faizi özəl sektorda, 25 faizi
dövlət sektorunda çalışır. Respondentlərin 10 faizi isə öz şəxsi
biznes fəaliyyəti ilə məşğul olur. Sorğunun
nəticələrinə görə, məzunların 33,3
faizi mütəxəssis, 17,7 faizi şöbə müdiri,
9,5 faizi sıravi işçi, 8,6 faizi ümumi müdir, 8,3
faizi menecer, 6,7 faizi müdir müavini, 6,7 faiz sektor müdiri,
5,8 faiz şirkətin sahibi və 3,4 faiz müşavir vəzifəsində
çalışır: ”Bütün bu nəticələr
Türkiyənin 1992-ci ildən həyata keçirdiyi
“Böyük Tələbə Layihəsinin” Azərbaycandakı
uğurunu göstərir”.
Əmək bazarında tələbatdan artıq ixtisaslar
üzrə xaricə tələbə göndərilməməlidir
Problemlərə
gəlincə, sosioloq bunu ilk növbədə
çalışmayan məzunlarla əlaqələndirir. Belə ki,
sorğuda iştirak edən və işsiz məzunların
ümumi sayı 9 faiz təşkil edir. Bu kateqoriyaya aid
respondentlərin 24,5 faizi bunun səbəbi
kimi “ixtisasıma uyğun iş tapa bilmirəm”
variantını qeyd etdikləri halda, bir o qədər qismi də
(24,3 faiz) “tapdığım işlər maddi cəhətdən
məni təmin etmir” cavabını veriblər. İxtisasına
uyğun iş tapa bilməyən məzunlar arasında yenə
də pedaqoji fakültəsinin müxtəlif bölmələrinin,
ilahiyyat (dinşunaslıq) və iqtisadiyyat fakültəsinin
beynəlxalq iqtisadi münasibətlər bölməsi məzunları
üstünlük təşkil edir. Çalışmayan məzunların
7,8 faizi isə ailəvi səbəblərə
görə işləmədiklərini qeyd edirlər: ”Bu məzunların
böyük əksəriyyəti evli xanımlardır. Məzunların
bir qisminin ixtisasına uyğun iş tapa bilməməsi tədqiqatın
ortaya çıxardığı ən önəmli nəticələrdən
biridir. Hesab edirəm
ki, xaricdə təhsil üzrə Dövlət
Proqramının həyata keçirilməsində bu məqam
mütləq nəzərə alınmalıdır. Belə ki, nəticələrdən də aydın
göründüyü kimi, əmək bazarında tələbatdan
artıq ixtisaslar üzrə xaricə tələbə
göndərilməsi məzuniyyətdən sonrakı
dövrdə bu kateqoriyaya daxil olan insanlar üçün bəzi
problemlərin meydana gəlməsinə səbəb olur.
Kitabın tövsiyələr
bölümündə bu problemin ortadan qaldırılması
və proqramın təkmilləşdirilməsi
üçün tərəfimizdən bəzi təklif və
tövsiyələr irəli sürülüb. Bunlar nəzərə alınması və bu istiqamətdə
işlərin aparılması yalnız aidiyyətli dövlət
orqanları ilə biznes strukturlarının birgə səyi nəticəsində
mümkün olacaq”.
Həqiqət
İsabalayeva
Kaspi. -2010. – 25 may. – S.6.